Φωτεινή Τεντολούρη: Από τα Τρίκαλα στη “Βαθιά γαλάζια θάλασσα”

Το πάθος της για όσα τη γοητεύουν αποτελεί την κινητήριο δύναμη για να τους δίνεται εξ’ ολοκλήρου. Και ημίμετρα εκεί δε χωρούν. Λατρεία και αφοσίωση χαρακτηρίζουν την σχέση της με δύο από τις μεγαλύτερες τις αγάπες: Την υποκριτική και τη συγγραφή.

Η Φωτεινή Τεντολούρη είναι μια καλλιτέχνης, που βρίσκεται σε μια διαρκή αναζήτηση και ακόμη και αν οι καταστάσεις γύρω της είναι δύσκολες προσπαθεί ν’ αντιμετωπίζει την πραγματικότητα με αισοδοξία. Και χωρίς να εστιάζει τις προσδοκίες της στους άλλους

Αυτήν την περίοδο βρίσκεται σε πρόβες για τη “Βαθιά γαλάζια θάλασσα”, που θα παρουσιαστεί στο Αγγέλων Βήμα στον ρόλο της Έστερ, στον οποίο επιλέχθηκεαπό τον Αλέξη Κοτσώρη έπειτα από ακρόαση, ενώ σύντομα θα προβληθεί στο Οpen και το επεισόδιο από την τηλεοπτική της παρουσία (ως καλόγρια μάλιστα!) στο “Σ’ αγαπάω μεν, αλλά”

* Η σχέση μου με την υποκριτική είναι μια σχέση που ξεκίνησε διαισθητικά και φοβισμένα πριν πολλά χρόνια. Δε ξέρω καν πού βρίσκεται η αρχή της! Αν πρέπει να δώσω ένα απτό σημείο εκκίνησης: άνοιξη, στο πατρικό μου στα Τρίκαλα, νομίζω ήμουν 26 ή 27, διάβαζα σε κυριακάτικο ένθετο τη συνέντευξη της Αριάν Μνουσκίν (θέατρο του Ήλιου, Γαλλία). Έκλαιγα και είχα μια ταχυπαλμία σα να έπρεπε εκείνη τη στιγμή να κάνω μια εγκάρσια τομή στο χρόνο και να τον πάρω στα χέρια μου για πάντα. Αυτό έκανα. Ετοιμάστηκα μόνη μου για τις εισαγωγικές εξετάσεις στη δραματική σχολή.

* Σε ό,τι αφορά τη συγγραφή, ο βασικός λόγος πυροδότησης αυτής της ανάγκης είναι ο έρωτας. Δεν είναι κάτι οργανωμένο μέσα μου, ούτε τακτικό. Είναι μια ανοιχτή σχέση που δεν βιάζεται να πάρει συγκεκριμένη μορφή.

* Για να χαρακτηρίσω τι σημαίνουν για μένα υποκριτική και συγγραφή αναζητώ έννοιες για να αποδώσω το μέγεθος και το βάθος. Νομίζω θα αρκεστώ στο να πω ότι και τα δύο είναι ο πιο σημαντικός και ουσιαστικός χρόνος που έχω αφιερώσει ενσυνείδητα, αφοσιωμένα, με λατρεία, αγάπη, καημό, ανοιχτό ορίζοντα.

* Έχω την εντύπωση, μιλώντας από προσωπικά ερεθίσματα, ότι τουλάχιστον στην αντίληψη του κόσμου η θέση του καλλιτέχνη έχει αρχίσει να λαμβάνει μια ακέραια, πολύχρωμη, ενεργητική θέση, σημαίνουσα.

