TrikalaView
Advertisement
  • Αρχική
  • Τοπικά
  • Θεσσαλία
  • Εκλογές
  • Ελλάδα
  • Πολιτισμός
  • Κηδείες
  • Επιχειρείν
  • Συνεντεύξεις
  • Απόψεις
  • Εκλογές
  • Αφιερώματα
  • Μαγειρική
  • Οικογένεια
  • Αθλητικά
  • Τεχνολογία
  • Υγεία
  • Ομορφιά
  • TravelView
  • Βιβλιοπροτάσεις
  • Παράξενες ειδήσεις
  • Διατροφή
  • Μύλος των ξωτικών
  • ό,τι να ναι
  • Επικοινωνία
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Τοπικά
  • Θεσσαλία
  • Εκλογές
  • Ελλάδα
  • Πολιτισμός
  • Κηδείες
  • Επιχειρείν
  • Συνεντεύξεις
  • Απόψεις
  • Εκλογές
  • Αφιερώματα
  • Μαγειρική
  • Οικογένεια
  • Αθλητικά
  • Τεχνολογία
  • Υγεία
  • Ομορφιά
  • TravelView
  • Βιβλιοπροτάσεις
  • Παράξενες ειδήσεις
  • Διατροφή
  • Μύλος των ξωτικών
  • ό,τι να ναι
  • Επικοινωνία
No Result
View All Result
TrikalaView
Home Απόψεις

Μνημεία Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Ουνέσκο

Οι διδακτικές, εκπαιδευτικές εκδρομές ως εναλλακτικός τρόπος δημιουργικής εμπειρίας και μάθησης, Αμαλία Κ. Ηλιάδη, φιλόλογος-ιστορικός, Δ/ντρια 9ου Γυμνασίου Τρικάλων

Φεβ 1, 2024
in Απόψεις
Μνημεία Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Ουνέσκο
Share on FacebookShare on Twitter

Η οργάνωση εκπαιδευτικών σχολικών εκδρομών στην ευρύτερη περιοχή της Ελληνικής περιφέρειας είναι ένα έργο που αντικατοπτρίζει την αγάπη των ανθρώπων για τον τόπο τους και την πολιτιστική τους κληρονομιά, συλλογικό και εμπνευσμένο από την ανάγκη του τόπου για ανάπτυξη. Εξάλλου, η Ελλάδα στο σύνολό της αποτελεί μια ιδιαίτερη γεωγραφική ενότητα, συνδυάζοντας τόσο το ορεινό όσο και το θαλάσσιο τοπίο με αδιάσπαστη οικιστική συνέχεια από τους προϊστορικούς χρόνους μέχρι και σήμερα. Οριοθετεί έναν ιστορικό τόπο με μοναδική σημασία και συνέχεια σε όλες τις περιόδους, από την προϊστορική έως και τη σύγχρονη, με κατάλοιπα μνημείων της αρχαίας και βυζαντινής κυρίως περιόδου, ιδιαίτερα σημαντικά για την ιστορική-αρχαιολογική, καλλιτεχνική, αισθητική και περιβαλλοντική τους αξία. Η οργανωμένη εκπαιδευτική επίσκεψη θα προσφέρει με τον τρόπο αυτό στους συμμετέχοντες τη δυνατότητα γνωριμίας τους με τον πολιτισμό μιας εποχής και μιας περιοχής. Η χώρα μας, λοιπόν, θεωρείται δίκαια ως μια από τις πλέον παραδοσιακές περιοχές της Ευρώπης με πολύτιμη ιστορική και πολιτιστική κληρονομιά. Είναι ένα «ανοιχτό μουσείο» που συνδυάζει αναρίθμητα ιστορικά μνημεία με την απερίγραπτη φυσική ομορφιά του επιβλητικού τοπίου της. Οι βυζαντινές και μεταβυζαντινές εκκλησίες, τα παγκοσμίου φήμης αρχαία μνημεία, τα κάστρα, τα παραδοσιακά ελαιοτριβεία, οι ανεμόμυλοι, και οι δεκάδες μοναδικοί παραδοσιακοί οικισμοί με την επιβλητική τους δόμηση το επιβεβαιώνουν. Η γλώσσα, τα ιδιώματα και οι ντοπιολαλιές της Ελλάδας που την καθιστούν «ανοιχτό μουσείο» και βιωματικό σχολείο παιδείας και πολιτισμού, συνιστούν τον κύριο λόγο για τον οποίο ο τόπος μας δύναται να επιλεγεί ως μοναδικός εκπαιδευτικός προορισμός για τους μαθητές όλων των βαθμίδων. Οι προτεινόμενες Εκπαιδευτικές Επισκέψεις, οι εκδρομές και τα projects είναι επομένως αναπόσπαστο μέρος του εκπαιδευτικού προγράμματος για τους μαθητές όλων των βαθμίδων. Η σχολική εκδρομή/επίσκεψη είναι η αφετηρία που οδηγεί σε ένα νέο σύνολο γνώσεων και εμπειριών, μένει βαθιά χαραγμένη στην μνήμη των μαθητών και σηματοδοτεί το σύνολο της μαθητικής περιόδου στη ζωή τους. Οι πολιτιστικές εκπαιδευτικές επισκέψεις και εκδρομές μπορούν να περιλαμβάνουν ποικίλες δραστηριότητες και να διαφοροποιηθούν ανάλογα με την εποχή, ώστε τα παιδιά να συμμετέχουν και η επίσκεψη να μετουσιώνεται σε εμπειρία.

