Χρήστος Τρικάλης: Οι  Έλληνες εκπαιδευτικοί, και ιδιαίτερα της Π.Ε., εργάζονται περισσότερο από το μέσο όρο των εκπαιδευτικών των άλλων ευρωπαϊκών χωρών

Ο Χρήστος Τρικάλης είναι πρόεδρος του Συλλόγου Δασκάλων και Νηπιαγωγών Νομού Τρικάλων (κάτι που οι περισσότεροι γνωρίζουν). Κάποιος ίσως να μου έλεγε ότι μία συνέντευξη μαζί του μόλις έκλεισαν τα σχολεία κι εν μέσω διακοπών για την εκπαιδευτική κοινότητα, ίσως ήταν άκαιρη. Όμως δεν είναι έτσι, καθώς σήμερα θεωρώ ότι είναι περισσότερο επίκαιρη από ποτέ, δεδομένου ότι μόλις πριν λίγες μέρες ανακοινώθηκαν οι υποβαθμίσεις, καταργήσεις, συγχωνεύσεις σχολείων στο Νομό, ένα θέμα που έχει ξεσηκώσει θύελλα αντιδράσεων. Βέβαια, άδραξα την ευκαιρία να τον ρωτήσω για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν Δημοτικά Σχολεία και Νηπιαγωγεία, τη δουλειά που γίνεται στα σχολεία μας, τις διακοπές των δασκάλων και τα ωράρια εργασίας που κάθε χρόνο συζητούνται  και σχολιάζονται… Ο ίδιος δεν αρνήθηκε να μου απαντήσει σε κανένα ερώτημα. Ας δούμε τι μου είπε…

Συνέντευξη στη Βιβή Μαργαρίτη

-Καλοκαίρι… Διακοπές από τα προβλήματα για τους δασκάλους;

Πράγματι οι διακοπές είναι κατά βάση για να ξεκουραστούν οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί, οι οποίοι θα ξεκουραστούν και ταυτόχρονα θα προετοιμαστούν για την επόμενη σχολική χρονιά. Για έναν παρατηρητή όμως που βλέπει τα πράγματα αποστασιοποιημένα είναι ευλογία να έχεις τη δυνατότητα να κάνεις πολυήμερες διακοπές. Αλλά σε ποιο άλλο επάγγελμα είσαι υποχρεωμένος να αφήσεις οικογένεια και φίλους για εννιά και πλέον μήνες κάθε χρόνο για να υπηρετήσεις το χρέος σου σαν δάσκαλος όπου σε καλεί το καθήκον; Και δε φτάνει αυτό γυρίζεις πίσω κοντά στους ανθρώπους σου, που τους στερήθηκες όλο αυτό το διάστημα και πρέπει να απολογηθείς στην κοινωνία γιατί έχεις αυτό το προσόν… Κι αναμένεις όλο το καλοκαίρι να τελειώσουν οι αποσπάσεις και οι προσλήψεις των αναπληρωτών συναδέλφων με τη βαλίτσα έτοιμη για άλλο προορισμό…

«Σε ποιο άλλο επάγγελμα είσαι υποχρεωμένος να αφήσεις οικογένεια και φίλους για εννιά και πλέον μήνες κάθε χρόνο για να υπηρετήσεις το χρέος σου σαν δάσκαλος όπου σε καλεί το καθήκον;»

Πρόεδρος στο προσωρινό προεδρείο της 86ης Γενικής Συνέλευσης της ΔΟΕ

-Από πότε είσαστε πρόεδρος του Συλλόγου Δασκάλων και Νηπιαγωγών Νομού Τρικάλων;

Εκλέγομαι στο Διοικητικό Συμβούλιο του Συλλόγου Δασκάλων και Νηπιαγωγών από το 2009. Διετέλεσα Πρόεδρος το 2010 και στην τωρινή θητεία οι συνάδελφοι με τίμησαν και με εξέλεξαν πρόεδρο από τον Απρίλιο του 2017 έως και σήμερα. Παράλληλα οι συνάδελφοι εκπαιδευτικοί της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης του νομού Τρικάλων με εξέλεξαν για δεύτερη φορά ως Αιρετό εκπρόσωπό τους στο ΠΥΣΠΕ Τρικάλων. Σήμερα δε, μου δίνετε την ευκαιρία να τους ευχαριστήσω και δημόσια, δηλώνοντας πως είμαι πάντα στη διάθεσή τους.

