«Ο κόσμος αγαπάει το φούρνο της γειτονιάς, γιατί ξέρει ότι εδώ θα βρει ποιότητα» αναφέρει ο πρόεδρος του Σωματείου Αρτοποιών Νομού Τρικάλων
Ζούμε μία εποχή όπου η οικονομική κρίση έχει φέρει αλλαγές ακόμη και σε απλές καθημερινές διατροφικές μας συνήθειες. Στο πρόσφατο παρελθόν μας οι Έλληνες δεν υπολογίζαμε πολλά πράγματα. Σήμερα υπολογίζουμε λεπτό το λεπτό τα έξοδά μας. Ξοδεύουμε με μέτρο. Οι συνήθειές μας έχουν αλλάξει ακόμη και στην κατανάλωση ψωμιού. Κι αν παλιά το μπαγιάτικο ψωμί το πετούσαμε, πλέον αυτό δεν ισχύει. Αυτό μας ενημερώνει ο πρόεδρος του Σωματείου Αρτοποιών Νομού Τρικάλων Αχιλλέας Κωτούζας. Με τον κ. Κωτούζα είχαμε μία ενδιαφέρουσα συζήτηση για την κρίση, τα φρέσκα προϊόντα που παράγει ο φούρνος της γειτονιάς, τις διαπροσωπικές σχέσεις που αναπτύσσονται στο χώρο του, τις αυξήσεις στα προϊόντα και πολλά.
Συνέντευξη στη Βιβή Μαργαρίτη
-κ. Κωτούζα πόσο έχει αγγίξει η οικονομική κρίση τις επιχειρήσεις του κλάδου και τι αλλαγές έφερε αυτή στον τρόπο λειτουργίας σας;
-Η κρίση έχει επηρεάσει και τον κλάδο των αρτοποιών όπως όλους τους κλάδους πολύ ή λίγο. Μειωμένη κατανάλωση υπάρχει ούτως ή άλλως γιατί ο κόσμος δεν έχει χρήματα για να καταναλώσει περισσότερα ή τα ίδια που κατανάλωνε. Η μείωση δεν είναι τόσο μεγάλη στο ψωμί, είναι σε όλα τα υπόλοιπα είδη όπως είναι κουλουράκια, τυρόπιτες και όλα τα άλλα είδη που πουλάει ένα αρτοποιείο.
-Θα μπορούσαμε να πούμε ότι αυτά θεωρούνται είδη πολυτελείας πλέον;
-Είναι είδος πολυτελείας το να φας μια τυρόπιτα ή να πάρεις ένα κουλουράκι για τον καφέ; Δε νομίζω. Ωστόσο, θα μπορούσαμε να το πούμε λόγω του ότι πλέον εντάσσονται στο 23 %.
–Θεωρείτε ότι έχει περιορίσει ο κόσμος ακόμη και την κατανάλωση ψωμιού λόγω της οικονομικής κρίσης;
-Αυτό που ξέρω είναι ότι ο κόσμος θα πάρει ψωμί, αλλά αυτό που θα του περισσέψει δεν θα το πετάξει. Θα φάει και την επόμενη και θα πάρει την επόμενη λιγότερο. Εάν σήμερα πάρει 1 kg και του περισσέψει, αύριο θα πάρει μισό για να περάσει τη μέρα του κ.ο.κ.
