Εργαστήριο Σαπωνοποιίας στο ΓΕΛ Βαλτινού Τρικάλων

Οι μαθητές του ΓΕΛ Βαλτινού με την καθοδήγηση της Καθηγήτριας, κ. Ρίζου Αναστασίας, Χημικού Μηχανικού ΠΕ85, μετατρέπουν την επιστημονική γνώση σε εφαρμοσμένη πρακτική. Πιο συγκεκριμένα, στο Σχολικό Εργαστήριο Φυσικών Επιστημών του ΓΕΛ Βαλτινού, παρασκευάσαμε 250 αρωματικά σαπούνια από αγνά υλικά της Ελληνικής Γης. Πρώτες ύλες μας: το αγνό ελαιόλαδο, η λεβάντα, το χαμομήλι, το δεντρολίβανο και πολλά άλλα βότανα που συλλέχτηκαν από τους κήπους και τους αγρούς της περιοχής μας.

Η πρακτική αυτή τους μαθήματος βασίζεται πάνω στην παιδαγωγική αρχή της βιωμένης εμπειρίας και της μετατροπής των θεωρητικών γνώσεων σε πρακτική εργασία. Σε ένα σχολείο–εργαστήριο που δεν εξαντλείται μόνο σε θεωρητική απομνημονευτική γνώση, αλλά που εξασκεί τους μαθητές στη σύνθεση του δίπολου: θεωρία-πράξη, λόγος-έργο, γνώση-εφαρμογή. Ο Αμερικανός παιδαγωγός John Dewey, στοχαστής, ψυχολόγος και εκπαιδευτικός, αποτέλεσε κομβική προσωπικότητα και σημείο αναφοράς στην αναπροσαρμογή των αναλυτικών προγραμμάτων για τα σχολεία και στην ανακατεύθυνση της εκπαίδευσης προς μια πιο μαθητοκεντρική προσέγγιση και επισήμανε πως το σχολείο οφείλει να μεταφέρει και να αναπαράγει βιωματικά τις οικοτεχνικές δραστηριότητες για ένα ευρύτερο κοινωνικό μετασχηματισμό και για μία δυναμική της ζωής σε συνέχεια εμπειρική και αναπαραγωγική.

Ειρήσθω εν παρόδω πως τα εργαστήρια σαπωνοποιίας υπήρχαν και επί τουρκοκρατίας, όπως αναφέρεται σχετικά στο περιοδικό «ΤΡΙΚΑΛΙΝΑ», Τόμος 6ος του Φ.Ι.Λ.Ο.Σ. και στον «Κώδικα Τρίκκης» ΕΒΕ, αρ. χφ. 1471 Κείμενα και Μελέτες Νικ. Κ. Γιαννούλη, Νέα πλήρης και διορθωμένη έκδοση, Προσθήκες, διορθώσεις, σχόλια, επιμέλεια Θεόδωρος Α. Νημάς, δ.φ…,ως εξής: «εμφανίστηκαν ενώπιον του μητροπολίτη Λαρίσης και των άλλων κληρικών οι γυναίκες της συντεχνίας των σαπουνάδων και ανήγγειλαν ότι υπήρχε από παλιά συνήθεια να μην ανακατεύονται άντρες στη συντεχνία αυτή, ούτε να δουλεύουν την τέχνη αυτή…». Επιπρόσθετα, στο ελεύθερο ελληνικό κράτος, η παρασκευή σαπουνιών συνεχίστηκε και στα μεταγενέστερα χρόνια της απελευθέρωσης, ως οικοτεχνική δραστηριότητα της οικογενειακής μέριμνας, με υλικά κυρίως το περισσεύον λίπος από την οικοτροφεία χοίρων και με τα υποπροϊόντα της παραγωγής ελαιόλαδου.

Συνεχιστές λοιπόν της παράδοσης αυτής στο εργαστήριο του σχολείου μας παρασκευάσαμε υπέροχα αρωματικά σαπούνια που θα μοιραστούν στους εκπαιδευτικούς και στους γονείς όλων των μαθητών του Γυμνασίου και Λυκείου μας, στο Βαλτινό Τρικάλων. Μαθητές που συμμετείχαν στη δράση: Αμπράζη Μαρία, Κανδύλη Ουρανία, Καραλή Αγορίτσα, Καραμίντζιου Πελαγία, Καρτσιούκας Χρήστος Εφραίμ Κλιάκος Γεώργιος, Κορομπλής Μάριος, Κούκια Φλοριόλα, Κωφού Αναστασία, Μέρμηγκα Μαρία, Μερτσιώτη Ζωή, Μπακάλη Ευαγγελία, Μπίτσι Μυφτάρ, Μπουκοβάλας Αλέξανδρος, Μπουρλιός Ευάγγελος, Νάκας Φίλλιπος, Νικλητσιώτη Ιουλία, Ντόγκας Στέφανος, Πλιάτσικας Δημήτριος, Πράτας Βάιος, Ρίζος Νικόλαος, Σκρέτα Χριστίνα Μαρία, Φραγκογούλα Ανδρομάχη, Φράγκου Βασιλική, Χρισταντώνη Ελένη Παρασκευή.

Ο Διευθυντής του σχολείου κ. Μυλωνάς Αριστείδης συγχαίρει θερμά την Υπεύθυνη Εργαστηρίου κ. Ρίζου Αναστασία καθώς και τους μαθητές που συμμετείχαν για τον καινοτόμο της χαρακτήρα και για την πρωτότυπη αυτή εκπαιδευτική παρέμβαση.