Υποβαθμίσεις, καταργήσεις, συγχωνεύσεις σχολείων… Ποια είναι η εικόνα για το νομό Τρικάλων;

Στο νομό Τρικάλων καταργούνται είκοσι δύο τμήματα Δημοτικών Σχολείων και ένα Νηπιαγωγείο, έχουμε όμως και τη δημιουργία τεσσάρων τμημάτων σε Δημοτικά Σχολεία, Συγκεκριμένα:

Δημοτικά Σχολεία, υποβιβάζονται:
3ο ΔΣ Τρικάλων από 12/θ σε 6/θ,
7ο ΔΣ Τρικάλων από 9/θ σε 7/θ,
12ο ΔΣ Τρικάλων από 12/θ σε 11/θ,
14ο ΔΣ Τρικάλων από 6/θ σε 4/θ,
33ο ΔΣ Τρικάλων από 12/θ σε 11/θ,
ΔΣ Δενδροχωρίου από 4/θ σε 3/θ,
ΔΣ Ζάρκου από 6/θ σε 4/θ,
2ο ΔΣ Καλαμπάκας από 12/θ σε 8/θ,
ΔΣ Ασπροκκλησιάς από 2/θ σε 1/θ,
ΔΣ Φιλύρας από 2/θ σε 1/θ,
ΔΣ Κοτρωνίου από 2/θ σε 1/θ,
προάγονται:
22ο ΔΣ Τρικάλων από 4/θ σε 5/θ,
27ο ΔΣ Τρικάλων από 8/θ σε 9/θ,
28ο ΔΣ Τρικάλων από 6/θ σε 7/θ,
ΔΣ Οξύνειας από 1/θ σε 2/θ,
ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΑ
υποβιβάζεται το Ν/Γ Παλαιομοναστήρου από 2/θ σε 1/θ,
ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟΥ
Καταργείται το Νηπιαγωγείο Ροπωτού.

Με την ομάδα Δασκάλων Τρικάλων, που συμμετέχει στο Πανελλήνιο Πρωτάθλημα εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης!

-Ποια είναι η θέση του Συλλόγου;

Η θέση του Συλλόγου μας εκφράστηκε επίσημα με το παρακάτω ομόφωνο ψήφισμα καταγγελία προς την 86η Γ.Σ. ΤΗΣ ΔΟΕ:

Τα Διοικητικά Συμβούλια του Συλλόγου Δασκάλων & Νηπιαγωγών Τρικάλων και ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών Π.Ε. Καλαμπάκας, οι αιρετοί του ΠΥΣΠΕ Τρικάλων, καθώς και οι εκλεγμένοι αντιπρόσωποι στην 86η Γενική Συνέλευση της ΔΟΕ, καταγγέλλουμε την Υπουργική Απόφαση της 23ης /06/2017, που  αφορά στις συγχωνεύσεις, καταργήσεις, υποβιβασμούς σχολικών μονάδων.

Συγκεκριμένα, το Υπουργείο Παιδείας με ανακοίνωσή του, μετά την πρώτη προσπάθεια της εφαρμογής της αξιολόγησης μέσω της συμπλήρωσης των ερωτηματολογίων για την επιλογή των στελεχών εκπαίδευσης, προχωρά σε νέες υποβαθμίσεις, συγχωνεύσεις και καταργήσεις σχολικών μονάδων στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση.

