H οικονομική κρίση άγγιξε και τα αρτοποιεία

H οικονομική κατάσταση της χώρας και των Ελλήνων έχει αγγίξει και τα αρτοποιεία, όπως είναι αναμενόμενο. Παρότι δεν καταγράφεται μείωση ως προς τους πελάτες, μία πρόσφατη έρευνα έδειξε πως μείωση του τζίρου καταγράφεται στο 80% των συγκεκριμένων επιχειρήσεων.

Το καταναλωτικό κοινό φαίνεται πως περιορίζεται στα απολύτως αναγκαία αν κρίνουμε από το γεγονός ότι παρατηρείται μεγάλη μείωση στα είδη ζαχαροπλαστικής αλεύρου και στα υπόλοιπα αρτοσκευάσματα.

Ο Πρόεδρος του Συλλόγου Αρτοποιών Τρικάλων κ. Αχιλλέας Κωτούζας, στη συνέντευξή του προς το “trikalaview” μας περιγράφει τα προβλήματα που υπάρχουν στον κλάδο και σημειώνει πως “o καθημερινός αγώνας των συναδέλφων για μεγαλύτερη γκάμα προϊόντων, με άριστη ποιότητα και στην ελκυστικότερη τιμή πώλησης είναι ο καλύτερος τρόπος αντιμετώπισης της δύσκολης κατάστασης που βιώνουμε”.

 

Κ. Κωτούζα πρόσφατα από την Πανελλήνια Ομοσπονδία σας ανακοινώθηκαν τα αποτελέσματα νέας έρευνας σύμφωνα με τα οποία έχει μειωθεί η κατανάλωση ψωμιού. Ποια είναι η κατάσταση που επικρατεί στην περιοχή μας; Yπήρξε αντίστοιχη μείωση;

-Πράγματι η έρευνα του Σεπτεμβρίου που έγινε στο λεκανοπέδιο Αττικής, έδειξε ότι υπάρχει μία μικρή μείωση στην κατανάλωση του ψωμιού της τάξης του 1%. Αυτό το βλέπουμε να ισχύει στην περιοχή μας αλλά και σε όλη την Ελλάδα. Η μεγάλη μείωση όμως είναι στα υπόλοιπα είδη όπως στη ζαχαροπλαστική αλεύρου( τσουρέκια, κέικ, κριτσίνια, πτι φουρ κλπ.) με ποσοστό 55% και στα αρτοσκευάσματα (κουλούρια, σάντουιτς, σταφιδόψωμα κλπ.) με ποσοστό 46%. Αυτά τα ποσοστά ήταν αναμενόμενα για τα τελευταία χρόνια λόγω της μεγάλης και παρατεταμένης κρίσης που υπάρχει.

-Πως σχολιάζετε το γεγονός ότι σε αντίθεση με τις άλλες επιχειρήσεις, οι φούρνοι , τα αρτοποιεία γίνονται όλο και περισσότερα στην περιοχή μας;  Eίναι η ανεργία που οδηγεί κάποιους ανθρώπους εκεί ή μήπως τελικά είναι το επάγγελμα που έχει κάποιες αισιόδοξες προοπτικές σε σχέση με κάποια άλλα;

-Δεν θα έλεγα ότι έχουμε πολλές καινούριες επιχειρήσεις αρτοποιίας (φούρνοι), εκεί που έχουμε μεγάλη αύξηση είναι στα πρατήρια αρτοποιείας, είτε αυτά είναι των συναδέλφων σαν υποκαταστήματα είτε εμπόρων ψωμιού. Το συγκριτικό πλεονέκτημα των αρτοποιείων είναι τα είδη που παράγει. Με το φρέσκο ψωμί καθώς και την υπόλοιπη γκάμα προϊόντων που καθημερινά παράγονται έχουμε την καθημερινή προσέλευση πελατών άρα και ένα καθημερινό τζίρο, αυτός είναι και ο μεγαλύτερος λόγος αύξησης των σημείων που πουλάνε ψωμί, είτε αυτά είναι από κάποιους ανθρώπους που είναι άνεργοι, είτε από τα σούπερ μάρκετ που εδώ και χρόνια προσπαθούν να πάρουν την καθημερινή αγορά όπως το ψωμί, το γάλα και τα φρέσκα λαχανικά.

