Βασιλική Λύτρα: Το Μουσικό Σχολείο Τρικάλων είναι ένα σχολείο ευρωπαϊκών προδιαγραφών

«Οι μαθητές που φοιτούν στο Μουσικό σχολείο έρχονται σε επαφή με ένα διαφορετικό δημόσιο σχολείο» τονίζει η διευθύντριά του Ξεκίνησε να λειτουργεί το 1997 και διαπρέπει τα τελευταία 20 χρόνια-Οι αιτήσεις κάθε χρόνο είναι πολλαπλάσιες των προσφερόμενων θέσεων

20 χρόνια λειτουργίας, 1.400 μαθητές, δεκάδες επιτυχίες, πλούσιο πρόγραμμα εκδηλώσεων, πολλές διακρίσεις… Ο λόγος για το Μουσικό Σχολείο Τρικάλων που λειτουργεί στα Τρίκαλα από το 1997. Ένα σχολείο πρότυπο, υψηλών προδιαγραφών που παρέχει στους μαθητές του ένα σφαιρικό πεδίο μάθησης. Οι μουσικές γνώσεις που λαμβάνουν αποτελεί το σημαντικότερο γνώρισμά του που το κάνει να ξεχωρίζει από τα υπόλοιπα. Μάλιστα έχει πάρει πολλές διακρίσεις. Η ανακοίνωση για την έναρξη της υποβολής αιτήσεων για εγγραφές για την επόμενη σχολική χρονιά αποτέλεσε το έναυσμα για να επισκεφθώ το σχολείο και να μάθω περισσότερα για τη λειτουργία του. Άλλωστε, για πολλούς γονείς και μαθητές που τελειώνουν φέτος το Δημοτικό αποτελεί μία περίοδο προβληματισμού για το δρόμο που θέλουν να ακολουθήσουν.

Συνέντευξη στη Βιβή Μαργαρίτη

Μελωδία… Αυτός ήταν ο πρώτος ήχος που άκουσα μπαίνοντας στο σχολείο κάποιοι μαθητές εξασκούνταν με τα όργανά τους και οι ήχοι ταξίδευαν μέσα στο χώρο… Απλά μελωδία… Ούτε φωνές, ούτε άλλοι θόρυβοι όπως συνηθίζεται σε άλλα σχολεία. «Το σίγουρο είναι ότι βρίσκομαι σε ένα μουσικό σχολείο» σκέφτηκα χαμογελώντας και προχώρησα αναζητώντας το γραφείο της Βασιλικής Λύτρα που είναι η διευθύντρια του Μουσικού Σχολείου τα τελευταία 2 χρόνια. Εκείνη με υποδέχθηκε ευγενικά και φιλόξενα και δέχθηκε με μεγάλη χαρά να με ξεναγήσει στους μοναδικούς χώρους του σχολείου κι εγώ ως ανταπόδοση της καλής και «μελωδικής» φιλοξενίας υποσχέθηκα ότι θα επανέλθω μετά από λίγο καιρό με ένα αφιέρωμα πλούσιο σε φωτογραφικό υλικό…

Με την κ. Λύτρα μιλήσαμε για τον τρόπο λειτουργίας του σχολείου, τις εγγραφές, τον αριθμό των μαθητών, τις υπερσύγχρονες εγκαταστάσεις, τη διαφορετικότητα του Σχολείου κ.α.

-κ. Λύτρα είσαστε διευθύντρια του Μουσικού Σχολείου Τρικάλων;

-Ναι εδώ και δυο χρόνια και υπηρετώ στο Μουσικό σχολείο από το 1998.

-Μουσικό Σχολείο Τρικάλων από το 1997;

-Το Μουσικό σχολείο Τρικάλων ιδρύθηκε το 1997 και λειτουργεί εδώ και 20 χρόνια.

