TrikalaView
Advertisement
  • Αρχική
  • Τοπικά
  • Θεσσαλία
  • Εκλογές
  • Ελλάδα
  • Πολιτισμός
  • Κηδείες
  • Επιχειρείν
  • Συνεντεύξεις
  • Απόψεις
  • Εκλογές
  • Αφιερώματα
  • Μαγειρική
  • Οικογένεια
  • Αθλητικά
  • Τεχνολογία
  • Υγεία
  • Ομορφιά
  • TravelView
  • Βιβλιοπροτάσεις
  • Παράξενες ειδήσεις
  • Διατροφή
  • Μύλος των ξωτικών
  • ό,τι να ναι
  • Επικοινωνία
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Τοπικά
  • Θεσσαλία
  • Εκλογές
  • Ελλάδα
  • Πολιτισμός
  • Κηδείες
  • Επιχειρείν
  • Συνεντεύξεις
  • Απόψεις
  • Εκλογές
  • Αφιερώματα
  • Μαγειρική
  • Οικογένεια
  • Αθλητικά
  • Τεχνολογία
  • Υγεία
  • Ομορφιά
  • TravelView
  • Βιβλιοπροτάσεις
  • Παράξενες ειδήσεις
  • Διατροφή
  • Μύλος των ξωτικών
  • ό,τι να ναι
  • Επικοινωνία
No Result
View All Result
TrikalaView
Home Απόψεις

Βία… βία… βία

Ιαν 18, 2021
in Απόψεις
Βία… βία… βία
Share on FacebookShare on Twitter

«Προσπαθώ να πω τα πράγματα

με τ’ όνομά τους

και κάθε τόσο συναντώ

καινούργιες δυσκολίες

Λόγου χάρη να πω τη βία, βία…»

(Τίτος Πατρίκιος)

 

TOY ΗΛΙΑ ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ ΦΙΛΟΛΟΓΟΥ

 

Τα τελευταία γεγονότα βίας προκαλούν θλίψη, αλλά και ανησυχία για το μέλλον της κοινωνίας μας. Ο προβληματισμός είναι πιο έντονος όταν πρωταγωνιστές αυτών είναι οι νέοι.

 

Γιατί, αλήθεια, τόση βία; Έγινε ξαφνικά η κοινωνία μας τόσο βίαιη; Μήπως οι τωρινές συνθήκες λειτουργούν ως αποχετευτικός αγωγός για την εξωτερίκευση μιας χρόνιας συσσωρευμένης επιθετικότητας; Μήπως η σύγχρονη βία είναι έκφραση μιας απροσδιόριστης απελπισίας και αγωνίας για την επιβίωση; Μήπως ως άτομα και κοινωνία χάσαμε τα σταθερά μας σημεία και την ισορροπία μας και μέσα από τη βία αναζητούμε την επιβεβαίωση ότι υπάρχουμε «δυνατοί» μέσα στην ανομολόγητη αδυναμία μας; Μήπως… μήπως… μήπως… Πολλά ερωτήματα και λίγες οι απαντήσεις.

Φταίνε οι απρόσωπες και «άξενες» πόλεις μας; Φταίει η ανωνυμία μας σε ένα χώρο που επωάζεται το κενό και το αίσθημα ανασφάλειας; Φταίει το άγχος της επιβίωσής μας και η αγωνία μας μέσα σε έναν αδυσώπητο ανταγωνισμό που κονιορτοποιεί τις ανθρώπινες σχέσεις; Φταίει η εξάλειψη των προϋποθέσεων για τη συγκρότηση μιας κοινοτικής συνείδησης; Μήπως τροποποιήθηκαν βάναυσα οι βιολογικοί μας κύκλοι και επιστρέφουμε στην πρωτόγονη κατάσταση;

Αναπάντητα ερωτήματα… Κάθε απάντηση γεννά άλλα γιατί… και ο κύκλος δεν κλείνει.

