Ρομποτική: Η νέα εκπαιδευτική μόδα που έχει «καταλάβει» τα Τρίκαλα

 

Μία νέα εκπαιδευτική μόδα έχει «καταλάβει» τα τελευταία χρόνια τα Τρίκαλα. Πρόκειται για τη ρομποτική που πλέον έχει εισαχθεί στην καθημερινότητα πολλών μαθητών του Νομού. Κι αν είσαστε από εκείνους που η… μόδα σας έχει ξεπεράσει και που (ευλόγως) δεν γνωρίζετε περί τίνος πρόκειται σας ενημερώνουμε ότι «Ρομποτική είναι ο κλάδος της τεχνολογίας που αφορά την σχεδίαση, την ανάπτυξη και τη μελέτη ρομπότ (συνδυάζει στοιχεία ανάπτυξης λογισμικού, τεχνητής νοημοσύνης, μηχανολογίας και μελέτης της ανθρώπινης συμπεριφοράς)».Η εκπαιδευτική ρομποτική βασίζεται στην νέα εκπαιδευτική προσέγγιση S.T.E.M. (Science, Technology, Engineering, Mathematics). Συνδυάζει δηλαδή τους νόμους της Φυσικής, τις αρχές και τις μεθόδους κατασκευής της Μηχανικής και της Τεχνολογίας, χρησιμοποιεί την άλγεβρα και τις μεθόδους υπολογισμών από τα Μαθηματικά και περιλαμβάνει την αλγοριθμική λογική και τον προγραμματισμό της Πληροφορικής. Στην πράξη ο μαθητής καλείται να ανακαλύψει και να κατακτήσει την γνώση μέσα από παιγνιώδη Project  βασισμένα στον πραγματικό κόσμο, απομυθοποιώντας έτσι τις θετικές επιστήμες καθώς βλέπει τη θεωρία να μετατρέπεται σε πράξη.

Από την Argolith στο σήμερα

Ήταν Μάρτιος του 2015 όταν το Argolith, το υδρορομπότ που κατασκεύασαν μετά από πολύ δουλειά κι έρευνα οι μαθητές του 7ου Λυκείου Τρικάλων, με τη βοήθεια των καθηγητών τους ξεκίνησε την εξερεύνηση των ποταμών της πόλης. Πρόκειται για υποβρύχιο τηλεκατευθυνόμενο όχημα το οποίο ολοκληρώθηκε, του έδωσαν το όνομα “ArgoLith ” (όνομα σύνθετο από την Αργώ και το Ληθαίο) και είναι το πρώτο ρομπότ που κατασκεύασαν μαθητές στα Τρίκαλα.

Η μόδα

Η ρομποτική είναι μία δραστηριότητα που συναρπάζει τα παιδιά τα οποία οι γονείς ενθαρρύνουν προκειμένου να αξιοποιούν δημιουργικά τον ελεύθερο χρόνο τους. Χρόνο κατά τον οποίο μπορούν να δημιουργήσουν με το μυαλό και με τα ίδια τους τα χέρια, έρχονται σε επαφή με τον μαγευτικό κόσμο της τεχνολογίας και της ρομποτικής, αντιμετωπίζουν τη συναρπαστική πρόκληση του να βρίσκουν λύσεις σε προβλήματα που μέχρι τώρα τους φαίνονταν περίπλοκα. Κι όλα αυτά ενώ το διασκεδάζουν!

Σήμερα η εκπαιδευτική ρομποτική έχει μπει πλέον για τα καλά στα σχολεία, αλλά και σε ιδιωτικά εκπαιδευτήρια της πόλης, και στις καρδιές των μαθητών. Ένα από τα κέντρα τα οποία λειτουργούν πρόγραμμα εκπαιδευτικής ρομποτικής είναι το Αναπτυξιακό Κέντρο Θεσσαλίας «ΑΚΕΘ». Το πρόγραμμα διανύει φέτος τον 3ο χρόνο κι όπως μας ενημερώνει ο υπεύθυνος του Κέντρου κ. Δημήτρης Μαγειρίας υπάρχει αρκετό ενδιαφέρον. Αγόρια και κορίτσια επιδίδονται εξίσου στην εκμάθηση της ρομποτικής που αφορά παιδιά δημοτικού και των πρώτων τάξεων Γυμνασίου. «Ρομποτικη κυρίως εννοούμε την κατασκευή και προγραμματισμό των κιτ της lego. Lego wedo για αρχικό σταδιο. Lego mindstorms για προχωρημένο επίπεδο» αναφέρει. Όπως μας εξηγεί ο κ. Μαγειρίας, το σημαντικό είναι ότι μέσα από αυτή τη μαθησιακή ενασχόληση συνδυάζονται γνώσεις και άλλων επιστημών π.χ. μαθηματικά, φυσική, βιολογία, αστρονομία, γεωπονία, κλπ».

