Λάμπρος Κόγιας: Ο φούρνος της γειτονιάς έχει πάντα φρέσκο ψωμί και είναι της ημέρας

Η εισαγωγή των κατεψυγμένων ψωμιών σε σημεία πώλησης είναι από τα σημαντικότερα προβλήματα του κλάδου σύμφωνα με τον πρόεδρο του Σωματείου Αρτοποιών Ν. Τρικάλων.
Το Σωματείο Αρτοποιών Τρικάλων ιδρύθηκε ως Πρωτοβάθμια Επαγγελματική Οργάνωση (Ένωση) το 1935 με έδρα την πόλη των Τρικάλων. Σκοποί του είναι η διαφύλαξη, η μελέτη και η προαγωγή των κοινών οικονομικών, κοινωνικών κι επαγγελματικών συμφερόντων των μελών της, στα πλαίσια της εξυπηρέτησης του κοινωνικού συνόλου.

Όλα  αυτά  τα  χρόνια,  παρόλο  που  πολλά  άλλαξαν, το  ψωμί  παρέμεινε  το  αγνότερο  και  το  πιο  καθαρό  προϊόν  που  υπάρχει  σήμερα  στον  κόσμο. Παρόλο που  έχει  αλλάξει  μορφή  και  σχήμα  ή  πήρε  πολλές  διαφορετικές  ονομασίες,  ο  τρόπος  παρασκευής  του  παρέμεινε  αγνός  και  παραδοσιακός. «Σκοπός  της  προσπάθειας  του  Σωματείου  μας,  είναι  ο  φούρνος  της  γειτονίας  να  συνεχίσει  να  υπάρχει  με  την  αναγνωρισιμότητα  που  του  αρμόζει  και  το  σεβασμό  που  πρέπει  να  έχει  το  επάγγελμα» αναφέρει ο πρόεδρος του Σωματείου Αρτοποιών Ν. Τρικάλων Λάμπρος Κόγιας σε συνέντευξη που μας παραχώρησε.

Όπως τονίζει, στόχος των αρτοποιών του Νομού είναι η προσεγμένη παραγωγή προϊόντων φτιαγμένων με μεράκι και με τα καλύτερα κι αγνότερα υλικά από  παραδοσιακές συνταγές και η παρουσίαση και διάθεσή τους στους καταναλωτές, ώστε να παραμένουν πρώτα στην  προτίμησή τους.

«Προτεραιότητά μας να διαβεβαιώσουμε τους καταναλωτές για τα πλεονεκτήματά μας, τις αξίες μας, τις πράξεις μας, σε σύγκριση με τα μεγαλοκαταστήματα, να παρακινήσουμε την προτίμηση των καταναλωτών» υπογραμμίζει ο κ. Κόγιας.

Συνέντευξη στη Βιβή Μαργαρίτη

-κ. Κόγια πόσα μέλη έχει το σωματείο σας;

-Οι επιχειρήσεις μέλη σαν μονάδες παραγωγής είναι 105. Λόγω ότι δεν είναι ατομικές όλες οι επιχειρήσεις, αλλά υπάρχουν και σε μορφή Ο.Ε., ΕΠΕ, ΙΚΕ, μέλη συμπεριλαμβάνονται και οι εταίροι αυτών των μορφών επιχειρήσεων. Έτσι, ο αριθμός των μελών μας είναι περίπου 120.

-Ποιο θεωρείτε εσείς ότι είναι το σημαντικότερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι επαγγελματίες του κλάδου σήμερα;

Η βιομηχανία, το κατεψυγμένο ψωμί και οι αλυσίδες εξαπολύουν καθημερινά έναν ακήρυχτο πόλεμο με αθέμιτα μέσα. Η συσκευασία είναι επίσης μεγάλο πρόβλημα, είτε γιατί ο καταναλωτής θα πρέπει να γνωρίζει τα συστατικά του προϊόντος που αγοράζει καθώς και την ημερομηνία παραγωγής του, είτε για λόγους δημόσιας υγείας, αυτό γιατί μπορεί να ταξιδεύουν «γυμνά» και είναι εύκολο να μολυνθούν από οτιδήποτε υπάρχει στα μέσα μεταφοράς, τον κόσμο που κυκλοφορεί ενδιάμεσα από τα ράφια που είναι τοποθετημένα και από την μέθοδο του self service που θα πρέπει να αποφεύγεται. Το ψωμί είναι το μόνο τρόφιμο που δεν πλένεται, δεν βράζεται, δεν απολυμαίνεται και μπαίνει στο τραπέζι μας όπως ακριβώς αγοράζεται.

