TrikalaView
Advertisement
  • Αρχική
  • Τοπικά
  • Θεσσαλία
  • Εκλογές
  • Ελλάδα
  • Πολιτισμός
  • Κηδείες
  • Επιχειρείν
  • Συνεντεύξεις
  • Απόψεις
  • Εκλογές
  • Αφιερώματα
  • Μαγειρική
  • Οικογένεια
  • Αθλητικά
  • Τεχνολογία
  • Υγεία
  • Ομορφιά
  • TravelView
  • Βιβλιοπροτάσεις
  • Παράξενες ειδήσεις
  • Διατροφή
  • Μύλος των ξωτικών
  • ό,τι να ναι
  • Επικοινωνία
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Τοπικά
  • Θεσσαλία
  • Εκλογές
  • Ελλάδα
  • Πολιτισμός
  • Κηδείες
  • Επιχειρείν
  • Συνεντεύξεις
  • Απόψεις
  • Εκλογές
  • Αφιερώματα
  • Μαγειρική
  • Οικογένεια
  • Αθλητικά
  • Τεχνολογία
  • Υγεία
  • Ομορφιά
  • TravelView
  • Βιβλιοπροτάσεις
  • Παράξενες ειδήσεις
  • Διατροφή
  • Μύλος των ξωτικών
  • ό,τι να ναι
  • Επικοινωνία
No Result
View All Result
TrikalaView
Home Featured

ΚΟΜΔΕ ή άλλως Κέντρο Οχημάτων Μηχανημάτων Δημοσίων Έργων: Ένα άγνωστο κομμάτι της ιστορίας των Τρικάλων

Φεβ 27, 2020
in Featured, slider, Αφιερώματα
ΚΟΜΔΕ ή άλλως Κέντρο Οχημάτων Μηχανημάτων Δημοσίων Έργων: Ένα άγνωστο κομμάτι της ιστορίας των Τρικάλων
Share on FacebookShare on Twitter

Η ΚΟΔΜΕ (Κέντρο Οχημάτων Μηχανημάτων Δημοσίων Έργων) βρίσκεται στην περιοχή των Σαραγίων κι αποτελεί ένα κομμάτι της ιστορίας της πόλης που λίγοι όμως γνωρίζουν. Χρόνια τώρα έχουν ακουστεί πολλές προτάσεις για την αξιοποίησή της και την ανάδειξή της ποικιλοτρόπως (κάποια στιγμή προωθούνταν εκεί η δημιουργία του μουσικού χωριού). Η αρχική του λειτουργία ξεκίνησε το 1936 και αποτέλεσε το κεντρικό εργοτάξιο της εταιρείας Henry Boot and Sons Limited, η οποία ανέλαβε, την περίοδο πριν από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο τα έργα αποξήρανσης της Θεσσαλίας.

Της Βιβής Μαργαρίτη

Σήμερα γίνεται προσπάθεια ανάδειξης των εγκαταστάσεων της ΚΟΜΔΕ μέσα από έργο της Περιφέρειας Θεσσαλίας προϋπολογισμού 1.300.000 και αφορά την ανάδειξη του κτιρίου του Μηχανουργείου, το οποίο αποτελούσε το κεντρικό κτίριο του συγκροτήματος του εργοταξίου των έργων αποξήρανσης της Θεσσαλικής πεδιάδας στα Τρίκαλα και βρίσκεται στο χώρο που εξυπηρετεί σήμερα τις ανάγκες της ΚΟΜΔΕ. Πρόκειται για ένα ενιαίο οικόπεδο το οποίο καταλαμβάνει χώρο επιφάνειας 156.000τ.μ. Το εργοτάξιο περιλάμβανε μια σειρά από 11 κτιριακές εγκαταστάσεις που σώζονται μέχρι σήμερα σχεδόν ακέραιες στο σύνολό τους. Στόχος είναι να μετατραπεί σε ένα κομβικό σημείο Πολιτισμού για την πόλη των Τρικάλων με εναλλακτικές προτάσεις τουριστικής αξιοποίησή της ΚΟΜΔΕ κι ένταξής της σε ένα ενοποιημένο πολιτιστικό πάρκο 

