ΕΠΙΔΙΩΞΕΙΣ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ-Ή αλλιώς : «Κωπηλατώντας σε πέτρινα πελάγη»

Αυτές τις μέρες έχει κατατεθεί στη Βουλή και συζητείται ήδη στην ολομέλεια, στη μέση του καλοκαιριού και με κλειστά σχολεία, το νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας, με τον ψευδεπίγραφο και παραπλανητικό τίτλο : «Αναβάθμιση του σχολείου, ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών και άλλες διατάξεις»

Το συγκεκριμένο νομοσχέδιο αποτελεί μια βαθιά αντιδραστική – αναχρονιστική τομή στα εκπαιδευτικά ζητήματα της χώρας και  στοχεύει κυρίως :

Η εμφανώς ιδεοληπτική στάση της κυβέρνησης για τη σύνδεση της εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας εντάσσεται στο σκληρό πυρήνα των θεωρήσεων του νεοφιλελεύθερου δόγματος. Καλλιεργεί το μύθο ότι για τα ψηλά επίπεδα ανεργίας ευθύνονται οι θεσμοί της εκπαίδευσης. Ενώ υπάρχουν άφθονες και καλά αμειβόμενες θέσεις εργασίας, δεν διαθέτουμε το κατάλληλα εκπαιδευμένο εργατικό δυναμικό. (Στην πραγματικότητα ισχύει ακριβώς το αντίθετο).

Το συγκεκριμένο νομοθετικό τερατούργημα δεν αποτελεί μια πρωτοφανή στα ιστορικά χρονικά  προσπάθεια αντιμεταρρύθμισης στην εκπαίδευση. Να θυμίσουμε την πρόσφατη απόπειρα της Δεξιάς να επιβάλλει τιμωρητική ατομική αξιολόγηση στους εκπαιδευτικούς αλλά και τη διάλυση της τεχνικής – επαγγελματικής εκπαίδευσης μέσα σε μια νύχτα, με την ταυτόχρονη απόλυση 2.500 καθηγητών διαφόρων ειδικοτήτων. (Πρωθυπουργός Σαμαράς, υπουργός Παιδείας Αρβανιτόπουλος).

Το νομοθέτημα της κυβέρνησης Μητσοτάκη διαπνέεται από εκδικητική μανία εναντίον των εκπαιδευτικών αλλά και από μια γενικότερη κατεδαφιστική εμμονή. Η κυρία «υπουργός  ιδιωτικής εκπαίδευσης και υπηρέτησης οικονομικών συμφερόντων», μετράει ήδη δυο βαριές ήττες :

Επιπλέον, είναι φανερό πως ένας από τους ανομολόγητους στόχους συγκεκριμένων διατάξεων είναι να υπονομευτεί η δημοκρατική κουλτούρα που επικρατεί στα σχολεία σήμερα και να αντικατασταθεί με τον ανταγωνισμό, τις εντάσεις και το φόβο, σε βάρος της συλλογικότητας και της συνεργατικότητας.                

Ο νόμος αυτός θα καταρρεύσει και δεν πρόκειται να εφαρμοστεί στην πράξη. Ο εξουσιαστικός τους οίστρος βασίζεται στο συμβολισμό της υποταγής και προσπαθεί να επιβάλλει τον αυταρχισμό και την πειθάρχηση, έννοιες που είναι ασύμβατες με το περιεχόμενο της σύγχρονης δημοκρατικής εκπαίδευσης. Αρκεί να αναφέρουμε ότι ακόμη και την έννοια της επιμόρφωσης, που αποτελεί ένα σημαντικό εργαλείο για την επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών, την έχουν εντάξει στο τιμωρητικό πλαίσιο, αφού εκεί θα παραπέμπονται εκείνοι που θα αξιολογηθούν ως ανεπαρκείς.

 Ο κορμός του προτεινόμενου νομοθετικού πλαισίου, αποτελεί συμπύκνωμα της «έκθεσης Πισσαρίδη» και των πορισμάτων του ΟΟΣΑ για την εκπαίδευση, σε κράτη – μέλη του. Αποτελείται από αποσπασματικές διατάξεις, είναι ουσιαστικά μια κακή αντιγραφή μοντέλων που εφαρμόστηκαν με αποτυχία σε άλλες χώρες και αντικειμενικά δεν συνδέονται με την ελληνική πραγματικότητα. Κυρίως όμως, θα έχει την τύχη που είχαν προγενέστερα αντίστοιχα νομοθετήματα, γιατί δεν εξασφαλίζει τη συναίνεση των βασικών συντελεστών της εκπαιδευτικής διαδικασίας : των εκπαιδευτικών. Οι οποίοι ούτε τεμπέληδες είναι ούτε φοβούνται την αξιολόγηση, ενώ διαθέτουν ολοκληρωμένες και επιστημονικά τεκμηριωμένες προτάσεις για το καίριο αυτό ζήτημα, τις οποίες η πολιτική ηγεσία του υπουργείου ουδέποτε έλαβε υπόψιν της.

Το επόμενο διάστημα θα ενταθεί ο αγώνας του εκπαιδευτικού κινήματος, με τη συνδρομή των γονέων, των μαθητών αλλά και των εργαζόμενων της χώρας, για την εξασφάλιση του δικαιώματος στη μόρφωση των παιδιών τους και παράλληλα για την υπεράσπιση της δημόσιας, ποιοτικής και δωρεάν εκπαίδευσης.

 Αν υπήρχε η δυνατότητα, να αξιολογηθούν οι υπεύθυνοι για τη σημερινή κατάσταση στα σχολεία της χώρας, στο πλαίσιο του κυβερνητικού δόγματος «όποιος αξιολογεί , αξιολογείται», είναι βέβαιο ότι οι φορολογούμενοι πολίτες θα επέλεγαν την τελευταία κλίμακα, στη διαβάθμιση : «ανεύθυνοι» – «ανεπαρκείς» – «ανίκανοι» – «επικίνδυνοι».

Η δημόσια εκπαίδευση και οι λειτουργοί της θα είναι παρόντες και στην επερχόμενη προσπάθεια της χώρας να ορθοποδήσει, μετά τη δεκαετή οικονομική και υγειονομική κρίση.

Εκείνοι που θα απουσιάζουν, ακόμη μια φορά, θα είναι η υπουργός της «γαλάζιας αριστείας», ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και ολόκληρος ο θλιβερός θίασος που στελεχώνει την κυβέρνηση του.

                            

 

Σιώχος  Ορέστης, MSc

στη Διοίκηση και  Αξιολόγηση του εκπαιδευτικού συστήματος.

 

Μέλος της Γραμματείας της Νομαρχιακής Επιτροπής Τρικάλων του ΣΥΡΙΖΑ – Π.Σ.