Μία παράλογη βία διαπερνά το κοινωνικό σώμα και το αποφλοιώνει από κάθε στοιχείο Ηθικής, Ανθρωπιάς και Κοινωνικής Ανοχής… Φαίνεται πως η Αιδώς και η Δίκη δεν έφθασαν ποτέ στην ελληνική κοινωνία κι ας τις διέταξε ο πονόψυχος Δίας…

Μάς λείπουν εκείνα τα πρότυπα που θα μάς εμπνέουν και θα μάς καθοδηγούν… Κάποιοι λένε πως: «Ο Σωκράτης, ο Χριστός, ο Μαρξ, ο Μπετόβεν και ο Πικάσο επηρεάζουν τον τρόπο που αισθανόμαστε, ακούμε, βλέπουμε και σκεφτόμαστε τον εαυτό μας και τους άλλους, με τη δημιουργική τους και μόνον παρουσία… Αντίθετα ο Αττίλας, ο Χίτλερ, ο Στάλιν κι ο Κλειδοκράτορας, επηρεάζουν τη συμπεριφορά μας με τους μηχανισμούς βίας που ελέγχουν, δηλαδή με την καταστροφική παρουσία τους και μόνον…», («Η εξουσία της βίας», Κλεάνθη Γρίβα).

 

Οι κοινωνιολόγοι ψελλίζουν κάθε φορά τις ευθύνες του περιβάλλοντος, οι ψυχολόγοι ενοχοποιούν το ασυνείδητο ως το «πρώτο κινούν» της βίαιης συμπεριφοράς μας, οι θεολόγοι επισημαίνουν ως αιτία την απομάκρυνσή μας από τον Θεό, οι Ηθικολόγοι θεωρούν τη βία αναμενόμενη, αφού οι ηθικές αξίες υποχώρησαν και τελευταία οι Γενετιστές ομολογούν πως αυτή είναι η φύση του ανθρώπου εδώ και αιώνες… Η «πεπτωκυία φύσις» μας…

 

Homo homini lupus

Ο Φρόϋντ συμφώνησε απόλυτα με την παραπάνω ρήση του Hobbes. Ο Στορ μέσα από τις έρευνές του στα ζώα ανακάλυψε πως η επιθετικότητα και η βία δεν είναι μόνον «προνόμιον» του ζωικού βασιλείου. Ο Ρουσσώ που είπε πως ο άνθρωπος γεννιέται «καλός» μάλλον διαψεύστηκε…

Η λογική και η ηθική φαίνεται πως αδυνατούν να τιθασεύσουν τα άλογα πάθη του ανθρώπου.

Ο Γκάντι ενοχοποιεί ως ρίζες της βίας τα παρακάτω στοιχεία που «οργανώνουν και οργώνουν τη σάρκα, το πνεύμα και την ψυχή των ανθρώπων». Αυτά είναι: 1. Λατρεία χωρίς θυσία, 2. Πλούτος χωρίς εργασία, 3. Απόλαυση χωρίς συνείδηση, 4. Επιστήμη χωρίς ανθρωπιά, 5. Συναλλαγή χωρίς ηθική, 6. Γνώση χωρίς χαρακτήρα, 7. Πολιτική χωρίς αρχές.

Κι έτσι φτάσαμε να ιδρύσουμε την «αστυνομία πανεπιστημίου», «αστυνομία για τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς»… και έπεται συνέχεια…

Αλήθεια ποιος θα φταίει για το αστυνομικό κράτος;

Μήπως αυτή η κοινωνική βία ενισχύει την αυταρχικότητα του κράτους; Ωστόσο άλλοι λένε πως η απουσία του κράτους διευκολύνει τους αναίτιους εμπρηστές της κοινωνικής γαλήνης και ζητούν περισσότερο Κράτος και αστυνόμευση.

 

Καιρός να ξαναδούμε τα προσωπικά μας «δράματα» σε συνδυασμό με τα κοινωνικά «ναυάγια».