Ιστορικά στοιχεία

Το συγκρότημα της ΚΟΜΔΕ, λειτούργησε ως κεντρικό εργοτάξιο της εταιρείας Henry Boot and Sons Limited, η οποία ανέλαβε, την περίοδο πριν από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο τα έργα αποξήρανσης της Θεσσαλίας. Τα έργα ανατέθηκαν στην εταιρεία με τη σύμβαση της 17 Δεκεμβρίου 1929, η οποία κυρώθηκε με τον νόμο 4500/1930. Το έργο της αποξήρανσης της Θεσσαλίας εντάσσεται σε μία σειρά από μεγάλα τεχνικά έργα τα οποία υλοποιήθηκαν εκείνη την περίοδο στην Ελλάδα. Σημαντικότερα εξ’ αυτών είναι, τα έργα αποξήρανσης των ελών και λιμνών στις πεδιάδες και τους ποταμούς της Μακεδονίας, τα οποία προηγήθηκαν λόγω του προσφυγικού προβλήματος, αυτών της Θεσσαλίας. Τα έργα αποξήρανσης, στη Μακεδονία, ξεκίνησαν το 1925-1928 από τις αμερικανικές εταιρείες Foundation Co και Μοnks & Ulen. Την ίδια εποχή (1925-1930) προχωρούσαν και τα υδραυλικά έργα στην Αττική με το φράγμα Μαραθώνα και την ύδρευση της πρωτεύουσας από την Ulen.

Το συγκρότημα της ΚΟΜΔΕ, λειτούργησε ως κεντρικό εργοτάξιο της εταιρείας Henry Boot and Sons Limited, η οποία ανέλαβε, την περίοδο πριν από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο τα έργα αποξήρανσης της Θεσσαλίας. Τα έργα ανατέθηκαν στην εταιρεία με τη σύμβαση της 17 Δεκεμβρίου 1929, η οποία κυρώθηκε με τον νόμο 4500/1930. Το έργο της αποξήρανσης της Θεσσαλίας εντάσσεται σε μία σειρά από μεγάλα τεχνικά έργα τα οποία υλοποιήθηκαν εκείνη την περίοδο στην Ελλάδα. Σημαντικότερα εξ’ αυτών είναι, τα έργα αποξήρανσης των ελών και λιμνών στις πεδιάδες και τους ποταμούς της Μακεδονίας, τα οποία προηγήθηκαν λόγω του προσφυγικού προβλήματος, αυτών της Θεσσαλίας.

Τα έργα αποξήρανσης, στη Μακεδονία, ξεκίνησαν το 1925-1928 από τις αμερικανικές εταιρείες Foundation Co και Μοnks & Ulen. Την ίδια εποχή (1925-1930) προχωρούσαν και τα υδραυλικά έργα στην Αττική με το φράγμα Μαραθώνα και την ύδρευση της πρωτεύουσας από την Ulen1 . 1 Χριστίνα Αγριαντώνη, “Οι μηχανικοί και η βιομηχανία”, στο Χρήστος Χατζηιωσήφ, Ιστορία της Ελλάδας του 20ου αιώνα, Ο Μεσοπόλεμος 1922-1940, τόμος Β1, Βιβλιόραμα, Αθήνα 2002, σελ. 288. Εικ 5. Χάρτης της πόλης των Τρικάλων και της ευρύτερης περιοή μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Το συγκρότημα της ΚΟΜΔΕ διακρίνεται δίπλα στον Σιδηροδρομικό Σταθμό στο νότιο όριο της πόλης. Πηγή: Trikkala, USA Army Map Service, 1/50.000, 1950-1953 7 Για την αποξήρανση της Θεσσαλίας είχαν προϋπάρξει οι μελέτες Nobile του 1911 και Jackson του 1918-1919.

Με τη σύμβαση του 1929, ανατέθηκε στην εταιρεία του Henry Boot η εκπόνηση τεχνικής προμελέτης και οικονομικής μελέτης με προβλεπόμενο χρόνο εκπόνησης δύο έτη. Αντικείμενο των μελετών ήσαν τα αποξηραντικά, αρδευτικά και αντιπλημμυρικά έργα στη Θεσσαλία, την Ήπειρο, την Κρήτη και τον Βοιωτικό Κηφισσό. Οι προτάσεις της εταιρείας Henry Boot and Sons κατατέθηκαν στο Ελληνικό Δημόσιο το 1935, εξετάστηκαν από επιτροπή του υπουργείου Συγκοινωνιών και ένα τμήμα των έργων ξεκίνησε το 1936. Επρόκειτο για έργα εγκιβωτισμού ρεμάτων, εκτροπής ποταμών, κατασκευής διωρύγων, υδατοφρακτών, αναχωμάτων κλπ. Εφαρμόστηκαν τεχνικές μέθοδοι πρωτόγνωροι στην Ελλάδα και χρησιμοποιήθηκε προωθημένος τεχνικός εξοπλισμός . Μεταπολεμικά, τα εγγειοβελτιωτικά και αποξηραντικά έργα συνεχίστηκαν από το Υπουργείο Δημοσίων Έργων. Έως το 1964 στη Θεσσαλία, αποξηράνθηκαν 35.000 στρέμματα και προστατεύθηκαν από τις πλημμύρες 1.200.000 στρέμματα.