«Συμμετείχαμε στο Μύλο των Ξωτικών ως πρωτεργάτες. Τα  τελευταία χρόνια όμως δεν μας έχει γίνει πρόταση από το Δήμο για να συμμετέχουμε κι αυτό είναι μία πικρία μας»

-Αν κατάλαβα καλά θέση του σωματείου είναι ότι μέσα από αυτά τα καταστήματα πωλούνται κατεψυγμένα προϊόντα;

-Ναι, μέσα σε αυτά τα καταστήματα ο καταναλωτής θα βρει κατεψυγμένο προϊόν. Αξίζει να αναφέρουμε ότι στις περιπτώσεις του ψωμιού από το σούπερ μάρκετ δεν υπάρχει σήμανση χώρας προέλευσης των κατεψυγμένων κι επίσης ο καταναλωτής θα πρέπει να προσέχει και να κοιτά την τιμή κιλού και όχι συσκευασίας.

Αυτός είναι και ο λόγος που ο καταναλωτής θα πρέπει να προτιμά το φούρνο της γειτονιάς;

Η συντριπτική πλειοψηφία των καταναλωτών που αγοράζουν ψωμί από τον Φούρνο της Γειτονιάς τους είναι αρκετά έως πολύ ικανοποιημένοι σε σχέση με την ποιότητά του, την ποικιλία, τις τιμές, την εξυπηρέτηση, το ωράριο λειτουργίας και την καθαριότητα. Ένας από τους σημαντικότερους λόγους επιλογής του καταστήματος από όπου που αγοράζεται το ψωμί είναι και το ότι βρίσκεται κοντά στο σπίτι του καταναλωτή.

Από τα πλεονεκτήματα είναι και η διαπροσωπική σχέση με τον φούρναρη, η εμπιστοσύνη που αναπτύσσεται μεταξύ του πελάτη και του φούρναρη. Στο φούρνο θα συναντήσει τον ίδιο του φούρναρη… Θα είναι εκεί  με την ποδιά και τον σκούφο. Αυτό είναι πολύ σημαντικό γιατί ο καταναλωτής δεν ψωνίζει από ένα απρόσωπο σημείο. Επιπλέον, μπορεί να ρωτήσει τον ίδιο τον αρτοποιό από τι φτιάχνεται το προϊόν που θα αγοράσει. Κάτι που δεν μπορεί να κάνει σε ένα απρόσωπο σημείο προμήθειας όπως το σούπερ μάρκετ.

Αυτό εγγυάται και την καλή ποιότητα.Το έχουμε πει επανειλημμένα και το ξαναλέμε: να ψωνίζει ο καταναλωτής από το φούρνο της γειτονιάς. Ο φούρναρης δουλεύει με σπιτικές συνταγές, με αγνά υλικά και με πολύ μεράκι. Αυτός είναι κι ένας λόγος για τον οποίο πρέπει να στηρίζουμε το φούρνο της γειτονιάς.

-Παρατηρούμε τα τελευταία χρόνια ότι ο φούρνος έχει εξελιχθεί σε ένα σύγχρονο αρτοποιείο. Οι αρτοποιοί προσαρμόζονται στις ανάγκες των καιρών;

Ναι έχουμε εξελιχθεί πάρα πολύ οι αρτοποιοί. Πλέον, σε ένα φούρνο θα βρεις διαφορετικά προϊόντα, δεν θα μπεις μέσα μόνο για το ψωμί. Πολλοί φούρνοι πια βγάζουν πολλά γλυκά που τα παράγουν στο εργαστήριό τους. Επιπλέον, τα περισσότερα αρτοποιεία παράγουν τα δικά τους κουλούρια τα οποία δεν προμηθεύονται από βιομηχανίες, αλλά επιμένουν να τα παράγουν παραδοσιακά με τα καλύτερα κι αγνότερα υλικά. Επιπροσθέτως, ακολουθώντας τις τάσεις της εποχής έχουν προστεθεί στα αρτοποιεία μας πολλά νέα προϊόντα. Πολλά αρτοποιεία παράγουν προϊόντα διαίτης και υγιεινής διατροφής.

