TrikalaView
Advertisement
  • Αρχική
  • Τοπικά
  • Θεσσαλία
  • Εκλογές
  • Ελλάδα
  • Πολιτισμός
  • Κηδείες
  • Επιχειρείν
  • Συνεντεύξεις
  • Απόψεις
  • Εκλογές
  • Αφιερώματα
  • Μαγειρική
  • Οικογένεια
  • Αθλητικά
  • Τεχνολογία
  • Υγεία
  • Ομορφιά
  • TravelView
  • Βιβλιοπροτάσεις
  • Παράξενες ειδήσεις
  • Διατροφή
  • Μύλος των ξωτικών
  • ό,τι να ναι
  • Επικοινωνία
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Τοπικά
  • Θεσσαλία
  • Εκλογές
  • Ελλάδα
  • Πολιτισμός
  • Κηδείες
  • Επιχειρείν
  • Συνεντεύξεις
  • Απόψεις
  • Εκλογές
  • Αφιερώματα
  • Μαγειρική
  • Οικογένεια
  • Αθλητικά
  • Τεχνολογία
  • Υγεία
  • Ομορφιά
  • TravelView
  • Βιβλιοπροτάσεις
  • Παράξενες ειδήσεις
  • Διατροφή
  • Μύλος των ξωτικών
  • ό,τι να ναι
  • Επικοινωνία
No Result
View All Result
TrikalaView
Home Απόψεις

Πολιτισμός , προϋπόθεση δημοκρατίας…

Ιαν 11, 2022
in Απόψεις
Πολιτισμός , προϋπόθεση  δημοκρατίας…
Share on FacebookShare on Twitter

Ποια είναι η σχέση δημοκρατίας
πολιτισμού; Η κατάσταση του πολιτισμού
έχει αποτελεσματική επίδραση στη
γένεση και ισχυροποίηση της
δημοκρατίας ή η δημοκρατία είναι
στοιχείο του πολιτισμού; Για τον Άγγελο
Τερζάκη “δημοκρατία σημαίνει
αναβαθμός του πολιτισμού”.

Ο πολιτισμός (όρος που εισήχθηκε στα
ελληνικά γράμματα το 18ο αιώνα από τον
Κοραή), σύμφωνα με τη δήλωση της Mondiacult,
της παγκόσμιας συνόδου για την
πολιτιστική πολιτική που διοργανώθηκε
στο Μεξικό (1982 με συμμετέχοντες 126 μέλη
από τα 158 κράτη μέλη της UNESCO ) “είναι το
σύνολο των πνευματικών, υλικών,
διανοητικών και συναισθηματικών
στοιχείων που χαρακτηρίζουν μια
κοινωνία ή κοινωνική ομάδα (γράμματα,
τέχνες, τρόπος ζωής, βασικά δικαιώματα
του ανθρώπου, σύστημα αξιών,
πολιτιστική κληρονομιά, παραδόσεις,
δόγματα).

Ο χαρακτήρας του πολιτισμού είναι
αποτέλεσμα της ποιότητας των
επιτευγμάτων του. Τέσσερα είναι τα
κριτήρια για την αξιολόγηση ενός
πολιτισμού και τη μέτρηση της
πολιτισμικής ανάπτυξης:

α) η ικανότητα κατασκευής αντικειμένων
με σκοπό την κάλυψη των φυσικών
αδυναμιών του ανθρώπου. Στην εποχή μας
η ικανότητα αυτή έχει τόσο διευρυνθεί ,
ώστε δόθηκε στο δυτικό πολιτισμό ο
επιθετικός προσδιορισμός
“μηχανοκρατικός”.

β) Η έκταση της γνώσης από την ιστορική
πορεία του ανθρώπου με την οποία μπορεί
να αντιμετωπίσει οποιοδήποτε πρόβλημα
θέτει το παρόν και να προβλέψει
οποιοδήποτε πρόβλημα θα προκύψει στο
μέλλον.

γ) Η δημιουργία ενός συστήματος αξιών
που θα διέπουν τον τρόπο ζωής.

