Στα Τρίκαλα ο Υπουργός Οικονομίας κι Ανάπτυξης Δημήτρης Παπαδημητρίου-Ποια θέματα συζήτησαν με τον Δήμαρχο Τρικκαίων

Την αμέριστη συμπαράσταση στην αναπτυξιακή πολιτική του Δήμου Τρικκαίων, έδωσε ο υπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης κ. Δημήτρης Παπαδημητρίου. Επισκεπτόμενος το πρωί της Κυριακής 22 Ιανουαρίου 2016 το Δημαρχείο Τρικκαίων, έγινε δεκτός από τον Δήμαρχο κ. Δημήτρη Παπαστεργίου. Σε μακράς διάρκειας συνομιλία που είχαν, ο κ. Παπαστεργίου έθεσε σειρά ζητημάτων αναπτυξιακού κυρίως χαρακτήρα. Όλα τα ζητήματα αυτά, ο υπουργός τόνισε ότι θα τα εξετάσει με τη δέουσα προσοχή, ενώ θα προωθήσει όσα αφορούν και συναρμοδιότητα ή αρμοδιότητα άλλων υπουργείων.
Τα ζητήματα που έθεσε ο κ. Παπαστεργίου για τον Δήμο Τρικκαίων έχουν σχεδιαστεί με έμφαση:
– στην ενεργοποίηση της κοινωνίας
– στην ενίσχυση των επενδυτικών ευκαιριών
– στην αξιοποίηση της πολιτιστικής παράδοσης
– στην κινητοποίηση των τοπικών παραγωγικών δυνάμεων.

Η συζήτηση

Σημειώνεται ότι συζητήθηκε και το θέμα των προσφύγων που βιώνεται με τον καλύτερο δυνατό τρόπο στα Τρίκαλα, αλλά και θέματα γενικότερης τουριστικής πολιτικής. Στη συνάντηση παρέστησαν και έθεσαν ζητήματα, οι βουλευτές Τρικάλων του ΣΥΡΙΖΑ κ. Σάκης Παπαδόπουλος και Χρ. Σιμορέλης, οι οποίοι παρενέβησαν με συγκεκριμένες παρατηρήσεις.
Ο Δήμαρχος Τρικκαίων δώρισε στον Υπουργό Οικονομίας, λεύκωμα από την πόλη των Τρικάλων και αναμνηστικό από τον εορτασμό των 100 χρονών από τη γέννηση του μεγάλου τρικαλινού, Βασίλη Τσιτσάνη.
Αργότερα παραβρέθηκαν στη συνάντηση οι: βουλευτές Καρδίτσας και Λάρισας του ΣΥΡΙΖΑ κ. Παναγιώτα Βράντζα και Νίκος Παπαδόπουλος αντιστοίχως, ο πρόεδρος  του Δημοτικού Συμβουλίου Τρικκαίων κ. Μιχάλης Μπάρδας, ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Τρικάλων κ. Βασίλης Γιαγιάκος – με τον οποίο έγινε ουσιαστική συζήτηση για θέματα επιχειρηματικότητας – ο πρόεδρος της Συνεταιριστικής Τράπεζας Τρικάλων κ. Αναστάσιος Λάππας, ο Δήμαρχος Πύλης κ. Κ. Μαράβας και ο επικεφαλής  των ΑΝ.ΕΛ. στα Τρίκαλα κ. Χρ. Αγορίτσας.
Η συζήτηση που διοργάνωσε στην αίθουσα συνεδριάσεων του Δημοτικού Συμβουλίου Τρικκαίων η ΝΕ Τρικάλων του ΣΥΡΙΖΑ αφορούσε στο θέμα «Ο Αγροτικός Τομέας, Πυλώνας για την ανάπτυξη της χώρας». Ομιλητές ήταν επίσης, πλην του υπουργού, ο επίκουρος καθηγητής Πανεπιστημίου Κρήτης κ. Βαγγέλης Νικολαΐδης και ο κ. Θανάσης Δημάκης, του τμήματος Αγροτικής Πολιτικής του ΣΥΡΙΖΑ.

Η ομιλία του Υπουργού

Στην ομιλία του ο Υπουργός ανέφερε τα ακόλουθα:

Ζούμε σε μία εποχή στην οποία η έννοια της ομαλότητας και της κανονικότητας έχει εκλείψει και όπου οι αλλαγές είναι ραγδαίες και ανατρεπτικές σε όλα τα επίπεδα της οικονομίας, της κοινωνίας, της τεχνολογίας, του περιβάλλοντος και των γεωστρατηγικών ισορροπιών. Μέσα σε αυτό το ασταθές και αβέβαιο κλίμα και με την Ευρώπη να δοκιμάζεται σκληρά όσον αφορά τις μελλοντικές προοπτικές της, η Ελλάδα κάνει τα πρώτα ουσιαστικά βήματα εξόδου από την μακρόχρονη κρίση της.

