Νηπιαγωγείο Ριζαριού: Ένα πρωτοποριακό νηπιαγωγείο με πολλές πανελλαδικές διακρίσεις

>Κουβεντιάζουμε με τη διευθύντριά του Άννα Μαγκιώση, την πρώτη Νηπιαγωγό στην Ελλάδα που ασχολήθηκε με τα ευρωπαϊκά προγράμματα  από το 1996

>«Έργο του σχολείου θα συμπεριληφθεί στο νέο αναλυτικό πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου από του υπουργείο Παιδείας» μας πληροφορεί

Το Νηπιαγωγείο Ριζαριού είναι ένα πρωτοπόρο Νηπιαγωγείο που έχει φέρει στα Τρίκαλα πολλές πανελλαδικές διακρίσεις. Από το 1996 μέχρι σήμερα έχει συμμετάσχει σε διάφορα καινοτόμα προγράμματα και μάλιστα πριν λίγο καιρό ένα από τα project του βραβεύτηκε για την καλή του εκπαιδευτική προσέγγιση, με τους λιλιπούτειους μαθητές του να «καταθέτουν» τη δική τους πρόταση για τη δημιουργία ενός καλύτερου κόσμου.

Τα παιδιά ανταποκρίθηκαν με πολύ κέφι και μεράκι και με όλη την αθωότητα και τη γνήσια ματιά των παιδικών τους χρόνων, με τη σωστή καθοδήγηση των δασκάλων τους κατάφεραν να διακριθούν για την προσπάθειά τους. Τα παιδιά  μοιράστηκαν τη δουλειά τους, ιδέες κι ανησυχίες, ήθη κι έθιμα με παιδιά από άλλες ευρωπαϊκές χώρες και η προσπάθειά τους επιβραβεύτηκε.

Γνωρίζοντας από κοντά τη διευθύντρια του νηπιαγωγείου και κουβεντιάζοντας μαζί της κατάλαβα πως δεν θα μπορούσε να είναι διαφορετικά. Όντας η πρώτη Νηπιαγωγός στην Ελλάδα που ασχολήθηκε με τα ευρωπαϊκά προγράμματα  από το 1996, έχοντας μεγάλη διδακτική εμπειρία και πάνω από όλα όρεξη για δουλειά είναι φυσικό να αποτελεί έμπνευση για τους μικρούς μαθητές της. Η Άννα Μαγκιώση με μεγάλη χαρά με πληροφόρησε για τη δουλειά που γίνεται στο Νηπιαγωγείο, ενώ η κουβέντα μας επεκτάθηκε και σε άλλα ενδιαφέροντα θέματα. Άλλωστε, δεν θα μπορούσε να γίνει διαφορετικά όταν έχεις απέναντί σου έναν άνθρωπο που αποτελεί «πηγή έμπνευσης».

Συνέντευξη στη Βιβή Μαργαρίτη


-Νηπιαγωγείο Ριζαριού… ένα Νηπιαγωγείο διαφορετικό από τα άλλα;

Διαφορετικό δεν θα το έλεγα. Πρωτοπόρο όμως ναι. Είναι ένα Νηπιαγωγείο που έγινε γνωστό στην τοπική μας κοινωνία, τόσο για την πρωτοπόρο συμμετοχή του σε διάφορα  καινοτόμα προγράμματα  από το 1996 μέχρι και σήμερα (περιβαλλοντική εκπαίδευση, αγωγή υγείας, Ολυμπιακή παιδεία, κυκλοφοριακή αγωγή και ευρωπαϊκά σχέδια Comenius, Erasmus+ και e twinning ), όσο και για την εξαιρετικά πλούσια δράση  του  και  τις  τιμητικές του διακρίσεις  κι έχει συνεργαστεί  με σχολεία σχεδόν από όλη την Ευρώπη μέσω ευρωπαϊκών και περιβαλλοντικών προγραμμάτων.