Οι ομάδες των Μουσείων μας ως Κέντρων Πολιτισμού είναι διαθέσιμες σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς, προκειμένου να δημιουργήσουν από κοινού δράσεις που να συνδυάζονται με οποιαδήποτε σχολική δραστηριότητα. Μαζί με όλους μας έχουν τη διάθεση να μοιραστούν την εμπειρία μας και μετά από την επίσκεψη στο μουσείο-Κέντρο Πολιτισμού, μέσα από τη δημιουργία, την υλοποίηση και την προβολή των μαθητικών-εκπαιδευτικών projects. Εξάλλου, η αποτελεσματικότερη εκπαίδευση είναι αυτή που αφήνει το παιδί να παίζει με όμορφα πράγματα, όπως σημείωσε ο Πλάτων. Αναφερόμενη στην ανάγκη της υλοποίησής της, μια εκπαιδευτική εκδρομή αποτελεί συμπλήρωμα της αγωγής των μαθητών, γιατί τους δίνει τη δυνατότητα

  • να έρθουν σε επαφή με τους αρχαίους τόπους που έχουν ιδιαίτερη μορφωτική αξία,
  • να γνωρίσουν τα επιτεύγματα του ανθρώπου μέσα στη μακροχρόνια πορεία του πολιτισμού και
  • να καλλιεργήσουν την κοινωνικότητά τους. Οι επιδιωκόμενοι στόχοι-σκοποί της συγκεκριμένης εκδρομής, όπως έχει παραπάνω αναφερθεί, είναι παιδαγωγικοί, μορφωτικοί, εκπαιδευτικοί και «κοινωνικοποιητικοί». Πριν την επίσκεψη στο χώρο, δομούνται καιπραγματοποιούνται δραστηριότητες προετοιμασίας μελέτης μέσα στην τάξη. Μπορούν να δημιουργηθούν ομάδες μελέτης, οι οποίες θα έχουν ως σκοπό να συγκεντρώσουν οι μαθητές υλικό από το διαδίκτυο σχετικό με την περιοχή (Μελέτη των κειμένων του Ομήρου, του Θουκυδίδη και του Παυσανία, της ιστορίας και της μυθολογίας της περιοχής) και στη συνέχεια να αναπτύξουν τον τρόπο έκφρασής τους πάνω στο θέμα π.χ.«Αναζητώντας την Αρχαία Τρίκκη.. τη Γη του Ασκληπιού» με εικαστικές δημιουργίες, γραπτά κείμενα, πίνακες με εικόνες, φωτογραφίες και πληροφορίες, δραματοποιήσεις κλπ. αναζήτηση στοιχείων για ιστορικές οικογένειες της περιοχής, γραφιστικές-ψηφιακές αναπαραστάσεις στο διαδίκτυο κ.ά. Έτσι και με όλους αυτούς τους τρόπους, οι μαθητές/τριες ερευνούν, μαθαίνουν, εντοπίζουν… σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς. Οι μαθητές συγκεντρώνουν πληροφορίες π.χ. για τα χαρακτηριστικά αρχιτεκτονικά στοιχεία των παραδοσιακών σπιτιών τα οποία και παρουσιάζουν στις υπόλοιπες ομάδες της τάξης. Συνήθως ακολουθούν δραστηριότητες στο χώρο της επίσκεψης όπως:
  • Παρουσίαση των σημείων ενδιαφέροντος από ομάδες μαθητών
  • Παιχνίδι ρόλων/θεατρικό παιχνίδι με τις ιστορικές προσωπικότητες
  • Ξενάγηση από τους μαθητές με βάση τη μελέτη τους, κ.τ.λ.