Και αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό για την Περιφέρεια Θεσσαλίας η οποία στη διάρκεια της κρίσης (2007-2014) έχασε το 23% της ακαθάριστης προστιθέμενης αξίας της, οριακά λιγότερο απ όσο έχασεη ελληνική οικονομία συνολικά, αλλά ήταν η μόνη περιφέρεια της χώρας της οποίας ο αγροτικός τομέας σημείωσε έστω μικρή άνοδο 1,4%καταλαμβάνοντας τη 2η θέση πανελλαδικά σε μέγεθος μετά τη Κεντρική Μακεδονία και αυξάνοντας το ποσοστό συμμετοχής του στην συνολική ακαθάριστη προστιθέμενη αξία της Θεσσαλίας από 7,9% το 2007 σε 10,4% το 2014. Εξέλιξη που σηματοδοτεί τις σημαντικές δυνατότητες της Θεσσαλίας να πρωτοστατήσει στην ανάκαμψη της οικονομίας μέσω του αγροτικού τομέα και των εξαγωγών προϊόντων της αγροδιατροφικής βιομηχανίας.

Αλλά για να επανέλθομε στην εθνική οικονομία, μετά από μία πολυετή περίοδο ύφεσης και μεταρρυθμίσεων στις αγορές, κατά την οποία η Ελλάδα πραγματοποίησε τη μεγαλύτερη δημοσιονομική εξυγίανση μεταξύ των χωρών του ΟΟΣΑ βελτιώνοντας το διαρθρωτικό πρωτογενές ισοζύγιο του προϋπολογισμού κατά 17 ποσοστιαίες μονάδες του δυνητικού ΑΕΠ, η οικονομία ανακάμπτει ήδη από το 3ο τρίμηνο του 2016 όπως μαρτυρούν τα εξής 10 γεγονότα:

 

  1. Το πραγματικό ΑΕΠ το τρίτο τρίμηνο αυξήθηκε ετησίως 1,8% προδικάζοντας το οριακά θετικό κλείσιμο του έτους κι ενώ οι εκτιμήσεις του ΔΝΤ και της ΕΕ για το 2017 αναφέρουν άνοδο κατά 2,8%.

 

  1. Ο όγκος των ακαθάριστων επενδύσεων παγίου κεφαλαίου αυξήθηκε 12,6% αντίστοιχα, ενώ οι ελληνικές επιχειρήσεις προγραμματίζουν επενδύσεις άνω των 2 δις για το 2017.

 

  1. Οι εξαγωγές αγαθών και υπηρεσιών επεκτάθηκαν 8,5% σε σταθερές τιμές αποφέροντας ένα θετικό πλεόνασμα τρεχουσών συναλλαγών για πρώτη φορά από το 1948. Επίσης, το 2016 είχαμε ρεκόρ αφίξεων 30 εκατομ. στον τουρισμό με την επιβατική κίνηση στα αεροδρόμια να αυξάνει 10%, ενώ κορυφώθηκε το επενδυτικό ενδιαφέρον για ελληνικά ξενοδοχεία με 140 επενδύσεις.

 

  1. Η ιδιωτική κατανάλωση αυξήθηκε 5,1% σε ετήσια βάση σε πραγματικούς όρους οικονομίας το ίδιο διάστημα, ενώ τον Δεκέμβριο σταμάτησε ο αποπληθωρισμός με τον δείκτη τιμών καταναλωτή να μένει σταθερός σε ετήσια βάση και να αυξάνει 1% έναντι του Νοεμβρίου.

 

  1. Οι ξένες άμεσες επενδύσεις υπερδιπλασιάστηκαν την περίοδο Ιανουαρίου-Οκτωβρίου από € 703 εκατομμύρια το 2015 σε € 2303 εκατ. το 2016 σημειώνοντας ετήσια αύξηση 228%.

 

  1. Η απασχόληση αυξήθηκε κατά 232.000 άτομα από το 1ο τρίμηνο του 2015 έως το 3ο τρίμηνο του 2016, ενώ το ποσοστό ανεργίας μειώθηκε αντίστοιχα κατά 4 ποσοστιαίες μονάδες από 26,6% σε 22,6%.

 

  1. Η ανταγωνιστικότητα του κόστους της εργασίας βελτιώθηκε κατά 24% έναντι 37 χωρών την περίοδο 2009-2015.

 

  1. Την διετία 2016-2017 η Ελλάδα υλοποιεί ένα από τα μεγαλύτερα εν εξελίξει προγράμματα ιδιωτικοποιήσεων παγκοσμίως (COSCO, Περιφερειακά αεροδρόμια, Ελληνικό, ΤΡΑΙΝΟΣΕ κ.λπ.), το οποίο αναμένεται να φέρει πρόσθετες επενδύσεις € 1,6 δις περίπου το 2017.

 

  1. Ακόμη, στο 11μηνο 2016 ο γενικός δείκτης βιομηχανικής παραγωγής σημειώνει άνοδο 2,3% ετησίως έναντι μόλις 0,5% την αντίστοιχη περίοδο του 2015.

 

  1. Τέλος, σε συνδυασμό με τα παραπάνω, η επιτυχής ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών και η αναβάθμιση των ελληνικών συστημικών τραπεζών από το διεθνή οίκο αξιολόγησης Moody’s συνέβαλαν στη βελτίωση του οικονομικού κλίματος στις 94,6 μονάδες τον Δεκέμβριο 2016 από 92,4 μονάδες τον Νοέμβριο (ΙΟΒΕ). Βελτίωση η οποία τεκμαίρεται από την αύξηση των ρέπος στις ελληνικές Τράπεζες κατά τους τελευταίους μήνες.

 

Όλα αυτά τα στοιχεία πιστοποιούν  ότι η  έξοδος από την ύφεση δε συνιστά πλέον πρόβλεψη, αλλά γεγονός που διαψεύδει την καταστροφολογία.