Πόσο έχει αγγίξει η οικονομική κρίση τις επιχειρήσεις του κλάδου σας και τι αλλαγές έφερε αυτή στον τρόπο λειτουργίας σας;

-H oικονομική κρίση έχει επηρεάσει όλο τον κόσμο σε επιχειρηματικό και οικογενειακό επίπεδο, φυσικό επόμενο είναι να έχουν μείωση τζίρου και οι επιχειρήσεις του κλάδου μας. Η φράση που επικρατεί είναι “ένα ψωμί θα το πάρει καθημερινά ο κόσμος” και έχουν δίκιο, έτσι είναι. Οι πελάτες, μας τιμούν με την παρουσία τους, μπαίνουν καθημερινά στα μαγαζιά μας και τους ευχαριστούμε γι΄αυτό.

Η μείωση δεν είναι ως προς τους πελάτες αλλά ως προς τη δυνατότητα να αγοράσουν κάτι παραπάνω πλέον του ψωμιού. Αυτό αποτυπώνεται και στην έρευνα που έδειξε ότι μείωση τζίρου έχει το 80%, υπάρχει μία αύξηση της τάξης του 2%, ενώ 16% των επιχειρήσεων του κλάδου έχουν σταθερό τζίρο, ακόμα και στα ίδια επίπεδα να είναι μία επιχείρηση το αυξημένο κόστος λειτουργίας και η φορολογία που υπάρχει, οδηγούνε σε μειωμένο εισόδημα. Ο καθημερινός αγώνας των συναδέλφων για μεγαλύτερη γκάμα προΐοντων, με άριστη ποιότητα και στην ελκυστικότερη τιμή πώλησης είναι ο καλύτερος τρόπος αντιμετώπισης της δύσκολης κατάστασης που βιώνουμε.

-Πόσα αρτοποιεία στο νομό μας έχουν προμηθευτεί το σήμα της Ομοσπονδίας σας “εδώ ζυμώνετε εδώ ψήνετε” και τι απήχηση είχε αυτή η πρωτοβουλία σας στο καταναλωτικό κοινό;

-To μεγαλύτερο ποσοστό των αρτοποιείων έχει προμηθευτεί το συγκεκριμένο σήμα, το θέμα είναι να αναρτηθεί και σε εμφανές ευδιάκριτο σημείο ώστε να αναγνωρίζετε από τους καταναλωτές. Η ανάγκη και ο σκοπός δημιουργίας του σήματος <<εδώ ζυμώνετε, εδώ ψήνεται>> από την ομοσπονδία μας είναι ο διαχωρισμός για την αποφυγή της σύγχυσης ανάμεσα στο φούρνο και τα υπόλοιπα σημεία πώλησης όπως τα πρατήρια, που σε αρκετές περιπτώσεις  βαπτίζονται “φούρνοι”.

-Πρόσφατα βρεθήκατε στη Θεσσαλονίκη όπου παρακολουθήσατε την εκδήλωση του σωματείου της Θεσσαλονίκης, το οποίο παρασκεύασε ένα κουλούρι που αγκάλιασε τον Λευκό Πύργο. Υπάρχουν στα σχέδιά σας τέτοιες πρωτοβουλίες;

-H συγκεκριμένη εκδήλωση του σωματείου αρτοποιών Θεσσαλονίκης, ήταν από τις πιο ωραίες και επιβλητικές που έχουν γίνει,  χωρίς να θέλω να αδικήσω ή να μειώσω εκδηλώσεις άλλων σωματείων που έχουν άλλα χαρακτηριστικά και σε κάθε περίπτωση είναι μοναδικές και απαραίτητες. Η μεγάλη συμμετοχή των εκεί συναδέλφων, η συμμετοχή του επιμελητηρίου, του δήμου και της περιφέρειας της Θεσσαλονίκης σε συνάρτηση με των χιλιάδων του κόσμου που παραβρέθηκαν, απογειώσανε το κουλούρι του Πύργου. Όπως ανέφερα και πιο πάνω, τέτοιες εκδηλώσεις είναι απαραίτητες, έτσι και το δικό μας σωματείο, όπως  όλα τα προηγούμενα χρόνια στα σχέδια του είναι πάντα να πραγματοποιεί δράσεις που σκοπό έχουν να αναδεικνύουν το επάγγελμά μας, τη διαδικασία παραγωγής, τα αγνά υλικά και τη φρεσκάδα των προϊόντων μας. Το επίκεντρο πάντα ο καταναλωτής που θα συμμετέχει, θα κρίνει και θα γεύεται γλυκές και αλμυρές απολαύσεις.