 Ενδεικτικό Θεματικό Πρόγραμμα μιας Πολιτιστικής σχολικής εκδρομής αποτελεί το ακόλουθο: Περπατώντας στους Αρχαίους-παλαιούς Δρόμους: πρόκειται για έναν περίπατο πολιτιστικής κληρονομιάς, κατά τη διάρκεια του οποίου οι μαθητές επισκέπτονται τα αρχαιολογικά και ιστορικά μέρη μιας πόλης, τις παλαιές γειτονιές της, ενημερώνονται με βιωματικές διαδραστικές μεθόδους για την ιστορία και τους θρύλους σχετικά με την ίδρυση και την εξέλιξη της πόλης και την ιδιαίτερη αρχιτεκτονική της Δραστηριότητες μετά την επίσκεψη: μετά την επίσκεψη οι πληροφορίες, οι εικόνες, οι εμπειρίες βρίσκουν τη θέση τους μέσα στη σχολική αίθουσα. Η εμπειρία είναι βιωματική, δεν μεταφέρεται… Με αυτόν τον τρόπο οι μαθητές μέσα από μια τόσο ευχάριστη διαδικασία όπως αυτή της εκδρομής καλούνται να γίνουν δημιουργικοί και αποτελεσματικοί.

Ζουν, Αποτυπώνουν, Θυμούνται…. Η τεχνική της φωτογραφίας, η δημιουργικότητα και η φαντασία των παιδιών, η συμμετοχή των εκπαιδευτικών και το φυσικό τοπίο αποτελούν τα μέσα και την πρόκληση για τη δημιουργία της αναμνηστικής φωτογραφίας. Τα παιδικά μαθητικά χρόνια είναι πηγή αναμνήσεων και συναισθημάτων, εικόνων και εμπειριών που μας διαμορφώνουν ως ενήλικες. Από το project θα προκύψει παρουσίαση των καλύτερων αναμνηστικών φωτογραφιών. Οι μαθητές μπορούν να εντοπίσουν φωτογραφίες από το διαδίκτυο ή να συμπεριλάβουν δικές τους και να χρησιμοποιήσουν ως λεζάντες στίχους που θα επιλέξουν αποποιήματα που θα τους έχουν προταθεί από τους εκπαιδευτικούς. Πολλές περιοχές της Ελλάδας έχουν τη δυνατότητα να παρέχουν στους μαθητές που τις επισκέπτονται, όχι μόνο την ευχαρίστηση του ταξιδιού της αναψυχής, αλλά και ξεχωριστή, πολυποίκιλη γνώση, λόγω του ιδιαίτερου ρόλου του κάθε τόπου-περιοχής στην συλλογική μας ιστορία, συν τοις άλλοις και στην Απελευθέρωση του Έθνους το 1821. Η πρόταση αυτή αφορά την επίσκεψη μιας οποιασδήποτε πόλης-οικισμού και μπορεί να πραγματοποιηθεί είτε πρόκειται για ημερήσια επίσκεψη είτε για πολυήμερη. Οι μαθητές θα δουλέψουν μοιρασμένοι σε ομάδες και η κάθε μια θα αναλάβει ένα από τα παρακάτω θέματα: -οι περιοχές της πόλης και η γεωγραφία της,-αρχαιολογικοί χώροι και μνημεία, -χώροι με σημασία στη σύγχρονη πόλη, -μουσεία και εκθέσεις, -καλλιτεχνικά δρώμενα,-χώροι φυσικού κάλλους κ.α. Επίσης, το παρόν άρθρο-πρόταση βασίζεται στη διαπίστωση ότι οι σχολικές εκδρομές έχουν περισσότερο ψυχαγωγικό χαρακτήρα παρά εκπαιδευτικό. Οι μαθητές με αυτή αποκτούνενεργό ρόλο κατά τον σχεδιασμό και κατά την πραγματοποίηση της εκδρομής, αναπτύσσοντας παράλληλα δεξιότητες κλασικού και νέου γραμματισμού. Επιπλέον, επιλέχθηκαν οι εκδρομές, διότι οι άτυπες σχολικές πρακτικές θεωρούνται ως μια από τις λίγες ευκαιρίες που έχειο εκπαιδευτικός για ουσιαστική παρέμβαση προς δημιουργικότερεςδιδακτικές προσεγγίσεις στη διάρκεια ενός διδακτικού, σχολικού έτους.