Η Έκθεση της Τράπεζας της Ελλάδος που δημοσιοποιήθηκε πρόσφατα δεν μιλά απλώς για οικονομική ανάκαμψη, αλλά για μια γενικότερη  θετική δυναμική. Πράγματι, τα «κόκκινα δάνεια» για πρώτη φορά από την αρχή της κρίσης έχουν αρχίσει να μειώνονται, παρατηρείται μικρή αλλά σταθερή επιστροφή καταθέσεων και δημιουργούνται προϋποθέσεις πιστωτικής επέκτασης.

Η ολοκλήρωση της αξιολόγησης και η ένταξη των ελληνικών ομολόγων στο Πρόγραμμα Ποσοτικής Χαλάρωσης της Ευρωπαϊκής  Κεντρικής Τράπεζας θα επιτρέψει τη δοκιμαστική έξοδο στις αγορές, γεγονός που θα οδηγήσει σε μείωση των επιτοκίων δανεισμού όχι μόνο για το κράτος, αλλά και για τις τράπεζες και τις επιχειρήσεις.

Υπό τις συνθήκες αυτές, οι ρυθμοί ανάκαμψης για το 2017 και 2018 θα επιταχυνθούν σημαντικά και οι δημοσιονομικοί στόχοι θα επιτευχθούν χωρίς πρόσθετα μέτρα. Οι προϋποθέσεις, λοιπόν, για  έγκαιρη και επιτυχή ολοκλήρωση του προγράμματος υπάρχουν και είναι ισχυρές.

Μοναδική πηγή αβεβαιότητας είναι οι αποκλίνουσες στρατηγικές μεταξύ των δανειστών. Προτάσεις για νέα μέτρα και μάλιστα για την περίοδο μετά το 2018 δεν μπορούν να γίνουν αποδεκτές. Σε κάθε περίπτωση, η Κυβέρνηση εργάζεται με βάση το βασικό και θετικό σενάριο και θα κάνει από την πλευρά της ό,τι χρειαστεί για να επιλυθούν έγκαιρα οι λίγες εναπομείνασες εκκρεμότητες.

Σε αυτό το πλαίσιο, η κυβέρνηση σταδιακά βελτιώνει τα δημοσιονομικά περιθώρια για τον ιδιωτικό τομέα και εφαρμόζει πολιτικές που επιδρούν θετικά στην στρατηγική της για την προσέλκυση επενδύσεων, την αύξηση των εξαγωγών και τη δημιουργία φιλικότερου επιχειρηματικού περιβάλλοντος. Ανάλογα, δε, με την πρόοδο της δημοσιονομικής εξυγίανσης, η κυβέρνηση σκοπεύει να προχωρήσει στην ελάφρυνση του φορολογικού βάρους για τον ιδιωτικό τομέα.

Θέλω εδώ να επισημάνω πως, σύμφωνα με την τελευταία (Οκτώβριος 2016) πανευρωπαϊκή έρευνα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής τα σημαντικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις, στην Ελλάδα εστιάζονται στην πρόσβαση σε χρηματοδότηση και στις γραφειοκρατικές κανονιστικές ρυθμίσεις.

Όχι τυχαία, λοιπόν, η κυβέρνηση δίνει προτεραιότητα στη δημιουργία ενός όσο το δυνατόν φιλικότερου επιχειρηματικού και επενδυτικού περιβάλλοντος μέσα από τον νέο Αναπτυξιακό Νόμο, τη θεσμοθέτηση της ηλεκτρονικής σύστασης επιχειρήσεων, την επιτυχή απορρόφηση των πόρων των ευρωπαϊκών διαρθρωτικών ταμείων και του Ευρωπαϊκού Ταμείου Στρατηγικών Επενδύσεων, το βαθμιαίο άνοιγμα στον ανταγωνισμό των κλειστών αγορών προϊόντων και τη διευθέτηση των μη εξυπηρετούμενων δανείων με στόχο τη μείωση τους κατά 40 δις έως το 2019.

Επιπρόσθετα, η κυβέρνηση προγραμματίζει την θεσμική και οργανωτική αναβάθμιση της Ειδικής Γραμματείας ΣΔΙΤ με προοπτική την αναγκαία αναθεώρηση του Νόμου για τις ΣΔΙΤ, προχωρά στην αναθεώρηση της νομοθεσίας για τις Στρατηγικές Επενδύσεις, ολοκληρώνει και ήδη θέτει σε δημόσια διαβούλευση το νέο Κανονιστικό Πλαίσιο για την ταχεία και αποτελεσματική εξωδικαστική ρύθμιση του συνολικού χρέους των βιώσιμων Επιχειρήσεων, θεσμοθέτησε το Ταμείο Συμμετοχών για τη χρηματοδότηση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, και τέλος, υπέγραψε τη σύσταση και ενεργοποιεί άμεσα δύο νέα εργαλεία, του Ταμείου Επιχειρηματικότητας ΙΙ μέσω του ΕΤΕΑΝ, καθώς και του Προγράμματος «Εξοικονομώ κατ’ οίκον».

Από τις τρεις τελευταίες πλατφόρμες θα εισρεύσουν αθροιστικά στην πραγματική οικονομία 2 δισ. ευρώ, 1 δισ. από δημόσιους πόρους και ένα 1 δισ. ακόμα από τη μόχλευση.