Η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ στα πλαίσια του εξορθολογισμού του κόστους στην εκπαίδευση, κάνει επίθεση στις ανάγκες των μαθητών και στα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών και προχωρά σε μαζικό κύμα υποβιβασμών, συμπτύξεων – καταργήσεων σχολικών μονάδων, το μεγαλύτερο μετά από αυτό του 2011 της Διαμαντοπούλου.

Καταργούνται σε όλη την Ελλάδα 363 τμήματα Δημοτικών Σχολείων και 106 τμήματα Νηπιαγωγείων.

Συγκεκριμένα στο νομό καταργεί 22 τμήματα Δημοτικού Σχολείου και 2 τμήματα Νηπιαγωγείων, παρά τις αρνητικές γνωμοδοτήσεις – προτάσεις των τεσσάρων Δημοτικών Συμβουλίων του Νομού Τρικάλων.

Καταδικάζουμε τις συγχωνεύσεις-υποβιβασμούς των Σχολικών μονάδων της περιφερειακής ενότητας Τρικάλων, μεταβολές οι οποίες πραγματοποιήθηκαν με «λογιστικά» και μόνο κριτήρια , παραβλέποντας τις εκπαιδευτικές-μαθησιακές  προτεραιότητες και δημιουργώντας συνθήκες εργασιακής ανασφάλειας για μόνιμους και αναπληρωτές εκπαιδευτικούς και απαιτούμε:

Να παρθούν άμεσα πίσω όλες οι υποβαθμίσεις – καταργήσεις – συγχωνεύσεις των σχολικών μονάδων.

Κανένα τμήμα Νηπιαγωγείου πάνω από 15 μαθητές, κανένα τμήμα Δημοτικού Σχολείου πάνω από 20 μαθητές.

Κάλυψη όλων των αναγκών των σχολείων από τον κρατικό προϋπολογισμό.

Μείωση αριθμού μαθητών σε τμήματα που φοιτούν μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.

ΟΙ ΠΡΟΕΔΡΟΙ ΤΩΝ ΣΥΛΛΟΓΩΝ ΤΡΙΚΑΛΩΝ: ΤΡΙΚΑΛΗΣ ΧΡΗΣΤΟΣ, ΚΑΛΑΜΠΑΚΑΣ: ΝΤΙΝΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ, ΑΙΡΕΤΟΙ ΠΥΣΠΕ ΤΡΙΚΑΛΩΝ: ΤΡΙΚΑΛΗΣ ΧΡΗΣΤΟΣ , ΜΠΑΡΜΠΑΤΣΗΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ, ΟΙ ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΟΙ ΤΗΣ 86ης Γ.Σ. της ΔΟΕ: ΤΡΙΚΑΛΗΣ ΧΡΗΣΤΟΣ, ΜΠΡΙΑΖΑΣ ΑΝΤΩΝΙΟΣ, ΕΥΘΥΜΙΟΥ ΕΥΣΤΑΘΙΟΣ, ΜΠΑΡΜΠΑΤΣΗΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ, ΤΣΙΝΤΖΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ, ΚΟΚΟΡΑΣ ΙΩΑΝΝΗΣ, ΒΑΡΔΟΥΛΗ ΓΕΩΡΓΙΑ, ΖΩΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ, ΝΤΙΝΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ και ΤΣΙΟΥΜΑΣ ΙΩΑΝΝΗΣ, ΤΑ ΔΣ ΤΩΝ ΣΥΛΛΟΓΩΝ ΤΡΙΚΑΛΩΝ ΚΑΙ ΚΑΛΑΜΠΑΚΑΣ

«Σίγουρα η δουλειά που γίνεται στα ελληνικά σχολεία βρίσκεται σε ικανοποιητικά επίπεδα, αλλά μπορεί ο Έλληνας εκπαιδευτικός να προσφέρει ακόμη περισσότερα»

-Ποια είναι τα σημαντικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα σχολεία του Νομού;

Τα σημαντικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα σχολεία στο νομό μας είναι αυτά της κτιριακής υποδομής (παλαιά κτίρια), της υλικοτεχνικής (έλλειψη Ηλεκτρονικών Υπολογιστών …και αυτοί που υπάρχουν είναι δεκαετίας και πάνω) και άλλων ηλεκτρονικών μέσων. Σημαντική είναι επίσης και η ελλιπής χρηματοδότηση η οποία τα τελευταία χρόνια είναι πολύ χαμηλή λόγω κυρίως των μνημονίων.