Ενδεικτικά και προς επίρρωσιν των ανωτέρω θέσεων, με αφορμή την εκπαιδευτική επίσκεψη και ξενάγηση του Β3 τμήματος του 9ου Γυμνασίου Τρικάλων στον όμορφο και αξιόλογο παραδοσιακό οικισμό-συνοικία της πόλης μας Βαρούσι, την Παρασκευή, 26-012024, η μαθήτριά μου Τσιαντούλα Αλεξάνδρα κατέθεσε γραπτώς τις εντυπώσεις της. Σταχυολογώ από το κείμενό της τα ακόλουθα χωρία:

«Περίπατος στην παλιά πόλη των Τρικάλων, το Βαρούσι: Η παλαιά πόλη Βαρούσι βρίσκεται στα Τρίκαλα, φημισμένη για τα παλαιά της κτίσματα, τις εκκλησίες και την θαυμαστή θέα του κάστρου των Τρικάλων, γνωστό ως Φρούριο. Φτάνοντας κανείς στο Βαρούσι και περπατώντας βαθύτερα στα στενά του, παρατηρούμε ότι τα κτίσματα και οι οικίες είναι αρκετά κοντά το ένα με το άλλο, το όλο μέρος φαίνεται πολύ διαφορετικό σε σχέση με την υπόλοιπη πόλη. Είναι σαν να γυρνάς πίσω στον χρόνο…η μικρή αυτή συνοικία έχει πολύ ξεχωριστά κτίρια, οι αριθμοί οδών εμφανισιακά είναι διαφορετικοί, όπως και ο γενικός τρόπος που έχει κτιστεί. Με πολλές κατηφόρες και ανηφόρες, προσθέτοντας και αρκετά σκαλιά στο βάθος των στενών της, οι διαδρομές εκεί είναι κάπως κουραστικές με τους μισοφτιαγμένους δρόμους και το συνεχόμενο πάνω-κάτω, ωστόσο η συνοικία είναι όμορφη με αξιόλογα κτίσματα και θέα, με παλιούς ναούς που δείχνουν τη μεγάλη ηλικία της πόλης! Με παλαιές επιγραφές στους τοίχους και τον περίεργο, παραδοσιακό τρόπο με τον οποίο είναι χτισμένα τα σπίτια σε σχέση με την υπόλοιπη πόλη των Τρικάλων, το Βαρούσι, κατά την γνώμη μου, είναι καταπληκτικός χώρος επίσκεψης, γεμάτος φύση, αρχιτεκτονική παλαιά, πανέμορφη θέα και ενδιαφέρουσα ιστορία, κατάλληλος για διασκεδαστικούς και διδακτικούς περιπάτους!»

ShareTweetShare
Goodys

Related Posts

Φράγμα Μεσοχώρας και black out της Ιβηρικής
Απόψεις

Φράγμα Μεσοχώρας και black out της Ιβηρικής

Μαΐ 2, 2025
Παρουσιάστηκαν θέσεις και υποψήφιοι περιφερειακοί σύμβουλοι με τη «Λαϊκή Συσπείρωση» στα Τρίκαλα
Απόψεις

Η διοίκηση Κουρέτα, απο τα 535 εκ. ευρώ που εκτιμούσε τις αποκαταστάσεις, 19 μήνες μετά, έκανε έργα 72 εκ. ευρώ και άλλα 76 εκ. στο μέλλον

Απρ 30, 2025
Η παράδοση των κόκκινων αυγών
Απόψεις

Χριστός Ανέστη ο ωραιότερος χαιρετισμός

Απρ 30, 2025
Τα καλύτερα χρόνια της εργατικής και μεσαίας τάξης στην Ελλάδα; Με ΠΑΣΟΚ
Απόψεις

Τα καλύτερα χρόνια της εργατικής και μεσαίας τάξης στην Ελλάδα; Με ΠΑΣΟΚ

Απρ 23, 2025
Γιώργος Ηλιάδης: Το ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής είναι έτοιμο να εκφράσει την μεγάλη πλειοψηφία των Ελλήνων ξανά
Απόψεις