Όσον αφορά τα γενικότερα μέσα χρηματοδότησης που επιστρατεύει η κυβέρνηση να θυμίσουμε τα εξής:

Προγράμματα συνολικού ύψους € 20 δις έχουν εγκριθεί από το Εθνικό Στρατηγικό Πλαίσιο Αναφοράς (ΕΣΠΑ) για την Ελλάδα για την περίοδο 2014-2020. Οι κύριοι τομείς στους οποίους θα διοχετευτούν τα κονδύλια είναι η μεταποίηση, ο τουρισμός, η ενέργεια και η αγροδιατροφή/βιομηχανία τροφίμων. Πρόκειται για τομείς στρατηγικής σημασίας στους οποίους θα βασιστεί η ανάπτυξη τηςΘεσσαλίας. Πάντως, ενώ από το ΕΣΠΑ αναλογεί στην Περιφέρεια Θεσσαλίας το ποσό των 377 εκατομ. κύριας χρηματοδότησης,το ποσοστό ενεργοποίησης περιορίζεται σε 38% και είναι (μαζί με την Πελοπόννησο) το χαμηλότερο στην χώρα, υποδηλώνοντας τις αναξιοποίητες χρηματοδοτικές δυνατότητες και τα αναπτυξιακά περιθώρια που υπάρχουν.

Επιπλέον, η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων προχώρησε σε επένδυση άνω του € 1,3 δις στην ελληνική οικονομία το 2015 και € 5,8 δις τα τελευταία πέντε χρόνια. Η ενέργεια και οι υποδομές μεταφορών ανήλθαν συνολικά στο 30% της επένδυσης, ενώ η στήριξη σε ΜμΕ έφτασε το 19%, υπογραμμίζοντας τη δέσμευση της Τράπεζας για στήριξη της συνεχούς επένδυσης στην Ελλάδα.

Στο Πρόγραμμα Επενδύσεων του Σχεδίου Γιουνκέρ (EFSI) η Ελλάδα καταλαμβάνει την πέμπτη θέση στην απορρόφηση πόρων, γεγονός που αντιστοιχεί σε ετήσια συνολική χρηματοδότηση ύψους 1,2 δις ευρώ κατά μέσο όρο. Σύμφωνα με δηλώσεις του Πρόεδρου της ΕΤΕπ το ποσό αυτό θα μπορούσε να αυξηθεί εμπροσθοβαρώς στα 3 δις.

Τέλος, σύμφωνα με τον αρχικό προϋπολογισμό του Αναπτυξιακού Νόμου 4399/2016 θα παρασχεθούν: € 480 εκ. με τη μορφή  χρηματικών ενισχύσεων και επιχορηγήσεων για την περίοδο 2016-2022, και πάνω από € 3 δις σε φοροαπαλλαγές μέχρι το 2031. Μέχρι σήμερα στην Δ/νση Περιφερειακής Αναπτυξιακής  Πολιτικής του Υπουργείου Εσωτερικών έχουν υποβληθεί εκ μέρους της Περιφέρειας Θεσσαλίας 32 επενδυτικά σχέδια, προϋπολογισμού86 εκατομ.ευρώ, εκ των οποίων τα περισσότερα (20 συγκεκριμένα) αφορούν την αγροδιατροφή και τη βιομηχανία τροφίμων-ποτών.

Εξάλλου, αξίζει να τονιστεί πως μόλις υπερδιπλασιάσαμε (τέλος του 2016) τη χρηματοδότηση του Εθνικού Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) για τις 13 Περιφέρειες της χώρα με συνέπεια το αρχικό ποσό των 125 εκ. € του Εθνικού ΠΔΕ των Περιφερειών (αρχές του 2016) να αυξηθεί στο συνολικό ποσό των 300 εκ. € με άμεση δυνατότητα χρηματοδότησης των έργων από τις περιφερειακές αρχές.

Οι παραπάνω γενικές κατευθύνσεις και πολιτικές στήριξης, ωστόσο, δεν επαρκούν για την επενδυτική άνοιξη και την αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου της οικονομίας, αν οι γηγενείς δυνάμεις κάθε περιφέρειας δεν αναλάβουν την αναγκαία δράση για την αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού τους, την προσέλκυση επενδύσεων και τον μετασχηματισμό των τοπικών οικονομιών τους.

Η Θεσσαλία παρουσιάζει αναμφισβήτητη προνομιακή γεωγραφική θέση καθότι βρίσκεται στο μέσον της χώρας συνδέοντας όλες τις άλλες περιφέρειες και με επίκεντρο τον Νομό Λάρισας αποτελεί τον σιτοβολώνα της Ελλάδας. Το γεγονός αυτό μπορεί να δημιουργήσει πλεονέκτημα στη ροή των αγροτικών προϊόντων αλλά και υπηρεσιών (τουρισμός, logistic, εκπαίδευση) προς τις λοιπές περιφέρειες αλλά και τις γειτονικές χώρες. Η δυνατότητα ανάδειξης της Θεσσαλίας ως διαμετακομιστικού κόμβου ενός σχήματος συνδυασμένων μεταφορών και η αυξανόμενη ζήτηση εγχώριων αγαθών και εμπορευμάτων μπορεί να ενισχυθεί με την αξιοποίηση οριζόντιων τεχνολογιών μεταφορών, εφοδιαστικής αλυσίδας και πληροφορικής.

Ειδικότερα, η ευνοϊκή τουριστική συγκυρία εξωθεί ένα ισχυρό τουριστικό ρεύμα από την Ευρώπη, τα Βαλκάνια και τη Ρωσία προς την Ελλάδα που οφείλει κάλλιστα να αξιοποιήσει η Θεσσαλία σε μόνιμη βάση αξιοποιώντας τα ορεινά και θαλάσσια αξιοθέατα της, εφόσον προηγουμένως κατορθώσει και αναβαθμίσει τις υποδομές της.

