Τίνα Κατσούλη: Η συγγραφή είναι μία μεγάλη περιπέτεια…

Ένας έρωτας που μένει αναλλοίωτος στον χρόνο, καθώς αποτυπώνεται σε έναν πίνακα που θα ταξιδέψει στην αχλή των αιώνων… Οι ηρωίδες της Τίνας Κατσούλη στο βιβλίο της «Στην αχλή των αιώνων» (εκδόσεις Α.Α. ΛΙΒΑΝΗ), τρεις γυναίκες σε διαφορετικές εποχές, η βασίλισσα Ρωξάνη, η ερωμένη του ζωγράφου Ραφαήλ, Μαργκερίτα Λούτι, και η ιστορικός τέχνης Χαριστώ Δημητρίου στη σύγχρονη εποχή, θα ενώσουν τις τύχες τους με αυτόν τον πίνακα – και δε θα είναι οι μόνες… «Μέσα, στην αχλή των αιώνων, από την Αρχαιότητα, στην Αναγέννηση και στο σήμερα, οι ήρωες επιδίδονται όχι μόνο σε ένα ταξίδι ανακάλυψης του χαμένου θησαυρού, αλλά και σε μια περιπέτεια για προσωπική δικαίωση μέσα από την Τέχνη και τον Έρωτα» θα μου πει η ίδια η συγγραφέας σε μία πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση που είχαμε με αφορμή το βιβλίο της.

Συνέντευξη στη Βιβή Μαργαρίτη

Στην αχλή των αιώνων… κ. Κατσούλη μιλήστε μου για την υπόθεση του βιβλίου σας.

Πυρήνας της υπόθεσης είναι η αναζήτηση ενός αρχαίου θησαυρού, του πίνακα του ζωγράφου Αετίωνα με θέμα τον γάμο του Μεγάλου Αλεξάνδρου και της Ρωξάνης. Ο πίνακας αυτός «συνομιλεί» αινιγματικά με μια αναγεννησιακή τοιχογραφία που τον αντιγράφει, φιλοτεχνημένη από τον ζωγράφο Σοντόμα, ενώ οι ήρωες καλούνται να λύσουν το μυστήριο, το αίνιγμα που διατρέχει όλη την αφήγηση. Μέσα, λοιπόν, στην αχλή των αιώνων, από την Αρχαιότητα, στην Αναγέννηση και στο σήμερα, οι ήρωες επιδίδονται όχι μόνο σε ένα ταξίδι ανακάλυψης του χαμένου θησαυρού, αλλά και σε μια περιπέτεια για προσωπική δικαίωση μέσα από την Τέχνη και τον Έρωτα.

-Ρωξάνη, Βαρσίνη, Θεσσαλονίκη, Μαργκερίτα Λούτι, Χαριστώ… Γιατί επιλέξατε να αναδείξετε πρόσωπα που κινούνται στο περιθώριο της Ιστορίας;

Οι ηρωίδες μου είναι γυναίκες που δρουν σε διαφορετικές εποχές. Αυτές  ενώνουν τις τύχες τους με τον πίνακα του Αετίωνα στην προσπάθειά τους να τον διασώσουν ή να τον αναζητήσουν. Η επιλογή των γυναικείων προσώπων δεν είναι καθόλου τυχαία. Κινούνται στο περιθώριο της ιστορίας, πίσω από τους μεγάλους πρωταγωνιστές και ξεχνιούνται, γιατί η επίσημη ιστορία αδιαφόρησε γι’ αυτά. Με ενδιαφέρει, δηλαδή, ο ρόλος των αφανών, γυναικείων προσώπων στην Ιστορία, γι’ αυτό και τα τοποθέτησα στο κέντρο της μυθοπλασίας.

-Έχετε σπουδάσει Αρχαιολογία και Ιστορία της Τέχνης. Πόσο σας επηρέασε αυτό για να γράψετε το βιβλίο σας;

Το θέμα του βιβλίου, όντως, γεννήθηκε από την αγάπη μου για την Αρχαιολογία και την Ιστορία της Τέχνης, που ήταν το αντικείμενο των σπουδών μου. Οι σπουδές μου επηρέασαν και επηρεάζουν τη συγγραφική έμπνευση, γιατί καθορίζουν τα ενδιαφέροντά μου, κυρίως όμως τον τρόπο που αναζητώ και διαχειρίζομαι τις πηγές μου και εννοώ τη βιβλιογραφία, που πρέπει να υποστηρίζει τη συγγραφή ενός ιστορικού μυθιστορήματος.

-Η συγγραφή ενός ιστορικού μυθιστορήματος είναι… περιπέτεια;

Η συγγραφή είναι, πράγματι, περιπετειώδης, γιατί το ιστορικό πρόσωπο που γίνεται ήρωας του βιβλίου έχει τη δική του ζωή κι ο συγγραφέας πρέπει να το ακολουθήσει στην πορεία του μέσα στην αφήγηση, αλλά και να το καθοδηγήσει, δίνοντάς του μυθιστορηματική διάσταση. Τίποτα δε πρέπει να προδοθεί: Ούτε η ιστορία, ούτε κι η συγγραφική έμπνευση και φαντασία. Αυτό είναι ταυτόχρονα συναρπαστικό και βασανιστικό. 