Πρόεδρος στο προσωρινό προεδρείο της 86ης Γενικής Συνέλευσης της ΔΟΕ

-Τα τμήματα είναι πολυπληθή;

Στο νομό Τρικάλων δεν υπάρχουν πολυπληθή τμήματα και λειτουργούν με έναν ικανοποιητικό αριθμό μαθητών, αλλά αυτό δε σημαίνει ότι δε θα συνεχίσουμε να απαιτούμε τη μείωση των μαθητών ανά εκπαιδευτικό, τόσο στα Δημοτικά σχολεία όσο και στα νηπιαγωγεία.

-Ποιος είναι κατά τη γνώμη σας ο ιδανικός αριθμός μαθητών στην τάξη; 

Ιδανικός αριθμός πιστεύω πως είναι έως είκοσι (20) στο Δημοτικό σχολείο κα έως δεκαπέντε (15) στο Νηπιαγωγείο.

Θεωρείτε επαρκή τη δουλειά που γίνεται στα Δημοτικά Σχολεία;

-Σίγουρα η δουλειά που γίνεται στα ελληνικά σχολεία βρίσκεται σε ικανοποιητικά επίπεδα, αλλά μπορεί ο Έλληνας εκπαιδευτικός να προσφέρει ακόμη περισσότερα, αρκεί η πολιτεία να ενσκήψει και να σταθεί αρωγός στις προσπάθειες που κάνουν οι εκπαιδευτικοί υπερβάλλοντας εαυτούς (π.χ. να βοηθήσει στην επιμόρφωση των εκπαιδευτικών που στα χρόνια της κρίσης και των μνημονίων, τους άφησε στην μοίρα τους), επί της ουσίας αξίζει να σας αναφέρω ενδεικτικά πως την επιμόρφωση πλέον την καλύπτουν οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί από το βαλάντιό τους.

-Γιατί χρειάζεται τόση δουλειά στο σπίτι;

Οι εκπαιδευτικοί χρειάζονται τουλάχιστον δύο με τρεις ώρες (πολλές φορές και περισσότερες) προετοιμασία στο σπίτι καθημερινά, για να ανταποκριθούν επαρκώς στα καθήκοντά τους.

Έχουν γίνει θετικά βήματα τα τελευταία χρόνια;

Τα βήματα αυτά που πραγματοποιήθηκαν δεν ήταν επαρκή, για μια ουσιαστική αναβάθμιση της παρεχόμενης δημόσιας εκπαίδευσης, θα μπορούσε κανείς να επισημάνει πως τα τελευταία χρόνια, εφαρμόστηκαν μνημονιακές πολιτικές που υποβάθμισαν και απορρύθμισαν τη δημόσια εκπαίδευση. Αναφέρω ενδεικτικά την υποβάθμιση του ολοήμερου Δημοτικού Σχολείου και Νηπιαγωγείου, την υποβάθμιση της Ειδικής Αγωγής, την έλλειψη μόνιμων διορισμών κλπ..

-Πολύς λόγος γίνεται για τις ώρες απασχόλησης των δασκάλων και γενικότερα των εκπαιδευτικών. Κάντε μου ένα σχόλιο επ’ αυτού.

-Οι  Έλληνες εκπαιδευτικοί και ιδιαίτερα αυτοί της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, εργάζονται περισσότερο από το μέσο όρο των εκπαιδευτικών των άλλων ευρωπαϊκών χωρών και πιστεύω ακράδαντα πως είναι από τους πιο σκληρά εργαζόμενους. Αυτό αποδεικνύεται εξάλλου, κατά την ταπεινή μου γνώμη ,από την καθολική αναγνώριση που απολαμβάνουν οι δάσκαλοι από τους γονείς των ίδιων των μαθητών. Το εργασιακό ωράριο των εκπαιδευτικών είναι έξι (6) ώρες την ημέρα.