Συγκεκριμένα, χρειάζεται να εκσυγχρονίσει το ξενοδοχειακό της δυναμικό, καθώς το 45% των ξενοδοχείων της είναι 1 και 2 αστέρων όταν το αντίστοιχο ποσοστό πανελλαδικά δεν ξεπερνά το 35%. Επίσης χρειάζεται να αναπτύξει ένα εύρος διαφοροποιημένων τουριστικών προϊόντων με ειδικές μορφές τουρισμού όπως ο αγροτουρισμός, ο ορεινός και χειμερινός τουρισμός κλπ που θα τονώσουν τη ζήτηση και θα προσελκύσουν επενδύσεις.

Όσον αφορά τα έργα υποδομών που βρίσκονται σε εξέλιξη :

(α) Στο έργο του Αυτοκινητόδρομου της Κεντρικής Ελλάδος με τη Συμφωνία Τροποποίησης του Δεκεμβρίου 2013 προβλέπεται η κατασκευή του τμήματος Α/Κ Ξυνιάδος έως Α/Κ Τρικάλων μήκους 79 χλμ. περίπου.Μέχρι τα τέλη Δεκεμβρίου 2016 είχαν συντελεστεί κατασκευαστικές εργασίες στον Ε65 που αντιστοιχούν στο 89 % του έργου Μελετών – Κατασκευών του ανωτέρω τμήματος.Με τη Συμφωνία για την Έγκαιρη Ολοκλήρωση του Έργου που υπογράφτηκεστις 11/5/2016 μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και του Παραχωρησιούχουπροβλέπεται η Λειτουργική κυκλοφορία του μέχρι 31/3/2017 και η ολοκλήρωση των κατασκευών του Έργου μέχρι την 31/8/2017.

Με την Συμφωνία Τροποποίησης του Έργου Παραχώρησης του Αυτοκινητόδρομου Ε65 του Δεκεμβρίου 2013 ορίστηκαν ως αναβαλλόμενα τα τμήματα:

 

Ι. Τμήμα Ημικόμβου ΠΑΘΕ – Α/Κ Ξυνιάδας. (Νότιο Αναβαλόμενο Τμήμα)

ΙΙ. Τμήμα Α/Κ Τρικάλων – Α/Κ Γρεβενών.

ΙΙΙ. Τμήμα Α/Κ Γρεβενών – Α/Κ Εγνατίας. (Βόρεια Αναβαλόμενα Τμήματα.)

 

α. Για το τμήμα Ημικόμβος ΠΑΘΕ Α/Κ Ξυνιάδας το Ελληνικό Δημόσιο συμφώνησε με τον Παραχωρησιούχο για την συνέχιση του τμήματος αυτού και κατόπιν αυτού συνετάγη και απεστάλη ο απαιτούμενος φάκελος προς τηνΕυρωπαϊκή Ένωση για την έγκρισή του για την συγχρηματοδότηση του έργου στο πλαίσιο του τρέχοντος Χρηματοδοτικού Προγράμματος 2014 – 2020 όπου το έργο έχει εγγραφεί με προϋπολογισμό 310.000.000 €. Δεδομένου ότι οι περιβαλλοντικοί όροι έχουν ήδη εγκριθεί από την αρμόδια Υπηρεσία Περιβάλλοντος, αναμένεται η έγκριση του σχετικού φακέλου από τις αρμόδιες Υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.Η κατασκευή στο τμήμα αυτό προβλέπεται να ξεκινήσει εντός του Α΄ εξαμήνου του 2017.

 

β. Για τα τμήματα Α/Κ Τρικάλων – Α/Κ Γρεβενών καιΑ/Κ Γρεβενών – Α/Κ Εγνατίας το Ελληνικό Δημόσιο συμφώνησε με τον Παραχωρησιούχο για την συνέχιση της κατασκευής τους και ο τελευταίος υπέβαλε στην Υπηρεσία μελέτεςεναλλακτικής χάραξης για το τμήμα Α/Κ Γρεβενών – Α/Κ Εγνατίας ώστε τοΥπουργείο να αξιολογήσει και να επιλέξει την βέλτιστη χάραξη για τοτμήμα αυτό.

Ήδη η Περιβαλλοντική μελέτη της προτεινόμενης εναλλακτικής χάραξηςέχει υποβληθεί στην αρμόδια Περιβαλλοντική Υπηρεσία και αναμένεται η έγκρισή της.

Όσον αφορά, τέλος, τις χρηματοδοτήσεις των έργων και μελετών στην Περιφέρεια Θεσσαλίας που έχουμε εντάξει στο τρέχον ΠΔΕ του υπουργείου μας, προβλέπεται προϋπολογισμός 5 εκατομ. για 6 έργα φυσικών καταστροφών, προϋπολογισμός 24,3 εκατομ. για 3 υδραυλικά έργα, προϋπολογισμός 13,1 εκατομ. για οδικά έργα και προϋπολογισμός 0,5 εκατομ για έργα εκπαίδευσης.

