Μόλις κυκλοφόρησε το νέο βιβλίο για τη Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία με τίτλο «Αντιμετωπίζοντας τον γραπτό λόγο». Το βιβλίο περιέχει θεωρία και ασκήσεις για το Λύκειο. Η συντάκτριά του, φιλόλογος, Ναυσικά Μουλά, σε συνεργασία με την επίσης φιλόλογο Χριστίνα Αγγελάκη, συγκέντρωσε τη θεωρία για τη νεοελληνική γλώσσα και λογοτεχνία και την παρουσιάζει σε πίνακες. Το περιεχόμενο καλύπτει το ευρύτερο φάσμα γλώσσας και λογοτεχνίας στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Συμπεριλαμβάνει επίσης έναν μεγάλο αριθμό ασκήσεων ταξινομημένων σύμφωνα με την ταξινόμηση των θεμάτων στις Πανελλαδικές εξετάσεις.
Το βιβλίο «Αντιμετωπίζοντας τον γραπτό λόγο» στοχεύει να φέρει πιο κοντά τον μαθητή/τρια στη γλώσσα του και να προσφέρει στον εκπαιδευτικό μια διδακτική πρόταση «κωδικοποιημένη». Αντανακλά τη διδασκαλία στην τάξη και επιχειρεί να δείξει ότι οι μαθητές/τριες μπορούν να κατακτήσουν σε ικανοποιητικό βαθμό τη γλώσσα τους μέσα στην εκπαιδευτική διαδικασία και χρησιμοποιώντας τα εργαλεία που τους προσφέρει ο δάσκαλος και αξιοποιώντας την εγγενή σχέση με τη γλώσσα -με απλά λόγια, αποκωδικοποιώντας «ό,τι βλέπουν στο κείμενο».
Στο πρώτο μέρος περιγράφονται «κωδικοποιημένες» οι διαδικασίες κατανόησης του νοήματος, της οργάνωσης και της μορφής των κειμένων με τους αντίστοιχους δείκτες και οι διαδικασίες παραγωγής γραπτού λόγου. Το πρώτο μέρος υποδιαιρείται σε τέσσερις ενότητες, ανάλογες με τη δομή/οργάνωση των θεμάτων των Πανελλαδικών Εξετάσεων του νέου συστήματος.
Στο δεύτερο μέρος υπάρχουν ασκήσεις, βασισμένες στα θέματα των Πανελληνίων/Πανελλαδικών της τελευταίας εικοσιπενταετίας όλων των τύπων σχολείων, επίσης ταξινομημένες ανάλογα με τη δομή/οργάνωση των θεμάτων των Πανελλαδικών Εξετάσεων του νέου συστήματος. Έτσι μπορεί ο αναγνώστης να εντοπίσει ερωτήσεις για περίληψη στο Θέμα Α, «τεχνικές ερωτήσεις» στο Θέμα Β, ερωτήσεις για το ερμηνευτικό σχόλιο στο Θέμα Γ και εκθεσιότιτλους στο Θέμα Δ. Επίσης, εμπεριέχεται ένας μεγάλος αριθμός γλωσσικών/λεξιλογικών ασκήσεων.
Αξίζει εδώ να σημειωθεί ότι διαμορφώθηκαν -εν είδει ασκήσεων- και περιλαμβάνονται στο βιβλίο στο Θέμα Γ και κείμενα Τρικαλινών συγγραφέων (Κεφάλας, Γιαννακόπουλος, Αζέλης, Αλεξίου, Κολοβελώνη, Μπράμη).
Ο μαθητής απαιτείται μεν να έχει θεωρητική γνώση, όμως «το κείμενο του μιλάει», γι αυτό πρέπει να εστιάσει την προσοχή ολοκληρωτικά πάνω στο κείμενο που του δίδεται, «να δει» τα στοιχεία που του προσφέρει και να τα αιτιολογήσει αξιοποιώντας τη θεωρία πάνω σ’ αυτά.
Ευελπιστούμε πως το βιβλίο «Αντιμετωπίζοντας τον γραπτό λόγο» θα συνδράμει τις διδάσκουσες και τους διδάσκοντες Γλώσσα και Λογοτεχνία στην επίπονη μα όμορφη διαδικασία της διδασκαλίας στους μαθητές και τις μαθήτριές τους, αλλά συνάμα πως θα βοηθήσει διδασκόμενους και διδασκόμενες σε επίπεδο κατανόησης νοήματος, οργάνωσης κειμένου και παραγωγής λόγου.
Το βιβλίο διατίθεται στα βιβλιοπωλεία.
Για περισσότερες πληροφορίες: [email protected]