[quote_box_center]Ο Αχιλλέας Κωτούζας είναι πρόεδρος του Σωματείου Αρτοποιών Νομού Τρικάλων για πολλά χρόνια. Έγινε πρόεδρος για πρώτη φορά το 2002 και παραμένει πρόεδρος με μία ενδιάμεση τριετία από το 2011 ως το 2014 που ήταν πρόεδρος ο κ. Καλογράνας[/quote_box_center]
– Πάνε δηλαδή οι εποχές που πετούσαμε το μπαγιάτικο ψωμί;
–Ακριβώς, ο κόσμος πλέον δεν πετάει τίποτα και καλά κάνει και δεν πετάει. Τώρα, σίγουρα τα χρήματα που έχει να διαθέσει για τα υπόλοιπα είδη είναι περιορισμένα. θα πάρει λιγότερα, θα καταναλώσει λιγότερα, θα βρεθεί λιγότερες φορές με κόσμο στο σπίτι…. Υπάρχει μικρότερη κατανάλωση γενικώς. Οι τζίροι έχουν πέσει και στα αρτοποιεία. Σίγουρα είμαστε σε καλύτερη μοίρα από κάποιους άλλους κλάδους, Αλλά να ξέρουμε πάντα ότι τα αρτοποιεία έχουν αυξημένα λειτουργικά έξοδα (πρώτες ύλες, καύσιμα, ρεύμα, φόροι), άρα και ίδιους τζίρους να κάνει μία επιχείρηση τα έσοδα και τα κέρδη της είναι πολύ πιο λίγα.
– Οπότε μειωμένοι μισθοί, μειωμένα έσοδα μειωμένη και η κατανάλωση ακόμη και στο φούρνο;
– Ακριβώς. Μπορεί να μην θυσιάζουν το βασικό είδος διατροφής που είναι το ψωμί αλλά θυσιάζουν άλλα είδη.
-Συνήθως βλέπουμε μία αύξηση της κίνησης, όταν αρχίζουν να πληρώνονται γύρω στις 27, όταν τελειώνει ο μήνας, δηλαδή μέχρι τις 5 με 10 του επόμενου μήνα και ξανά μια βουτιά μέχρι να ξαναφτάσουμε δηλαδή τέλη του μήνα. Μη φανταστούμε όμως και τρελά πράγματα. να φανταστούμε ότι είναι λίγο αυξημένη η κίνηση εκείνες τις μέρες.
-Ακούγοντας σας καταλαβαίνω ότι ο φούρνος της γειτονιάς, μπορεί να μας κάνει μία μίνι «δημοσκόπησή». Μου λέτε ότι έχουν μειώσει τις κοινωνικές επαφές στα σπίτια, πότε καταναλώνουν ανάλογα με το πότε εισπράττουν τις συντάξεις και τους μισθούς…
-Να πούμε ότι ο φούρνος από παλιά ήταν και σημείο συνάντησης,. σημείο επαφής και κουβέντας. Θα λέγαμε δηλαδή ότι ο φούρνος έχει έναν κοινωνικό ρόλο. Υπάρχουν διαπροσωπικές σχέσεις. γνωριζόμαστε με τα μικρά ονόματα οι πελάτες με τον αρτοποιό.
-Αυτή είναι και μία από τις βασικές διαφορές με τα σουπερμάρκετ; Γιατί το ψωμί μπήκε στα σουπερμάρκετ.
-Το ψωμί μπήκε στα σουπερμάρκετ από το 1992. Τότε απελευθερώθηκε η αγορά ψωμιού στην Ελλάδα. Αργότερα έγινε η γεωγραφική απελευθέρωση, δηλαδή οι περιορισμοί που υπήρχαν ως προς το που μπορείς να ανοίξεις φούρνο. Καταργήθηκαν τα 300 m που υπήρχαν φούρνος με φούρνος. Το 92 μπήκε και στα σουπερμάρκετ, απελευθερώθηκε πλήρως, άσχετα που μας λένε ότι είναι ένα προϊόν το οποίο φέρνει δυσκολίες στη διακίνηση του προϊόντος στους Ευρωπαίους. Όλα αυτά γίνονται μόνο και μόνο για να γίνουν χαρές σε κάποιες μεγάλες εταιρείες και πολυεθνικές.