 

Για την Θεσσαλία οι δυνατότητες του πρωτογενούς τομέα, της αγροδιατροφικής βιομηχανίας και του τουρισμού για ουσιαστική συμβολή στην έξοδο από την κρίση είναι σημαντικές και θα πρέπει να αξιοποιηθούν τόσο με ποσοτικούς όσο και με ποιοτικούς όρους.  Με άξονα τις εξαγωγές, υπάρχουν σοβαρές δυνατότητες για τον εκσυγχρονισμό της παραγωγικής δραστηριότητας. Όχι τυχαία, τον περασμένο Νοέμβριο οι εξαγωγές τροφίμων και ζώντων ζώων, ποτών και καπνού είχαν την μεγαλύτερη ετήσια αύξηση (19% και 15% αντίστοιχα), όπως το ίδιο και στο δεκάμηνο Ιανουαρίου-Οκτωβρίου (12% και 11% αντίστοιχα).

Μέχρι σήμερα, ο αγροτικός τομέας για σημαντικό τμήμα των αγροτών λειτούργησε όχι ως η βασική, αλλά ως συμπληρωματική πηγή εισοδήματος ή/και ως η απλή προϋπόθεση πρόσβασης σε επιδοτήσεις. Μια τέτοια αντίληψη είχε ως αποτέλεσμα ορισμένοι να μην ασχοληθούν με τον αγροτικό τομέα με επαγγελματικούς όρους.

Αυτό εκφράζεται στην ελλιπή μέριμνα για τη διαμόρφωση του κόστους, για την πρόσβαση στην αγορά, για τη συλλογική δραστηριότητα κ.λπ. Μετά τις επιπτώσεις της ύφεσης στο εισόδημα και στην απασχόληση, η προσέγγιση της σημασίας της αγροτικής παραγωγής έχει αλλάξει για ορισμένα τμήματα των αγροτών αλλά και του αστικού πληθυσμού, με την αγροτική παραγωγή να αναβαθμίζεται ως η κυριότερη, πλέον, πηγή εισοδήματος για το τμήμα των αγροτών που απώλεσαν εισοδήματα εκτός αγροτικού τομέα και  με το φαινόμενο της εισόδου νέων στον πρωτογενή τομέα.

Αυτά τα δύο νέα φαινόμενα είναι δυνατό να αξιοποιηθούν τόσο για τον τεχνολογικό και τον οργανωτικό εκσυγχρονισμό όσο και για τη διάδοση νέας φιλοσοφίας για τον πρωτογενή τομέα.

Η Θεσσαλία έχει όλα τα περιθώρια να προσελκύσει επενδύσεις και να μετασχηματίσει τη μεταποίηση χαμηλής γνώσης και τις απαρχαιωμένες δομές διακυβέρνησης αξιοποιώντας τη γνώση και τις υποδομές της περιοχής, ώστε να καταστεί σημαντικό αγροτοβιομηχανικό κέντρο και τουριστικό θέρετρο για την ευρύτερη περιοχή. Και στην προσπάθεια της αυτή θα έχει την αμέριστη συμπαράσταση και ενίσχυση της Πολιτείας.

 

Δράσεις

Με βάση αυτούς τους άξονες που έθεσε ο Δήμαρχος Τρικκαίων και με δεδομένη τη διαδικασία της «Ανοιχτής Πόλης», με την αυξανόμενη χρήση της καινοτομίας σε τομείς της κοινωνικής ζωής, ο Δήμος Τρικκαίων προωθεί συγκεκριμένες δράσεις.

Συγκεκριμένα:
Α. ΣΧΕΔΙΟ ΑΣΚΛΗΠΙΟΣ

Ζητήθηκε:
«Η επιτάχυνση της ενεργοποίησης Δράσεων του ΕΠΑνΕΚ (Ερευνώ-Δημιουργώ-Καινοτομώ,
clusters & meta-clusters) και του Ε.Π. Αγροτικής Ανάπτυξης (Κατάρτιση των Νέων Γεωργών), θα συμβάλλον θετικά στην επιτυχή υλοποίηση του σχεδιασμού».

Β. ΙΑΜΑΤΙΚΟΣ ΠΟΡΟΣ ΡΙΖΩΜΑΤΟΣ

Ζητήθηκε:
Η άμεση δημοσίευση της Δράσης «Αξιοποίηση και ανάδειξη των αναγνωρισμένων ιαματικών πηγών» του ΕΠΑνΕΚ, η οποία έχει εξειδικευθεί από τον Οκτώβριο του 2016, αποτελεί μία βασική παράμετρος για την επιτυχία του σχεδίου.

Γ. «ΠΡΑΣΙΝΟ ΠΑΚΕΤΟ» ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ

Παρουσιάστηκε:
Η πρόταση χρηματοδότησης έργων εξοικονόμησης ενέργειας (LED, Φ/Β, Φυσικό αέριο) προς την Ε.Τ.ΕΠ. και το Τ.Π.&Δ. συνολικού προϋπολογισμού 8, 5 εκ. ευρώ, που δίνει τη δυνατότητα εξοικονόμησης 1,8 εκ. ευρώ κάθε χρόνο από δημοτικούς πόρους που δαπανώνται για καύσιμα και ηλεκτρική ενέργεια.
Ζητήθηκε:
Η τροποποίηση της σχετικής διάταξης του άρθρου 264 του ν.3852/2010, το οποίο απαγορεύει οποιαδήποτε δανειοδότηση, ακόμη και για τέτοια έργα με προφανή ανταπόδοση, των «υπερχρεωμένων» Δήμων.

