TrikalaView
Advertisement
  • Αρχική
  • Τοπικά
  • Θεσσαλία
  • Εκλογές
  • Ελλάδα
  • Πολιτισμός
  • Κηδείες
  • Επιχειρείν
  • Συνεντεύξεις
  • Απόψεις
  • Εκλογές
  • Αφιερώματα
  • Μαγειρική
  • Οικογένεια
  • Αθλητικά
  • Τεχνολογία
  • Υγεία
  • Ομορφιά
  • TravelView
  • Βιβλιοπροτάσεις
  • Παράξενες ειδήσεις
  • Διατροφή
  • Μύλος των ξωτικών
  • ό,τι να ναι
  • Επικοινωνία
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Τοπικά
  • Θεσσαλία
  • Εκλογές
  • Ελλάδα
  • Πολιτισμός
  • Κηδείες
  • Επιχειρείν
  • Συνεντεύξεις
  • Απόψεις
  • Εκλογές
  • Αφιερώματα
  • Μαγειρική
  • Οικογένεια
  • Αθλητικά
  • Τεχνολογία
  • Υγεία
  • Ομορφιά
  • TravelView
  • Βιβλιοπροτάσεις
  • Παράξενες ειδήσεις
  • Διατροφή
  • Μύλος των ξωτικών
  • ό,τι να ναι
  • Επικοινωνία
No Result
View All Result
TrikalaView
Home TravelView

Χανιά: Το έθιμο του κλεψίματος, φρουράς και καύσης του Ιούδα

Μαΐ 5, 2024
in TravelView
Χανιά: Το έθιμο του κλεψίματος, φρουράς και καύσης του Ιούδα
Share on FacebookShare on Twitter

Σήμερα, τα Παλαιά Ρούματα Χανίων έχουν 270 κάτοικους και το βράδυ της Ανάστασης ο τόπος χαμογελάει, βλέποντας πως πάνω από 800 άτομα έρχονται για να ζήσουν την Ευλογία της Ανάστασης του Κυρίου, να ζήσουν την αναβίωση του εθίμου και να συμμετέχουν την επόμενη μέρα Πασχαλιάς, την Κυριακή, στη μεγάλη μάζωξη του Χωριού.

«Τα έθιμα του τόπου μας, κρατούν ζωντανή την ταυτότητα μας και οφείλουμε να ενισχύουμε με τη γνώση τους, τα παιδιά και τις επόμενες γενιές». Η συγκεκριμένη θέση αφορά την κεντρική σκέψη, που οδήγησε στην απόφαση αναβίωσης ενός εθίμου στα Παλαιά Ρούματα Χανίων, το οποίο διεκόπη δύο φορές, παρά το ότι εμπλούτιζε την Ανάσταση το βράδυ του Μεγάλου Σαββάτου και τις ζωές των κατοίκων τη συγκεκριμένη περίοδο.

Το έθιμο αφορούσε τη δημιουργία του χώρου καύσης του Ιούδα, τη φρούρηση του ομοιώματος ώστε να μην το κλέψουν οι αντίπαλες γειτονιές ή ενορίες, το κάψιμο του Ιούδα, καθώς και στη μεγάλη συνάντηση που ακολουθούσε με όλους του συγχωριανούς να αποδεικνύουν πως, μέσα από το όλοι μαζί, μέσα από μία παρέα, μπορούν οι άνθρωποι να ανθίζουν, να αντλούν δύναμη, να συνεχίζουν την καθημερινότητα τους. Εποχές που τα έθιμα στήριζαν τη ζωή αλλά και την καθημερινότητα πολύ μικρών κοινωνιών, όπως σε χωριά των οποίων η σύνδεση με το αστικό κέντρο ήταν χρονοβόρα. Κι όμως, οι Ρουμαθιανοί δεν επέτρεψαν στη λήθη να το αφανίσει.

Μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Μανόλης Μπομπολάκης πρόεδρος του Σωματείου Λαϊκής Βιβλιοθήκης Παλαιών Ρουμάτων μας εξηγεί πως, «Το υπέροχο αυτό έθιμο, διεκόπη μία φορά από την Επταετία των Συνταγματαρχών και μία από την αστυφιλία και τη μετανάστευση των κατοίκων για μία καλύτερη ζωή. Είναι το έθιμο το οποίο στήριζαν τα παιδιά κι οι νέοι της περιοχής μας, υποστήριζαν με την παρουσία τους οι μεγαλύτεροι και μας γέμιζε με εικόνες, στιγμές, ιστορίες που για μήνες κρατούσαν στις κουβέντες μας και τις παρεΐστικες εξιστορήσεις μας».

