«Η ζωή δε μένει ποτέ απλήρωτη» λέει η συγγραφέας Έλενα Γκίκα-Πετρουλάκη

Μυστικά, ψέματα κι ανομολόγητες ενοχές. Εγκλήματα που αναζητούν επιτακτικά τους δράστες τους. Η υπέρτατη θυσία μιας μάνας που ζητά δικαίωση. Καθρέφτες και είδωλα… Η Έλενα Γκίκα-Πετρουλάκη κάνει το συγγραφικό της… ντεμπούτο με ένα δυνατό μυθιστόρημα. Οι ήρωές της κοιτάζουν το είδωλό τους κατάματα στους καθρέφτες τους διεκδικώντας την εξιλέωση και την ελπίδα που η ζωή τους αρνήθηκε, σε μια  αναπόδραστη συνάντηση με το πεπρωμένο. «Η ζωή δε μένει ποτέ απλήρωτη» θα μου πει ίδια η συγγραφέας με την οποία κουβεντιάζω με αφορμή το πρώτο της βιβλίο (εκδόσεις ΨΥΧΟΓΙΟΣ). Ένα βιβλίο δώρο από μία κόρη προς μια μητέρα…

Συνέντευξη στη Βιβή Μαργαρίτη

-Καθρέφτες και είδωλα… κ. Γκίκα- Πετρουλάκη, μιλήστε μου για την υπόθεση του βιβλίου σας.

-Η  Στέλλα, βρίσκεται εδώ και 14 χρόνια στη φυλακή. Μέσα απ΄το κελί της αφηγείται  για πρώτη φορά την ιστορία της, ζωντανεύοντας τα γεγονότα που καθόρισαν τη μοίρα της. Γεγονότα άλλες φορές εφιαλτικά κι άλλες ελπιδοφόρα, εγκλήματα, έρωτες, χαμένα όνειρα, που τελικά την οδηγούν στην τραγωδία αλλά και στην προσωπική κάθαρση.

-Τίτλος συμβολικός κι αλληγορικός;

Αναφέρεται στους ψυχικούς καθρέφτες, στα πρόσωπα που συνειδητά ή μη καθρεφτιζόμαστε, αντιγράφοντας συμπεριφορές, προσδοκίες και νοοτροπίες. Όπως λέει και η Στέλλα, «Καθρέφτες και είδωλα είμαστε όλοι. Αν είσαι ένας άσχημος καθρέφτης, άσχημα θα είναι και τα πρόσωπα που θα καθρεφτίζονται πάνω σου. Και αυτά με τη σειρά τους θα γίνονται οι δικοί σου καθρέφτες. Και έτσι θα γίνεται και το δικό σου είδωλο χειρότερο όταν θα κοιτάζεσαι μέσα τους».

Μία ιστορία ιδιαίτερη. Είναι βασισμένη σε πραγματικά γεγονότα;

-Σίγουρα έχω επηρεαστεί από πραγματικά γεγονότα αλλά η συγκεκριμένη πλοκή καθώς και τα πρόσωπα είναι προϊόντα μυθοπλασίας. Δυστυχώς όμως καταστάσεις σαν αυτές που βιώνει η Στέλλα και η μητέρα της, δεν ανήκουν στη σφαίρα της φαντασίας.   Τις βλέπουμε ή τις ακούμε γύρω μας, πίσω από τις κλειστές πόρτες τόσων και τόσων σπιτιών.

-Μία ιστορία «ύμνος» για την αγάπη της μάνας που δεν διστάζει να κάνει την υπέρτατη θυσία για το παιδί της;

-Το βιβλίο το έχω αφιερώσει στη μνήμη της μητέρας μου ακριβώς επειδή πάνω από όλα τα άλλα, αναφέρεται σε αυτήν την τόσο δυνατή, τόσο καθοριστική σχέση μητέρας και κόρης.

-Η ζωή δεν μένει ποτέ απλήρωτη; Στο τέλος θα πληρώσεις το τίμημα;

-Πιστεύω πως όλα επιστρέφουν. Οι πράξεις, οι σκέψεις, τα συναισθήματά μας, νομίζω πως όλα τελικά υπακούν στους φυσικούς νόμους δράσης και αντίδρασης.  Δεν είναι πως κάποια μνησίκακη, εκδικητική ανώτερη δύναμη, έρχεται να μας επιβάλλει τιμωρία ή να μας ανταμείψει.  Είναι η ίδια μας η ψυχή που μας οδηγεί σε επιλογές που τελικά θα φέρουν αυτήν την εξισορρόπηση.

-Πόσο δύσκολο είναι να επιλέξουμε τον καθρέφτη μέσα από τον οποίο θα δούμε το είδωλό μας κατάματα;

Δύσκολο αλλά αναπόφευκτο.  Οι πρώτοι μας καθρέφτες είναι οι γονείς μας. Στα δικά τους μάτια θα καθρεφτιστούμε ως παιδιά και μέσα από τα δικά τους μάτια θα μάθουμε να αγαπάμε ή να μην αγαπάμε πρώτα απ΄ όλους τον εαυτό μας και κατ΄ επέκταση και όλους τους άλλους. Τους γονείς μας δεν τους επιλέγουμε. Αλλά είναι δική μας η ευθύνη να επιλέξουμε όλους τους υπόλοιπους.

