Ένας Τρικαλινός συλλέκτης «κρατάει OSCAR»

Tο OSCAR Β' Γυναικείου ρόλου της κορυφαίας Ελληνίδας ηθοποιού Κατίνας Παξινού για το "Για ποιόν κτυπά η καμπάνα"!

«Με σεβασμό και δέος» όπως ο ίδιος λέει, ο Χάρης Μαντέλλος, φωτογραφίζεται δίπλα στο Όσκαρ Β’ Γυναικείου ρόλου της κορυφαίας Ελληνίδας ηθοποιού Κατίνας Παξινού για το «Για ποιόν κτυπά η καμπάνα»! Εδώ και χρόνια ο Χάρης έχει ξεκινήσει τη δημιουργία μίας ιδιότυπης συλλογής αυτόγραφων κι εμπειριών με οδηγό τις καλλιτεχνικές και πολιτισμικές του αναζητήσεις. Κάπως έτσι ο ακολουθεί τα νότα διάσημων καλλιτεχνών, ενώ πρόσφατα είχε την τύχη να κρατήσει στα χέρια του ένα OSCAR… Παρακολουθώ αυτή του την αναζήτηση εδώ και καιρό. Η επιμονή του, το πάθος, του τον αναδεικνύει σε ένα σημαντικό συλλέκτη. Καιρό τώρα του είχα πει ότι θα κάναμε μία συνέντευξη για αυτό και να  ευκαιρία.

Συνέντευξη στη Βιβή Μαργαρίτη

-Χάρη, πως έφτασες να κρατήσεις στα χέρια σου το όσκαρ;

– Κατ’ αρχάς να σε ευχαριστήσω για το ενδιαφέρον σου και για την συνέντευξη. Το Όσκαρ που κρατώ στα χέρια είναι της αξεπέραστης Ελληνίδας ηθοποιού Κατίνας Παξινού που το κέρδισε για τον Β’ Γυναικείο ρόλο στο κλασικό φιλμ «Για ποιόν κτυπά η καμπάνα» σε σκηνοθεσία Σαμ Γουντ, από το μυθιστόρημα του Έρνεστ Χέμινγουεϊ και με συμπρωταγωνιστές τον Γκάρι Κούπερ και την Ίνγκριντ Μπέργκμαν. Φυλάσσεται μαζί με πολλά ακόμη προσωπικά αντικείμενα της κορυφαίας ηθοποιού σε έναν πολύ καλαίσθητο και άψογα οργανωμένο χώρο στο Μορφωτικό Ίδρυμα της Εθνικής Τράπεζας και ένιωσα μια πολύ μεγάλη χαρά και συγκίνηση που οι ευγενέστατοι άνθρωποι του μουσείου μου έδωσαν άδεια για την είσοδο στον χώρο, με ξενάγησαν και μου επέτρεψαν να  το κρατήσω. Τους ευχαριστώ και μέσα από την εφημερίδα σας.

-Από πότε έχεις ξεκινήσει αυτό το ιδιαίτερο χόμπυ;

-Το χόμπυ αυτό το ξεκίνησα εδώ και περίπου μια διετία από μια…ίσως ασήμαντη και αστεία αφορμή. Βρισκόμουνα σε μια καφετέρια την περίοδο της απονομής των Oscar και επειδή από μικρός αγαπούσα τον κινηματογράφο ζήτησα από την παρέα μου λίγα λεπτά ησυχίας για να ακούσω ένα ρεπορτάζ που μεταδιδόταν εκείνη την ώρα στην τηλεόραση. Κάποιος φίλος μου -να είναι καλά!- μου είπε «Τι θες να ακούσεις; Λες και υπάρχει περίπτωση να βρεις από κοντά κανέναν από αυτούς;». Δεν είχε και πολύ άδικο αλλά αμέσως σκέφτηκα «Και γιατί όχι;». Έτσι ξεκίνησα μια μακρά αναζήτησή τους και μετά από κάποιο χρονικό διάστημα με μεγάλη έκπληξη είδα να μου απαντούνε είτε οι ίδιοι, είτε οι μάνατζέρ τους στο αίτημά μου για να μου στείλουν ένα αυτόγραφό τους.

