Βασίλης Βαρσάνης: Το Εσπερινό ΕΠΑΛ Τρικάλων αποτελεί ζωντανή απόδειξη της αξίας της Δια Βίου Μάθησης

>«Πρόκειται για ένα σχολείο που αναιρεί τις αρνητικές συνέπειες, κοινωνικές και οικονομικές, του εκπαιδευτικού μας συστήματος» αναφέρει ο Διευθυντής του

>«Οι πιο μικροί μας μαθητές είναι οι νεαροί απόφοιτοι Γυμνασίου και οι μεγαλύτεροι έχουν φτάσει στο παρελθόν να ξεπερνούν και την ηλικία των 80 ετών» τονίζει

>«Τα ποσοστά επιτυχίας αγγίζουν έως και το 90% των υποψηφίων» σημειώνει

Ανατρέχοντας στο παρελθόν θα δούμε ότι το Εσπερινό ΕΠΑΛ Τρικάλων είναι ένα σχολείο με μακρά ιστορία. Μία ιστορία 40 ετών περίπου, όπως μας διευκρινίζει ο Διευθυντής του Βασίλης Βαρσάνης. Ένα σχολείο στο οποίο φοιτούν ως επί το πλείστον άνθρωποι όλων των ηλικιών που συχνά παλεύουν με το χρόνο, αλλά και με την ίδια τη ζωή και που δεν μπορούν για διάφορους λόγους να ενταχθούν στον κορμό της δημόσιας ημερήσιας εκπαίδευσης. Εδώ, οι μαθητές διαφέρουν ηλικιακά «Οι πιο μικροί μας μαθητές είναι οι νεαροί απόφοιτοι Γυμνασίου και οι μεγαλύτεροι έχουν φτάσει στο παρελθόν να ξεπερνούν και την ηλικία των 80 ετών» μας λέει ο κ. Βαρσάνης σε συνέντευξη που μας παραχώρησε.

Επιδιώξαμε μία συνάντηση με τον κ. Βαρσάνη προκειμένου να αντλήσουμε πληροφορίες για το σχολείο που φέτος «σάρωσε» στις πανελλαδικές εξετάσεις καθώς 8 υποψήφιοι πέρασαν σε σχολές της προτίμησής τους και μάλιστα οι δύο από αυτούς σε τμήματα των ΑΕΙ. «Το σχολείο μας είναι μια ζωντανή απόδειξη της αξίας της Δια Βίου Μάθησης» σημειώνει και καμαρώνει… όπως ο γονιός όταν μιλάει για το παιδί του.

Συνέντευξη στη Βιβή Μαργαρίτη


epal-trikala-4-κ. Βαρσάνη, από πότε λειτουργεί το εσπερινό ΕΠΑΛ;

Το Εσπερινό ΕΠΑΛ έχει μια μακρά πορεία περίπου 40 χρόνων. Στο διάστημα αυτό λειτούργησε ως οργανισμός διαφόρων μορφών της Δευτεροβάθμιας Επαγγελματικής Εκπαίδευσης με εκατοντάδες απόφοιτους που είναι πλέον καταξιωμένοι επαγγελματίες στο νομό μας.

-Ποιοι είναι οι τομείς και οι ειδικότητες του νέου σχολικού έτους;

 –Υπάρχουν 5 τομείς:

-ο τομέας Μηχανολογίας (με τις ειδικότητες του Τεχνικού Μηχανολογικών Εγκαταστάσεων και Κατασκευών –  του Τεχνικού Θερμικών και Υδραυλικών Εγκαταστάσεων και Τεχνολογίας Πετρελαίου και Φυσικού Αερίου – του Τεχνικού  Εγκαταστάσεων Ψύξης Αερισμού και Κλιματισμού – και τέλος του Τεχνικού Οχημάτων),