Η «Λαϊκή Βιβλιοθήκη Παλαιών Ρουμάτων» που ιδρύθηκε το 1944 είναι ακόμη μία απόδειξη πως στα Παλαιά Ρούματα, η συλλογική προσπάθεια νέων, επιφανών ανθρώπων του χωριού είχαν ανέκαθεν στόχο τη μόρφωση και την πληροφόρηση των κατοίκων της ευρύτερης περιοχής, μα πάνω από όλα, αναγνώριζαν την αξία της συμμετοχής. Σήμερα η Βιβλιοθήκη που λειτουργεί σε ένα σύγχρονο χώρο, με κυρίαρχο στόχο της την άνοδο του μορφωτικού επιπέδου των κατοίκων, την αναβάθμιση του πολιτιστικού επιπέδου της περιοχής, καθώς και τη διατήρηση παράδοσης και ιστορίας, «…είναι στην ουσία και ο Πολιτιστικός Σύλλογος Παλαιών Ρουμάτων», μας λέει ο κ. Μπομπολάκης, ο οποίος σε συνεργασία με την Κοινωφελή Επιχείρηση του Δήμου Πλατανιά στα Χανιά, αποφάσισαν ότι: «το έθιμο του Κλεψίματος, Φρουράς και Καύσης του Ιούδα, θα αναβιώσει, τα παιδιά μας θα μάθουν για τις ιστορίες του Πάσχα, της Ανάστασης, τις παρέες του χωριού, την αξία της συνύπαρξης. Το έθιμο Καύσης του Ιούδα και φρούρησης του από τυχόν κλέψιμο, ήταν ένα περιπαιχτικό έθιμο που γεννούσε ιστορίες, ειδικά όταν κάποιοι φρουροί του Ιούδα κοιμόντουσαν ή ξεχνιόντουσαν. Κάποια χρονιά μάλιστα, όταν τα παιδιά έκλεψαν τον Ιούδα, υπήρξε ένταση μεταξύ τους, ενεπλάκησαν κάποιοι ενήλικες, ένας εκ των οποίων στην τροζάδα του, τράβηξε όπλο με αποτέλεσμα τη σύλληψη του και την καταδίκη του σε επτά χρόνια φυλάκισης… Το έθιμο το έπαψε το καθεστώς των Συνταγματαρχών, διότι δεν ήθελαν να συγκεντρώνεται πολύς κόσμος. Η πτώση της δικτατορίας, έφερε το επόμενο Πάσχα και πάλι το έθιμο να ανθίζει και μάλιστα εκείνη τη χρονιά, ο Ιούδας είχε επτά κεφάλια, θέλοντας να δείξουν οι παλιοί μας ότι καίνε το Ιούδα και τα επτά χρόνια της Δικτατορίας».

Όπως μαθαίνουμε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ τα χρόνια που ήρθαν μετά το 1974 έφεραν το χωριό στη δύσκολη θέση, να βλέπει τους ανθρώπους του να φεύγουν για τις πόλεις. Το έθιμο άρχισε να φθίνει, τα λίγα παιδιά δεν είχαν τη δυνατότητα να το διατηρήσουν… «Όμως πέρυσι, αναβίωσε για δεύτερη φορά. Κι είναι λογικό, αφού όλοι στο χωριό είχαμε πάντα καλές αναμνήσεις, διότι εκείνα τα χρόνια δεν υπήρχαν πολλές ευκαιρίες διασκέδασης. Σήμερα, με την αναβίωση, τα παιδιά είναι πάλι λίγα, οπότε οι ενήλικες έχουν τον πρώτο λόγο. Για όλους μας στα Παλαιά Ρούματα, στις γειτονιές μας, υπήρχε και υπάρχει η πίστη πως η Προδοσία είναι μία πολύ βρώμικη πράξη, επιφέρει το κακό στην κοινωνία και σίγουρα ποτέ δεν την αγάπησε κανείς. Καίμε την πράξη, διώχνουμε μακριά τα αποτελέσματα της, την τιμωρούμε την προδοσία. Είναι σημαντικό τα έθιμα σε μία χώρα να προστατεύονται. Πατρίδα που δεν το πράττει, τόπος που δεν τα σέβεται, είναι καταδικασμένος στην αφάνεια. Θα υποκύψει, μιας και όπου δεν υπάρχει πολιτιστική ταυτότητα, δεν υπάρχει πολιτισμός, δεν υπάρχει αίσθημα, συναίσθημα, αντίληψη, όνειρο, ορίζοντας» μας εξηγεί ο Μανόλης Μπομπολάκης.