Ενδεικτικά για να καταλάβετε αυτό που σας λέω, παραθέτω αυτούσια την ανάρτηση συναδέλφου δασκάλας Πληροφορικής στο facebook μετά τη φετινή λήξη στης σχολικής χρονιάς που ήταν αποσπασμένη στο νομό μας από νησί του Αιγαίου :

“Μετά από 11 χρόνια για πρώτη φορά φέτος (ίσως κ τελευταία…) τέτοια μέρα δεν μετακομίζω… αποχαιρετώντας το νησί… Δε μπορώ όμως να μην συναισθάνομαι όλους αυτούς που και σήμερα για μια ακόμη φορά. .. γυρίζουν σελίδα. .. κλείνουν ένα  κεφάλαιο κ προχωράνε στο επόμενο. .. Συναδελφάκια καλό ταξίδι και καλή επιτυχία σε κάθε επόμενο βήμα σας! καλό καλοκαίριιιι! !!”

-Το κτιριακό είναι από τα σημαντικότερα προβλήματα όσον αφορά στη λειτουργία των Νηπιαγωγείων στα Τρίκαλα;

-Ένα από τα σοβαρότερα προβλήματα και στο νομό Τρικάλων, είναι η έλλειψη της απαραίτητης κτιριακής και υλικοτεχνικής υποδομής. Δεν είναι δυνατόν το 2017 να στεγάζονται νηπιαγωγεία σε πυλωτές, πρώην καταστήματα με τζαμαρίες, σε χώρους ακατάλληλους και ενίοτε επικίνδυνους για την ασφάλεια ακόμη καθ των ίδιων των παιδιών.

-Οι πόροι που δίνονται για τη λειτουργία δημοτικών και νηπιαγωγείων είναι επαρκείς;

Όπως προανέφερα οι  πόροι που δίνονται για τη λειτουργία δημοτικών και νηπιαγωγείων τα τελευταία χρόνια που η χώρα μας ταλανίζεται οικονομικά είναι ανεπαρκείς. Αρκεί να σας αναφέρω πως τα χρήματα για θέρμανση τους χειμερινούς μήνες είναι τόσο λίγα, που οι περισσότερες σχολικές μονάδες έχουν ανεπαρκή θέρμανση (το καλοριφέρ λειτουργεί για δύο ώρες) και οι μαθητές παρακολουθούν τα μαθήματα με μπουφάν!!! Πολλές φορές δεν υπάρχουν χρήματα για αγορά του απαραίτητου υλικού για τη λειτουργία των σχολικών μονάδων.

-Ποια θεωρείτε τα τρωτά σημεία του εκπαιδευτικού μας συστήματος;

Το εκπαιδευτικό σύστημα είναι υποβαθμισμένο γι’ αυτό και πρέπει να καταβληθεί κάθε δυνατή προσπάθεια για να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις και προκλήσεις της εποχής μας.

Ποια είναι τα αιτήματα που θέτει ο Σύλλογος Δασκάλων και Νηπιαγωγών Τρικάλων;

Αναφέρω ενδεικτικά λίγες από τις προτάσεις του Συλλόγου:

Συστάσεις

Ο Χρήστος Τρικάλης είναι δάσκαλος, κάτοχος Μεταπτυχιακού (MSc) και Διδακτορικού (Dr) Διπλώματος. Πρόεδρος του Συλλόγου Δασκάλων & Νηπιαγωγών Τρικάλων. Αιρετός εκπρόσωπος στο ΠΥΣΠΕ Τρικάλων. Μέλος της Ελεγκτικής Επιτροπής της ΔΟΕ για τη διετία 2017 – 19. Μιλά Σερβοκροατικά και αγγλικά.

Δημοσιευμένο στη ΝΕΑ ΣΕΛΙΔΑ