-Ποιο ήταν το ερέθισμα για να γράψετε το βιβλίο σας;

Η σχέση μου με τη μητέρα μου και η κατάσταση της υγείας της, την εποχή που το έγραφα. Έπασχε από Alzheimer τα τελευταία χρόνια. Ήταν μια γυναίκα δυναμική,  εξωστρεφής… κυριολεκτικά ένας βράχος αισιοδοξίας. Το να τη βλέπω να χάνεται ήταν ένας εφιάλτης. Αυτό το βιβλίο είναι το τελευταίο δώρο μου σε εκείνη. Επειδή μέσα από τις σελίδες του θα έβλεπε πόσο βαθιά εκτιμώ πια τη μητρική παρουσία και αγάπη.

-Υπάρχουν γυναίκες που μπορούν να αντέξουν τα πάντα;

-Ειλικρινά δεν ξέρω. Μένω συχνά άφωνη από τις ανθρώπινες αντοχές. Δεν ξέρω μέχρι που φτάνουν. Υπάρχει αυτή η γνωστή, σοφή  φράση, «μακάρι η ζωή να μη σου φέρει όσα μπορείς να αντέξεις».  Νομίζω πως είναι ευλογημένος ο άνθρωπος που δεν θα μάθει πόσα τελικά μπορεί να αντέξει…. Όσον αφορά τις γυναίκες, ίσως αυτό να ισχύει ακόμα περισσότερο. Από πολλές απόψεις είμαστε πιο ανθεκτικές από τους άντρες. Ακόμα και από άποψη…. Επειδή απλά θέλουμε να είμαστε πιο ανθεκτικές.

-Ποια ανάγκη σας ώθησε στη συγγραφή;

Η ανάγκη να συνομιλώ με τον εαυτό μου. Επικοινωνώ καλύτερα μαζί του μέσω του γραπτού λόγου. Η αλήθεια είναι πως νιώθω πληρότητα όταν γράφω.  Αυτοπραγμάτωση. Σαν να καθρεφτίζομαι στον πιο καθαρό, στον πιο κατάλληλο για μένα καθρέφτη…


Λίγα λόγια

Μυστικά, ψέματα και ανομολόγητες ενοχές. Εγκλήματα που αναζητούν επιτακτικά τους δράστες τους. Η υπέρτατη θυσία μιας μάνας που ζητά δικαίωση.

Μέσα από το κελί της η Στέλλα αφηγείται. Περιδιαβάζει στις φτωχογειτονιές της στερημένης παιδικής ηλικίας της∙ στους κακόφημους δρόμους της εφιαλτικής εφηβείας της∙ στα πανεπιστημιακά αμφιθέατρα όπου ακόνισε το μυαλό και την ψυχή της, αποφασισμένη να δώσει αξία και νόημα στην ύπαρξή της∙ στις δικαστικές αίθουσες όπου της έταξαν μια λαμπρή καριέρα δικηγόρου∙ στην πολυτελή έπαυλη της οικογένειας Μόραλη, όπου έλπιζε ότι θα δραπετεύσει οριστικά από τη μοίρα της, ότι θα βρει τον έρωτα, τη θαλπωρή και τη γαλήνη.

Όμως, η ζωή δε μένει ποτέ απλήρωτη. Η συνάντηση με το πεπρωμένο είναι αναπόδραστη. Και η Στέλλα πρέπει να επιλέξει τον καθρέφτη της και να αποδείξει από τι είναι φτιαγμένη. Κι ύστερα να κοιτάξει το είδωλό της κατάματα, διεκδικώντας την εξιλέωση και την ελπίδα που η ζωή τής αρνήθηκε.

Σχετικά με τη συγγραφέα

Η ΕΛΕΝΑ ΓΚΙΚΑ-ΠΕΤΡΟΥΛΑΚΗ γεννήθηκε το 1973. Σπούδασε αρχικά Διοίκηση Τουριστικών Επιχειρήσεων, στη συνέχεια Πολιτικές Επιστήμες και απέκτησε μεταπτυχιακό τίτλο στη Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού, ενώ συνεχίζει τις σπουδές της φοιτώντας στη Νομική Σχολή Αθηνών. Εργάστηκε σε μεγάλες ξενοδοχειακές επιχειρήσεις ως διοικητικό στέλεχος και από το 2009 έχει τη θέση της Διευθύντριας Ανθρώπινου Δυναμικού στο ξενοδοχειακό συγκρότημα Costa Navarino. Έχει ζήσει σε διάφορες περιοχές της Ελλάδας και ταξιδεύει συχνά. Τα τελευταία χρόνια ζει μόνιμα στην πόλη της Μεσσήνης με τον σύζυγο της και τα δυο παιδιά τους. Η Έλενα γράφει ερασιτεχνικά από τα μαθητικά της χρόνια, κυρίως διηγήματα, μονόπρακτα θεατρικά έργα και ποιήματα. Το μυθιστόρημα ΚΑΘΡΕΦΤΕΣ ΚΑΙ ΕΙΔΩΛΑ είναι το πρώτο της βιβλίο.