Ε. ΘΕΜΑΤΙΚΟΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Παρουσιάστηκαν:

Ο Μύλος των Ξωτικών: Το μεγαλύτερο, δωρεάν εισόδου, χριστουγεννιάτικο θεματικό πάρκο στα Βαλκάνια, που δέχεται 1.000.000 επισκέψεις και επί 6 συνεχείς διοργανώσεις, παραμένει ο μεγαλύτερος προορισμός για την περίοδο των εορτών.

Το Πάρκο Τοπικής Πανίδας: Ο υπάρχων Ζωολογικός Κήπος στο αστικό άλσος στο λόφο του Προφήτη Ηλία που επί χρόνια κοσμεί τα Τρίκαλα, απαιτεί στροφή σε ποιοτικά και πρωτότυπα θεματικά πάρκα, με έμφαση στην ανάδειξη της τοπικής πανίδας και την ενίσχυση του εκπαιδευτικού χαρακτήρα του άλσους.

Υποβληθέντα έργα

Έργα προς υποβολή:

Ο Δήμος Τρικκαίων είναι έτοιμος να υποβάλλει στις υπό σχεδιασμό δράσεις των Επιχειρησιακών Προγραμμάτων, κυρίως του ΕΠΑΝΕΚ και του ΥΜΕΠΕΡΑΑ, σειρά έργων :

Για όλα τα παραπάνω υποβληθέντα ή προς υποβολή έργα, ζητούμε τη συμβολή σας και τις κατ’ αρμοδιότητα παρεμβάσεις σας στα συναρμόδια υπουργεία, προκειμένου οι προτάσεις μας να τύχουν θετικής έκβασης.

ΣΤ. ΑΠΟΖΗΜΙΩΣΕΙΣ ΠΛΗΜΥΡΡΟΠΑΘΩΝ

Ζητήθηκε:

Αρση αγκυλώσεων νομοθετικού πλαισίου, που δυσκολεύουν τις διαδικασίες άμεσης καταβολής των επιδομάτων κοινωνικής προστασίας, σε μία σημαντική μερίδα συνανθρώπων μας που δοκιμάστηκαν από τις πρόσφατες πλημμύρες του Σεπτεμβρίου του 2016 στην περιοχή μας. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα, αντί η πολιτεία να φανεί άμεσος αρωγός, εμφανίζεται ως σκληρός τιμωρός, καθόσον τίθενται περιορισμοί πέραν από κάθε λογική σε ότι αφορά στους βοηθητικούς χώρους των οικιών και το είδος της κατοικίας (α’ ή δευτερεύουσα).


Υπόμνημα

Το υπόμνημα που κατέθεσε ο κ. Παπαστεργίου στον κ. Παπαδημητρίου είναι το ακόλουθο:

Υ Π Ο Μ Ν Η Μ Α

 

ΘΕΜΑ : Στόχοι και δράσεις του Δήμου Τρικκαίων για την οικονομική ανάπτυξη της

               περιοχής

 

Αξιότιμε Κύριε Υπουργέ,

Η επίσκεψή σας στον Δήμο Τρικκαίων αποτελεί ευκαιρία για να αναπτύξουμε και να ενισχύσουμε την συνεργασία μας. Στο πλαίσιο της αναπτυξιακής του στρατηγικής ο Δήμος Τρικκαίων έχει σχεδιάσει ένα πρόγραμμα με έμφαση στην ενεργοποίηση της παραγωγικών δυνάμεων της κοινωνίας, προωθώντας συγκεκριμένες δράσεις.

Α. ΣΧΕΔΙΟ ΑΣΚΛΗΠΙΟΣ

Το πρόγραμμα έχει ως στόχο την ανάδειξη – αξιοποίηση των βοτάνων και θεραπευτικών φυτών που χρησιμοποιήθηκαν κατά την αρχαιότητα. Στο πλαίσιο αυτό, στα Τρίκαλα, την πατρίδα του Ασκληπιού, δημιουργείται συνεδριακός – εκθεσιακός χώρος, ενισχύεται ο πρωτογενής τομέας με την ενθάρρυνση δημιουργίας Ομάδων Παραγωγών, προωθείται η συνεργασία με ελληνικές εταιρίες παρασκευής φαρμακευτικών σκευασμάτων.

Η επιτάχυνση της ενεργοποίησης Δράσεων του ΕΠΑνΕΚ (Ερευνώ-Δημιουργώ-Καινοτομώ, clusters & metaclusters) και του Ε.Π. Αγροτικής Ανάπτυξης (Κατάρτιση των Νέων Γεωργών), θα συμβάλλον θετικά στην επιτυχή υλοποίηση του σχεδιασμού.

Β. ΙΑΜΑΤΙΚΟΣ ΠΟΡΟΣ ΡΙΖΩΜΑΤΟΣ

Αξιοποιείται ο Ιαματικός Πόρος του Ριζώματος Τρικάλων, ο οποίος διαθέτει την υψηλότερη συγκέντρωση υδρόθειου στη χώρα. Στο πλαίσιο αυτό, πιστοποιήθηκε ήδη η θεραπευτική αξία του ιαματικού πόρου και προχωρά η αδειοδότησή του και εκπονείται ειδικό σχέδιο αξιοποίησης της περιοχής, με βάση την κείμενη νομοθεσία.

Η άμεση δημοσίευση της Δράσης «Αξιοποίηση και ανάδειξη των αναγνωρισμένων ιαματικών πηγών» του ΕΠΑνΕΚ, η οποία έχει εξειδικευθεί από τον Οκτώβριο του 2016, αποτελεί μία βασική παράμετρος για την επιτυχία του σχεδίου.