«Στους γονείς θα συμβούλευα  να μάθουν «να ακούνε το παιδί τους και τις ανάγκες του», να θέτουν όρια (πράγμα επίσης πολύ σημαντικό κι αναγκαίο) και να βρίσκουν πάντα το χρόνο να ασχοληθούν, να παίξουν και να διασκεδάσουν μαζί τους γιατί τα παιδιά το έχουν ανάγκη»

-Πριν λίγο καιρό το Νηπιαγωγείο Ριζαριού διακρίθηκε σε πανελλήνιο επίπεδο για ένα project του;

-Ναι στον πανελλήνιο σχολικό διαγωνισμό BRAVO SCHOOLS, Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, που υλοποιήθηκε σε συνεργασία με το World Largest Lesson (αναγνωρισμένο οργανισμό εκπαίδευσης από τον ΟΗΕ), την UNICEF και την UNESCO με θέμα «ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΥΜΕ ΕΝΑΝ ΚΑΛΥΤΕΡΟ ΚΟΣΜΟ» και στόχευε στην ανάδειξη των πιό ολοκληρωμένων εκπαιδευτικών προσεγγίσεων που σχετίζονται με τους 17 Παγκόσμιους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης του ΟΗΕ, στη χώρα μας.

Το έργο μας κατάφερε να διακριθεί ως η καλύτερη εκπαιδευτική προσέγγιση του στόχου 15 «ΖΩΗ ΣΤΗ ΣΤΕΡΙΑ» και πρόκειται να  κατατεθεί στο Υπουργείο Παιδείας ώστε μετά από σχετική επεξεργασία του Παιδαγωγικού  Ινστιτούτου, να συμπεριληφθεί στο νέο αναλυτκό πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου, κάτι που μας τιμά ιδιαίτερα.

Θα αναρτηθει επίσης στην  Global  Educational Gate ( Παγκόσμια  Εκπαιδευτική Πύλη ) ως παράδειγμα καλύτερης εκπαιδευτικής προσέγγισης  του στόχου 15 «ΖΩΗ ΣΤΗ ΣΤΕΡΙΑ»

Εκπαιδευτικοί και σχολείο ενταχθήκαμε στο επίσημο δίκτυο  πρεσβευτών  των βιώσιμων στόχων.

-Με ποιον τρόπο συμμετείχαν τα παιδιά;

-Κατά τη διάρκεια του προγράμματος τα παιδιά επισκέφτηκαν το  δάσος, έμαθαν για  το οικοσύστημά του, πειραματίστηκαν, το  εξερεύνησαν χρησιμοποιώντας τις πέντε αισθήσεις τους, εμπνεύστηκαν από την ομορφιά και τη μαγεία του κι έκαναν καταπληκτικές   δημιουργίες.

Γνώρισαν επίσης τον υπολογιστή ως εργαλείο μάθησης κι επικοινωνίας κι εξοικειώθηκαν με τις βασικές του λειτουργίες. Ήρθαν σε επαφή με ακουστικά δείγματα ξένων γλωσσών, έμαθαν λέξεις και τραγούδια στα αγγλικά κι έφτιαξαν όμορφες δημιουργίες. Συμμετείχαν σε θεατρικά έργα και στη συγγραφή και εικονογράφηση ιστοριών.

Δώσαμε έμφαση στην ανάπτυξη του διαλόγου, την καλλιέργεια δεξιοτήτων και την ευκαιρία για πρωτοβουλία κι αυτενέργεια και την τόνωση της αυτοπεποίθησής τους. Συγχρόνως,  μοιράστηκαν τη δουλειά τους, ιδέες κι ανησυχίες, ήθη κι έθιμα με παιδιά από άλλες ευρωπαϊκές χώρες κι  απέκτησαν και  την αίσθηση ότι είναι μέρος ενός μεγαλύτερου κόσμου που ονομάζεται Ευρώπη, με διαφορετικά μεν προβλήματα, αλλά κοινές ανησυχίες και κοινό μέλλον.

