Χρυσή κύλικα… Για το ιστορικό της μυθιστόρημα που κινείται ανάμεσα στην αρχαιότητα και το σήμερα μας μιλά η συγγραφέας Νατάσα Κυρκίνη-Κούτουλα

Η χρυσή κύλικα, ένας κλεμμένος θησαυρός, ένα μεγάλο σκάνδαλο της αρχαιότητας, ένα βιβλίο που συνδέει το χθες με το σήμερα.  Η χρυσή κύλικα ήταν ένα βαρύτιμο αγγείο που κατείχε ο Άρπαλος και που φημολογήθηκε ότι το έδωσε στον Δημοσθένη μαζί με άλλα δώρα, ώστε να εξασφαλίσει την υποστήριξη του αιτήματός του στην  Εκκλησία του Δήμου των Αθηναίων για χορήγηση ασύλου.

Συνέντευξη στη Βιβή Μαργαρίτη

Πώς ο κλεμμένος θησαυρός του Μεγάλου Αλεξάνδρου, γίνεται ο κρίκος που συνδέει πολιτικοοικονομικά σκάνδαλα κι ερωτικά πάθη εκείνης της εποχής με το σήμερα; «Η προσδοκία σύγχρονων αρχαιοκαπήλων να εντοπίσουν και να οικειοποιηθούν τον θησαυρό του Άρπαλου, ο οποίος δεν έχει βρεθεί μέχρι σήμερα, γίνεται αφορμή για τη διάπραξη ενός φόνου στη δική μας εποχή. Κατά τη διάρκεια των αστυνομικών ερευνών για τη διαλεύκανση αυτού του εγκλήματος αναδεικνύονται και άλλα μεγάλα ζητήματα της σημερινής ελληνικής πραγματικότητας, όπως το προσφυγικό και η παράνομη διακίνηση ανθρώπων από δουλεμπόρους» απαντά η συγγραφέας του βιβλίου «Χρύση Κύλικα» (άνεμος εκδοτική) Νατάσα Κυρκίνη-Κούτουλα.

«Η ιστορία του πολιτισμού είναι ακριβώς η απεικόνιση αυτού του μεγαλειώδους διαχρονικού αγώνα των ανθρώπων με όλες τις αδυναμίες, τα πάθη αλλά και την ανεξάντλητη δημιουργική τους πνοή» μου λέει.

-Χρυσή Κύλικα… Μπορείτε να μου περιγράψετε περιληπτικά την υπόθεση του βιβλίου σας.

H «Χρυσή κύλικα» είναι η ιστορία ενός μεγάλου σκανδάλου των χρόνων του Μεγάλου Αλεξάνδρου, όταν ο έμπιστος θησαυροφύλακάς του Άρπαλος έκλεψε τον θησαυρό του βασιλιά  και κατέφυγε στην Αθήνα. Εκεί, ζήτησε άσυλο προσφέροντας τα κλεμμένα χρήματα για τη χρηματοδότηση εξέγερσης κατά της μακεδονικής κυριαρχίας. Η δελεαστική αλλά επικίνδυνη πρόταση του φυγάδα προκάλεσε πολιτική αναστάτωση, στην οποία πρωταγωνιστικό ρόλο είχαν σπουδαίες προσωπικότητες της εποχής, όπως ο ρήτορας Δημοσθένης και ο στρατηγός Φωκίων. Η πολιτική αναταραχή εντάθηκε και κορυφώθηκε, όταν αποδείχθηκε ότι ο μισός θησαυρός, ο οποίος φυλασσόταν στον Παρθενώνα, είχε εξαφανιστεί μυστηριωδώς. Μήπως είχε οδεύσει στα θυλάκια διεφθαρμένων πολιτικών, για να εξαγοραστεί η υποστήριξή τους στον Άρπαλο, του οποίου την έκδοση ζητούσε ήδη ο Αλέξανδρος; Η υπόθεση οδηγήθηκε τελικά σε πολύκροτη δίκη για τα λεγόμενα «Αρπάλεια χρήματα», στην οποία καθοριστική ήταν η αγόρευση ενός άλλου διάσημου αθηναίου ρήτορα, του Υπερείδη.

Τί συμβολίζει η Χρυσή Κύλικα;

Η χρυσή κύλικα ήταν ένα βαρύτιμο αγγείο που κατείχε ο Άρπαλος και που φημολογήθηκε ότι το έδωσε στον Δημοσθένη μαζί με άλλα δώρα, ώστε να εξασφαλίσει την υποστήριξη του αιτήματός του στην  Εκκλησία του δήμου των Αθηναίων για χορήγηση ασύλου.

Απορώ… Πώς ο κλεμμένος θησαυρός του Μεγάλου Αλεξάνδρου, γίνεται ο κρίκος που συνδέει πολιτικοοικονομικά σκάνδαλα και ερωτικά πάθη εκείνης της εποχής με το σήμερα;

Η προσδοκία σύγχρονων αρχαιοκαπήλων να εντοπίσουν και να οικειοποιηθούν τον θησαυρό του Άρπαλου, ο οποίος δεν έχει βρεθεί μέχρι σήμερα, γίνεται αφορμή για τη διάπραξη ενός φόνου στη δική μας εποχή. Κατά τη διάρκεια των αστυνομικών ερευνών για τη διαλεύκανση αυτού του εγκλήματος αναδεικνύονται και άλλα μεγάλα ζητήματα της σημερινής ελληνικής πραγματικότητας, όπως το προσφυγικό και η παράνομη διακίνηση ανθρώπων από δουλεμπόρους.