-Είναι δύσκολο να προσαρμόσετε τη μυθοπλασία στα ιστορικά γεγονότα χωρίς να αλλοιωθούν;

-Οπωσδήποτε η συγγραφή ενός ιστορικού μυθιστορήματος είναι εξαιρετικά απαιτητική, λόγω της ισορροπίας που πρέπει να κρατηθεί ανάμεσα στην ιστορική αναδιήγηση και τη μυθοπλασία. Για να επιτευχθεί όμως αυτό, απαραίτητη είναι η σωστή συναρμογή ιστορίας και μύθου, πράγμα που απαιτεί σεβασμό και γνώση, κυρίως μελέτη των πηγών. Πρόθεσή μου στο συγκεκριμένο βιβλίο δεν ήταν να συγγράψω την ιστορική βιογραφία των προσώπων που εμφανίζονται στο μυθιστόρημα. Τα πρόσωπα αυτά αν και είναι ιστορικά δρουν ως ήρωες μιας μυθοπλασίας. Έτσι προσπάθησα να αποδώσω τα βιογραφικά στοιχεία τους όσο πιο πειστικά μπορούσα και στο βαθμό που το επέτρεπαν οι πηγές που χρησιμοποίησα και την ίδια στιγμή να απελευθερώσω τη φαντασία μου και να εκφραστώ. Το αποτέλεσμα βέβαια της συναρμογής θα το κρίνει ο αναγνώστης.

-Αν σας έβαζα να επιλέξετε ανάμεσα στην Αρχαιολογία, την Ιστορία της Τέχνης, την εκπαίδευση (διότι είσαστε εκπαιδευτικός) ή τη συγγραφή τί θα επιλέγατε;

-Δεν μπορώ να επιλέξω κάποια από αυτές τις ιδιότητες, γιατί η μία τροφοδοτεί την άλλη και τη συμπληρώνει, έτσι ώστε παύουν να είναι ιδιότητες και γίνονται αναπόσπαστα στοιχεία του χαρακτήρα. Στο πλαίσιο αυτό η συγγραφή αρδεύεται από την Αρχαιολογία και την Τέχνη, η διδασκαλία εμψυχώνεται από τη λογοτεχνία και τη συγγραφή.

-Θεωρώ πάντως ότι στο συγκεκριμένο βιβλίο κατορθώσατε λίγο πολύ να συνταιριάξετε όλες αυτές τις ιδιότητες…

-Επιτρέψτε μου, να επανέλθω σε μία προηγούμενη ερώτησή σας, προκειμένου να σας απαντήσω: Η συγγραφή είναι μια μεγάλη περιπέτεια για πολλούς λόγους. Συνιστά μια έκθεση του συγγραφέα στο αναγνωστικό κοινό, καθώς είναι αδύνατο να μην αντλήσει το υλικό του- ακόμα και στην περίπτωση του ιστορικού μυθιστορήματος- από την παρακαταθήκη των βιωμένων πραγμάτων, όλα όσα τον καθορίζουν ως άνθρωπο: Γνώσεις, επαγγελματική δραστηριότητα, οι συναντήσεις του με τους άλλους ανθρώπους, οι καταγραφές που κάνει, παρατηρώντας τον κόσμο γύρω του. Οπότε, σωστά θεωρείτε ότι συνταίριαξα τις ιδιότητες αυτές στο συγκεκριμένο βιβλίο.

-Πρόκειται για το πρώτο σας βιβλίο αν δεν κάνω λάθος. Να περιμένουμε σύντομα το επόμενο;

-«Στην Αχλή των Αιώνων» είναι το πρώτο βιβλίο μου και νιώθω εξαιρετικά τυχερή, γιατί αυτό βρήκε φιλόξενη στέγη στις εκδόσεις Λιβάνη, που με στηρίζουν να συνεχίσω. Έτσι, βρίσκομαι ήδη στην ετοιμασία του δεύτερου βιβλίου μου.

Σας ευχαριστώ πολύ!


 Περίληψη του βιβλίου

Πυρήνας της υπόθεσης του μυθιστορήματος είναι ο πίνακας που φιλοτέχνησε ο ζωγράφος του 4ου π.Χ αιώνα Αετίων με θέμα τον γάμο του Μεγάλου Αλεξάνδρου με τη Ρωξάνη και η μυθιστορηματική αναζήτηση του αρχαίου θησαυρού μέσα στην αχλή των αιώνων. Οι ηρωίδες, τρεις γυναίκες σε διαφορετικές εποχές, η βασίλισσα Ρωξάνη στην ελληνιστική εποχή, το μοντέλο του ζωγράφου Ραφαήλ, Μαργκερίτα Λούτι στην αναγεννησιακή Ρώμη και η ιστορικός τέχνης Χαριστώ Δημητρίου στη σύγχρονη εποχή, θα ενώσουν τις τύχες τους με το έργο του Αετίωνα στην προσπάθειά τους να το φυλάξουν σαν ιερό κειμήλιο ή να το διασώσουν. Και δε θα είναι οι μόνες… Το έργο του Αετίωνα θα εμπνεύσει σπουδαίους ζωγράφους της Αναγέννησης και θα παρακινήσει μανιώδεις συλλέκτες να το αποκτήσουν. Θα τα καταφέρουν; Μοναδική δικαίωση και σωτηρία τους είναι ο ´Ερωτας και η Τέχνη, τα οποία οι ήρωες αναζητούν εναγώνια μέσα στις σελίδες αυτού του βιβλίου.


Σχετικά με τη συγγραφέα

Η Τίνα Κατσούλη γεννήθηκε το 1970 στο Ηράκλειο Κρήτης, όπου ζει μόνιμα με την οικογένειά της. Σπούδασε Αρχαιολογία και Ιστορία της Τέχνης στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Εργάζεται στον χώρο της ιδιωτικής εκπαίδευσης. Το βιβλίο της με τίτλο: «Στην Αχλή των Αιώνων» κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Λιβάνη και είναι ιστορικό μυθιστόρημα.