Κι αφού τα ένστικτά μας δεν είναι ούτε καλά ούτε κακά και δεν έχουν πρωτογενές ηθικό νόημα, η παιδαγωγική επιστήμη και οι συναφείς θεωρίες πρέπει να προσαρμόσουν τους σχεδιασμούς τους προς την αναγκαιότητα μιας ελεγχόμενης και κοινωνικά αβλαβούς εκδήλωσης της επιθετικότητας. Θα ήταν απογοητευτικό για τον ανθρώπινο πολιτισμό να αποδεχτούμε την άποψη του Crick «Η μοίρα μας είναι τα γονίδιά μας».

 

Η εξουσία της βίας

Γιατί βία δεν ασκεί μόνο η εξουσία αλλά και η ίδια η βία ασκεί εξουσία. Το αμαρτωλό τρίγωνο: Εξουσία, Δύναμη, Βία…

Έστω και αργά φαίνεται πως δικαιώθηκαν τόσο ο Μαρξ όσο και ο Φρομ:

α. «Η βία είναι η μαμή της ιστορίας»,

β. «Η ανθρώπινη ιστορία άρχισε με μία πράξη βίας».

Όλα αυτά δεν συνιστούν ένα δοξαστικό της βίας ή ένα ρέκβιεμ της κοινωνίας και του ανθρώπου, αλλά θλιβερές διαπιστώσεις μιας πραγματικότητας που πρέπει να μάς προβληματίζει…

Ίσως ο Φρομ να είχε δίκαιο, όταν έλεγε πως: «Ο άνθρωπος δημιουργεί για τον εαυτό του τις σχέσεις μέσα από τις οποίες μπορεί να ικανοποιήσει την καταστροφικότητα που κατοικεί μέσα του και ολοένα εντείνεται», (Ελευθερία και Πειθαρχία).

 

 

Πιο κοντά στην αλήθεια, όμως, βρίσκεται και η θέση του Φρόϋντ ως πρόταση ανάσχεσης ή μείωσης τόσο της «ιδιωτικής» όσο και της «κοινωνικής» βίας.

«Τα ορμικά πάθη είναι ισχυρότερα από τα λογικά ενδιαφέροντα. Ο πολιτισμός πρέπει να κάνει μεγάλες προσπάθειες για να περιορίζει τις επιθετικές ορμές των ανθρώπων και να μειώνει τις εξωτερικεύσεις τους με σχηματισμό ψυχικών αντιδράσεων», (Πολιτισμός πηγή δυστυχίας).

 

 

ShareTweetShare
Goodys

Related Posts

Τα καλύτερα χρόνια της εργατικής και μεσαίας τάξης στην Ελλάδα; Με ΠΑΣΟΚ
Απόψεις

Τα καλύτερα χρόνια της εργατικής και μεσαίας τάξης στην Ελλάδα; Με ΠΑΣΟΚ

Απρ 23, 2025
Γιώργος Ηλιάδης: Το ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής είναι έτοιμο να εκφράσει την μεγάλη πλειοψηφία των Ελλήνων ξανά
Απόψεις

Ευχές του Γιώργου Ηλιάδη για το Πάσχα

Απρ 21, 2025
Ο συμβολισμός της Πρώτης Αναστάσεως
Απόψεις

Ο συμβολισμός της Πρώτης Αναστάσεως

Απρ 19, 2025
Ο Τραμπ μέσα μας…
Απόψεις

Ο Τραμπ μέσα μας…

Απρ 14, 2025
Και πάλι πρόεδρος  του Φ.Ι.ΛΟ.Σ. Τρικάλων ο Θεόδωρος Νημάς
Απόψεις

Σπήλαιο Θεόπετρας: Η ανασκαφή, η ανάδειξη και η μεγάλη σημασία του

Απρ 4, 2025
Χρίστος Χαλικιάς: Το Θέατρο που έγινε Θρύλος… ή Ερείπιο;
Απόψεις

Χρίστος Χαλικιάς: Το Θέατρο που έγινε Θρύλος… ή Ερείπιο;

Απρ 3, 2025
Next Post
«Επαναλειτουργία της Διακομματικής Επιτροπής της Βουλής για τη χάραξη Μακροπρόθεσμης Εθνικής  Πολιτικής Φαρμάκου»

