Ας μιλήσουμε για το «νέο» Λύκειο

Είναι σίγουρο ότι ένα σύντομο σημείωμα, όπως αυτό, δεν μπορεί να εξαντλήσει όλες τις πτυχές του νομοσχεδίου που έχει καταθέσει το Υπουργείο Παιδείας. Πιστεύω όμως ότι πρώτον είναι καλό να ανοίξει ο διάλογος για το εξεταστικό σύστημα που είναι έτοιμο προς ψήφιση, τους στόχους και τις κατευθύνσεις του, προκειμένου να ενημερωθούν εκπαιδευτικοί, γονείς και μαθητές και δεύτερον να μελετηθούν κάποια από τα δεδομένα που έχουμε στα χέρια μας.

Γράφει ο Κώστας Μιχαλάκης, Μέλος του Δ.Σ. της ΕΛΜΕ Τρικάλων, Μέλος των Αγωνιστικών Κινήσεων Εκπαιδευτικών

Γιατί τόση βιασύνη;

Αν δούμε μακροπρόθεσμα τις όποιες προσπάθειες για αλλαγές στο Λύκειο και τις εξετάσεις πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, η τωρινή είναι μία από τις λίγες που αφορούν μαθητές που ήδη φοιτούν σε αυτό, θα το βιώσουν μάλιστα του χρόνου.

Αρχικά μπορεί να φαντάζει περίεργο, όμως θα έλεγα ότι η κυβέρνηση έχει αργήσει να εκτελέσει τις υποχρεώσεις της στους «θεσμούς», τον ΟΟΣΑ και τις απαιτήσεις για ένα σχολείο που πρέπει να απαλλαχτεί επιτέλους από το βαρίδιο της απαίτησης του να μπορούν όλοι να φοιτούν σε αυτό. Έτσι θα πρέπει να εξηγηθεί και η βιασύνη, αλλά και η προσήλωση στην Τρίτη Λυκείου και το εξεταστικό σύστημα και όχι η παρουσίαση μιας ολοκληρωμένης εκπαιδευτικής πρότασης.

Λύκειο για όλους;

Η απάντηση δίνεται εύκολα, αν διαβάσουμε τις προτάσεις του Υπουργείου: Αφού δεν έχουν δημιουργηθεί ακόμα σχολεία για «άριστους» και την πλέμπα, μέσα στο ίδιο σχολείο θα συνυπάρχουν αυτοί που απλώς θα πάρουν απολυτήριο, όσοι θα παίξουν Λοταρία με τις δηλώσεις τους και πετύχουν ένα Τμήμα Ελεύθερης Πρόσβασης και όσοι θα διεκδικήσουν με τις Πανελλαδικές την εισαγωγή σε ένα τμήμα υψηλής ζήτησης.

Βέβαια, η απόκτηση του απολυτηρίου δεν είναι πια μια απλή υπόθεση, καθώς η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ επαναφέρει την Τράπεζα Θεμάτων που είχε επιχειρήσει να επιβάλλει η κυβέρνηση της ΝΔ. (Θα μου πείτε ότι τότε ο ΣΥΡΙΖΑ και οι συνδικαλιστικές του παρατάξεις ήταν λαύροι εναντίον της Τράπεζας Θεμάτων. Είδατε πώς αλλάζουν οι καιροί; ) Η απόκτηση του απολυτηρίου ξεφεύγει έτσι από τον ενδοσχολικό της χαρακτήρα και αποκτά χαρακτήρα μίνι-πανελλαδικών, περιφερειακών εξετάσεων. Είναι φανερό ότι η δυσκολία αυτομάτως θα αυξηθεί, ενώ ελλοχεύει και ο κίνδυνος άμεσης ή έμμεσης αξιολόγησης εκπαιδευτικών και σχολείων, ανάλογα με τα αποτελέσματα των μαθητών τους.

Ναι, αλλά αυξάνονται οι ώρες μαθημάτων κατεύθυνσης!

Αυτή ίσως είναι μία από τις μεγαλύτερες σοφιστείες του Υπουργείου. Η λογική του είναι ότι με περισσότερες ώρες μαθημάτων, αυξάνεται η προετοιμασία, επομένως δίνεται αποφασιστικό χτύπημα στα φροντιστήρια. Είναι πράγματι έτσι;

Η απάντηση φυσικά είναι αρνητική. Ταυτόχρονα με τις ώρες, αυξάνεται και η ύλη, όχι βέβαια ανάλογα (αυτό έλειπε!), αλλά σε αρκετά μεγάλο βαθμό. Επίσης, πρέπει να τονιστεί ότι αυξάνεται και η δυσκολία, με τα κεφάλαια που προστίθενται σε διάφορα μαθήματα, όπως τα μαθηματικά.

Το Υπουργείο βέβαια δεν έχει δώσει ακόμα στην δημοσιότητα την εξεταστέα ύλη και το προτεινόμενο ωρολόγιο πρόγραμμα, όμως αυτό προβλέπεται βαρύ, αν διαβάσει κανείς τις προτάσεις του ΙΕΠ, που λειτουργεί ως επιστημονικός «λαγός» του Υπουργείου.