Χρειάστηκε να κάνετε μεγάλη έρευνα;

Χρειάστηκε, πράγματι, να εμπλουτίσω, να επικαιροποιήσω και να διασταυρώσω βιβλιογραφικά την εγκυρότητα γνώσεων που είχα αποκομίσει από παλαιότερες μελέτες μου, ώστε το  σκάνδαλο του Άρπαλου,  το οποίο είχε βαρύτατες συνέπειες στην πολιτική ζωή αλλά και στην καθημερινότητα των Αθηναίων του 4ου αιώνα π.Χ., (καθώς η δίκη κατέληξε σε βαριές καταδίκες για τους εμπλεκομένους, ενώ και όλη η πόλη βρέθηκε εκτεθειμένη απέναντι στον Αλέξανδρο), να αποδοθεί όσο γίνεται πιο πιστά, σε συνδυασμό με τις συνθήκες της ζωής των ανθρώπων της εποχής εκείνης.  Ενδεικτικά αναφέρω ότι χρειάστηκε, μεταξύ άλλων, πολλή μελέτη για την κατά το δυνατόν αξιόπιστη περιγραφή των Ελευσινίων μυστηρίων.

-Τα μεγάλα ηθικά διλήμματα και τα προσωπικά πάθη των ανθρώπων παραμένουν διαχρονικά;

-Οι άνθρωποι σε όλες τις ιστορικές περιόδους, προσπαθούν να προσαρμοστούν όσο πιο αποτελεσματικά μπορούν στις φυσικές και τις κοινωνικές συνθήκες της εποχής τους και ταυτόχρονα να δημιουργήσουν, να εκφραστούν, να επικοινωνήσουν μεταξύ τους και να  «ξεπεράσουν» τη θνητότητά τους και τους περιορισμούς της φύσης τους. Η ιστορία του πολιτισμού είναι ακριβώς η απεικόνιση αυτού του μεγαλειώδους διαχρονικού αγώνα των ανθρώπων με όλες τις αδυναμίες, τα πάθη αλλά και την ανεξάντλητη δημιουργική τους πνοή.  

-Τι σας έκανε να γράψετε τη Χρυσή Κύλικα;

Η αγάπη μου για την ελληνική ιστορία και η επιθυμία μου να παρουσιάσω κάποιες από τις λιγότερο γνωστές στιγμές της με όσο πιο συναρπαστικό τρόπο μπορούσα. Σας ευχαριστώ πολύ.

Οπισθόφυλλο

Η δολοφονία μιας νεαρής φιλολόγου στην Πειραϊκή μπορεί να εξιχνιαστεί μέσα από την αποκάλυψη ενός μεγάλου οικονομικού σκανδάλου στην αυλή του Μεγάλου Αλεξάνδρου και των πολιτικών αναταράξεων που προκάλεσε αυτό το σκάνδαλο στην Αθήνα της εποχής του Δημοσθένη;

Και ποια ήταν η σχέση του μεγάλου ρήτορα με το βαρύτιμο αγγείο, που θεωρήθηκε στην εποχή του σύμβολο της διαπλοκής και της πολιτικής διαφθοράς;

Πώς ο πόνος μιας μάνας για τον άδικο χαμό του παιδιού της θα την οδηγήσει σε σκοτεινές ατραπούς, όπου τα μαγικά ξόρκια και οι κατάρες των χαλδαίων μάγων θα φορέσουν το προσωπείο των ιεροτελεστιών στα Ελευσίνια μυστήρια;

Μια απλή γυναίκα από την Όλυνθο της Μακεδονίας, η Καλλινίκη, θα βρεθεί στο επίκεντρο μιας δίνης δραματικών γεγονότων της αρχαιότητας, που οι συνέπειές τους θα οδηγήσουν στην αποκάλυψη της δράσης μια συμμορίας αρχαιοκαπήλων και δουλεμπόρων της σημερινής Αθήνας.

Στο μυθιστόρημα αυτό πραγματοποιεί ο αναγνώστης ένα παράλληλο ταξίδι ανάμεσα στο μακρινό χθες και στο σήμερα, διαπιστώνοντας ότι τα μεγάλα ηθικά διλήμματα και τα προσωπικά πάθη των ανθρώπων παραμένουν διαχρονικά.

Νατάσα Κυρκίνη-Κούτουλα

Η Νατάσα Κυρκίνη-Κούτουλα γεννήθηκε στη Δράμα. Σπούδασε Ιστορία και Αρχαιολογία στο Πανεπιστήμιο της Αθήνας, από το οποίο έλαβε και το διδακτορικό της δίπλωμα στην Ιστορία.

Υπηρέτησε ως καθηγήτρια Φιλολογίας σε Γυμνάσια και Λύκεια και ως Σχολική Σύμβουλος Φιλολόγων. Διετέλεσε επίσης, Σύμβουλος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, με αρμοδιότητα το μάθημα της Ιστορίας στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Έχει συμμετάσχει σε πολλά ιστορικά και παιδαγωγικά συνέδρια στην Ελλάδα και στο εξωτερικό και είναι συγγραφέας βιβλίων και άρθρων σχετικών με τη διδακτική του μαθήματος της Ιστορίας στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και με τη νεότερη ελληνική Ιστορία.

Είναι παντρεμένη, μητέρα δύο παιδιών και γιαγιά μιας εγγονής. Από τότε που συνταξιοδοτήθηκε, αφιερώνει τον ελεύθερο χρόνο της στη μελέτη της ελληνικής ιστορίας και στη συγγραφή ιστορικών μυθιστορημάτων.

Aπό την Άνεμος εκδοτική κυκλοφορεί το βιβλίο της:

«H χρυσή κύλικα» (μυθιστόρημα, 2017)