-Οι καταναλωτές είναι σήμερα περισσότερο «ψαγμένοι»;

Ναι, είναι ενημερωμένοι και προσέχουν πολύ τί θα βάλουν στο τραπέζι τους. Σίγουρα ζητούν πιο εξειδικευμένα προϊόντα σε σχέση με παλιότερα για αυτό κι ο αρτοποιός ενημερώνεται και με καθημερινό μόχθο, μεράκι, κι αγάπη για την δουλειά του δίνει καθημερινές εξετάσεις ώστε να προσθέσει όλη αυτή την γκάμα των προϊόντων. Πιστεύω ότι έχουμε προσαρμοστεί στην αγορά σύμφωνα με τις ανάγκες του καταναλωτή και τις απαιτήσεις του και καλύπτουμε τις διατροφικές του ανάγκες.

«Επισκέψου το φούρνο της γειτονιάς για να βρεις το πιο αγνό και νόστιμο καρβέλι με μόνα συστατικά το αλεύρι, τη μαγιά και το νερό»

-Οι καταναλωτές αμφισβητούν τα προϊόντα ζητούν να μάθουν από τι φτιάχνονται είναι πιο δύσπιστοι ως προς τα υλικά που χρησιμοποιείτε;

-Ναι, μας ρωτάνε, μας ρωτάνε συνέχεια ακόμη να φανταστείτε κι από που παίρνουμε τα αλεύρι, αν προμηθευόμαστε τα υλικά από το εξωτερικό ή εάν η χώρα παραγωγής είναι η Ελλάδα κ.α.

-Ο κλάδος είναι έτοιμος για να δεχτεί όλες αυτές τις αλλαγές ή παραμένει παραδοσιακός;

Ο κλάδος ήταν έτοιμος και δεν μένει ποτέ πίσω. Ενημερωνόμαστε, προχωράμε και κοιτάμε πάντα μπροστά σύμφωνα με τις απαιτήσεις του καταναλωτή. Σκεφτείτε ότι πλέον τα περισσότερα αρτοποιεία, προσαρμοζόμενα στις ανάγκες των καιρών, των απαιτήσεων του καταναλωτή και της αγοράς. Παρέχουν υπηρεσίες και προϊόντα ώστε ο καταναλωτής από την αρχή της ημέρας να μπορεί να αγοράσει τον καφέ του και οτιδήποτε χρειάζεται για το πρωινό, καλύπτοντας τις ανάγκες του. Έτσι, σε συνδυασμό με την πρώτη καλημέρα, το χαμόγελο και την προθυμία εξυπηρέτησης, να μπορούμε να του φτιάξουμε την διάθεση για το υπόλοιπο της ημέρας.

-Είναι σήμερα βιώσιμες επιχειρήσεις τα αρτοποιεία;

-Ναι μπορούμε να πούμε ότι είναι βιώσιμες επιχειρήσεις, αλλά βάλλονται από τις απανωτές φορολογίες που έχουμε δεχτεί τα τελευταία χρόνια, όπως άλλωστε όλοι οι Έλληνες πολίτες. Εμείς από την πλευρά μας προσπαθούμε και κρατούμε σταθερές τις τιμές παρόλα αυτά. Πάντως, παρά το γεγονός ότι έχουν γίνει αλλεπάλληλες αυξήσεις στο ρεύμα, στα υλικά που χρησιμοποιούμε κλπ, οι αρτοποιοί καταφέραμε να απορροφήσουμε όλες αυτές τις αυξήσεις και να διατηρήσουμε χαμηλά τις τιμές.