Τα παιδιά έδειχναν ενθουσιασμένα και συμμετείχαν με εξαιρετική προθυμία σε κάθε δραστηριότητα του έργου κι άλλωστε αυτό αποτυπώθηκε στην καταπληκτική για την ηλικία τους δουλειά.

-Η δουλειά της νηπιαγωγού είναι μία εύκολη δουλειά;

-Καμία δουλειά δεν θεωρώ ότι είναι εύκολη όσο απλή κι αν φαίνεται. Πόσο μάλλον όταν έχεις να κάνεις με ανθρώπινες ψυχές. Με παιδιά στην πιο τρυφερή τους  ηλικία που έχουν ανάγκη να νοιώσουν την αγάπη και την ασφάλεια.

Χρειάζεται υπομονή, γερά νεύρα, συνεχή επαγρύπνηση κι επιτήρηση, πρέπει να μπορείς να χειριστείς διάφορες καταστάσεις που αφορούν κυρίως στη σχέση με τους γονείς, πρέπει να κερδίσεις την εμπιστοσύνη τους και τη συνεργασία τους, πρέπει να είσαι διπλωμάτης και κυρίως πάντα φιλική με όλους .

Τα παιδιά χρειάζονται μια ήρεμη και χαμογελαστή Νηπιαγωγό, που θα αφήσει  έξω από το κατώφλι του σχολείου τα προβλήματά της, όσο σοβαρά κι αν είναι. Δεν είσαι μόνο παιδαγωγός. Είσαι καθοδηγητής, εμψυχωτής, σύμβουλος, συνεργάτης, πρόθυμος να λύσεις τις απορίες των παιδιών, να τους δώσεις ίσες ευκαιρίες για μάθηση, να ασχοληθείς εξατομικευμένα με  παιδιά που το έχουν περισσότερη ανάγκη, να πυροδοτήσεις την περιέργεια και τη φαντασία τους. Συγχρόνως, πρέπει να είσαι συνεπής όχι μόνο στο εκπαιδευτικό σου έργο αλλά και στο διοικητικό.

Συνεπώς εύκολη δουλειά δεν θα έλεγα ότι είναι. Πρέπει να καταφέρεις το συνδυασμό πολλών σε ένα πρόσωπο και είναι ό,τι  καλύτερο  όταν τον πετύχουμε.

«Σε ξεκουράζει ένα τόσο απλό αλλά σπουδαίο «Κυρία σ ‘αγαπώ πολύ» που βγαίνει αυθόρμητα από το στόμα των παιδιών. Σε ξεκουράζει τα χαμόγελο στα χείλη τους και σε επιβραβεύει η πρόοδός τους και η εξέλιξή τους»

-Τι θα συμβουλεύατε τους γονείς που έχουν παιδιά στο νηπιαγωγείο.

Στους γονείς θα συμβούλευα  να μάθουν «να ακούνε το παιδί τους και τις ανάγκες του», να θέτουν όρια (πράγμα επίσης πολυ σημαντικό κι αναγκαίο) να βρίσκουν πάντα το χρόνο να ασχοληθούν, να παίξουν και να διασκεδάσουν μαζί τους γιατί τα παιδιά το έχουν ανάγκη. Έχουν ανάγκη από υγιή πρότυπα, από τον σούπερ ήρωα  μπαμπά και τη τρυφερή αγκαλιά της μαμά τους που θα είναι πάντα εκεί  ότι κι αν συμβεί.΄Εχουν ανάγκη να νοιώθουν ασφάλεια και προστασία.

Επίσης θα τους συμβούλευα να συνεργάζονται με τους εκπαιδευτικούς προς όφελος των παιδιών τους και να συζητούν συμπεριφορές και τυχόν προβλήματα που θα μπορούσαν να λυθούν μέσα από κοινή προσπάθεια σ ένα αμοιβαίο κλίμα εμπιστοσύνης.