Γ. «ΠΡΑΣΙΝΟ ΠΑΚΕΤΟ» ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ

Η αξιοποίηση των ΑΠΕ, μπορεί να συμβάλλει στη μείωση του κόστους λειτουργίας των ΟΤΑ, σε συνδυασμό με την παροχή καλύτερων υπηρεσιών στους πολίτες. Για το λόγο αυτό, ο Δήμος Τρικκαίων υπέβαλλε πρόταση χρηματοδότησης έργων εξοικονόμησης ενέργειας (LED, Φ/Β, Φυσικό αέριο) προς την Ε.Τ.ΕΠ. και το Τ.Π.&Δ. συνολικού προϋπολογισμού 8, 5 εκ. ευρώ, που δίνει τη δυνατότητα εξοικονόμησης 1,8 εκ. ευρώ κάθε χρόνο από δημοτικούς πόρους που δαπανώνται για καύσιμα & ηλεκτρική ενέργεια.

Για να μπορέσει όμως ο Δήμος να υλοποιήσει τις προαναφερθείσες προτεινόμενες παρεμβάσεις, απαιτείται η τροποποίηση της σχετικής διάταξης του άρθρου 264 του ν.3852/2010, το οποίο απαγορεύει οποιαδήποτε δανειοδότηση, ακόμη και για τέτοια έργα με προφανή ανταπόδοση, των «υπερχρεωμένων» Δήμων.

 

Ε. ΘΕΜΑΤΙΚΟΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Ο Δήμος Τρικκαίων έχει επενδύσει στον θεματικό τουρισμό.

Με τον Μύλο των Ξωτικών: Το μεγαλύτερο, δωρεάν εισόδου, χριστουγεννιάτικο θεματικό πάρκο στα Βαλκάνια, που δέχεται 1.000.000 επισκέψεις και επί 6 συνεχείς διοργανώσεις, παραμένει ο μεγαλύτερος προορισμός για την περίοδο των εορτών.

Με το Πάρκο Τοπικής Πανίδας: Ο υπάρχων Ζωολογικός Κήπος στο αστικό άλσος στο λόφο του Προφήτη Ηλία που επί χρόνια κοσμεί τα Τρίκαλα, απαιτεί στροφή σε ποιοτικά και πρωτότυπα θεματικά πάρκα, με έμφαση στην ανάδειξη της τοπικής πανίδας και την ενίσχυση του εκπαιδευτικού χαρακτήρα του άλσους.

Υποβληθέντα έργα

Έργα προς υποβολή:

Ο Δήμος Τρικκαίων είναι έτοιμος να υποβάλλει στις υπό σχεδιασμό δράσεις των Επιχειρησιακών Προγραμμάτων, κυρίως του ΕΠΑΝΕΚ και του ΥΜΕΠΕΡΑΑ, σειρά έργων :

Για όλα τα παραπάνω υποβληθέντα ή προς υποβολή έργα, ζητούμε τη συμβολή σας και τις κατ’ αρμοδιότητα παρεμβάσεις σας στα συναρμόδια υπουργεία, προκειμένου οι προτάσεις μας να τύχουν θετικής έκβασης.

ΣΤ. ΑΠΟΖΗΜΙΩΣΕΙΣ ΠΛΗΜΥΡΡΟΠΑΘΩΝ

Τελειώνοντας, σημαντικό είναι εκ μέρους μας να σας θέσουμε ένα ζήτημα που αφορά στη ολοκλήρωση της καταβολής των επιδομάτων κοινωνικής προστασίας σε μία σημαντική μερίδα συνανθρώπων μας που δοκιμάστηκαν από τις πρόσφατες πλημμύρες του Σεπ. 2016 στην περιοχή μας και απαιτείται συνεργασία με το συναρμόδιο Υπουργείο Εργασίας, Κοιν. Ασφάλισης & Κοιν. Αλληλεγγύης, για την έκδοση σχετικής διευκρινιστικής εγκυκλίου.

Πιο συγκεκριμένα, οι αγκυλώσεις του ισχύοντος νομοθετικού πλαισίου (Π2/οικ. 2673/29-08-2001 ΚΥΑ, ΦΕΚ 1185/2001 τ.β’) δυσκολεύουν τις διαδικασίες άμεσης καταβολής των επιδομάτων αυτών, με αποτέλεσμα αντί η πολιτεία να φανεί άμεσος αρωγός, εμφανίζεται ως σκληρός τιμωρός, καθόσον τίθενται περιορισμοί πέραν από κάθε λογική σε ότι αφορά στους βοηθητικούς χώρους των οικιών και το είδος της κατοικίας (α’ ή δευτερεύουσα).

Κύριε Υπουργέ,

Αυτές οι πρώτες επαφές μας, μπορούν να συνεχιστούν με ειδικότερη συνεργασία προκειμένου να προωθηθούν και να τύχουν της στήριξης των υπηρεσιών του Υπουργείου στο οποίο προΐσταστε οι παραπάνω δράσεις, για την οικονομική ανάπτυξη της περιοχής του Δήμου Τρικκαίων.

Είμαστε στη διάθεσή σας για την παροχή πρόσθετων πληροφοριών και συγκεκριμένων στοιχείων.

 

Με Τιμή

 

 

 

Δημήτρης Παπαστεργίου

Δήμαρχος Τρικκαίων