-Είναι δύσκολη η δουλειά του φούρναρη;

Δεν είναι μία εύκολη δουλειά. Οι περισσότερες είναι οικογενειακές επιχειρήσεις και δυστυχώς είναι οι μόνες που επιβιώνουν μπροστά στα μεγαθήρια και τις πολυεθνικές.  Θα πρέπει ο καταναλωτής να καταλάβει ότι πρέπει να στηρίξει τα οικογενειακά μαγαζάκια, πέρα από το φούρνο, οτιδήποτε αφορά την οικογενειακή επιχείρηση.

Οι αρτοποιοί πηγαίνουμε σε επιχειρήσεις μας στις 12 το βράδυ για να βρει ο καταναλωτής φρέσκο ψωμί το πρωί. Δεν μας φέρνει τα προϊόντα κατεψυγμένα μία νταλίκα κι εμείς απλά τα ψήνουμε σε ένα φουρνάκι για να τα αγοράσει ο καταναλωτής με 0,50 ή 0,20 ευρώ. Καταβάλουμε κόπο, χρήματα και πρώτες ύλες αξίας. Η τιμή που πωλείται ένα ψωμί δεν είναι αντιπροσωπευτική του κόπου, του ρεύματος, των πρώτων υλών και του ωραρίου.

-Το ψωμί είναι είδος πολυτελείας στην Ελλάδα θα μπορούσαμε να πούμε κάτι τέτοιο;

Είναι το καθημερινό, απαραίτητο για το τραπέζι μας προϊόν. Χωρίς ψωμί δεν μπορεί δεν μπορούμε να στρώσουμε τραπέζι.Αν και η αλήθεια είναι ότι έχει μειωθεί η κατανάλωση τα τελευταία χρόνια, εν τούτοις, κανείς στην Ελλάδα δεν στρώνει τραπέζι χωρίς ψωμί. Η μείωση της κατανάλωσης σε σχέση με τα παλαιότερα χρόνια έχει να κάνει αφενός μεν με το οικονομικό, αφετέρου με το γεγονός ότι έχουν μπει κι άλλα προϊόντα στο τραπέζι. Οι διατροφικές συνήθειες έχουν αλλάξει, έτσι στην κατανάλωση ψωμιού μπορεί να προστεθεί η αύξηση του ψωμιού σάντουιτς και του ψωμιού τοστ.

«Οι αρτοποιοί καταφέραμε να απορροφήσουμε όλες τις αυξήσεις και να διατηρήσουμε χαμηλά τις τιμές»

-Πόσο σας έχει επηρεάσει η κρίση;

Δεν μπορώ να πω ότι μας επηρέασε τόσο πολύ στο ψωμί, όσο μας επηρέασε στα υπόλοιπα προϊόντα. Έχει μειωθεί η κατανάλωση σε προϊόντα όπως είναι τα κουλουράκια, τα βουτήματα, τα τυροπιτοειδή. Αυτά έχουν μειωθεί κατά πολύ καθώς οι καταναλωτές έχουν περιορίσει τις επιπλέον αγορές, αλλά διατηρούν ακόμη την κατανάλωση ψωμιού ψηλά.

-Οι αρτοποιοί βοηθούν κοινωνικές ομάδες χωρίς να το διαλαλούν;

– Εδώ και πέντε χρόνια υποστηρίζαμε όλοι οι αρτοποιοί με προϊόντα το κοινωνικό παντοπωλείο του Δήμου Τρικκαίων το οποίο φέτος δεν λειτούργησε. Στο πλαίσιο της λειτουργίας του μοιράζαμε ψωμί δύο φορές τη βδομάδα.

Πέραν τούτου, ο κάθε φούρνος στη συνοικία του όλο κάτι δίνει. Κάθε αρτοποιός έχει εντοπίσει τα άτομα που χρειάζονται και προσφέρει προϊόντα και βοηθάει. Υπάρχουν πολλά αρτοποιεία που το συνεχίζουν αυτό και βοηθούν στη συνοικία τους.