Το νηπιαγωγείο είναι χώρος που πρέπει  να παρέχει  συμβουλές και να κατευθύνει  τους γονείς για τη σωστή  διαπαιδαγώγηση των παιδιών τους  μέσα από τη συνεργασία γονέων-εκπαιδευτικών, ώστε να πετύχουμε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα.

Να φανταστώ οι δυσκολίες είναι πολλές όταν έχεις να κάνεις με τόσο μικρά παιδιά. Εσείς παρόλα αυτά και παρά τα πολλά χρόνια της εργασίας σας έχετε διατηρήσει την όρεξη και το κέφι σας για τη δουλειά. Ποιο είναι αλήθεια το μυστικό; Τι θα συμβουλεύατε τις νεότερες συναδέλφους σας;

Παρά τα 40 και πλέον έτη υπηρεσίας δεν νομίζω ότι αντιμετώπισα πολύ δύσκολες καταστάσεις. Σίγουρα υπήρχαν φορές που έπρεπε να αντιμετωπίσω διάφορα προβλήματα κι αυτό αφορά κυρίως σε ακραίες συμπεριφορές και  στα παιδιά που χρειάζονται επί πλέον βοήθεια  και στενοχωριέσαι όταν δεν μπορείς να την προσφέρεις.

Σίγουρα δεν είναι ένα εύκολο επάγγελμα ,αλλά όταν το βλέπεις ως  λειτούργημα, χαίρεσαι να δίνεις την ψυχή σου γι αυτό το επάγγελμα και δεν σε κουράζουν οι παραπάνω ώρες δουλειάς. Σε ξεκουράζει ένα τόσο απλό αλλά σπουδαίο «Κυρία σ ‘αγαπώ πολύ» που βγαίνει αυθόρμητα από το στόμα των παιδιών. Σε ξεκουράζει τα χαμόγελο στα χείλη τους και σε επιβραβεύει η πρόοδός τους και η εξελιξή τους.

Καποτε ένας καθηγητής μου και σπουδαίος άνθρωπος όταν σπούδαζα μου είπε  :  «Μπορεί να είσαι ένα μικρό αστεράκι στον ουρανό. Δεν έχει σημασία .Κοίτα να γίνεις το λαμπρότερο»Νομίζω ότι τα κατάφερα ως ένα βαθμό  και νοιώθω  αρκετά ικανοποημένη. Τελικά μάλλον γεννήθηκα γι’ αυτό το επάγγελμα!

Μυστικό δεν υπάρχει. Χρειάζονται μόνο τρία πράγματα που δεν κοστίζουν απολύτως τίποτα και τα οποία προτείνω ανεπιφύλακτα : Αγάπη  για τα παιδιά, τη δουλειά μας και μπόλικο μεράκι!


Σχετικά με την Άννα Μαγκιώση

Η  Άννα  Μαγκιώση είναι Νηπιαγωγός, παντρεμένη και μητέρα τριών παιδιών. Κατάγεται από τη Δέση Τρικάλων, γεννήθηκε και  μεγάλωσε στην Καρδίτσα και απεφοίτησε ως αριστούχος από τη  Σχολή Νηπιαγωγών το 1978. Το 1980 διορίστηκε στη δημόσια εκπαίδευση  και υπηρέτησε σε σχολεία διαφόρων περιοχών της Ελλάδας  και στην Λάρνακα  Κύπρου για δύο έτη αποσπασμένη ως βοηθός Επάρχου.

Τα τελευταία 25 έτη  υπηρετεί  στο Νηπιαγωγείο Ριζαριού κατέχοντας τη θέση της  προισταμένης της σχολικής μονάδας. Eξ αιτίας της προσωπικής της συμβολής , το Νηπιαγωγείο Ριζαριου  κρατάει το σκήπτρο στην πρωτοπορία ανάμεσα στα Νηπιαγωγεία του Νομού Τρικάλων για πάνω από είκοσι συνεχόμενα έτη με την εμπλοκή του σε διάφορα καινοτόμα προγράμματα.