«Επαναλειτουργία της Διακομματικής Επιτροπής της Βουλής για τη χάραξη Μακροπρόθεσμης Εθνικής Πολιτικής Φαρμάκου»

gov.gr: Ξεπέρασαν τις 1.000 οι υπηρεσίες για την εξυπηρέτηση του πολίτη

gov.gr: Ξεπέρασαν τις 1.000 οι υπηρεσίες για την εξυπηρέτηση του πολίτη

ΗΠΑ: Πέθανε στη φυλακή ο μουσικός παραγωγός Φιλ Σπέκτορ

ΗΠΑ: Πέθανε στη φυλακή ο μουσικός παραγωγός Φιλ Σπέκτορ

Αφήστε μια απάντηση Ακύρωση απάντησης

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Facebook Twitter Instagram

Facebook

Facebook

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑΣ

ΕΠΩΝΥΜΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗΣ: ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΜΑΡΓΑΡΙΤΗ
ΔΙΑΚΡΙΤΙΚΟΣ ΤΙΤΛΟΣ: trikalaview.gr
ΤΙΤΛΟΣ: trikalaview.gr
ΕΔΡΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗΣ: ΣΩΤΗΡΑ ΤΡΙΚΑΛΩΝ, ΤΚ 42100,  ΣΩΤΗΡΑ ΤΡΙΚΑΛΑ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ
ΝΟΜΙΚΗ ΜΟΡΦΗ: ΑΤΟΜΙΚΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ
Α.Φ.Μ: 100286824
Δ.Ο.Υ.: ΤΡΙΚΑΛΩΝ
ΤΑΧΥΔΡΟΜΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ: ΣΩΤΗΡΑ,  ΤΚ 42100, ΣΩΤΗΡΑ ΤΡΙΚΑΛΑ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ
ΤΗΛΕΦΩΝΟ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ: 6945436929
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ: [email protected] (ΛΟΓΙΣΤΗΡΙΟ)
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ: [email protected] (ΣΥΝΤΑΞΗ)
ΙΔΙΟΚΤΗΤΗΣ: ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΜΑΡΓΑΡΙΤΗ
ΝΟΜΙΚΟΣ ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΣ: ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΜΑΡΓΑΡΙΤΗ
ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ: ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΜΑΡΓΑΡΙΤΗ
ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΣΥΝΤΑΞΗΣ: ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Ε. ΤΣΑΓΓΑΡΑΣ
ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΗΣ: ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΜΑΡΓΑΡΙΤΗ
ΔΙΚΑΙΟΥΧΟΣ DOMAIN NAME: ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΜΑΡΓΑΡΙΤΗ (trikalaview.gr)

Μελος του eMedia Αριθμός Μητρώου: 13797

Δήλωση Συμμόρφωσης με τη Σύσταση (ΕΕ) 2018/334 για την Αντιμετώπιση Παράνομου Περιεχομένου
  • ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑΣ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ COOKIES
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΠΟΡΡΗΤΟ
  • ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
  • ΔΗΛΩΣΗ ΣΥΜΜΟΡΦΩΣΗΣ

Αριθμός Πιστοποίησης
Μ.Η.Τ.242752

 

 

© 2020 Trikalaview Crafted with ♡ i-sd

No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Τοπικά
  • Θεσσαλία
  • Εκλογές
  • Ελλάδα
  • Πολιτισμός
  • Κηδείες
  • Επιχειρείν
  • Συνεντεύξεις
  • Απόψεις
  • Εκλογές
  • Αφιερώματα
  • Μαγειρική
  • Οικογένεια
  • Αθλητικά
  • Τεχνολογία
  • Υγεία
  • Ομορφιά
  • TravelView
  • Βιβλιοπροτάσεις
  • Παράξενες ειδήσεις
  • Διατροφή
  • Μύλος των ξωτικών
  • ό,τι να ναι
  • Επικοινωνία

© 2020 Trikalaview Crafted with ♡ i-sd