δ) Η έκταση και ο βαθμός της κοινωνικής
οργάνωσης. Από την οικογένεια, ο
άνθρωπος πέρασε στην ομάδα, για να
αντιμετωπίσει εξωτερικούς κινδύνους
και να βρίσκει τροφή. Από την ομάδα,
δημιουργείται ο οικισμός, ενώ με την
εμφάνιση του “αρχηγού”, η πρώτη
κοινωνική οργάνωση, η κοινότητα, το
κράτος. Έτσι θα προκύψει η κρατική
εξουσία, που διαθέτει τα μέσα παραγωγής
και επομένως τη δύναμη να επιβάλλει τη
θέλησή της στα μέλη της κοινωνίας. Όταν
οι Έλληνες του 5ου αιώνα π.χ. κατάφεραν
το κράτος-η εξουσία να ανήκει στο δήμο
(το λαό), οργάνωσαν ένα νέο πολίτευμα
για τη συμβίωση των μελών της
κοινότητας, τη δημοκρατία.

Από πολιτική άποψη, η δημοκρατία
στηρίζεται από τη μια στην υπακοή που
οφείλει ο πολίτης στη θέληση του λαού
και από την άλλη στην ανεμπόδιστη
συμμετοχή του στη διαμόρφωση αυτής της
θέλησης. Όταν ο πολίτης τηρεί τις δυο
αυτές αρχές και αγωνίζεται γι’ αυτές
είναι δημοκρατικός πολίτης. Όμως, η
δημοκρατία δεν είναι μόνο πολίτευμα.
Είναι ιδέα. Γι’ αυτό “προϋποθέτει πολλά
πράγματα. Γίνεσαι άξιος να υψωθείς ως
την δημοκρατική ιδέα, όταν έχεις πριν
διανύσει κάποια στάδια εσωτερικού
εκπολιτισμού” Πρέπει δηλαδή να
ισχύσουν όλες οι προϋποθέσεις
πολιτισμικής ανάπτυξης που θέσαμε
παραπάνω και ο πολίτης να γίνει
αποδέκτης των αγαθών του πολιτισμού.

Αρχικά, όταν πλατιές μάζες μετέχουν σε
όσο το δυνατόν μεγαλύτερο βαθμό στα
αγαθά που χρειάζονται για τον αγώνα της
ζωής, τότε στην κοινωνία αυτή οι
πολίτες αποφασίζουν και ψηφίζουν
ελεύθερα. Αντίθετα, η εξαθλίωση τούς
αναγκάζει να πουλούν την ψήφο τους
έναντι ανταλλαγμάτων. Ακόμα, η άμβλυνση
των διαφορών στο βιοτικό επίπεδο με την
ισότητα οικονομικών ευκαιριών και τη
θέσπιση ορισμένων ελαχίστων προτύπων
διαβίωσης, εμποδίζει την εμφάνιση
αντικοινωνικών φαινομένων με
αποτέλεσμα την ενίσχυση των
δημοκρατικών θεσμών.

Δεύτερον, η απόκτηση γνώσεων οδηγεί
στην πνευματική καλλιέργεια. Δε
νοείται δημοκρατία χωρίς πνευματική
καλλιέργεια. Είναι η προϋπόθεση για να
συλλάβει κανείς την έννοια της
δημοκρατίας και να την πραγματοποιήσει
ως σχέση και με τον εαυτό του και με
τους άλλους. Γιατί δημιουργεί το
μηχανισμό της σκέψης που ελέγχει και ως
ένα βαθμό διαλέγει ελεύθερα την
πληροφορία. Έτσι ο πολίτης δε γίνεται
θύμα των επιδέξιων δημαγωγών και δε
μετατρέπεται σε ετερόνομο άτομο, αλλά
παραμένει ελεύθερη προσωπικότητα, το
θεμέλιο της δημοκρατίας.

Τρίτον, η δημιουργία του ηθικού κώδικα
αξιών, όπου ο ανθρωπισμός αποτελεί
υπέρτατη αξία και του πολιτισμού -αφού
ο πολιτισμός θέτει ως επίκεντρό του την
υλική και πνευματική προαγωγή του
ανθρώπου-  και της δημοκρατίας -αφού ο
εκπολιτισμός της ζωής αποτελεί
πολιτικό αίτημα.  Με το ιδεώδες του
ανθρωπισμού συμπορεύεται ένα σύστημα
αξιών, όπως ο σεβασμός στην ανθρώπινη
οντότητα,, -ανεξάρτητα από καταγωγή,
φύλο, μόρφωση, χρώμα-, η ισότητα, η
ελευθερία, η δικαιοσύνη, η ομαδικότητα,
η αλληλεγγύη.

