TrikalaView
Advertisement
  • Αρχική
  • Τοπικά
  • Θεσσαλία
  • Εκλογές
  • Ελλάδα
  • Πολιτισμός
  • Κηδείες
  • Επιχειρείν
  • Συνεντεύξεις
  • Απόψεις
  • Εκλογές
  • Αφιερώματα
  • Μαγειρική
  • Οικογένεια
  • Αθλητικά
  • Τεχνολογία
  • Υγεία
  • Ομορφιά
  • TravelView
  • Βιβλιοπροτάσεις
  • Παράξενες ειδήσεις
  • Διατροφή
  • Μύλος των ξωτικών
  • ό,τι να ναι
  • Επικοινωνία
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Τοπικά
  • Θεσσαλία
  • Εκλογές
  • Ελλάδα
  • Πολιτισμός
  • Κηδείες
  • Επιχειρείν
  • Συνεντεύξεις
  • Απόψεις
  • Εκλογές
  • Αφιερώματα
  • Μαγειρική
  • Οικογένεια
  • Αθλητικά
  • Τεχνολογία
  • Υγεία
  • Ομορφιά
  • TravelView
  • Βιβλιοπροτάσεις
  • Παράξενες ειδήσεις
  • Διατροφή
  • Μύλος των ξωτικών
  • ό,τι να ναι
  • Επικοινωνία
No Result
View All Result
TrikalaView
Home Ελλάδα

Η ιστορία του φράγματος και της λίμνης του Μαραθώνα

Μαρ 17, 2018
in Ελλάδα
Η ιστορία του φράγματος και της λίμνης του Μαραθώνα
Share on FacebookShare on Twitter

Πώς πραγματοποιήθηκε η κατασκευή του φράγματος του Μαραθώνα;

Η ιστορία είναι μακρά και μας ταξιδεύει αρκετά χρόνια πίσω. Το Ιστορικό Αρχείο της ΕΥΔΑΠ συγκεντρώνει και διατηρεί ιστορικά τεκμήρια (οπτικοακουστικό και έγχαρτο υλικό) που αφορούν την κατασκευή των πρώτων σύγχρονων έργων, με σκοπό τη διαφύλαξη της πολιτιστικής κληρονομιάς και την ανακατασκευή των αφηγήσεων και των ιστοριών που αναπτύσσονται μεταξύ του νερού, της κοινωνίας και της πολιτείας. Ανατρέξαμε λοιπόν στο Ιστορικό Αρχείο της ΕΥΔΑΠ καθώς και στο Λεύκωμα «Υδάτινη Ιστοριογραφία: Χρονικό της διαχείρισης»* το οποίο εκδόθηκε από το Δίκτυο Πολιτισμού ΕΥΔΑΠ το έτος 2014 και από το οποίο επιλέξαμε τα αποσπάσματα που μας εντυπωσίασαν και σας τα παραθέτουμε:

«Το 1925 με την αύξηση του πληθυσμού της Αθήνας, κυρίως μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή, δημιουργήθηκαν νέες ανάγκες. Έτσι, ξεκίνησε η κατασκευή των πρώτων σύγχρονων έργων ύδρευσης στην περιοχή της Πρωτεύουσας, με την υπογραφή της σύμβασης μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου, της Αμερικανικής Εταιρίας Ulen και της Τράπεζας Αθηνών».

mesa1

Η κατασκευή του Φράγματος του Μαραθώνα, π. 1927. Πηγή Ιστορικό Αρχείο ΕΥΔΑΠ.