«Η επιλογή των μαθητών γίνεται με εξετάσεις οι οποίες διεξάγονται πάντα μετά τη λήξη των μαθημάτων στα δημοτικά σχολεία, δηλαδή μετά τις 15 Ιουνίου»

-Πόσοι μαθητές έχουν περάσει από τα έδρανά του;

-Έχουν περάσει περίπου 1.400 μαθητές από το Γυμνάσιο και το Λύκειο

-Που στεγάζεται;

-Στον πρώτο χρόνο της ίδρυσής του στεγάστηκε στο 6ο Λύκειο Τρικάλων, στη συνέχεια σε κτήριο της Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης που μας παραχωρήθηκε στις Καρυές και από το 2009 σε δικό του κτήριο.

-Οι εγκαταστάσεις του είναι υπερσύγχρονες κατά κοινή ομολογία…

Οι εγκαταστάσεις είναι πράγματι υπερσύγχρονες. Σε μια έκταση 5,5 στρεμμάτων τα κεντρικά κτήρια περιλαμβάνουν αίθουσες διδασκαλίας με την απαραίτητη ηχομόνωση, βιβλιοθήκη, εργαστήρια πληροφορικής, μουσικής τεχνολογίας, φυσικής, χημείας, στούντιο για τα ατομικά μαθήματα μουσικής παιδείας, αίθουσες για χορωδία και τις ξένες γλώσσες, γυμναστήριο, εστιατόριο για την καθημερινή δωρεάν σίτιση και φυσικά αίθουσα συναυλιών με χωρητικότητα 300 ατόμων, στην οποία γίνονται εκδηλώσεις κάθε είδους. Τα κτήρια περιβάλλονται από μεγάλο προαύλιο και κήπους.

-Μέχρι πότε γίνονται οι αιτήσεις;

Αιτήσεις γίνονται από 2 Μαΐου μέχρι και 31 Μαΐου του 2017 στις εργάσιμες ημέρες και ώρες στη γραμματεία του σχολείου από τις 8 το πρωί μέχρι στις 2:30 το μεσημέρι, αλλά και από την ιστοσελίδα μας (http://gym-mous-trikal.tri.sch.gr/) με δυο τρόπους: μπορεί κανείς να εκτυπώσει την Αίτηση, να τη συμπληρώσει και να την υποβάλει στο σχολείο ή να τη στείλει με φαξ στο σχολείο(2431074471) ή να υποβάλει ηλεκτρονικά την Αίτηση συμπληρώνοντας τα απαραίτητα στοιχεία σε ηλεκτρονική φόρμα στην ιστοσελίδα μας.

-Πως γίνεται η επιλογή των μαθητών;

Η επιλογή των μαθητών γίνεται με εξετάσεις οι οποίες διεξάγονται πάντα μετά τη λήξη των μαθημάτων στα δημοτικά σχολεία, δηλαδή μετά τις 15 Ιουνίου. Σε ημερομηνίες που καθορίζει το Υπουργείο Παιδείας οι απόφοιτοι των δημοτικών σχολείων εξετάζονται  σε γραπτή και προφορική εξέταση. Το σχολείο μας πριν τις εξετάσεις αυτές οργανώνει μια προσομοίωση των εξετάσεων κατά την οποία οι υποψήφιοι προσέρχονται στο σχολείο μας και δοκιμάζονται σε θέματα παρελθόντων ετών, για να μην εκπλαγούν την ημέρα των εξετάσεων.

-Οι υποψήφιοι πρέπει να έχουν μουσικές γνώσεις;

Σύμφωνα με εγκύκλιο του Υπουργείου Παιδείας οι υποψήφιοι υποβάλλονται σε εξέταση – ακρόαση ηχητικού δίσκου (cd).  Μετά την ολοκλήρωση της γραπτής εξέτασης, η διαδικασία εισαγωγής συνεχίζεται την ίδια ημέρα με την εξέταση των υποψηφίων από την αρμόδια επιτροπή στις  εξής θεματικές ενότητες:  «Ρυθμός», «Ακουστική Ικανότητα», «Φωνητική Ικανότητα», «Διάκριση Ηχοχρωμάτων» και προαιρετικά ένα μουσικό όργανο (Ευρωπαϊκό ή Παραδοσιακό), σε επίπεδο αντίστοιχο τουλάχιστον της Κατωτέρας Σχολής.Οι εξετάσεις εστιάζουν, δηλαδή, στην ακουστική και φωνητική ικανότητα των υποψηφίων.