Σήμερα, τα Παλαιά Ρούματα έχουν 270 κάτοικους και το βράδυ της Ανάστασης ο τόπος χαμογελάει, βλέποντας πως πάνω από 800 άτομα έρχονται για να ζήσουν την Ευλογία της Ανάστασης του Κυρίου, να ζήσουν την αναβίωση του εθίμου και να συμμετέχουν την επόμενη μέρα Πασχαλιάς, την Κυριακή, στη μεγάλη μάζωξη του Χωριού. «Αντικριστά αρνιά στις φωτιές, κοκορέτσι, πασχαλινά εδέσματα θα προσφερθούν για τη φιλοξενία όσων βρεθούν δίπλα μας, αλλά συγκινούμαστε όταν φέρνουμε στη μνήμη μας όλα όσα συνέβαιναν τα παλιά χρόνια», μνημονεύει ο κ. Μπομπολάκης εξηγώντας πως: «Τότε, μέρα του Πάσχα, το πρωί ο καθένας ξυπνούσε, έτρωγε κάτι πρόχειρο στο σπίτι και ακολουθούσε η μεγάλη βόλτα με τις συντροφιές στα καφενεία του χωριού. Κεράσματα, φαγητό, κρασάκι, κουβέντες, γέλια, συζητήσεις, μέχρι αργά το βράδυ. Η χαρά της επικοινωνίας σε όλο της το μεγαλείο».

Στο χωριό υπάρχει και μία μεγάλη αίθουσα χωρητικότητας 400 ατόμων σε περίπτωση που ο καιρός έχει γκρίνιες… «Η μεγαλύτερη όμως γκρίνια, το λέω και θα το λέω συνέχεια, είναι όταν δεν δώσουμε εμείς οι μεγάλοι το μήνυμα στα παιδιά, στους νέους, ότι η παράδοση τους έχει ανάγκη όλους. Είναι το απαραίτητο προζύμι για τη ζωή τους κι εμείς εδώ στα Ορεινά Παλαιά Ρούματα γνωρίζουμε πολύ καλά την αξία των εθίμων».

πηγή:https://www.newsbomb.gr/bombplus/travel/story/1546328/xania-to-ethimo-tou-klepsimatos-frouras-kai-kaysis-tou-ioyda

ShareTweetShare
Goodys

Related Posts

Τα ειδυλλιακά ελληνικά νησιά που ξεχωρίζει η Vogue για το καλοκαίρι
TravelView

Τα ειδυλλιακά ελληνικά νησιά που ξεχωρίζει η Vogue για το καλοκαίρι

Μαΐ 2, 2025
Αγία Κυριακή: Το μαγευτικό χωριό της Πηλίου που θυμίζει καρτ ποστάλ
TravelView

Αγία Κυριακή: Το μαγευτικό χωριό της Πηλίου που θυμίζει καρτ ποστάλ

Απρ 30, 2025
Στην Μεσσηνία ένα από τα πιο όμορφα κάστρα της Μεσογείου
TravelView

Στην Μεσσηνία ένα από τα πιο όμορφα κάστρα της Μεσογείου

Απρ 29, 2025
Θεσσαλία: Το χωριό της Ελασσίνας με την παραμυθένια σπηλιά και τις μικρές λίμνες
TravelView

Θεσσαλία: Το χωριό της Ελασσίνας με την παραμυθένια σπηλιά και τις μικρές λίμνες

Απρ 28, 2025
Σε ποια πόλη του κόσμου έχει περισσότερα sex shops… απ’ ό,τι φαρμακεία;
Featured

Σε ποια πόλη του κόσμου έχει περισσότερα sex shops… απ’ ό,τι φαρμακεία;