 Ως φοιτήτρια ακόμη το 1978 βραβεύτηκε από το Εθνικό ‘Ιδρυμα «ΒΑΣΙΛΕΥΣ ΠΑΥΛΟΣ» για την εργασία της  «ΙΣΤΟΡΙΑ ,ΗΘΗ ΚΙ ΕΘΙΜΑ ΤΟΥ ΧΩΡΙΟΥ ΔΕΣΗ ΤΡΙΚΑΛΩΝ». Συνεργάστηκε επίσης ως αρθρογράφος με το περιοδικό προσχολικής εκπαίδευσης «ΣΥΧΡΟΝΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ» και το Παιδαγωγικό Δελτίο στην Κύπρο.

Ειναι η πρωτη Νηπιαγωγός στο νομό μας που ασχολήθηκε με την περιβαλλοντική εκπαίδευση στο  Νηπιαγωγείο (1992) και η πρώτη Νηπιαγωγός στην Ελλάδα που ασχολήθηκε με τα ευρωπαϊκά προγράμματα  από το 1996.

Το 1999 της απονεμήθηκε το χρυσό κλειδί του συμπλέγματος των νήσων  Vega  της Νορβηγίας από τον κυβερνήτη τους  και ο τίτλος της πρέσβειρας για την προώθηση της φιλίας και συνεργασίας μεταξύ των σχολείων των δύο χωρών στα πλαίσια του Ευρωπαικού προγράμματος  Comenius και το ίδιο έτος το σχολείο  κερδίζει   το πρώτο Πανβαλκανικό βραβείο  με τη συμμετοχή του στο περιβαλλοντικό πρόγραμμα  » Καφέ αρκούδα .

Υπήρξε μέλος της ΠΕΚΠΕ και του Εθνικού δικτύου  για το «Ποτάμι»  συμμετέχοντας σε αρκετές δράσεις και συνέδρια. Διετέλεσε (με απόφαση του Υπουργείου Παιδείας ,το 2000)  προωθήτρια του προγράμματος Comenius Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης  Ν. Τρικάλων επί σειρά ετών.

Ως εκπρόσωπος του Ιδρύματος Κρατικών Υποτροφιών εκπροσώπησε τη χώρα μας σε αρκετά διεθνή συνέδρια στα πλαίσια Δράσης Σωκράτης/Comenius και τιμής ένεκεν για τη δράση της έδωσε την ευκαιρία σε 4 συμπολίτες μας εκπαιδευτικούς να συμμετάσχουν σε διεθνές συνέδριο  στην Αυστρία.

Υπήρξε συντονίστρια μεγάλων ευρωπαϊκών σχολικών συμπράξεων και συνεργάστηκε  με σχολεία απ όλες σχεδόν τις χώρες της Ευρώπης. Συμμετείχε ως  εισηγήτρια  αλλά κι ως επιμορφούμενη σε πάνω από 180 σεμινάρια όλων των γνωστικών αντικειμένων που αφορούν στην εκπαίδευση και τις καινοτόμες δράσεις της τόσο στην Ελλάδα ,όσο και στο εξωτερικό. Ειναι ενεργό μέλος της  SEG (Σχολική Πύλη Εκπαίδευσης) και της e twinning κοινοτητας,με εμπειρία στη διαχειριση etwinning προγραμμάτων κι έχεί τιμηθει με το ευρωπαικο βραβείο ποιοτητας για τα έργα της.

Το έργο της «’Ακου τη σιωπή του δάσους» φέροντας την  προσωπική της υπογραφή  στην ίδρυση και το σχεδιασμό του της χάρισε  έναν ακόμη  τίτλο, του   πρεσβευτού  των παγκόσμιων βιώσιμων στόχων.


Δημοσιευμένο στη Νέα Σελίδα Τρικάλων

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