-Τώρα βλέπουμε ότι τα σουπερμάρκετ ψήνουν ψωμί τι έχει να πει ένας φούρναρης της γειτονιάς για αυτό; Πως το σχολιάζετε;
-Ότι θα πρέπει να είναι εθνικά υπερήφανος. Εθνικά υπερήφανος γιατί χάρη στο ψωμί ο πρωθυπουργός μας πήρε το δάνειο. Γιατί το σούπερ μάρκετ, ένα bake off που μπορεί και ψήνει κατεψυγμένο ψωμί θα μπορεί να λέγεται φούρνος, αρτοποιία. άσχετα που δεν έχει όλη την παραγωγική διαδικασία δηλαδή δεν παίρνει αλεύρι για να κάνει ψωμί είναι έτοιμο προψημένο η κατεψυγμένο. Ο Μπαμπινιώτης καταργείται. Στην ίδια λέξη θα έχουμε δύο διαφορετικές έννοιες πλέον.
Και γιατί λέω ότι θα πρέπει να αισθανόμαστε εθνικά υπερήφανοι; Γιατί σύμφωνα με τον κ. Σταθάκη και με τον Γ.Γ. του υπουργείου του αυτό είναι άνωθεν. Είναι στη συμφωνία που έκανε ο πρωθυπουργός στις Βρυξέλλες πριν από κάποιους μήνες για το ζήτημα. Εκεί ήταν τα μεγάλα λόμπι των εταιρειών τύπου lidl και κλείστηκαν αυτές οι συμφωνίες για το ψωμί και το γάλα συγκεκριμένα. Από εκεί ήρθαν δεν μπορούσε να γίνει κάτι διαφορετικό. Αν και προτείναμε σαν Ομοσπονδία στον κύριο Σταθάκη να αλλαχθεί και να ονομάζονται bake off – φούρνος ούτως ώστε να μειώσουμε λιγάκι τη χασούρα, να φαίνεται από εκεί ότι είναι κατεψυγμένο ή προψημένο. Να μπορεί να καταλάβει ο καταναλωτής αυτή τη διαφορά. Τώρα εξομοιώθηκε, εξισώθηκε με το φρέσκο, το κατεψυγμένο ψωμί, αυτό έγινε.
-Ο κόσμος παρ’ όλαυτα στηρίζει τους αρτοποιούς;
–Φυσικά στηρίζει και αυτό επειδή ξέρει ποια είναι η καλύτερη ποιότητα. Όντως ο φούρνος έχει καλύτερη ποιότητα. Ο κόσμος έχει την προσωπική του σχέση. Μας τιμά καθημερινά, λέμε την πρωινή καλημέρα μας, ψωνίζουν τα παιδάκια πριν πάνε σχολείο, ψωνίζουν για το μεσημεριανό τους φαγητό. Θέλουμε να τους ευχαριστήσουμε για αυτό και φυσικά θα προσπαθούμε να προσφέρουμε πάντα ό,τι πιο φρέσκο με τα καλυτέρα υλικά στον καταναλωτή.
-Πρόσφατα πραγματοποιήσατε μία εκδήλωση που αγκαλιάστηκε από τον κόσμο…
-Το Σωματείο Αρτοποιών Ν. Τρικάλων γιόρτασε την Παγκόσμια Ημέρα Άρτου που συμπίπτει με την Παγκόσμια Ημέρα Διατροφής με δωρεάν διανομή ψωμιού τόσο στα Τρίκαλα, όσο και στην Καλαμπάκα.
Στόχος της εκδήλωσης ήταν αφενός μεν να τονιστεί η σημασία της Ημέρας κι αφετέρου οι αρτοποιοί να εκφράσουν τις ευχαριστίες τους προς τον κόσμο που στηρίζει το φούρνο της γειτονιάς. Ο κόσμος αγαπάει το φούρνο της γειτονιάς, γιατί ξέρει ότι εδώ θα βρει ποιότητα. Εδώ θα βρει το φρέσκο προϊόν που παρασκευάζεται από τα καλύτερα υλικά.