Το πρώτο μεγάλο έργο ήταν η κατασκευή της τεχνητής λίμνης του Μαραθώνα, που δημιουργήθηκε σε απόσταση 30 χιλιομέτρων βορειοανατολικά από την Αθήνα. Για τη δημιουργία της κατασκευάστηκε ένα λιθόδμητο φράγμα ύψους 285 μέτρων, φτιαγμένο από πεντελικό μάρμαρο, γεγονός που αποτελεί μία ιδιαιτερότητα, η οποία το καθιστά μοναδικό σε παγκόσμιο επίπεδο. «Υψώνεται 54 μέτρα πάνω από την κοίτη του ποταμού, ενώ για τη λήψη νερού κατασκευάστηκε ειδικός πύργος υδροληψίας, εφοδιασμένος με θύρες εισροής του νερού σε διαφορετικά επίπεδα, έτσι ώστε να κανονίζεται το βάθος από το οποίο λαμβανόταν νερό ανάλογα με την εποχή. Για παράδειγμα, το καλοκαίρι η λήψη γινόταν από μεγαλύτερο βάθος, ώστε το νερό να έχει χαμηλότερη θερμοκρασία, και συνεπώς να είναι πιο δροσερό», όπως αναφέρει ο Διδάκτωρ Οικονομικής Ιστορίας Ε. Χεκίμογλου στο Λεύκωμα «Υδάτινη Ιστοριογραφία: Χρονικό της διαχείρισης».

mesa2

Η υπερχείλιση του Φράγματος του Μαραθώνα, π. 1927- 1928. Πηγή Ιστορικό Αρχείο ΕΥΔΑΠ.

Εντυπωσιακός είναι και ο αριθμός των ατόμων που εργάστηκαν για την κατασκευή του φράγματος και της λίμνης. Σύμφωνα με τον Ε. Χεκίμογλου, «Οι 900 εργάτες αρχικά κατασκήνωσαν γύρω από το εργοτάξιο και διατρέφονταν πρόχειρα, με ξηρά τροφή». Πώς όμως θα πραγματοποιούνταν η μεταφορά του νερού από το φράγμα στην Αθήνα; Για τον λόγο αυτό πραγματοποιήθηκε ένα ακόμη σημαντικό έργο, η Σήραγγα Μπογιατίου, μήκους 13,4 χιλιομέτρων.

Η σήραγγα Μπογιατίο

mesa3 copy

Η κατασκευή της Σήραγγας Μπογιατίου, π. 1928. Πηγή Ιστορικό Αρχείο ΕΥΔΑΠ.

Σύμφωνα με το Λεύκωμα, «Ένα από τα κύρια προβλήματα ήταν η άδεια που έπρεπε να ληφθεί από την κυβέρνηση για τη μεταφορά του νερού από τη λίμνη του Μαραθώνα μέχρι την Αθήνα, η οποία θα πραγματοποιούνταν μέσω μίας σήραγγας που θα περνούσε κάτω από τη σύμπτυξη του Πεντελικού όρους με την Πάρνηθα. Επρόκειτο για τη «σύντομη διαδρομή» την οποία είχε προβλέψει το σχέδιο Ford, Bacon & Davis, και η οποία δεν ήταν άλλη από τη γνωστή «σήραγγα Μπογιατίου». Η σήραγγα πραγματοποιήθηκε με επιτυχία καθώς, οι μηχανικοί της Ulen κατόρθωσαν να πείσουν το υπουργείο για τα προτερήματά της. Στις 30 Μαρτίου 1930, τρία χρόνια και επτά μήνες από την έναρξη, τα δύο άκρα της σήραγγας συναντήθηκαν. Το έργο συνεχίστηκε με εκσκαφή από το βόρειο άκρο του φρέατος, με προορισμό το υδροφόρο στρώμα. Η εκροή του νερού με τη βοήθεια του φρέατος εξάλειψε την ισχυρή πίεση στη σήραγγα και επέτρεψε να συνεχιστεί η εκσκαφή».

Η εργασία ολοκληρώθηκε στις 9 Φεβρουαρίου 1931 και αποτελεί ένα από τα πιο σημαντικά έργα της εταιρείας Ulen. Μάλιστα, η ίδια η εταιρεία την χαρακτήρισε ως «τη μεγαλύτερη υδραυλική σήραγγα στην Ευρώπη».

Tα εγκαίνια του φράγματος της λίμνης του Μαραθώνα

mesa4

Εγκαίνια Φράγματος Μαραθώνα από τον Ελευθέριο Βενιζέλο, 1929, Πηγή Ιστορικό Αρχείο ΕΥΔΑΠ.