-ο τομέας Ηλεκτρολογίας, Ηλεκτρονικής και Αυτοματισμού ( με τις ειδικότητες του Τεχνικού Ηλεκτρολογικών Συστημάτων, Εγκαταστάσεων και  Δικτύων και του Τεχνικού Αυτοματισμού),

– ο τομέας Πληροφορικής ( με την ειδικότητα του Τεχνικού Η/Υ και Δικτύων Η/Υ και του χρόνου αναμένεται να λειτουργήσει η ειδικότητα του Τεχνικού Εφαρμογών Πληροφορικής), – ο τομέαςΔιοίκησης και Οικονομίας ( με την ειδικότητα του Υπαλλήλου Διοίκησης και Οικονομικών Υπηρεσιών ενώ δύνανται να λειτουργήσουν και οι ειδικότητες του Υπάλληλου  Τουριστικών Επιχειρήσεων και του Υπάλληλου Εμπορίας και Διαφήμισης) και τέλος

– ο τομέας Γεωπονίας, Τροφίμων και Περιβάλλοντος για Τεχνικούς Τεχνολογίας Τροφίμων και Ποτών  και Τεχνικούς Φυτικής Παραγωγής.

-Ποια η διάρκεια φοίτησης και ποια τα ωράρια των τμημάτων;

 Η φοίτηση είναι τετραετής και το ωράριο λειτουργίας είναι από 17.20 έως 20.50.

epal-trikala-2-Σε αυτό μπορούν να εγγραφούν απόφοιτοι Λυκείου ή Γυμνασίου; Ποιες είναι οι βασικές προϋποθέσεις εγγραφής;

-Και οι δύο κατηγορίες. Οι απόφοιτοι Γυμνασίου εγγράφονται στην Α’ Τάξη με το απολυτήριο Γυμνασίου ή άλλο ισότιμο τίτλο, με τη δυνατότητα να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση αποκτώντας παράλληλα επαγγελματική εκπαίδευση. Οι δε απόφοιτοι Λυκείου, εγγράφονται στη Β’ Τάξη, απαλλάσσονται από τα μαθήματα Γενικής Παιδείας και παρακολουθούν μόνο μαθήματα Ειδικότητας 15 με 16 διδακτικές ώρες εβδομαδιαίως. Επιπλέον στη  Β΄ Τάξη εγγράφονται οι προαγόμενοι από την Α΄ Τάξη ΕΠΑΛ – ΓΕΛ, οι απόφοιτοι ΓΕΛ για την απόκτηση πτυχίου και οι απόφοιτοι ΕΠΑΛ σε τομέα διαφορετικό από αυτόν που αποφοίτησαν. Από την επόμενη σχολική χρονιά (2017 – 2018) οι απόφοιτοι ΕΠΑΛ μιας ειδικότητας τομέα θα έχουν τη δυνατότητα να εγγραφούν απευθείας στη Γ’ τάξη για την απόκτηση άλλης ειδικότητας του ίδιου τομέα.

«Είναι γεγονός ότι οι μαθητές των εσπερινών σχολείων ως επί το πλείστον είναι άνθρωποι όλων των ηλικιών που συχνά παλεύουν με το χρόνο και με τα χρόνια αλλά και με την ίδια τη ζωή»

Οι απόφοιτοι παίρνουν απολυτήριο ή κάποιο πτυχίο;

-Στους αποφοίτους του «Δευτεροβάθμιου Κύκλου Σπουδών», μετά από ενδοσχολικές εξετάσεις, χορηγούνται: α) Απολυτήριο Επαγγελματικού Λυκείου (ΕΠΑ.Λ.) επιπέδου 4 (ισότιμο με το  Απολυτήριο Γενικού Λυκείου), και β) Πτυχίο Επαγγελματικής Ειδικότητας, Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, επιπέδου 4.

Οι απόφοιτοι του «Μεταλυκειακού Έτους – Τάξης Μαθητείας» λαμβάνουν Πτυχίο Επαγγελματικής Ειδικότητας, Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, επιπέδου 5, μετά την ολοκλήρωση των διαδικασιών πιστοποίησης των προσόντων τους.