-Όλα αυτά τα προϊόντα που μένουν στο τέλος που πηγαίνουν αλήθεια, αναρωτιέμαι σαν καταναλώτρια;

-Για να υπάρχει επάρκεια και ποικιλία για τις καθημερινές ανάγκες ζήτησης, σε αρκετές περιπτώσεις τα προϊόντα μένουν στο τέλος της ημέρας. Αυτές οι μικρές ποσότητες είτε θα δοθούν σε ανθρώπους που έχουν ανάγκη είτε στα συσσίτια που οργανώνονται όπως είναι της εκκλησίας. Είναι κρίμα να πετιούνται τρόφιμα ενώ μπορούν να καταναλωθούν από ανθρώπους που έχουν ανάγκη τη σημερινή εποχή. Με αυτό τον τρόπο θεωρούμε ότι συμβάλλουμε δείχνοντας το κοινωνικό μας πρόσωπο στις ευπαθείς ομάδες.

-Σας έχουμε δει να κάνετε διάφορες εκδηλώσεις…

-Παλαιότερα είχαμε περισσότερες δυνατότητες, υπήρχαν χορηγοί και μπορούσαμε και κάναμε διάφορες δράσεις κι εκδηλώσεις όπως είναι η γιορτή ψωμιού στο Μύλο Ματσόπουλου. Επιπλέον, κάθε χρόνο συμμετέχουμε στην πρωτοχρονιάτικη γιορτή του Δήμου προσφέροντας τις βασιλόπιτες. Ενώ κάνουμε και το χορό μας.

Επίσης, συμμετείχαμε στο Μύλο των Ξωτικών ως πρωτεργάτες. Τα  τελευταία χρόνια όμως δεν μας έχει γίνει πρόταση από το Δήμο για να συμμετέχουμε κι αυτό είναι μία πικρία μας.

Πάντα παραμένει στόχος μας η ενημέρωση των καταναλωτών για τα προϊόντα του φούρνου της γειτονιάς, την διατροφική τους αξία, τη συμβολή στην καλύτερη υγεία του οργανισμού, καθώς και την δημόσια υγεία.

-Προσφάτως ενεργοποιήσατε τη σελίδα σας στο facebook

-Η σελίδα μας στο Facebook έχει γνώμονα την άμεση κι έγκυρη πληροφόρηση επί των θέσεων και δραστηριοτήτων μας κι ευελπιστούμε να καταστεί πύλη επικοινωνίας, πληροφόρησης κι ενημέρωσης καταναλωτών για το βασικότερο αγαθό, το ψωμί. Τα μέλη μας και καταναλωτές μπορούν να μαθαίνουν τα νέα που αφορούν το Σωματείο μας αλλά και να ενημερώνονται για πολλά άλλα θέματα γύρω από την αρτοποιεία και τα προϊόντα της. Όποιος ενδιαφέρεται μπορεί να μας βρει στο https://www.facebook.com/artopoioi.trikala


Ένθετο 4

Το Δ.Σ. του Σωματείου Αρτοποιών Ν. Τρικάλων

  • Πρόεδρος: Λάμπρος Κόγιας
  • Αντιπρόεδρος: Ιωάννης Παπαπούλιος
  • Γενική Γραμματέας: Μαρία Χύμα
  • Ταμίας: Νικόλαος Ευθυμίου
  • Μέλη: Νικόλαος Αναγνωστόπουλος, Αναστάσιος Καραλάτσιος και Ηλίας Ρουσιάκης.
  • Το Σωματείο Αρτοποιών έχει εκλέξει 6 αντιπροσώπους στην Ομοσπονδία Επαγγελματοβιοτεχνών Νομού Τρικάλων και έξι στην Ομοσπονδία Αρτοποιών.
  • Μέλος του Δ.Σ. της Ομοσπονδίας ΕΒΕ Τρικάλων: Παπαπούλιος Ιωάννης.
  • Μέλος του Δ.Σ. της Ομοσπονδίας Αρτοποιών Ελλάδος (ΟΑΕ): Κόγιας Λάμπρος.
  • Αναπληρωτής οικονομικός επόπτης του ΔΣ της ΟΑΕ: Κωτούζας Αχιλλέας.

 

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