Πίστεψέ όμως ότι δεν ήταν και το πλέον εύκολο πράγμα να επικοινωνήσω μαζί τους διότι δικαίως είχαν τις επιφυλάξεις τους καθώς τους έστελνε μήνυμα ένας εντελώς άγνωστος άνθρωπος από μία πόλη χιλιάδες χιλιόμετρα μακριά από το Χόλυγουντ, τον Καναδά, την Αυστραλία κ.λπ. Χρειάστηκαν αμέτρητες ώρες επικοινωνίας με εξηγήσεις, ερωτήσεις, αποδείξεις μαζί με κάποια διακριτική επιμονή για να τους πείσω ότι είμαι ένας ειλικρινής θαυμαστής του έργου τους και όχι μια διαδικτυακή απάτη.

Το Βραβείο Όσκαρ του τεράστιας αξίας ζωγράφου και σκηνογράφου Βασίλη Φωτόπουλου για την Καλλιτεχνική Διεύθυνση Ασπρόμαυρης ταινίας για το φιλμ «Αλέξης Ζορμπάς» (1964)!

-Τι συμπεριλαμβάνει; πόσα αυτόγραφα έχεις;

-Η συλλογή μου είναι μέχρι στιγμής 135 αυτόγραφα από ανθρώπους του κινηματογράφου (ηθοποιοί, σκηνοθέτες, παραγωγοί, σεναριογράφοι κ.λπ.) που έχουν βραβευθεί με OSCAR ή έχουν προταθεί για το σημαντικό αυτό βραβείο. Επίσης από καλλιτέχνες παγκοσμίου κύρους, αλλά και Έλληνες δημιουργούς με διεθνή απήχηση.

-Ποιοι είναι οι σημαντικότεροι καλλιτέχνες που ήρθες σε επικοινωνία;

-Όλοι όσοι μου έχουν στείλει αυτόγραφα είναι καταξιωμένοι και σημαντικοί άνθρωποι της 7ης τέχνης. Αν πρέπει να αναφέρω ορισμένους είναι οι σκηνοθέτες Κλοντ Λελούς (βραβευμένος με OSCAR σεναρίου), Κεν Λόουτς, Κριστόφ Ζανούσι, Μάικλ Λίντζεϊ-Χογκ που γύρισε το φιλμ «Let it be» για το οποίο κέρδισαν OSCAR για τα τραγούδια τους οι Beatles, Μίχαελ Χάνεκε (υποψήφιος για 2 OSCAR για την ταινία «Αγάπη» με τον Ζαν-Λουί Τρεντινιάν), Μάικ Φίγκις (υποψήφιος για 2 OSCAR για την ταινία «Αφήνοντας το Λας Βέγκας» με τον Νίκολας Κέιτζ, η υποψήφια για OSCAR Ντοκιμαντέρ Ρόρι Κένεντι (κόρη και ανιψιά των αδικοχαμένων Υπουργού Δικαιοσύνης Ρόμπερτ Κένεντι και Προέδρου των Η.Π.Α. Τζον Φιτζέραλντ Κένεντι, αντίστοιχα), οι παραγωγοί Λόρδος Ντέιβιντ Πάτναμ (που κέρδισε OSCAR για την ταινία «Οι δρόμοι της φωτιάς») και Μάρτιν Μπράουν (υποψήφιος για το OSCAR καλύτερης ταινίας για το «Moulin Rouge!» με την Νικόλ Κίντμαν, οι ηθοποιοί Σαμ Νιλ (ο πρωταγωνιστής του «Jurassic Park» του Σπίλμπεργκ), Ρόμπερτ Ίνγκλαντ (ο πρωταγωνιστής του «Εφιάλτης στο δρόμο με τις λεύκες»), Μπρούνο Γκαντς (ο πρωταγωνιστής στο «Μια αιωνιότητα και μια μέρα» του Αγγελόπουλου»), Αν Άρτσερ (υποψήφια για  OSCAR για την «Ολέθρια σχέση» με συμπρωταγωνιστή τον Μάικλ Ντάγκλας), Μάικλ Πάλιν (από τους φοβερούς Monty Python), ο διευθυντής φωτογραφίας Ουσάμα Ράουι που είχε έρθει και στην Καλαμπάκα το ’76 για το γύρισμα της ταινίας «Καβαλλάρηδες των ουρανών» με τον Τζέιμς Κόμπερν, ο σκιτσογράφος Τζέραλντ Σκαρφ που έκανε όλα τα σχέδια για το «The Wall» των Pink Floyd, οι μακιγιέρ Κρις Γουάλας (βραβευμένος με OSCAR, αυτός που έφτιαξε τα γνωστά μας Γκρέμλινς) και Μάθιου Μανγκλ (με OSCAR για τον «Δράκουλα» του Κόπολα και από Έλληνες ο (βραβευμένος με OSCAR Ντοκιμαντέρ) Λούι Ψυχογιός, ο Νίκος Περάκης, ο Νίκος Μαστοράκης, ο ακμαιότατος 96χρονος(!) Μάνος Ζαχαρίας με μεγάλη καριέρα στην πρώην Σοβιετική Ένωση και επί χρόνια υπεύθυνος για τον τομέα του κινηματογράφου στο Υπ. Πολιτισμού επί Ανδρέα Παπανδρέου-Μελίνας Μερκούρη.

Με τον Σκηνοθέτη και Ηθοποιό CHRIS OVERTON, βραβευμένο με Όσκαρ Ταινίας μικρού μήκους σε πρόσφατη συνάντηση στην Αθήνα.

-Πως κάνεις την επαφή;

– Χρειάζεται μεγάλη έρευνα και ψάξιμο διότι τα ωράριά τους και τα συμβόλαιά τους κάνουν δύσκολη, αλλά όχι και ανέφικτη, την επαφή μαζί τους. Με τους περισσότερους επικοινώνησα -στην αγγλική γλώσσα βέβαια- με email, με κάποιους τηλεφωνικώς και με κάποιους άλλους συναντήθηκα από κοντά. Σημειώνω ότι στην προσέγγισή τους χρειάζεται ευγένεια, κατανόηση των υποχρεώσεών τους για τη δουλειά τους και πολύ καλή γνώση του έργου τους. Θα ήθελα να σημειώσω ότι από την πλευρά τους παρά τα OSCAR ή άλλες διακρίσεις τους είναι προσγειωμένοι και φιλικοί ενώ πραγματικά συγκινητικό είναι ότι τις τελευταίες ημέρες δέχθηκα από ορισμένους εξ αυτών μηνύματα αλληλεγγύης για το ανείπωτο δράμα που πέρασε η χώρα και ο λαός μας από τις φονικές πυρκαγιές.

-Από ποιον θα ήθελες ένα αυτόγραφο και μέχρι στιγμής δεν έχεις καταφέρει να το πάρεις;

-Το αυτόγραφο κάθε καλλιτέχνη είναι μια ξεχωριστή τιμή για την συλλογή μου και σέβομαι ισότιμα το έργο καθενός. Αφού με ρωτάς όμως θα σου πω ότι ένα αυτόγραφο του ηθοποιού Ρίτσαρντ Ντρέιφους είναι κάτι που διακαώς επιθυμώ.

Ο Χάρης Μαντέλλος μας συστήνεται

Γεννήθηκα στα Τρίκαλα το 1976. Σπούδασα δημοσιογραφία στην σχολή του ΑΝΤ1 και εργάστηκα ως δημοσιογράφος για αρκετά χρόνια σε τοπικά ΜΜΕ. Πέρα από τις όποιες κατά καιρούς πολιτικές και συνδικαλιστικές δραστηριότητες εδώ και δυο χρόνια συλλέγω αυτόγραφα ανθρώπων του κινηματογράφου, στους οποίους στέλνω πάντα και μια φωτογραφία από την όμορφη πόλη μας με την σκέψη ότι μπορεί να είναι έστω ένα μικρό λιθαράκι στην προβολή της στο εξωτερικό.

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