Η εταιρεία κατασκεύασε το 1936 για τις ανάγκες του έργου της αποξήρανσης το κεντρικό της εργοτάξιο στη συνοικία Σαράγια των Τρικάλων . Η έκταση του, αναφέρεται ότι ανερχόταν σε 18 στρέμματα περίπου. Η απόκλιση από τα 15,5 στρέμματα που σήμερα καταλαμβάνει το οικόπεδο της ΚΟΜΔΕ πιθανόν να οφείλεται σε κατάτμηση μέρους του. Το εργοτάξιο περιλάμβανε μία σειρά από κτιριακές εγκαταστάσεις οι οποίες σώζονται μέχρι σήμερα σχεδόν ακέραιες και στο σύνολο τους. Η σύνθεση του συγκροτήματος γίνεται με τρεις περιμετρικές πτέρυγες κατά μήκος των αντίστοιχων πλευρών του περίβολου και τρία κτίρια στο κέντρο. Στις πτέρυγες περιλαμβάνονται υπόστεγα, αποθήκες, γραφεία προσωπικού και βοηθητικοί χώροι Στο κέντρο διατάσσεται το επίμηκες κτίριο του Μηχανουργείου, ο Σταθμός Οχημάτων και το Κτίριο Διεύθυνσης.

Στόχος

Σε δηλώσεις του ο Περιφερειάρχης Θεσσαλίας Κώστας Αγοραστός κατά την επίσκεψή του στις εγκαταστάσεις όπου ενημερώθηκε για την πορεία των εργασιών ανέφερε σχετικά με το έργο αξιοποίησης της ΚΟΜΔΕ «Σε συνεργασία με τον Αντιπεριφερειάρχη Π.Ε. Τρικάλων Χρήστο Μιχαλάκη, τους Περιφερειακούς Συμβούλους και τις υπηρεσίες μας, χρηματοδοτούμε και υλοποιούμε ένα εμβληματικό έργο που αναδεικνύει μια ιστορική πτυχή της πόλης των Τρικάλων με αναφορές στα έργα της Θεσσαλίας.  Είναι ένα έργο που ξυπνά μνήμες, αποκαλύπτει το παρελθόν, ξεδιπλώνει το παρόν και δείχνει το μέλλον, μέσα από μικρές και μεγάλες ιστορίες ανθρώπων που δούλεψαν και δημιούργησαν. Ακούς τη βουή μέσα από τα σωζόμενα εργαλεία και μηχανήματα. Εδώ ισχύει ότι η χώρα για να πάει μπροστά χρειάζεται πιο βρώμικα νύχια και πιο καθαρά μυαλά. Το συγκεκριμένο έργο αποτελεί μέρος ενός γενικότερου σχεδιασμού που έχει εκπονήσει η Περιφέρεια Θεσσαλίας για την αξιοποίηση του χώρου της ΚΟΔΜΕ ως ένα κομβικό σημείο Πολιτισμού για την πόλη των Τρικάλων με εναλλακτικές προτάσεις τουριστικής αξιοποίησή της και ένταξής της σε ένα ενοποιημένο πολιτιστικό πάρκο» τόνισε σε δηλώσεις του ο Περιφερειάρχης Θεσσαλίας Κώστας Αγοραστός.

Σημείωση: Τα ιστορικά στοιχεία προέρχονται από www.arch.ntua.gr

ShareTweetShare
Goodys

Related Posts

Αλεξάνδρα Βαρσάνη: Η τρικαλινής καταγωγής σκόρερ που έχει αγωνιστεί με την Εθνική Κ17 κι ατενίζει το μέλλον μέσα από τα γήπεδα
Featured

Αλεξάνδρα Βαρσάνη: Η τρικαλινής καταγωγής σκόρερ που έχει αγωνιστεί με την Εθνική Κ17 κι ατενίζει το μέλλον μέσα από τα γήπεδα

Απρ 24, 2025
Μία πίτα που τη λένε…Πισπιλίτα
Featured

Μία πίτα που τη λένε…Πισπιλίτα

Απρ 23, 2025
Reunion με αναμνήσεις και χαμόγελα για τους αποφοίτους της τάξης του 1991 του Ενιαίου Πολυκλαδικού Λυκείου Τρικάλων
Featured

Reunion με αναμνήσεις και χαμόγελα για τους αποφοίτους της τάξης του 1991 του Ενιαίου Πολυκλαδικού Λυκείου Τρικάλων

Απρ 23, 2025
Ο Χάρης Μαντέλος και το Όσκαρ της “Ελληνικής Τραγωδίας” – Ένα πολιτιστικό ταξίδι στην Αμβέρσα
Featured

Ο Χάρης Μαντέλος και το Όσκαρ της “Ελληνικής Τραγωδίας” – Ένα πολιτιστικό ταξίδι στην Αμβέρσα