* Αισιόδοξη είμαι από τη φύση μου- δεν περιμένω τίποτα από κανέναν. Εγώ κινώ τα νήματα, εγώ βγαίνω εκεί έξω, εγώ στέκομαι εκεί έξω. Μόνη μου. Και μετά, παρέα με όσους έχω την τύχη να συνεργάζομαι. Σ’ αυτές τις σχέσεις πέφτω με τα μούτρα, θέλω να τους ζω τους ανθρώπους που μοιραζόμαστε την ίδια αγάπη – έχουμε τον ίδιο καημό, την ίδια γλώσσα.

* Η τελευταία διετία από μόνη της απέδειξε πόσο φωτεινό σημείο είναι η τέχνη στη ζωή μας, κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες. Δε μπορώ να φανταστώ τον κόσμο, την κοινωνία, τον μικρόκοσμό μας χωρίς την πινελιά, τη ματιά, το άγγιγμα των ανθρώπων της τέχνης. Και όλοι γύρω μας πλέον, αν μη τι άλλο, έχουν αρχίσει να το οσμίζονται και να το αποδέχονται.

* Αυτήν την περίοδο συνεργάζομαι με τον σκηνοθέτη Αλέξιο Κοτσώρη, στο θέατρο Αγγέλων Βήμα, για τη θεατρική παράσταση “Βαθιά Γαλάζια Θάλασσα” του Terence Rattigan, ένα από τα πιο αγαπημένα ίσως θεατρικά έργα των Βρετανών. Πρόκειται για μια ιστορία αγάπης και ονείρων στο μεταπολεμικό Λονδίνο του 1950. Έχω αναλάβει τον ρόλο της Hester Collyer, μιας γυναίκας που παρατάει τα πάντα κάτω από το άγριο, ανόθευτο κάλεσμα του έρωτα. Είναι ένα σπουδαίο ζωηρό κείμενο, όπως σπουδαίος είναι και ο ρόλος της Hester.

* Η επιλογή μου για το ρόλο έγινε με την διαδικασία της ακρόασης. Είμαστε, στ’ αλήθεια, μια καταπληκτική ομάδα ηθοποιών, που έχουμε καταφέρει προηγουμένως να συνδεθούμε ως άνθρωποι. Διανύω, χάρη σε αυτούς τους ανθρώπους και χάρη στην εμπιστοσύνη του σκηνοθέτη να μου αναθέσει το ρόλο, μια περίοδο πραγματικής ευτυχίας και δημιουργίας. Θέλω να σταθώ στην παρουσία του Στράτου Τζώρτζογλου ανάμεσά μας, στο ρόλο του Sir William Collyer, ο οποίος ως συνεργάτης φέρει μια ευγένεια και μια ηρεμία που φωτίζει το βήματα των υπολοίπων μας επάνω στο σανίδι.

* Γιατί να έρθει κάποιος στην παράσταση; Θα απαντήσω με την ευχή μιας φίλης μου όταν έμαθε τα νέα για το ρόλο που πήρα: “Φωτεινή μου, εύχομαι να μας κάνετε να νιώσουμε. Αυτό έχει ανάγκη ο κόσμος. Να νιώσει και να συγκινηθεί.” Και αυτό κάνουμε!

* Είναι ένας σπουδαίος ρόλος, με πολλές αποχρώσεις, ποιότητες, ρωγμές. Αυτό που αγάπησα στην Hester είναι ότι πέφτει με τα μούτρα εκεί που χτυπά το φυλλοκάρδι της, πάει κατά πάνω στον ΕΡΩΤΑ. Γενναία πράξη!

* Ταυτίζομαι, συνυπογράφω και είμαι απόλυτα ευθυγραμμισμένη. Τα υπόλοιπα μόλις τελειώσει το χειροκρότημα. Τα υπόλοιπα θα μου τα πείτε εσείς.

* Αν μου γίνει πρόταση να δουλέψω στην τηλεόραση, σε δουλειά που με ενδιαφέρει, “από μένα είναι ναι!”. Τα τελευταία χρόνια η τηλεόραση μάς προσφέρει πολύ ωραίες στιγμές και πολύ ωραίους ηθοποιούς. Έκανα ένα γκεστ στο “Σ’ αγαπάω μεν, αλλά” ως καλόγρια και το διασκέδασα πολύ.

