Στροφή των νέων στο τσίπουρο-Το επιλέγουν στις ταβέρνες ως οικονομική λύση

Το εθνικό ποτό των  Ελλήνων επανήλθε στο προσκήνιο των γευστικών προτιμήσεων- Ποιες άλλες συνήθειες άλλαξαν λόγω κρίσης

Πριν από κάποια χρόνια οι περισσότεροι νέοι δεν επέλεγαν ή ακόμη κι αρνούνταν να καταναλώσουν τσίπουρο, πλην ειδικών περιπτώσεων. Άλλα αλκοολούχα ποτά έρχονταν πρώτα στις προτιμήσεις τους. Σήμερα, η κρίση φαίνεται πως ανέδειξε το εθνικό μας ποτό (μετά το ούζο)και το επανέφερε στο προσκήνιο των γευστικών προτιμήσεων των Ελλήνων.

Της Βιβής Μαργαρίτη

Οι Έλληνες έχουν εντάξει το τσίπουρο ως αγαπημένη συνήθεια στην καθημερινή τους διατροφή και το συνοδεύουν με παραδοσιακούς μεζέδες από την ελληνική κουζίνα. Κυριότερη αιτία της αύξησης των πωλήσεών του είναι το γεγονός ότι άρχισε να καταναλώνεται από νεαρότερες ηλικίες. Οι νέοι αποτελούν πλέον τους κύριους λάτρεις του τσίπουρου.

Την προτίμησή των νέων μας επιβεβαιώνουν οι ιδιοκτήτες ταβερνών στα Τρίκαλα με τους οποίους συζητήσαμε για το θέμα. Όπως μας λένε, ειδικά οι νέοι επιλέγουν κατά κόρον το τσίπουρο. Μεσημέρι ή βράδυ οι νεανικές παρέες πάνε για… τσιπουράκι. Επιλογή ανάγκης κατά κύριο λόγο, όπως μας τονίζουν οι επαγγελματίες. Το χαρτζιλίκι έχει μειωθεί, οι γονείς δεν έχουν την άνεση που είχαν παλαιότερα για να δίνουν στα παιδιά τους χρήματα και οι νέοι μη θέλοντας να κόψουν συνήθειες, όπως το φαγητό σε ταβέρνα, επιλέγουν τσίπουρο.

Γιατί; Μα είναι απλό το τσίπουρο συνοδεύεται με μεζέδες και είναι φτηνό σε σχέση με άλλα ποτά. Έτσι μία παρέα μπορεί να περάσει τη βραδιά της πίνοντας τσίπουρο και τρώγοντας τους μεζέδες, χωρίς να χρειαστεί να παραγγείλει τίποτα άλλο.

[quote_box_center]

Κατανάλωση

Το μεγαλύτερο δίκτυο διακίνησης τσίπουρου είναι η κρύα αγορά, κυρίως τσιπουράδικα και μεζεδοπωλεία. Εκεί πραγματοποιείται 75%-80% των πωλήσεων σε όλη την Ελλάδα. Από τα σούπερ μάρκετ και τις κάβες πωλείται μόνο 20%-25% του προϊόντος. Η τυποποιημένη παραγωγή του αυξάνεται συνεχώς τα τελευταία χρόνια και το τσίπουρο εξελίσσεται σε εθνικό ποτό, μετά το ούζο.

[/quote_box_center]

Ανάρπαστο το τσίπουρο ειδικά στις ηλικίες 25-35. Μειώσεις μισθών, ανεργία, πολλαπλές οικογενειακές υποχρεώσεις, άλλαξαν τις συνήθειες των νέων της συγκεκριμένης γενιάς που μεγάλωσε με ουίσκι, βότκα και καλό κρασί…

Για τους επαγγελματίες δεν είναι ό,τι καλύτερο αφού ο τζίρος που κάνουν από την κατανάλωση του τσίπουρου δεν είναι το ίδιο ικανοποιητικός, όσο θα ήταν αν η παρέα έπαιρνε κανονικά μερίδες, σαλάτες κι άλλα συνοδευτικά.

Καταναλωτικές συνήθειες

Παλιότερα το τσίπουρο το παράγγελναν οι μεγαλύτερες ηλικίες για να… ανοίξει η όρεξη και μέχρι να έρθει το κυρίως πιάτο. Αυτό πλέον είναι πολυτέλεια. Οι καταναλωτικές συνήθειες έχουν αλλάξει και προσαρμόζονται στο μειωμένο οικογενειακό εισόδημα των Ελλήνων.