Κιτ ρομποτικής

Ο Δήμος Τρικκαίων προωθεί την ένταξη της εκμάθησης ρομποτικής στα σχολεία. Μάλιστα, προχώρησε στη δωρεάν παραχώρηση 160 κιτ προγραμματισμού και ρομποτικής, με χρήματα που προέρχονται από τη διοργάνωση του 7ου Μύλου των Ξωτικών. Τα κιτ που δόθηκαν (rubsberry, arduino, lego), αφορούν σε παιδιά διαφορετικών ηλικιών και σχέσης με τη ρομποτική και τον προγραμματισμό. Στο πλαίσιο αυτό πραγματοποιήθηκε επιμόρφωση των τρικαλινών εκπαιδευτικών για τα θέματα ρομποτικής.

Πρωτιές

Η πόλη μας έχει σημειώσει πολλές πρωτιές στον τομέα με σχολεία να κερδίζουν βραβεία και διακρίσεις. Το 7ο ΓΕΛ Τρικάλων είναι από τα πλέον ενεργά σχολεία σε αυτόν τον τομέα. Ωστόσο, διακρίσεις έχει λάβει ομάδα μαθητών Δημοτικού με όνομα TriRoboNauts, το 5ο Γυμνάσιο Τρικάλων κ.α.

Πρόσφατα, ο Guardian αποθέωσε τα Τρίκαλα, με ένα αφιέρωμα για την πόλη. Ιδιαίτερη μνεία έκαναν στο ρεπορτάζ και στο πρόγραμμα εκπαιδευτικής ρομποτικής που εφαρμόζεται στα σχολεία της πόλης. «Τα Τρίκαλα είναι η μοναδική ελληνική πόλη που προμηθεύει τους μαθητές των -120- σχολείων με Lego και ρομποτικά κιτ Rasberty Pi, μέσω του e-Trikala, της αμιγώς δημοτικής εταιρίας που ιδρύθηκε το 2008 με σκοπό να χρηματοδοτεί την τοπική καινοτομία», έγραφε ο Guardian. Και μίλησε με τον εκπαιδευτικό που έστησε την… ομάδα που κερδίζει, τον καθηγητή Πληροφορικής, Βασίλη Σπάχο από το 7ο Λύκειο Τρικάλων. Είναι ο υπεύθυνος για το εργαστήριο εκπαιδευτικής ρομποτικής και ο άνθρωπος που βοήθησε τα παιδιά να διακριθούν σε Ελλάδα και εξωτερικό.

CodeAthon

To CodeAthon, μια πρωτοβουλία προγραμματισμού κώδικα για μαθητές, που υλοποιήθηκε στο Μουσείο Τσιτσάνη πριν από λίγες μέρες. Σε αυτή μαθητές σε ομάδες από σχολεία των Τρικάλων (Εκπαιδευτήρια Σακκά, Μουσικό Σχολείο, 1ο Γυμνάσιο) μετείχαν στη δράση με τίτλο «Ένα ημιτελές παιχνίδι ζητά να τελειοποιηθεί». Δηλαδή οι μαθητές ολοκλήρωσαν τον προγραμματισμό ενός παιχνιδιού για υπολογιστή στο προγραμματιστικό περιβάλλον Scratch.

Ο στόχος ήταν, να παροτρύνει τους μαθητές ηλικίας 8-16 ετών να αποκτήσουν μία δημιουργική στάση απέναντι στον προγραμματισμό, αναπτύσσοντας παράλληλα τις προγραμματιστικές τους δεξιότητες, αλλά και να ενισχύσουν την ομαδικότητά τους.

Η πρωτοβουλία ανήκε τους οργανισμούς STEM Education και WRO Hellas με στρατηγικό συνεργάτη την COSMOTE, στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Προγραμματισμού 2018. Φέτος πραγματοποιείται για έκτη συνεχόμενη χρονιά με στόχο την ενίσχυση της εκμάθησης προγραμματισμού και Η/Υ στις Ευρωπαϊκές χώρες. Συνδιοργανωτές είναι ο Δήμος Τρικκαίων, η ΟΤΕ Academy, το ACT-American College of Thessaloniki και το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο.