Διατροφικές επιλογές για καλύτερες επιδόσεις την νέα σχολική χρονιά

Ποια είναι τα σωστά γεύματα που πρέπει
να καταναλώνει το παιδί όσο είναι στο
σχολείο; Ποιοι οι συνδυασμοί τροφών που
είναι γρήγοροι και εύκολοι κατά την
παρασκευή τους;

Απαραίτητο κατά τακτά χρονικά
διαστήματα το παιδί να καταναλώνει
τρόφιμα που περιέχουν υδατάνθρακες,
για να τροφοδοτεί σταθερά τον εγκέφαλό
του με τροφή. Αυτό σημαίνει πως το σνακ
στο σχολείο είναι απαραίτητο για τα
παιδιά, ανεξάρτητα από το αν έχουν φάει
πρωινό ή όχι, εξηγεί η κα.  Μελίνα Σ.
Καριπίδου, MSc, Κλινική Διαιτολόγος
Διατροφολόγος, Επιστημονική
Συνεργάτιδα Χαροκοπείου Πανεπιστημίου
& Επιστημονική συνεργάτιδα της Π.Ε.Α.Ν.Δ
(σωματείο-μέλος της Ένωσης Μαζί για το
Παιδί), η οποία παραθέτει έναν πλήρη
οδηγό υγιεινής και σωστής διατροφής
των παιδιών.

Από την Μελίνα Σ. Καριπίδου, MSc, Κλινική Διαιτολόγος Διατροφολόγος, Επιστημονική Συνεργάτιδα Χαροκοπείου Πανεπιστημίου & Επιστημονική συνεργάτιδα της Π.Ε.Α.Ν.Δ (σωματείο-μέλος της Ένωσης Μαζί για το Παιδί)

 

Πρωταρχικός στόχος θα πρέπει να είναι η κατανάλωση τροφίμων με υδατάνθρακες, για να παρέχουν γλυκόζη στο παιδί. Η γλυκόζη αποτελεί το μοναδικό θρεπτικό συστατικό το οποίο τρέφει τον εγκέφαλο.

Συνεπώς, είναι απαραίτητο κατά τακτά χρονικά διαστήματα το παιδί να καταναλώνει τρόφιμα που περιέχουν υδατάνθρακες, για να τροφοδοτεί σταθερά τον εγκέφαλό του με τροφή. Αυτό σημαίνει πως το σνακ στο σχολείο είναι απαραίτητο για τα παιδιά, ανεξάρτητα από το αν έχουν φάει πρωινό ή όχι.

Μάλιστα, το παιδί που έχει φύγει από το σπίτι χωρίς πρωινό, συστήνεται να καταναλώσει κάτι με την πρώτη ευκαιρία. Ισορροπημένες διατροφικές επιλογές  που είναι πλούσιες σε υδατάνθρακες αποτελούν όλα τα αρτοποιήματα, τα φρούτα, το γάλα και το γιαούρτι.

Σε συμφωνία με τις διατροφικές οδηγίες για υγιεινή διατροφή, συστήνεται η αποφυγή επιλογών, όπως πατατάκια, κρουασάν, γλυκίσματα και γενικώς έτοιμα και συσκευασμένα τρόφιμα.

 

Το παιδί μπορεί να κρατήσει μια τέτοια επιλογή για λίγες φορές μέσα στον μήνα. Αντιθέτως, σε καθημερινή βάση στόχος θα πρέπει να είναι τα σνακ υψηλής διατροφικής αξίας, μερικές ιδέες για τα οποία είναι οι εξής:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Αν και τα παραπάνω αναφέρονται στην τροφή, δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να ξεχνάμε την αναγκαιότητα και τη σημασία της ενυδάτωσης. Η ανεπαρκής πρόσληψη υγρών προκαλεί αφυδάτωση, η οποία οδηγεί σε μείωση της σωματικής αντοχής, της νοητικής λειτουργίας και αδυναμία συγκέντρωσης.

Τα παιδιά πρέπει να πίνουν αρκετό νερό καθόλη τη διάρκεια της ημέρας και ειδικά όσα είναι ιδιαίτερα δραστήρια ή βρίσκονται σε θερμό περιβάλλον. Στα υγρά περιλαμβάνονται οι χυμοί, το γάλα, τα αναψυκτικά, κά.

Ωστόσο, το μεγαλύτερο μέρος των αναγκών θα πρέπει να καλύπτεται από το νερό. Ας φροντίσει, λοιπόν, το παιδί να έχει μαζί του ένα παγουράκι και να το γεμίζει τουλάχιστον 2 φορές την ημέρα.

Για να μπορέσουν οι γονείς να «προωθήσουν» τις πιο υγιεινές επιλογές τροφίμων στο σχολείο χρειάζεται σίγουρα οργάνωση και προγραμματισμός, κυρίως στο επίπεδο προμήθειας των τροφίμων και προετοιμασίας τους.

Όμως, μία παράμετρος που συχνά παραβλέπεται και συμβάλλει σε αυτό το στόχο είναι η εμπλοκή του ίδιου του παιδιού στη διαδικασία προετοιμασίας του φαγητού του στο σπίτι. Έτσι, μέσα από αυτή τη διαδικασία διαπαιδαγώγησης, εξοικειώνεται με τα τρόφιμα που θα πάρει μαζί, «μαθαίνει» να του αρέσουν και διαπαιδαγωγείται επίσης στην αυτονομία!

  Λίγα λόγια για το Μαζί για το Παιδί

 

Το Μαζί για το Παιδί ξεκίνησε να λειτουργεί στην Ελλάδα το 1996.  Πρόκειται για μια ένωση μη-κερδοσκοπικών σωματείων και ιδρυμάτων, που εργάζονται για την ευημερία περισσότερων από 30.000 παιδιών κάθε χρόνο  εκ των οποίων τα 10.000 σε συστηματική βάση. Κύριος στόχος της Ένωσης είναι να προσφέρει βοήθεια σε παιδιά και νέους που αντιμετωπίζουν την φτώχεια, την αναπηρία, την κακοποίηση και την αρρώστια. Το 2016 τιμήθηκε με το Αργυρό Μετάλλιο της Ακαδημίας Αθηνών για την κοινωνική του προσφορά, ενώ το 2019 έλαβε βραβείο BRAVO για την ενεργοποίηση χιλιάδων πολιτών στο πλαίσιο της δράσης της «Ίσες ευκαιρίες για τα παιδιά: Δράσεις για την Υγεία και την Παιδεία σε ακριτικές περιοχές της Ελλάδας».