Το τελευταίο κριτήριο για την
αξιολόγηση της πολιτισμικής ανάπτυξης
σχετίζεται με τον τρόπο πολιτικής και
κοινωνικής οργάνωσης. Οι αρχές στις
οποίες θα πρέπει να στηρίζεται η
οργάνωση αυτή, για να αποτελεί
πολιτισμικό επίτευγμα είναι οι
δημοκρατικές αρχές:

-η συλλογική ωφέλεια να προηγηθεί ή να
ταυτιστεί με την ατομική

-η πειθαρχία στην αρχή της πλειοψηφίας

-η ενεργητική συμμετοχή στο δημόσιο βίο

-ο σεβασμός στο νόμο όχι ως προϊόν
καταπίεσης, αλλά ως προϊόν της θέλησης
του ατόμου που προκύπτει από τη
συναίσθηση ότι η κοινωνία του παρέχει
τα μέσα και τις δυνατότητες να
ικανοποιήσει τις προσδοκίες του και
ότι η ικανότητα αυτή διατηρείται χάρη
στο νόμο που οφείλει να σέβεται. “Για
να γίνει ένας λαός άξιος της
δημοκρατίας πρέπει πρώτα να πάψει να
πιστεύει στο χωροφύλακα. Να μην τον
κρίνει απαραίτητο σε κάθε του βήμα,
επιτηρητή και παιδαγωγό” .

Συμπερασματικά, πολιτισμός και
δημοκρατία είναι ομόκεντροι κύκλοι.
Όταν ο πολιτισμός ανθεί σε όλες τις
μορφές του, τότε και η δημοκρατία
γίνεται ουσιαστική, γίνεται τρόπος
ζωής, τον οποίο δεν μπορούν να
εξασφαλίσουν μόνοι τους οι
δημοκρατικοί θεσμοί. Γιατί η
προϋπόθεση για τη βίωση της
δημοκρατικότητας είναι η συμμετοχή του
κάθε πολίτη στα πολιτισμικά αγαθά:
υλικά-τεχνολογικά, αλλά κυρίως
πνευματικά-ηθικά…

 ΝΙΚΟΛΑΟΣ Γ. ΖΥΓΟΓΙΑΝΝΗΣ
   Καθηγητής

ShareTweetShare
Goodys

Related Posts

Φράγμα Μεσοχώρας και black out της Ιβηρικής
Απόψεις

Φράγμα Μεσοχώρας και black out της Ιβηρικής

Μαΐ 2, 2025
Παρουσιάστηκαν θέσεις και υποψήφιοι περιφερειακοί σύμβουλοι με τη «Λαϊκή Συσπείρωση» στα Τρίκαλα
Απόψεις

Η διοίκηση Κουρέτα, απο τα 535 εκ. ευρώ που εκτιμούσε τις αποκαταστάσεις, 19 μήνες μετά, έκανε έργα 72 εκ. ευρώ και άλλα 76 εκ. στο μέλλον

Απρ 30, 2025
Η παράδοση των κόκκινων αυγών
Απόψεις

Χριστός Ανέστη ο ωραιότερος χαιρετισμός

Απρ 30, 2025
Τα καλύτερα χρόνια της εργατικής και μεσαίας τάξης στην Ελλάδα; Με ΠΑΣΟΚ
Απόψεις

Τα καλύτερα χρόνια της εργατικής και μεσαίας τάξης στην Ελλάδα; Με ΠΑΣΟΚ

Απρ 23, 2025
Γιώργος Ηλιάδης: Το ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής είναι έτοιμο να εκφράσει την μεγάλη πλειοψηφία των Ελλήνων ξανά
Απόψεις