-Πόσοι μαθητές θα επιλεγούν φέτος για την Α’ Γυμνασίου;

-Κάθε χρόνο αιτούμαστε να δημιουργήσουμε 3 τμήματα, δηλαδή εισάγονται στην Α΄ Γυμνασίου 72 μαθητές.

-Οι αιτήσεις είναι συνήθως πολλαπλάσιες των προσφερόμενων θέσεων;

-Βέβαια! Πέρυσι είχαμε 156 αιτήσεις, αλλά και κάθε χρόνο συμβαίνει αυτό. Η ζήτηση για το Μουσικό σχολείο είναι μεγάλη.

-Ποια είναι τα πλεονεκτήματα της φοίτησης στο Μουσικό Σχολείο;

Οι μαθητές που φοιτούν στο Μουσικό σχολείο έρχονται σε επαφή με ένα διαφορετικό δημόσιο σχολείο. Κατ’ αρχάς διδάσκονται όλα τα μαθήματα γενικής παιδείας ενός Γυμνασίου και Λυκείου. Έπειτα διδάσκονται θεωρητικά μαθήματα μουσικής παιδείας ευρωπαϊκής και παραδοσιακής μουσικής, αλλά και χορωδία και υποχρεωτικά ατομικά όργανα, όπως είναι το πιάνο και ο ταμπουράς και ατομικά όργανα που ο κάθε μαθητής θα επιλέξει. Ταυτόχρονα ο μαθητής συμμετέχει σε μουσικά σύνολα που αποτελούνται από μαθητές όλου του σχολείου και όχι μιας τάξης. Αυτό σημαίνει ότι ο μαθητής καταρτίζεται θεωρητικά και πρακτικά, ατομικά και ομαδικά, αλλά και σε συνεργασία με όλους τους μαθητές του σχολείου. Με άλλα λόγια η μουσική του εκπαίδευση είναι ολόπλευρη, πλούσια και προσφέρεται με μεγάλη ποικιλία. Χρειάζεται φυσικά μελέτη, επιμονή και υπομονή και πάνω από όλα αγάπη για τη μουσική. Επιπλέον τα τμήματά μας εκ του νόμου είναι ολιγομελή, μέχρι 24 μαθητές, και η εκπαιδευτική καθημερινότητα κινείται με έλεγχο όλων των μαθητών, βαθιά γνωριμία και συνεργασία μαθητών και εκπαιδευτικών και διδασκαλία με εύκολους όρους μιας και τάξη είναι ευέλικτη και εύκολα ελεγχόμενη. Ακόμη το σχολείο μας με οδηγό τα μαθήματα αλλά και τις δράσεις γύρω από τη μουσική, τη θεατρική αγωγή και τα καλλιτεχνικά φέρνουν σε επαφή τους μαθητές μας με τον πολιτισμό τον ελληνικό και τον ευρωπαϊκό, με αποτέλεσμα οι μαθητές μας να αποκτούν αυτογνωσία, να προσδιορίζουν τον εαυτό τους, να αναγνωρίζουν την ταυτότητά τους και να αποκομίζουν θετικά και μόνο στοιχεία για την πρόοδό τους.