Τα εγκαίνια του φράγματος και της λίμνης του Μαραθώνα πραγματοποιήθηκαν στις 25 Οκτωβρίου 1929, με μία μεγάλη τελετή με σημαντικούς καλεσμένους, «ανάμεσα στους οποίους παρευρέθηκαν ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Παύλος Κουντουριώτης, ο πρωθυπουργός Ελ. Βενιζέλος, βουλευτές, γερουσιαστές, καθηγητές του Πολυτεχνείου, ανώτεροι υπάλληλοι του Υπουργείου Συγκοινωνίας και φυσικά το ανώτερο προσωπικό της Ulen και της Ανωνύμου Ελληνικής Εταιρείας Υδάτων. Η ατμόσφαιρα ήταν θριαμβευτική, καθώς ολοκληρώθηκε ένα μεγάλο έργο διεθνούς σημασίας, αλλά και διότι ο ρόλος των Ελλήνων μηχανικών στη σύλληψη και στην εποπτεία του υπήρξε καθοριστικός. Εξίσου εντυπωσιακό είναι και το γεγονός ότι οι Ιταλοί ειδικοί είχαν ήδη εκφράσει τον θαυμασμό τους» σημειώνει ο Ε. Χεκίμογλου.

Ακόμα και σήμερα, λόγω της εγγύτητάς του με την Αθήνα, ο ταμιευτήρας του Μαραθώνα λειτουργεί ως βοηθητική πηγή υδροληψίας σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης. Η τροφοδότησή του γίνεται από τους ταμιευτήρες της Υλίκης και του Μόρνου μέσω του Υδραγωγείου Υλίκης και του Ενωτικού Υδραγωγείου Μόρνου – Υλίκης.

mesa5

Οι κύριοι υδροδότες παραμένουν ο Μόρνος και ο Εύηνος, ενώ ακόμη και σήμερα η ΕΥΔΑΠ επενδύει διαρκώς σε έργα υποδομής και τεχνολογία, καθώς και σε εκπαίδευση του ανθρώπινου κεφαλαίου της, προκειμένου να εξασφαλίσει ποιοτικό και οικονομικά πόσιμο νερό σε όλο και περισσότερους πολίτες.

mesa6
* Ε. Χεκίμογλου, «Υδάτινη Ιστοριογραφία: Χρονικό της διαχείρισης του νερού στην Αττική» (σ. 181-195), Αθήνα: ΕΥΔΑΠ, 2014.

πηγή: http://www.newsbomb.gr/ellada/news/story/869219/h-istoria-toy-fragmatos-kai-tis-limnis-toy-marathona#ixzz59z5BEdkY

ShareTweetShare
Goodys

Related Posts

Άρης Μουγκοπέτρος: «Πες την αλήθεια για την κροτίδα» – Τι ζητά από τον φίλο του
Ελλάδα

Άρης Μουγκοπέτρος: «Πες την αλήθεια για την κροτίδα» – Τι ζητά από τον φίλο του

Απρ 23, 2025
Πάσχα 2025: Πότε θα κλείσουν τα σχολεία
Ελλάδα

Τότε κλείνουν τα σχολεία για το καλοκαίρι

Απρ 23, 2025
Επιτρέπεται να προσπεράσω περιπολικό στον δρόμο; -Τι δεν γνωρίζουν οι οδηγοί
Ελλάδα

Επιτρέπεται να προσπεράσω περιπολικό στον δρόμο; -Τι δεν γνωρίζουν οι οδηγοί

Απρ 22, 2025
Νέες ταυτότητες: Πότε λήγει η προθεσμία για να πετάξετε την παλιά
Ελλάδα

Νέες ταυτότητες: Πότε λήγει η προθεσμία για να πετάξετε την παλιά

Απρ 22, 2025
Στεγαστική κρίση: Το Airbnb έπιασε οροφή, τώρα έρχεται το «διαμέρισμα με υπηρεσίες»
Ελλάδα

Στεγαστική κρίση: Το Airbnb έπιασε οροφή, τώρα έρχεται το «διαμέρισμα με υπηρεσίες»

Απρ 22, 2025
Κοινωνικός Τουρισμός 2025-2026: 25.000 συνταξιούχοι θα πάνε διακοπές από 6 ως 12 μέρες – Όροι και προϋποθέσεις
Featured

Κοινωνικός Τουρισμός 2025-2026: 25.000 συνταξιούχοι θα πάνε διακοπές από 6 ως 12 μέρες – Όροι και προϋποθέσεις