Το πάλαι ποτέ ποτό της… «φτωχολογιάς» αγκαλιάζεται πλέον από τους καταναλωτές οι οποίοι αρνούνται να πληρώσουν τα ακριβά αλκοολούχα ποτά. Με φανατικό κοινό κυρίως στις ηλικίες 25-35 ετών, το ούζο και το τσίπουρο εμφανίζουν άνοδο κατά τουλάχιστον 20% την ώρα που οι πωλήσεις των εισαγόμενων αλκοολούχων παρουσιάζουν πτώση 30%. Εξάλλου το τσίπουρο και το ούζο θεωρούνται «κοινωνικά» ποτά αφού προϋποθέτουν παρέα, μεζέ και κουβέντα. Εφόσον οι καταναλωτές στρέφονται σε αυτό τον παρεΐστικο τρόπο διασκέδασης, το τσίπουρο, τα ρακόμελα και το ούζο καταναλώνονται ακόμα περισσότερο.

Κάποτε ένα ακριβό μενού συνοδευόταν πάντοτε από ένα εξίσου καλό και ακριβό μπουκάλι κρασί. Πλέον, ελάχιστοι είναι εκείνοι οι οποίοι ανοίγουν ένα ακριβό εμφιαλωμένο μπουκάλι κρασί και το «χύμα» είναι πλέον σχεδόν… μονόδρομος στην επιλογή.

Τέλος οι… κουβαρντάδες

Θυμάστε την εποχή  που τσακωνόμασταν ποιος από  την παρέα θα πληρώσει το λογαριασμό, μετά από κάθε έξοδο; Ε, αυτή η εποχή έχει περάσει ανεπιστρεπτί. Ο  Έλληνας κουβαρντάς και γαλαντόμος έχει αλλάξει συνήθειες και σε αυτό, μας λένε οι καταστηματάρχες. Τα κεράσματα  αποτελούν πλέον παρελθόν και η πληρωμή «αλά γερμανικά» όπως συνηθίζουν να λένε οι πιο παλιοί, με το λογαριασμό να μοιράζεται στα μέλη της παρέας, είναι αυτονόητη.

Πακέτο

Μία ακόμη από τις καινούργιες συνήθειες του Έλληνα είναι το πακέτο. Τίποτα δεν μένει πίσω στην ταβέρνα. Παλιά το μόνο που έπαιρναν πίσω ήταν τα αποφάγια για τα κατοικίδια. Σήμερα ό,τι μένει μπαίνει σε πακέτο για να καταναλωθεί στο σπίτι.

[quote_box_center]

Τσίπουρο εδώ κι αιώνες

Το τσίπουρο, το οποίο παράγεται αποκλειστικά από τα ράκη των σταφυλιών, θεωρείται παραδοσιακό ποτό της ελληνικής υπαίθρου και για αιώνες, αποτελούσε το δευτερεύον προϊόν της αμπελοκαλλιέργειας και της οικιακής παραγωγής κρασιού.

Αν και αναφορές σε απόσταγμα στέμφυλων εντοπίζονται στην αρχαία Ελλάδα, η τέχνη της απόσταξης αναπτύσσεται και εξελίσσεται στους Βυζαντινούς χρόνους, στις μονές του Αγίου Όρους.

Το 1989, με την θέσπιση της Εθνικής και Ευρωπαϊκής νομοθεσίας για τα αποστάγματα (Ν. 1802/1988 και Καν. 1576/1989), επιτράπηκε η παραγωγή και εμφιάλωση τσίπουρου από επίσημες αποσταγματοποιίες.

Εξέλιξη που σήμανε και τη στροφή στην ποιοτική παραγωγή του τσίπουρου, το οποίο σήμερα θεωρείται ισάξιο των υπόλοιπων διεθνών αποσταγμάτων.

Με την τελευταία δε αναθεώρηση του κανονισμού για τα αλκοολούχα στην Ε.Ε. το τσίπουρο κατοχυρώθηκε σαν προϊόν αποκλειστικά Ελληνικό. Σήμερα πληθώρα παραγωγών μικρών και μεγάλων αλλά και συνεταιρισμοί εμφιαλώνουν τσίπουρο σε Μακεδονία, Θεσσαλία κ.α.

Η παραγωγή τσίπουρου από τους καζανάρηδες έχει απασχολήσει την ΕΕ πριν λίγο καιρό που ζήτησε την κατάργηση της έκπτωσης 50% στον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης για το εμφιαλωμένο τσίπουρο και την τσικουδιά αλλά και του μειωμένου συντελεστή που ισχύει για τους «διήμερους αποσταγματοποιούς».

[/quote_box_center]

Δημοσιευμένο στη ΝΕΑ ΣΕΛΙΔΑ