* Η σχέση μου με τον κινηματογράφο είναι μια αμοιβαία σχέση αγάπης. Είμαστε πλασμένοι ο ένας για τον άλλο. Αλήθεια. Τι θα ήθελα από τον κινηματογράφο στο μέλλον; Να λάβω την ύψιστη αναγνώριση, διεθνώς. Στην ρητορική ερώτηση που μου θέτω για το αν αντέχω την κορυφή, η απάντηση που μου δίνω είναι ότι “Μάλλον αντέχω. Θα δείξει”.

* Μπορεί κανείς να φανταστεί ένα ευτυχισμένο σπίτι χωρίς παράθυρα γεμάτα φως, χωρίς παιδικές φωνές και αγαπημένους ανθρώπους, χωρίς κουζίνα γεμάτη μαγειρέματα και μπαχάρια; Κάπως έτσι σκέφτομαι για τη μουσική και το τραγούδι.

* Θα χορέψω όταν είμαι σε τρελά κέφια ή όταν συνοδεύομαι από αγόρι που με κάνει να καρδιοχτυπώ – σ’ αυτές τις περιπτώσεις απλώς χορεύω, δεν σκέφτομαι, δεν υπάρχω παρά μόνο μέσα από το χορό. Σε ό,τι αφορά το χορό στο θέατρο, ανακάλυψα το σώμα μου και τις δυνατότητές μου μέσα από την σπουδαία καθηγήτριά μας στη σχολή (ΕΜΠΡΟΣ), την Ανθή Θεοφιλίδου. Της χρωστάω τους αυτοσχεδιασμούς μου, την λατρεία μου για κάθε μέλος μου, για κάθε κίνηση μου. Της χρωστάω όλη την ελευθερία που νιώθω πατώντας πάνω στη σκηνή, την ελευθερία που μου προσφέρει η αγάπη μου για το σώμα μου.

* Κλείνοντας τα μάτια, και χωρίς να παλέψω να συμπεριλάβω πλήθος ονομάτων που πραγματικά επιθυμώ να συνεργαστώ, θέλω να σκηνοθετηθώ από τον δάσκαλό μου, Θωμά Μοσχόπουλο.

* Το αγαπημένο μου έργο είναι το “Περιμένοντας τον Godot” και ο αγαπημένος μου ρόλος ο Βλαδίμηρος (από το ίδιο έργο).

* Αγαπώ την Αθήνα. Έχω ακουμπήσει σ’ αυτήν έρωτες, απώλειες, άπειρα χιλιόμετρα βαδίσματος στους δρόμους της.

* Στο All4fun μου αρέσει ο Κυριάκος (προφανώς). Δεν ξέρω αν υπάρχει άλλη απάντηση. Απλός, διακριτικός, ευφυής, ευγενής. Σε ο,τι αφορά την επαφή του με εμάς τους ηθοποιούς, ο Κυριάκος (και επομένως το All4fun) είναι μια καθαρή σύνδεση και δικτύωση των καλλιτεχνών με τις επικείμενες παραγωγές (θέατρο, σινεμά, τηλεόραση). Χρειαζόμαστε τέτοια πάστα ανθρώπων, σαν μια ασφαλή οπισθοφυλακή – να ξέρεις ότι υπάρχουν άνθρωποι που θα σε λάβουν υπόψη τους και θα μιλήσουν για σένα γιατί αυτό είναι το αντικείμενό τους και γιατί αυτό ξέρουν να κάνουν. Να δουλεύουν με καθαρούς όρους.

& Αναλυτικές πληροφορίες για τη “Βαθιά γαλάζια θάλασσα” ΕΔΩ:

Του Κυριάκου Κουρουτσαβούρη, 4/3/2022

ΠΗΓΗ: all4fun.gr