Απρ 27, 2025
Εύβοια: Τα μυστηριώδη δρακόσπιτα και οι θρύλοι τους – Πώς θα φτάσετε στα… ίχνη του «δράκου»
TravelView

Εύβοια: Τα μυστηριώδη δρακόσπιτα και οι θρύλοι τους – Πώς θα φτάσετε στα… ίχνη του «δράκου»

Απρ 27, 2025
Next Post
8 easy going αθλητικά σύνολα για την Κυριακή του Πάσχα -Από κολάν μέχρι φόρμα

8 easy going αθλητικά σύνολα για την Κυριακή του Πάσχα -Από κολάν μέχρι φόρμα

Σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου: Η μέθοδος που ανακουφίζει 7 στους 10 με φυσικό τρόπο

Σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου: Η μέθοδος που ανακουφίζει 7 στους 10 με φυσικό τρόπο

Μαγειρίτσα: Πώς να καθαρίσετε σωστά έντερα και εντόσθια – Κίνδυνος δηλητηρίασης

Μαγειρίτσα: Πώς να καθαρίσετε σωστά έντερα και εντόσθια – Κίνδυνος δηλητηρίασης

Αφήστε μια απάντηση Ακύρωση απάντησης

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Facebook Twitter Instagram

Facebook

Facebook

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑΣ

ΕΠΩΝΥΜΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗΣ: ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΜΑΡΓΑΡΙΤΗ
ΔΙΑΚΡΙΤΙΚΟΣ ΤΙΤΛΟΣ: trikalaview.gr
ΤΙΤΛΟΣ: trikalaview.gr
ΕΔΡΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗΣ: ΣΩΤΗΡΑ ΤΡΙΚΑΛΩΝ, ΤΚ 42100,  ΣΩΤΗΡΑ ΤΡΙΚΑΛΑ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ
ΝΟΜΙΚΗ ΜΟΡΦΗ: ΑΤΟΜΙΚΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ
Α.Φ.Μ: 100286824
Δ.Ο.Υ.: ΤΡΙΚΑΛΩΝ
ΤΑΧΥΔΡΟΜΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ: ΣΩΤΗΡΑ,  ΤΚ 42100, ΣΩΤΗΡΑ ΤΡΙΚΑΛΑ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ
ΤΗΛΕΦΩΝΟ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ: 6945436929
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ: [email protected] (ΛΟΓΙΣΤΗΡΙΟ)
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ: [email protected] (ΣΥΝΤΑΞΗ)
ΙΔΙΟΚΤΗΤΗΣ: ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΜΑΡΓΑΡΙΤΗ
ΝΟΜΙΚΟΣ ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΣ: ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΜΑΡΓΑΡΙΤΗ
ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ: ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΜΑΡΓΑΡΙΤΗ
ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΣΥΝΤΑΞΗΣ: ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Ε. ΤΣΑΓΓΑΡΑΣ
ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΗΣ: ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΜΑΡΓΑΡΙΤΗ
ΔΙΚΑΙΟΥΧΟΣ DOMAIN NAME: ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΜΑΡΓΑΡΙΤΗ (trikalaview.gr)

Μελος του eMedia Αριθμός Μητρώου: 13797

Δήλωση Συμμόρφωσης με τη Σύσταση (ΕΕ) 2018/334 για την Αντιμετώπιση Παράνομου Περιεχομένου
  • ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑΣ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ COOKIES
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΠΟΡΡΗΤΟ
  • ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
  • ΔΗΛΩΣΗ ΣΥΜΜΟΡΦΩΣΗΣ

Αριθμός Πιστοποίησης
Μ.Η.Τ.242752

 

 

© 2020 Trikalaview Crafted with ♡ i-sd

No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Τοπικά
  • Θεσσαλία
  • Εκλογές
  • Ελλάδα
  • Πολιτισμός
  • Κηδείες
  • Επιχειρείν
  • Συνεντεύξεις
  • Απόψεις
  • Εκλογές
  • Αφιερώματα
  • Μαγειρική
  • Οικογένεια
  • Αθλητικά
  • Τεχνολογία
  • Υγεία
  • Ομορφιά
  • TravelView
  • Βιβλιοπροτάσεις
  • Παράξενες ειδήσεις
  • Διατροφή
  • Μύλος των ξωτικών
  • ό,τι να ναι
  • Επικοινωνία

© 2020 Trikalaview Crafted with ♡ i-sd