«Πολλοί αναρωτιούνται αν τόσες παροχές είναι δωρεάν. Το Μουσικό σχολείο είναι ένα δημόσιο σχολείο και η φοίτηση, η σίτιση και η μεταφορά είναι δωρεάν. Έχουμε μαθητές από όλο τον νομό Τρικάλων, εξάλλου»

-Η φοίτηση, σίτιση και μεταφορά είναι δωρεάν;

-Πολλοί αναρωτιούνται αν τόσες παροχές είναι δωρεάν. Το Μουσικό σχολείο είναι ένα δημόσιο σχολείο και η φοίτηση, η σίτιση και η μεταφορά είναι δωρεάν. Έχουμε μαθητές από όλο τον νομό Τρικάλων, εξάλλου.

-Ένα σχολείο ευρωπαϊκών προδιαγραφών;

Είναι ένα σχολείο ευρωπαϊκών προδιαγραφών. Και προσωπική μου άποψη είναι ότι η διδασκαλία η παραδοσιακή, η κλασική καταλαμβάνει και πρέπει να καταλαμβάνει ένα πολύ μεγάλο ποσοστό της σχολικής ζωής, αλλά στην εποχή μας, μια εποχή με τόσα ερεθίσματα, τόσους κινδύνους, τόσα προβλήματα, αλλά και παράλληλα και τόσες προκλήσεις, είναι κρίμα το σχολείο να μένει αμέτοχο και να μη δίνει στο μέτρο των δυνατοτήτων του ευκαιρίες για συζήτηση, δράση, βιωματική γνώση, προσέγγιση, έρευνα και ενασχόληση με το διαφορετικό, το καινούριο, το μέλλον. Η ενασχόληση των μαθητών μας με τη μουσική κάθε είδους, η συνεργασία τους στις εκδηλώσεις που οργανώνουμε και η συμμετοχή τους σε πολυποίκιλες δράσεις όχι μόνο συμπληρώνει με τον καλύτερο τρόπο την παραδοσιακή διδασκαλία αλλά και προσφέρει στους μαθητές μας εμπειρίες, γνώση, βιωματική προσέγγιση των θεμάτων και παράλληλα χτίζει τον χαρακτήρα τους, αφού δοκιμάζονται σε διαφορετικά πράγματα και πλούσιοι με όσα κέρδισαν στον δρόμο, συνεχίζουν το ταξίδι της γνώσης.

-Πως μπορεί να ενημερωθεί κάποιος σχετικά με τη λειτουργία του σχολείου;

-Μπορεί κανείς να ενημερωθεί για τη λειτουργία του σχολείου από τους λειτουργούς του, δηλαδή από τη διεύθυνση, τους υποδιευθυντές και τους εκπαιδευτικούς του. Μπορεί ακόμα από την ιστοσελίδα μας, όπου θα βρει κανείς τον κανονισμό του σχολείου μας, τις δράσεις μας, τα μαθήματα, το ωράριο και γενικώς τα πάντα τα οποία αφορούν στη λειτουργία του σχολείου. Επίσης κάθε Μάιο ενημερώνουμε τα δημοτικά σχολεία και συγκεκριμένα την έκτη τάξη για το Μουσικό σχολείο με επισκέψεις μας στα δημοτικά, με τη διανομή ενημερωτικού φυλλαδίου και επιστολής προς τους γονείς.

-Τι  περιλαμβάνει το πρόγραμμα των μαθημάτων;

Το πρόγραμμα των μαθημάτων περιλαμβάνει μαθήματα γενικής παιδείας και μαθήματα μουσικής παιδείας θεωρητικά και πρακτικά. Οι μαθητές μας διδάσκονται θεωρία ευρωπαϊκής μουσικής, θεωρία ελληνικής παραδοσιακής μουσικής και ατομικά υποχρεωτικά όργανα, πιάνο και ταμπουρά και όργανα επιλογής, όπου οι μαθητές επιλέγουν όποιο όργανο επιθυμούν.

-Πρόκειται για ένα σχολείο με πλούσια δραστηριότητα. Όλο το προηγούμενο διάστημα είδαμε συμμετοχή σε πλείστες εκδηλώσεις.