Απρ 22, 2025
Next Post
Αποτεφρώνεται δάσκαλος και πρώην αντιδήμαρχος της Φαρκαδόνας

Απεβίωσε η Ευαγγελία Παπαθανασίου

Χρυσή κύλικα… Για το ιστορικό της μυθιστόρημα που κινείται ανάμεσα στην αρχαιότητα και το σήμερα μας μιλά η συγγραφέας Νατάσα Κυρκίνη-Κούτουλα

Χρυσή κύλικα… Για το ιστορικό της μυθιστόρημα που κινείται ανάμεσα στην αρχαιότητα και το σήμερα μας μιλά η συγγραφέας Νατάσα Κυρκίνη-Κούτουλα

Αυτό το νέο θρίλερ έκανε τους θεατές να ουρλιάζουν στην πρεμιέρα

Αυτό το νέο θρίλερ έκανε τους θεατές να ουρλιάζουν στην πρεμιέρα

Αφήστε μια απάντηση Ακύρωση απάντησης

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Facebook Twitter Instagram

Facebook

Facebook

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑΣ

ΕΠΩΝΥΜΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗΣ: ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΜΑΡΓΑΡΙΤΗ
ΔΙΑΚΡΙΤΙΚΟΣ ΤΙΤΛΟΣ: trikalaview.gr
ΤΙΤΛΟΣ: trikalaview.gr
ΕΔΡΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗΣ: ΣΩΤΗΡΑ ΤΡΙΚΑΛΩΝ, ΤΚ 42100,  ΣΩΤΗΡΑ ΤΡΙΚΑΛΑ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ
ΝΟΜΙΚΗ ΜΟΡΦΗ: ΑΤΟΜΙΚΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ
Α.Φ.Μ: 100286824
Δ.Ο.Υ.: ΤΡΙΚΑΛΩΝ
ΤΑΧΥΔΡΟΜΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ: ΣΩΤΗΡΑ,  ΤΚ 42100, ΣΩΤΗΡΑ ΤΡΙΚΑΛΑ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ
ΤΗΛΕΦΩΝΟ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ: 6945436929
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ: [email protected] (ΛΟΓΙΣΤΗΡΙΟ)
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ: [email protected] (ΣΥΝΤΑΞΗ)
ΙΔΙΟΚΤΗΤΗΣ: ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΜΑΡΓΑΡΙΤΗ
ΝΟΜΙΚΟΣ ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΣ: ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΜΑΡΓΑΡΙΤΗ
ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ: ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΜΑΡΓΑΡΙΤΗ
ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΣΥΝΤΑΞΗΣ: ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Ε. ΤΣΑΓΓΑΡΑΣ
ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΗΣ: ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΜΑΡΓΑΡΙΤΗ
ΔΙΚΑΙΟΥΧΟΣ DOMAIN NAME: ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΜΑΡΓΑΡΙΤΗ (trikalaview.gr)

Μελος του eMedia Αριθμός Μητρώου: 13797

Δήλωση Συμμόρφωσης με τη Σύσταση (ΕΕ) 2018/334 για την Αντιμετώπιση Παράνομου Περιεχομένου
  • ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑΣ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ COOKIES
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΠΟΡΡΗΤΟ
  • ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
  • ΔΗΛΩΣΗ ΣΥΜΜΟΡΦΩΣΗΣ

Αριθμός Πιστοποίησης
Μ.Η.Τ.242752

 

 

© 2020 Trikalaview Crafted with ♡ i-sd

No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Τοπικά
  • Θεσσαλία
  • Εκλογές
  • Ελλάδα
  • Πολιτισμός
  • Κηδείες
  • Επιχειρείν
  • Συνεντεύξεις
  • Απόψεις
  • Εκλογές
  • Αφιερώματα
  • Μαγειρική
  • Οικογένεια
  • Αθλητικά
  • Τεχνολογία
  • Υγεία
  • Ομορφιά
  • TravelView
  • Βιβλιοπροτάσεις
  • Παράξενες ειδήσεις
  • Διατροφή
  • Μύλος των ξωτικών
  • ό,τι να ναι
  • Επικοινωνία

© 2020 Trikalaview Crafted with ♡ i-sd