Τρίκαλα: η πόλη των 30.000 ποδηλάτων

Αδιαμφισβήτητα τα Τρίκαλα αποτελούν μία από τις πόλεις της Ελλάδας όπου το ποδήλατο συγκαταλέγεται σε ένα από τα κύρια μέσα μετακίνησης. Η μορφολογία του εδάφους, η ευκολία που παρέχει στις μετακινήσεις (μην ξεχνάμε ότι ένα μεγάλο μέρος του κέντρου είναι πεζοδρομημένο), η αγάπη που έχουν οι Τρικαλινοί στο συγκεκριμένο οικολογικό και οικονομικό μέσο μετακίνησης, είναι ορισμένα από τα στοιχεία που έχουν συμβάλει ώστε τα Τρίκαλα να είναι μία από τις μεγαλύτερες ποδηλατουπόλεις της Ελλάδας.

Της Βιβής Μαργαρίτη

Δεν είναι υπερβολή να υποστηρίξουμε ότι τα Τρίκαλα αποτελούν μία μεγάλη ποδηλατούπολη που φιλοξενεί έναν τεράστιο αριθμό ποδηλάτων. Σε 30.000 ανέρχονται για την ακρίβεια (και βάση στοιχείων του Δήμου) τα ποδήλατα που κυκλοφορούν στους δρόμους με ιδιοκτήτες όλων των ηλικιών.

Το ποδήλατο βρέθηκε στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος αυτές τις μέρες λόγω της «Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Μετακίνησης». Μέσο εναλλακτικής μετακίνησης είχε την τιμητική του. Κάτι που συνοδεύτηκε και με την έγκριση (με μεγάλη ομολογουμένως καθυστέρηση) της λειτουργίας του νέου ποδηλατόδρομου στο κέντρο της πόλης.

Ποδηλατόδρομοι στα χαρτιά

Εκείνο που πρέπει να σημειώσουμε πάντως είναι ότι παρόλο που τα Τρίκαλα είναι μία ποδηλατούπολη και το ποδήλατο ένα αγαπημένο μέσο μετακίνησης, παρόλα αυτά δεν υπάρχει η απαραίτητη υποδομή. Οι ποδηλατόδρομοι που έχουν κατασκευαστεί σε Κονδύλη και Καποδιστρίου δεν λειτουργούν όπως θα έπρεπε και σε αυτό δεν φταίνε μόνο οι αρμόδιοι φορείς αλλά και οι ίδιοι οι πολίτες οι οποίοι δεν σέβονται τα όρια των ποδηλατοδρόμων και τους χρησιμοποιούν ως σημείο στάθμευσης, τοποθέτησης εμπορευμάτων κ.α.

Ποδηλατική συμπεριφορά

Όμως δεν είναι μόνο οι παραβάσεις εντός του ποδηλατόδρομου. Είναι γεγονός ότι και οι ίδιοι οι ποδηλάτες αγνοούν σήματα και κανόνες οδικής συμπεριφοράς προκαλώντας αναστάτωση κι ενοχλώντας τους πεζούς, ενώ δεν είναι λίγες οι φορές που συμβαίνουν μικροατυχήματα. Όλα αυτά θα απουσίαζαν, θα μπορούσε να υποστηρίξει κάποιος, εφόσον υπήρχε ένα οργανωμένο και λειτουργικό δίκτυο ποδηλατοδρόμων. Μετά από χρόνια κι από αρκετές ενέργειες και παρεμβάσεις δημοτικών αρχών φαίνεται πως έχουν γίνει κάποια βήματα προς αυτή την κατεύθυνση. Το θέμα είναι εάν θα είναι αποτελεσματικά…

Ο νέος ποδηλατόδρομος

Ο νέος ποδηλατόδρομος στα Τρίκαλα είναι και – τυπικά – γεγονός. Εδώ και λίγες μέρες η προειδοποίηση έχει μετατραπεί σε εφαρμογή του νόμου και οι παραβάτες τιμωρούνται με κλήσεις.

Ο νέος ποδηλατόδρομος βρίσκεται στις οδούς: Καποδιστρίου, Κοραή, γέφυρα Γούρνας, Αμαλίας, κεντρική πλατεία, Βασίλη Τσιτσάνη, Διονυσίου, Απ. Ιακωβάκη, γέφυρα Γκίκα, Ελ Βενιζέλου (αντίθετη φορά), Μουσείο Τσιτσάνη, Καποδιστρίου.

Αναμένουμε

Εκείνο που αναμένουμε είναι να δούμε εάν αυτή τη φορά ο ποδηλατόδρομος θα λειτουργήσει και ουσιαστικά και κατά πόσο θα εξυπηρετεί πραγματικά τους ποδηλάτες.

Στην οδό Κονδύλη

Αποφασισμένη να επιβάλλει με κάθε τρόπο τη λειτουργία των ποδηλατόδρομων της πόλης εμφανίζεται η δημοτική αρχή. Έτσι μετά τα μέτρα «περιφρούρησης» του νέου κεντρικού ποδηλατόδρομου στη διαδρομή του λεωφορείου χωρίς οδηγό ανακοίνωσε την εφαρμογή μέτρων και στον ποδηλατόδρομο της οδού Κονδύλη. Ενός ποδηλατόδρομου που ουδέποτε λειτούργησε ως τέτοιος.

Σε ανακοίνωσή του ο Δήμος Τρικκαίων αναφέρει τα ακόλουθα:

Συνεχίζει την απελευθέρωση των ποδηλατοδρόμων ο Δήμος Τρικκαίων. Σήμερα ολοκληρώθηκαν οι παρεμβάσεις στον ποδηλατοδρόμο της οδού Κονδύλη, με αποτέλεσμα να χρησιμοποιείται και αυτός κανονικά πλέον από τους ποδηλάτες. Οι παρεμβάσεις αυτές αφορούσαν στην τοποθέτηση εμποδίων (κολωνάκια) στις διασταυρώσεις του ποδηλατοδρόμου με τις κάθετες στην Κονδύλη οδούς. Ετσι, αποτρέπεται οριστικά η παράνομη στάθμευση οχημάτων κάθε είδους επάνω στον ποδηλατόδρομο και αυτός χρησιμοποιείται πια από τους κανονικούς του χρήστες, τους χιλιάδες τρικαλινούς ποδηλάτες. kondylh-podhlatodromos-kolonakia-1Ταυτοχρόνως, έγινε και διαγράμμιση στον ίδιο ποδηλατόδρομο, χωρίζοντάς τον στις δύο λωρίδες κυκλοφορίας του, όπως προβλέπεται. Υπενθυμίζεται ότι η κόκκινη διαγράμμιση στην οδό Κονδύλη αφορά στα ποδήλατα, ενώ όλος ο υπόλοιπος χώρος είναι πεζοδρόμιο και  όχι πεζόδρομος, όπως έχει θεωρηθεί ότι είναι. Αυτό σημαίνει ότι ισχύουν και σε αυτό το σημείο οι διατάξεις για τα πεζοδρόμια, με βάση την Κανονιστική Διάταξη για τους κοινόχρηστους χώρους.

Με τις ενέργειες αυτές, πάντως, η πρωτεύουσα του ποδηλάτου εξασφαλίζει τη συνεχή αύξηση των ποδηλατοδρόμων, που είτε υπήρχαν είτε δημιουργήθηκαν τώρα. Τα Τρίκαλα αποκτούν το μεγαλύτερο δίκτυο ποδηλατοδρόμων σε όλη τη χώρα, σε αστικό και περιαστικό περιβάλλον, βάζοντας γερά θεμέλια για την πραγματική βιώσιμη κινητικότητα.