-Το ψωμί δεν είναι ένα από τα ακριβά είδη διατροφής παραπονιέται κόσμος για την τιμή;
–Δεν είναι από τα ακριβά κι ευτυχώς το ψωμί έμεινε στο 13% δηλαδή δε πήγε στο 23%. Δεν είναι σε καμία περίπτωση ακριβό δηλαδή μία φρατζόλα ψωμί μπορεί να κάνει 75 0,80 € και να φάει μία οικογένεια. Πρόσφατη έρευνα της Γιούροστατ έδειξε ότι στην Ελλάδα τα φθηνότερα είδη διατροφής είναι το ψωμί, τα λαχανικά και τα όσπρια.
[quote_box_center]«Οι καταναλωτές μπορεί να μην θυσιάζουν το βασικό είδος διατροφής που είναι το ψωμί αλλά θυσιάζουν άλλα είδη .Η μείωση δεν είναι τόσο μεγάλη στο ψωμί, είναι σε όλα τα υπόλοιπα είδη όπως είναι κουλουράκια, τυρόπιτες και όλα τα άλλα είδη που πουλάει ένα αρτοποιείο»[/quote_box_center]
-Υπάρχει κόσμος που σας ζητάει βοήθεια; Έστω ένα καρβέλι ψωμί για να ζήσει την οικογένεια του;
-Υπάρχουν τέτοιες περιπτώσεις. Όλοι οι αρτοποιοί συμβάλλουν σ’ αυτό από την πλευρά τους ούτως ώστε να διευκολύνονται τέτοιες καταστάσεις και σίγουρα δεν παίρνουν χρήματα όταν υπάρχουν τέτοιες περιπτώσεις ατόμων ανθρώπων που δεν έχουν πόρους ή δεν έχουν χρήματα για να μπορέσουν να ζήσουν. Ο φούρναρης ποτέ δεν αρνήθηκε να προσφέρει μία φραντζόλα ψωμιού σε κάποιον που έχει πρόβλημα. Αυτός είναι και ο κοινωνικός ρόλος που παίζουν οι αρτοποιοί στην κοινωνία.
Οι αρτοποιοί βοηθούν και με άλλους τρόπους προσφέροντας ψωμί στα συσσίτια, στο κοινωνικό παντοπωλείο, στη σίτιση που γίνεται στο νοσοκομείο Τρικάλων δωρεάν.
-Αναπροσαρμογή του ΦΠΑ: Υπήρξε η δυνατότατα απορρόφησης από τις τοπικές επιχειρήσεις;
-Αυτό αφορά μεμονωμένα την κάθε επιχείρηση. Η αύξηση του Φ.Π.Α. ήταν 10 ποσοστιαίες μονάδες δηλαδή από το 13% πήγε στο 23% και αφορά τα πάντα, όλα τα προϊόντα που πουλά ένα αρτοποιείο εκτός από το ψωμί, το γάλα και τα κουλούρια Θεσσαλονίκης. Όλες οι προηγούμενες αυξήσεις του Φ.Π.Α. που υπήρχαν γιατί ήμασταν πρώτα στο 8-9% Δυστυχώς με τη φοροεπιδρομή που δεχόμαστε είναι πολύ δύσκολο για κάποιον αρτοποιό να απορροφήσει την αύξηση του Φ.Π.Α. Θα ήταν ευχής έργον αν μπορούσε να γίνει, αλλά νομίζω ότι ο κόσμος το κατάλαβε ότι δεν μπορούσε να γίνει και στα περισσότερα αρτοποιία επιβαρύνθηκε ο καταναλωτής.
-Ο κόσμος πως τις δέχτηκε αυτές αλλαγές; Γκρίνιαξε; Τις συνήθισε με τον καιρό;
-Ο κόσμος γενικά ναι μεν γκρινιάζει, αλλά κουνάει το κεφάλι δυσανασχετώντας περισσότερο, πάρα φωνάζει. Μία βουβή διαμαρτυρία.
Δημοσιευμένη στη ΝΕΑ ΣΕΛΙΔΑ