-Οι εγγραφές τελείωσαν; Πόσες αιτήσεις έχετε φέτος;

-Οι εγγραφές συνεχίζονται με έγκριση από τη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Οι αιτήσεις φέτος για την Α και Β τάξη ήταν περίπου 135. Για τις τάξεις Γ και Δ γίνονται απλώς ανανεώσεις των εγγραφών.

 -Οι απόφοιτοι έχουν πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση διαμέσου των πανελλαδικών εξετάσεων;

 –Οι απόφοιτοι του δευτεροβάθμιου κύκλου σπουδών ΕΠΑ.Λ., καθώς και όσοι έχουν ισότιμο τίτλο Επαγγελματικού Λυκείου έχουν δικαίωμα συμμετοχής σε ειδικές πανελλαδικές εξετάσεις για εισαγωγή σε Σχολές και Τμήματα των Α.Τ.Ε.Ι., σε αντίστοιχες ή συναφείς ειδικότητες του πτυχίου τους και σε ειδικό ποσοστό θέσεων του συνολικού αριθμού εισακτέων (κατά προσέγγιση ανάλογο του ποσοστού του αριθμού των υποψηφίων ΕΠΑΛ  σε σχέση με το σύνολο των υποψηφίων ΓΕΛ και ΕΠΑΛ). Οι συμμετέχοντες σε αυτές τις εξετάσεις έχουν δικαίωμα να διεκδικήσουν θέσεις και σε τμήματα σχολών των Πανεπιστημίων, για ειδικό ποσοστό επιπλέον θέσεων 1% επί του αριθμού των θέσεων κατά τμήμα, σε τμήματα που είναι αντίστοιχα με τους τομείς που αποφοιτούν οι μαθητές.

epal-trikala-1-Τα ποσοστά επιτυχίας είναι υψηλά;

-Είναι ιδιαίτερα υψηλά. Αγγίζουν έως και το 90% των υποψηφίων.

-Φέτος νομίζω πως είχε την τιμητική του στις Πανελλαδικές και κάποιοι από τους επιτυχόντες μάλιστα προβλήθηκαν από τα Μέσα ενημέρωσης…

-Πράγματι φέτος ήταν μια ιδιαίτερα επιτυχής χρονιά για το σχολείο μας. Οκτώ υποψήφιοι πέρασαν σε σχολές της προτίμησής τους και μάλιστα οι δύο από αυτούς σε τμήματα των ΑΕΙ. Ο ένας από τους δύο επιτυχόντες σε ΑΕΙ  συγκέντρωσε την υψηλότερη βαθμολογία μεταξύ των συνυποψηφίων του από τα Εσπερινά ΕΠΑΛ για τις Ιατρικές Σχολές σε πανελλαδικό επίπεδο. Και βέβαια χαρήκαμε ιδιαίτερα με την επιτυχία ενός άλλου υποψήφιου που σε ηλικία 62 ετών πέρασε στο τμήμα Πολιτικών Μηχανικών στο ΤΕΙ της πόλης μας. Μια ζωντανή απόδειξη της αξίας της Δια Βίου Μάθησης. Να σημειώσουμε επίσης ότι ανάμεσα στους υπόλοιπους  επιτυχόντες υπήρχαν και άλλοι ενήλικες.

-Πρόκειται για μία διαφορετική κατηγορία μαθητών… Πρόκειται για παιδιά ενός «κατώτερου θεού» όπως πολλοί καθ’ υπερβολή λένε;

Είναι γεγονός ότι οι μαθητές των εσπερινών σχολείων ως επί το πλείστον είναι άνθρωποι όλων των ηλικιών που συχνά παλεύουν με το χρόνο και με τα χρόνια αλλά και με την ίδια τη ζωή.Πρόκειται για άτομα που δεν μπορούν για διάφορους λόγους να ενταχθούν στον κορμό της δημόσιας ημερήσιας εκπαίδευσης ή δεν κατάφεραν να ενταχθούν «έγκαιρα» και ομαλά στην εκπαιδευτική διαδικασία, λόγω των εκάστοτε κοινωνικοοικονομικών συνθηκών. Αυτές τις περιπτώσεις μαθητών το  Εσπερινό Σχολείο οφείλει να αγκαλιάσει με ιδιαίτερο σεβασμό, ανθρωπιά και φροντίδα.