Και φυσικά, αυτή η ομοιοπαθητική λογική του Υπουργείου, ότι προσπαθεί να μετατρέψει την τρίτη Λυκείου σε προπαρασκευαστική τάξη, καθόλου δεν πλήττει τα φροντιστήρια και δεν διαφυλάσσει την λειτουργία της τάξης. Τα φροντιστήρια ήδη προετοιμάζονται για το νέο σύστημα και κανένα δεν έχει διάθεση να κλείσει, ενώ τίποτα δεν μας λέει ότι οι μαθητές της τρίτης λυκείου θα σταματήσουν να…αρρωσταίνουν για να πηγαίνουν στα φροντιστήρια ή να διαβάζουν στο σπίτι τους.

Με ποιους εκπαιδευτικούς;

Ας πούμε ότι δεν ενδιαφερόμαστε για τις περίπου 500 οργανικές θέσεις που χάνονται με την μείωση των ωρών στην Τρίτη Λυκείου. Ας πούμε ότι δεν μας νοιάζει ότι πολλές ειδικότητες βλέπουν τον δρόμο της εξόδου από το Λύκειο. Ας προσποιηθούμε ότι δεν βλέπουμε ότι η επιλογή των μαθημάτων γίνεται με κριτήρια εκπαιδευτικών που περισσεύουν ή όχι. Ας παραβλέψουμε το γεγονός ότι οι φετινές μεταθέσεις δεν έλαβαν υπόψη την δομή του Λυκείου, όπως αυτή θα ψηφιστεί. Ακόμα κι αν αυτά πούμε ότι δεν μας απασχολούν, ουσιαστικά οι εκπαιδευτικοί που θα διδάσκουν στην τρίτη Λυκείου θα είναι οι ίδιοι πιεσμένοι από την ύλη των εξετάσεων, την πιθανότητα αξιολόγησης τους, με βάση τις βαθμολογίες των μαθητών τους, και φυσικά θα μεταφέρουν την πίεση αυτή και στους μαθητές. Τέτοιους εκπαιδευτικούς θέλουμε;

Λεπτομέρειες…

Το ότι δεν υπάρχουν βιβλία για πολλά από τα μαθήματα που προβλέπονται, το ότι δεκάδες χιλιάδες μαθητών Λυκείου δεν θα διδαχτούν μαθήματα, όπως την σύγχρονη Ιστορία, για αρκετά χρόνια, όπως φαίνεται, το ότι το Υπουργείο θα συγχωνεύσει την ύλη Γενικής Παιδείας κατά μία τάξη, χωρίς όμως και το ίδιο να ξέρει πώς ακριβώς, το ότι υπάρχει πρόβλημα με τα μαθήματα επιλογής και τα τμήματα που θα δημιουργηθούν, ανάλογα με τον αριθμό των μαθητών και άλλα ζητήματα, είναι μια σειρά από ζητήματα που πρέπει να συζητηθούν, αν και στο Υπουργείο δεν φαίνεται να τους απασχολούν και πολύ κάτι τέτοιες λεπτομέρειες.

Να το συζητήσουμε βρε αδελφέ!

«Ποιες είναι οι προτάσεις σας; Γιατί δεν τις καταθέτετε στο Υπουργείο;» Πόσο συχνά δεν ακούμε τέτοιες ερωτήσεις, άραγε; Δεν θέλω εδώ να αναφέρω τις προτάσεις που πρέπει να έχει ένα εκπαιδευτικό κίνημα και σε ποιον πρέπει να τις καταθέτει, αλλά θέλω να μιλήσω για τα Λατινικά. Όχι, δεν θα αναφέρω ως φιλόλογος τους λόγους που θα έπρεπε το μάθημα αυτό να μην καταργηθεί. Θα πω μόνο ότι όλους αυτούς τους μήνες έχουν γράψει για το ζήτημα αυτό φιλόλογοι, καθηγητές πανεπιστημίου, τμήματα φιλολογίας και σχολές φιλοσοφικής. Το Υπουργείο όχι μόνο τους έγραψε στα παλιά του τα παπούτσια, αλλά και τους αγνόησε επιδεικτικά, χωρίς να υποστηρίξει ούτε με μία παράγραφο την στάση του. Αυτή είναι η διαύγεια και ο διάλογος τους. Ευχαριστώ, δεν θα πάρω.

Κλείνοντας (;)

Γράφτηκε και στην αρχή ότι θα χαρώ να υπάρξουν πολλά και ποικίλα άρθρα πάνω στο ζήτημα του «Νέου» Λυκείου, τα οποία θα αναλύουν διάφορες πτυχές, οι οποίες φυσικά και δεν καλύπτονται εδώ. Θα χαρώ όμως ακόμη περισσότερο αν ο λόγος γίνει πράξη και συναντηθούμε σε απεργίες, διαδηλώσεις, πορείες, εκδηλώσεις, γονείς, εκπαιδευτικοί, μαθητές για να εκφράσουμε την αντίθεση μας στο νομοσχέδιο αυτό, αλλά και να ζητήσουμε εκπαιδευτικά δικαιώματα για τους μαθητές και εργασιακά για τους εκπαιδευτικούς.

Κώστας Μιχαλάκης

Μέλος του Δ.Σ. της ΕΛΜΕ Τρικάλων

Μέλος των Αγωνιστικών Κινήσεων Εκπαιδευτικών

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