Ευχές του Γιώργου Ηλιάδη για το Πάσχα

Απρ 21, 2025
Ο συμβολισμός της Πρώτης Αναστάσεως
Απόψεις

Ο συμβολισμός της Πρώτης Αναστάσεως

Απρ 19, 2025
Next Post
Δωρεάν Γναθοχειρουργική Κλινική Εξέταση στο ΙΑΣΩ Θεσσαλίας

Δωρεάν Γναθοχειρουργική Κλινική Εξέταση στο ΙΑΣΩ Θεσσαλίας

Το δήμαρχο Πύλης επισκέφτηκε αντιπροσωπεία της Τ.Δ. Τρικάλων της ΙΡΑ

Το δήμαρχο Πύλης επισκέφτηκε αντιπροσωπεία της Τ.Δ. Τρικάλων της ΙΡΑ

Επίσκεψη για ανταπόδοση αγάπης από το ΚΔΑΠ ΜΕΑ «ΗΦΑΙΣΤΟΣ του Δ. Τρικκαίων

Επίσκεψη για ανταπόδοση αγάπης από το ΚΔΑΠ ΜΕΑ «ΗΦΑΙΣΤΟΣ του Δ. Τρικκαίων

Αφήστε μια απάντηση Ακύρωση απάντησης

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Facebook Twitter Instagram

Facebook

Facebook

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑΣ

ΕΠΩΝΥΜΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗΣ: ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΜΑΡΓΑΡΙΤΗ
ΔΙΑΚΡΙΤΙΚΟΣ ΤΙΤΛΟΣ: trikalaview.gr
ΤΙΤΛΟΣ: trikalaview.gr
ΕΔΡΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗΣ: ΣΩΤΗΡΑ ΤΡΙΚΑΛΩΝ, ΤΚ 42100,  ΣΩΤΗΡΑ ΤΡΙΚΑΛΑ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ
ΝΟΜΙΚΗ ΜΟΡΦΗ: ΑΤΟΜΙΚΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ
Α.Φ.Μ: 100286824
Δ.Ο.Υ.: ΤΡΙΚΑΛΩΝ
ΤΑΧΥΔΡΟΜΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ: ΣΩΤΗΡΑ,  ΤΚ 42100, ΣΩΤΗΡΑ ΤΡΙΚΑΛΑ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ
ΤΗΛΕΦΩΝΟ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ: 6945436929
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ: [email protected] (ΛΟΓΙΣΤΗΡΙΟ)
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ: [email protected] (ΣΥΝΤΑΞΗ)
ΙΔΙΟΚΤΗΤΗΣ: ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΜΑΡΓΑΡΙΤΗ
ΝΟΜΙΚΟΣ ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΣ: ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΜΑΡΓΑΡΙΤΗ
ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ: ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΜΑΡΓΑΡΙΤΗ
ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΣΥΝΤΑΞΗΣ: ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Ε. ΤΣΑΓΓΑΡΑΣ
ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΗΣ: ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΜΑΡΓΑΡΙΤΗ
ΔΙΚΑΙΟΥΧΟΣ DOMAIN NAME: ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΜΑΡΓΑΡΙΤΗ (trikalaview.gr)

Μελος του eMedia Αριθμός Μητρώου: 13797

Δήλωση Συμμόρφωσης με τη Σύσταση (ΕΕ) 2018/334 για την Αντιμετώπιση Παράνομου Περιεχομένου
  • ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑΣ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ COOKIES
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΠΟΡΡΗΤΟ
  • ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
  • ΔΗΛΩΣΗ ΣΥΜΜΟΡΦΩΣΗΣ

Αριθμός Πιστοποίησης
Μ.Η.Τ.242752

 

 

© 2020 Trikalaview Crafted with ♡ i-sd

No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Τοπικά
  • Θεσσαλία
  • Εκλογές
  • Ελλάδα
  • Πολιτισμός
  • Κηδείες
  • Επιχειρείν
  • Συνεντεύξεις
  • Απόψεις
  • Εκλογές
  • Αφιερώματα
  • Μαγειρική
  • Οικογένεια
  • Αθλητικά
  • Τεχνολογία
  • Υγεία
  • Ομορφιά
  • TravelView
  • Βιβλιοπροτάσεις
  • Παράξενες ειδήσεις
  • Διατροφή
  • Μύλος των ξωτικών
  • ό,τι να ναι
  • Επικοινωνία

© 2020 Trikalaview Crafted with ♡ i-sd