Πράγματι συμμετείχαμε σε πολλές δραστηριότητες. Αυτό οφείλεται και στους εκπαιδευτικούς μας οι οποίοι αναγνωρίζοντας τις δυνατότητες και ικανότητες των μαθητών μας τους παροτρύνουν σε συγκεκριμένες δράσεις, αλλά και στους μαθητές μας οι οποίοι ως πνεύματα ανήσυχα ανταποκρίνονται. Για παράδειγμα φέτος  μαθητές μας θα συμμετάσχουν στο φεστιβάλ της Καβάλας με το σύνολο της βυζαντινής μουσικής, συμμετείχαν στο φεστιβάλ χορωδιών της Καρδίτσας με τη χορωδία των ομοίων φωνών, στο Βέλγιο σε μια συνάντησημε άλλα ευρωπαϊκά σχολεία όπου παρουσίασαν έναν μύθο της Ελλάδας στο πρόγραμμα «Ευρωοδύσσεια», στο φεστιβάλ της Ξάνθης με το σύνολο ηλεκτρονικής μουσικής, στον χώρο Νόησις στη Θεσσαλονίκη, όπου παρουσίασαν έννοιες της φυσικής μέσα από το θέατρο και τη μουσική, κατά την οποία το σχολείο μας πήρε βραβείο για τη μουσική και έπαινο για την απόδοση των επιστημονικώς εννοιών, τιμήσαμε με εκδήλωση τον Νίκο Καζαντζάκη, συμμετείχαμε στο 1ο πανελλήνιο συμπόσιο που πραγματοποιήθηκε στη πόλη μας για τον Κώστα Βίρβο σε συνεργασία με τη Πρωτοβάθμια εκπαίδευση, μαθήτριά μας σε διαγωνισμό φιλοσοφίας έφτασε μέχρι τη δεύτερη φάση, τιμηθήκαμε με το πρώτο βραβείο στον διαγωνισμό Γαλλοφωνίας, μαθητές μας σε λογοτεχνικούς και μουσικούς διαγωνισμούς βραβεύτηκαν, συμμετείχαμε στους ρητορικούς αγώνες που γίνονται κάθε χρόνο στο 1ο Λύκειο, στο Ποιητικό συμπόσιο στο 3ο Λύκειο, κάναμε αστροπαρατήρηση νύχτα στο σχολείο μας, πραγματοποιήσαμε  το πείραμα του Ερατοσθένη και τόσα άλλα. Και πίσω από όλα αυτά κρύβονται εκπαιδευτικοί με μεράκι και όρεξη για κάτι παραπάνω. Καλό είναι να μην παραλειφθούν οι διδακτικές μας επισκέψεις σε κοντινούς αλλά σχετικά άγνωστους προορισμούς στις οποίες με τρόπο βιωματικό και άμεσο οι μαθητές μας γνωρίζουν την τοπική ιστορία (Μετέωρα, Φανάρι Καρδίτσας, Πύλη Τρικάλων, Κέντρο Ιστορίας και Πολιτισμού Κλιάφα, Οθωμανικά λουτρά κλπ), τα προγράμματα σχολικών δραστηριοτήτων και το φεστιβάλ ψηφιακής δημιουργίας γεγονός που κάνει τους μαθητές μας και τους εκπαιδευτικούς μας να βρίσκονται διαρκώς σε δημιουργία και δράση.

«Η ζήτηση για το Μουσικό σχολείο είναι μεγάλη»

Γιατί πιστεύετε ότι υπάρχει τόσο μεγάλο ενδιαφέρον για το συγκεκριμένο σχολείο;

-Πιστεύω ότι η δομή του σχολείου, τα μαθήματά του, η λειτουργία του, οι εκπαιδευτικοί του και η ποικιλία των δράσεών του που αποδεικνύουν και το διαφορετικό που φέρνει το Μουσικό σχολείο Τρικάλων το κάνουν ελκυστικό για μαθητές και γονείς.

Δημοσιευμένο στη ΝΕΑ ΣΕΛΙΔΑ

 

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