Ευχές του Γιώργου Ηλιάδη για το Πάσχα

Απρ 21, 2025
Ο συμβολισμός της Πρώτης Αναστάσεως
Απόψεις

Ο συμβολισμός της Πρώτης Αναστάσεως

Απρ 19, 2025
Next Post
Καούρα και καρδιακή προσβολή έχουν κοινά συμπτώματα: Όλα όσα πρέπει να ξέρετε

Καούρα και καρδιακή προσβολή έχουν κοινά συμπτώματα: Όλα όσα πρέπει να ξέρετε

Αποφάσισα να τρώω γιαούρτι κάθε μέρα για ένα μήνα: Αυτά ήταν τα αποτελέσματα

Αποφάσισα να τρώω γιαούρτι κάθε μέρα για ένα μήνα: Αυτά ήταν τα αποτελέσματα

Έξι χρήσεις της μαλακτικής μαλλιών που θα σας εκπλήξουν

Έξι χρήσεις της μαλακτικής μαλλιών που θα σας εκπλήξουν

Αφήστε μια απάντηση Ακύρωση απάντησης

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Facebook Twitter Instagram

Facebook

Facebook

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑΣ

ΕΠΩΝΥΜΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗΣ: ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΜΑΡΓΑΡΙΤΗ
ΔΙΑΚΡΙΤΙΚΟΣ ΤΙΤΛΟΣ: trikalaview.gr
ΤΙΤΛΟΣ: trikalaview.gr
ΕΔΡΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗΣ: ΣΩΤΗΡΑ ΤΡΙΚΑΛΩΝ, ΤΚ 42100,  ΣΩΤΗΡΑ ΤΡΙΚΑΛΑ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ
ΝΟΜΙΚΗ ΜΟΡΦΗ: ΑΤΟΜΙΚΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ
Α.Φ.Μ: 100286824
Δ.Ο.Υ.: ΤΡΙΚΑΛΩΝ
ΤΑΧΥΔΡΟΜΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ: ΣΩΤΗΡΑ,  ΤΚ 42100, ΣΩΤΗΡΑ ΤΡΙΚΑΛΑ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ
ΤΗΛΕΦΩΝΟ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ: 6945436929
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ: [email protected] (ΛΟΓΙΣΤΗΡΙΟ)
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ: [email protected] (ΣΥΝΤΑΞΗ)
ΙΔΙΟΚΤΗΤΗΣ: ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΜΑΡΓΑΡΙΤΗ
ΝΟΜΙΚΟΣ ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΣ: ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΜΑΡΓΑΡΙΤΗ
ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ: ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΜΑΡΓΑΡΙΤΗ
ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΣΥΝΤΑΞΗΣ: ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Ε. ΤΣΑΓΓΑΡΑΣ
ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΗΣ: ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΜΑΡΓΑΡΙΤΗ
ΔΙΚΑΙΟΥΧΟΣ DOMAIN NAME: ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΜΑΡΓΑΡΙΤΗ (trikalaview.gr)

Μελος του eMedia Αριθμός Μητρώου: 13797

Δήλωση Συμμόρφωσης με τη Σύσταση (ΕΕ) 2018/334 για την Αντιμετώπιση Παράνομου Περιεχομένου
  • ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑΣ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ COOKIES
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΠΟΡΡΗΤΟ
  • ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
  • ΔΗΛΩΣΗ ΣΥΜΜΟΡΦΩΣΗΣ

Αριθμός Πιστοποίησης
Μ.Η.Τ.242752

 

 

© 2020 Trikalaview Crafted with ♡ i-sd

No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Τοπικά
  • Θεσσαλία
  • Εκλογές
  • Ελλάδα
  • Πολιτισμός
  • Κηδείες
  • Επιχειρείν
  • Συνεντεύξεις
  • Απόψεις
  • Εκλογές
  • Αφιερώματα
  • Μαγειρική
  • Οικογένεια
  • Αθλητικά
  • Τεχνολογία
  • Υγεία
  • Ομορφιά
  • TravelView
  • Βιβλιοπροτάσεις
  • Παράξενες ειδήσεις
  • Διατροφή
  • Μύλος των ξωτικών
  • ό,τι να ναι
  • Επικοινωνία

© 2020 Trikalaview Crafted with ♡ i-sd