-Άνθρωποι ποιας ηλικίας φοιτούν στο συγκεκριμένο σχολείο;

Δεν υπάρχει όριο ηλικίας για τους μαθητές του Εσπερινού ΕΠΑΛ. Οι πιο μικροί μας μαθητές είναι οι νεαροί απόφοιτοι Γυμνασίου και οι μεγαλύτεροι έχουν φτάσει στο παρελθόν να ξεπερνούν και την ηλικία των 80 ετών. Σαφώς σε αυτές τις  μεγάλες ηλικίες δεν επιζητούν επαγγελματική αποκατάσταση, πρόκειται όμως για ανθρώπους που έχουν δίψα για μάθηση ή εκπληρώνουν ένα όνειρο ζωής που για χρόνια έμοιαζε ακατόρθωτο.

«Δεν υπάρχει όριο ηλικίας για τους μαθητές του Εσπερινού ΕΠΑΛ»

-Γιατί το επιλέγουν;

Πρόκειται για ένα σχολείο που αναιρεί τις αρνητικές συνέπειες, κοινωνικές και οικονομικές, του εκπαιδευτικού μας συστήματος. Η φοίτηση σε αυτό δημιουργεί τη δυνατότητα να συνεχίσουν τις σπουδές τους όσοι αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν το σχολείο πριν τις ολοκληρώσουν, επιπλέον παρέχει τη δυνατότητα επαγγελματικής απασχόλησης και ταυτόχρονης φοίτησης σε αυτό και παράλληλα λειτουργεί επανορθωτικά δημιουργώντας τις προϋποθέσεις για  μια ατομική ολοκλήρωση της γενικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης. Συμπληρωματικά, προσφέρει σε όσους το επιθυμούν, τη δυνατότητα εισαγωγής σε Πανεπιστήμια & ΤΕΙ. Και όλα αυτά σε μειωμένο εσπερινό ωράριο που διευκολύνει ακόμα περισσότερο τη φοίτηση.

epal-trikala-3-Υπάρχει εκπαιδευμένο κι έμπειρο προσωπικό για την επιστημονική και τεχνική υποστήριξη;

Στο σχολείο εργάζονται καθηγητές όλων των ειδικοτήτων στα μαθήματα Γενικής Παιδείας και καθηγητές ειδικοτήτων  όλων των Τομέων που προαναφέραμε. Στη μεγάλη πλειοψηφία τους εργάζονται στο σχολείο για πολλά χρόνια και το αισθάνονται σα δεύτερη οικογένεια πασχίζοντας με ιδιαίτερο ζήλο για την αναβάθμιση της ποιότητας των σπουδών και γενικότερα της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Πολλοί από αυτούς είναι κάτοχοι μεταπτυχιακών τίτλων και δεύτερων πτυχίων και με κάθε ευκαιρία επιμορφώνονται τόσο σε θέματα της ειδικότητάς τους όσο και σε θέματα ευρύτερου παιδαγωγικού και εκπαιδευτικού ενδιαφέροντος. Επιπλέον, το σχολείο λειτουργεί ως Κέντρο Σχολικής Επιμόρφωσης εκπαιδευτικών στο β’ επίπεδο ως προς τη χρήση των νέων τεχνολογιών στην διαδικασία της μάθησης. Οι επιμορφωτές προέρχονται από το σύλλογο διδασκόντων του σχολείου.

-Χαρακτηρίστε μου με δύο λέξεις το σχολείο.