Απρ 23, 2025
Ο αγρότης από τα Τρίκαλα που τον σάρωσε ο Daniel, αλλά όχι η ζωή, συγκίνησε στο Deal-“Ευαγγελία, σε αγαπάω” (ΦΩΤΟ-ΒΙΝΤΕΟ)
Featured

Ο αγρότης από τα Τρίκαλα που τον σάρωσε ο Daniel, αλλά όχι η ζωή, συγκίνησε στο Deal-“Ευαγγελία, σε αγαπάω” (ΦΩΤΟ-ΒΙΝΤΕΟ)

Απρ 23, 2025
Περίπατος και ποδηλατάδα στις όχθες του Ληθαίου για την Ημέρα Χωρίς Αυτοκίνητο στα Τρίκαλα
Featured

Περπατώντας στα Τρίκαλα και κάνοντας μια ευχή

Απρ 23, 2025
Next Post
Βόλος: Εξαφανίστηκαν και οι μάσκες ελαιοχρωματιστών από τα χρωματοπωλεία λόγω κορωνοϊού

Βόλος: Εξαφανίστηκαν και οι μάσκες ελαιοχρωματιστών από τα χρωματοπωλεία λόγω κορωνοϊού

Ανάρπαστα τα αντισηπτικά στη Λάρισα – Είδος προς εξαφάνιση

Ανάρπαστα τα αντισηπτικά στη Λάρισα – Είδος προς εξαφάνιση

Σήμερα, Κυριακή 12 Ιανουαρίου Γιορτάζουν

Σήμερα, Πέμπτη 27 Φεβρουαρίου Γιορτάζουν

Αφήστε μια απάντηση Ακύρωση απάντησης

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Facebook Twitter Instagram

Facebook

Facebook

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑΣ

ΕΠΩΝΥΜΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗΣ: ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΜΑΡΓΑΡΙΤΗ
ΔΙΑΚΡΙΤΙΚΟΣ ΤΙΤΛΟΣ: trikalaview.gr
ΤΙΤΛΟΣ: trikalaview.gr
ΕΔΡΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗΣ: ΣΩΤΗΡΑ ΤΡΙΚΑΛΩΝ, ΤΚ 42100,  ΣΩΤΗΡΑ ΤΡΙΚΑΛΑ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ
ΝΟΜΙΚΗ ΜΟΡΦΗ: ΑΤΟΜΙΚΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ
Α.Φ.Μ: 100286824
Δ.Ο.Υ.: ΤΡΙΚΑΛΩΝ
ΤΑΧΥΔΡΟΜΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ: ΣΩΤΗΡΑ,  ΤΚ 42100, ΣΩΤΗΡΑ ΤΡΙΚΑΛΑ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ
ΤΗΛΕΦΩΝΟ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ: 6945436929
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ: [email protected] (ΛΟΓΙΣΤΗΡΙΟ)
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ: [email protected] (ΣΥΝΤΑΞΗ)
ΙΔΙΟΚΤΗΤΗΣ: ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΜΑΡΓΑΡΙΤΗ
ΝΟΜΙΚΟΣ ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΣ: ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΜΑΡΓΑΡΙΤΗ
ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ: ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΜΑΡΓΑΡΙΤΗ
ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΣΥΝΤΑΞΗΣ: ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Ε. ΤΣΑΓΓΑΡΑΣ
ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΗΣ: ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΜΑΡΓΑΡΙΤΗ
ΔΙΚΑΙΟΥΧΟΣ DOMAIN NAME: ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΜΑΡΓΑΡΙΤΗ (trikalaview.gr)

Μελος του eMedia Αριθμός Μητρώου: 13797

Δήλωση Συμμόρφωσης με τη Σύσταση (ΕΕ) 2018/334 για την Αντιμετώπιση Παράνομου Περιεχομένου
  • ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑΣ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ COOKIES
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΠΟΡΡΗΤΟ
  • ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
  • ΔΗΛΩΣΗ ΣΥΜΜΟΡΦΩΣΗΣ

Αριθμός Πιστοποίησης
Μ.Η.Τ.242752

 

 

© 2020 Trikalaview Crafted with ♡ i-sd

No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Τοπικά
  • Θεσσαλία
  • Εκλογές
  • Ελλάδα
  • Πολιτισμός
  • Κηδείες
  • Επιχειρείν
  • Συνεντεύξεις
  • Απόψεις
  • Εκλογές
  • Αφιερώματα
  • Μαγειρική
  • Οικογένεια
  • Αθλητικά
  • Τεχνολογία
  • Υγεία
  • Ομορφιά
  • TravelView
  • Βιβλιοπροτάσεις
  • Παράξενες ειδήσεις
  • Διατροφή
  • Μύλος των ξωτικών
  • ό,τι να ναι
  • Επικοινωνία

© 2020 Trikalaview Crafted with ♡ i-sd