-«Έξυπνη επιλογή»  ή «Επαγγελματική αποκατάσταση» ή «Προοπτική αποκατάστασης»

-Είσαστε διευθυντής εδώ και πολλά χρόνια. Πόσα αλήθεια;

Τρία χρόνια στην ιδιωτική εκπαίδευση ως διευθυντής, πέντε χρόνια στη δημόσια εκπαίδευση ως υποδιευθυντής και από το 2000 έως και τώρα διευθυντής σε δημόσια Επαγγελματικά Λύκεια.

vasilis-varsanis-Είδαμε προσφάτως ένα δημοσίευμα για εκπαιδευτικά προγράμματα που υλοποιούνται στο σχολείο. Πείτε μας δύο λόγια για αυτά.

Σε αυτό τον τομέα έχουμε τη χαρά να αναφέρουμε μια ιδιαίτερα πλούσια δράση που ξεκίνησε το 2009 και συνεχίστηκε δυναμικά στην πορεία. Έχουμε υλοποιήσει επιτυχώς πέντε προγράμματα κινητικότητας και κατάρτισης Leonardo Da Vinci.  Ενενήντα μαθητές μετακινήθηκαν σε προηγμένους  επαγγελματικούς χώρους στην Ευρώπη, γνωρίζοντας καινοτόμα συστήματα και πρακτικές καθώς και την ευρωπαϊκή διάσταση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης. Επίσης, υλοποιήθηκαν δύο προγράμματα εταιρικών σχέσεων Comenius και Leonardo Da Vinci σχετικά με το αντικείμενο σπουδών και ειδικοτήτων των μαθητών μας. Σε αυτά μετακινήθηκαν 24 μαθητές, γνώρισαν άλλους πολιτισμούς, συνεργάστηκαν με Ευρωπαίους συμμαθητές τους σε κοινές δράσεις, δημιούργησαν φιλίες και βελτίωσαν τις επικοινωνιακές τους δεξιότητες στην Αγγλική Γλώσσα.

Πολύ μεγάλη επιτυχία για το Εσπερινό ΕΠΑΛ ήταν η απονομή του Χάρτη Κινητικότητας για την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση (VetMobilityCharter) από την Εθνική Μονάδα Συντονισμού, μια υψηλή διάκριση που κατέχουν ελάχιστοι οργανισμοί σε όλη την Ελλάδα και αποτελεί αναγνώριση της ποιότητας των προγραμμάτων κινητικότητας που έχουν υλοποιηθεί ενώ καθιστά το σχολείο μας επιλέξιμο φορέα υλοποίησης προγραμμάτων κινητικότητας έως το τέλος του 2020.

Αυτή η πλούσια δράση συνεχίζεται επιτυχώς αφού για τα δύο σχολικά έτη 2016 – 2017 και 2017 – 2018 θα υλοποιήσουμε τρία νέα εγκεκριμένα προγράμματα Erasmus +, KA1 και KA2 που θα προσθέσουν ακόμα περισσότερες πολύτιμες εμπειρίες, γνώσεις, δημιουργία, έρευνα, καινοτομία και τη δυνατότητα διαπολιτισμικής συνεργασίας.

epal-trikala-5Επιπλέον, για τα επόμενα δύο χρόνια ενταχθήκαμε επιτυχώς στο δίκτυο συνεργαζόμενων σχολείωνASPnetτης Unesco και οι ορίζοντές μας ανοίγονται πλέον ακόμα περισσότερο δίνοντάς μας τη δυνατότητα για μια πιο εξωστρεφή εκπαιδευτική πολιτική με πολλούς αποδέκτες σε τοπικό και διεθνές επίπεδο. Θεωρούμε πως το σχολείο μας αποτελεί μέλος της μεγάλης Ευρωπαϊκής και Παγκόσμιας Εκπαιδευτικής Κοινότητας και είμαστε ιδιαίτερα ευτυχείς γι’ αυτό.

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