Στο 7ο ΓΕΛ Τρικάλων 11 μαθητές με τη βοήθεια των καθηγητών τους μεγαλουργούν

Στο 7ο Λύκειο Τρικάλων 11 μαθητές με πολύ όρεξη και προσπάθεια κατασκεύασαν το υδρορομπότ, το Argolith, που σε λίγο καιρό θα ερευνά το βυθό των ποταμών της πόλης. Το πρόγραμμα υδρορομποτικής «Ydrobot” «τρέχει» σε Πανεπιστήμιο της Μασαχουσέτης. Οι ίδιοι ενημερώθηκαν για αυτό και είπαν να δοκιμάσουν. Και μετά όλα πήραν το δρόμο τους… Τα παιδιά έπεσαν με τα «μούτρα» στη δουλειά στην κυριολεξία και κατασκεύασαν το δικό τους υδρορομπότ το οποίο μου παρουσίασαν με καμάρι όταν την προηγούμενη Κυριακή το απόγευμα με υποδέχθηκαν στο σχολείο τους μαζί με τους καθηγητές τους και τον διευθυντή του σχολείου. Όλοι είχαμε διάθεση για κουβέντα… Άλλωστε αυτά τα παιδιά είναι «ψαγμένα», έχουν άποψη και σίγουρα σου δίνουν τροφή για συζήτηση… Μία συνέντευξη όχι με έναν αλλά με πολλούς συνεντευξιαζόμενους…

Συνέντευξη στη Βιβή Μαργαρίτη


-Το αντικείμενο που έχετε κατασκευάσει δεν είναι κάτι με το οποίο θα ασχολούταν πολλα παιδιά στην ηλικία σας. Πως ξεκίνησε η ιδέα;
– Γιώργος Αλέκος: Η ιδέα ξεκίνησε από τον καθηγητή κ. Σπαχο ο οποίος μας ενημέρωσε για το πρόγραμμα υδρορομποτικής από το Πανεπιστήμιο της Μασαχουσέτης και μας ρώτησε αν θέλουμε να συμμετάσχουμε. Το αντικείμενο μας άρεσε κι αποφασίσαμε να συμμετάσχουμε. Έτσι ξεκίνησε.
Εκείνο που μου κάνει εντύπωση είναι ότι οι μαθητές της ομάδας υδρορομποτικής δεν ασχολούνται με μία συγκεκριμένη κατεύθυνση. «Δεν έχει να κάνει με την κατεύθυνση αλλά με τα ενδιαφέροντα του καθενός από εμάς», μου ξεκαθαρίζει ο Κωνσταντίνος Βράντζας.

[quote_box_center]Ποιοι συμμετέχουν
Οι μαθητές που συμμετέχουν στο πρόγραμμα είναι:
Ουρανία Μπέλσι, Κωνσταντίνος Βράντζας, Βασίλειος Γκατζής, Σωτηριος Καλαντζής, Αχιλλέας Αλέκος, Ελένη Κλιάφα, Γεώργιος Αλέκος, Ελένη – Μαρία Μαντόλα, Παναγιώτης Καρατζάς, Ραφαήλ – Ανδρέας Μουτογεώργος, Αθανάσιος Γούσιος.
Η ομάδα Υδρορομποτικής συγκροτήθηκε στο 7ο Λύκειο Τρικάλων από τους εκπαιδευτικούς κ. Βασίλειο Σπάχο (ΠΕ 19 Πληροφορικής) και Σεβαστή Τσιλίκη (ΠΕ 04 Βιολόγος), χωρίστηκε σε υποομάδες (δημιουργίας αφίσας, δημιουργίας και ενημέρωσης ιστοτόπου, προβολής και δημοσίων σχέσεων) και τα μέλη τους ξεκίνησαν την κατασκευή του οχήματος.[/quote_box_center]

-Κάντε μου μία παρουσίαση του υδρορομπότ.
– Αλέκος Αχιλλέας: παρόλο που φαίνεται μία κατασκευή δύσκολη και περίπλοκη είναι κάτι πολύ απλό γιατί αποτελείται από σωλήνες pvc και από απλούς κινητήρες τους οποίους έχουμε μονώσει μόνοι μας με κερί. Είναι μια απλή κατασκευή την οποία θα μπορούσε το κάθε ένα παιδί στην ηλικία μας να κάνει με λίγη βοήθεια βέβαια. Δεν είναι κάτι περίπλοκο. Επιπλέον, έχουμε τοποθετήσει την κάμερα που ήρθε πρόσφατα με την οποία μπορούμε να βλέπουμε υποβρύχια και γενικά να βλέπουμε τον κόσμο κάτω από το νερό.

– Ονομάσατε την κατασκευή σας ArgoLith. Πως προέκυψε το όνομα;
– Mαριαλένα Μπατόλα: Ψάχναμε ένα όνομα και καταλήξαμε σε αυτό. Αποτελείται από την Αργώ και τον Ληθαίο.

– Το γεγονός ότι η πόλη περιβάλλεται από ποτάμια, από το υγρό στοιχείο, έπαιξε κάποιο ρόλο στην επιλογή του αντικειμένου;
– Ανδρέας Μουτογιώργος: Έπαιξε ρόλο στην επιλογή του αντικειμένου γιατί ήταν μια καλή επιλογή να το επιλέξουμε ως project κι ερευνήσαμε λίγο τα νερά της πόλης. Εκτός από αυτό το επιλέξαμε γιατί δεν είναι ένα πρότζεκτ κάτι το οποίο συνηθίζεται σε πόλεις και σε σχολεία, οπότε θεωρήσαμε ότι είναι καλή ιδέα να ξεκινήσουμε. Ούτως ή άλλως το πρόγραμμα «λέγεται βουτώντας στα νερά του Ληθαίου με το υδρορομπότ» οπότε έχει άμεση σχέση με τα ποτάμια.

– Στο πρόγραμμα δουλεύετε εκτός ωρών διδασκαλίας και ξοδεύετε για αυτό από τον ελεύθερο χρόνο σας, γι αυτό και συναντηθήκαμε Κυριακή. Ελεύθερος χρόνος μένει;
– Ελένη Κλιάφα: Τα παιδιά σε αυτές τις τάξεις είναι ιδιαίτερα απασχολημένα με τα μαθήματα, τα φροντιστήρια οπότε δεν είναι τόσο εύκολο για ένα παιδί να το επιλέξει. Εμένα με συμβούλεψε η μητέρα μου λέγοντάς μου ότι είναι ένα πολύ εποικοδομητικό πρόγραμμα, ότι πρέπει να συμμετέχουμε σε τέτοιου είδους προγράμματα και ότι πρέπει να εκμεταλλευόμαστε τέτοιες ευκαιρίες. Όσο για τον ελεύθερο χρόνο; Μένει αν διαχειρίζεσαι σωστά το χρόνο σου.

[quote_box_center]Το Hydrobot
Οι μαθητές κατασκεύασαν το όχημα στο πλαίσιο προγράμματος κατασκευής ενός υποβρύχιου ROV (Remotely Operated Vehicle – τηλεκατευθυνόμενο όχημα) που ξεκίνησε στο ΜΙΤ (Τεχνολογικό Ινστιτούτο Μασσαχουσέτης) και σε συνεργασία με το Ιδρυμα Ευγενίδου υλοποιείται και στη χώρα μας, βασισμένο σε πρόγραμμα θαλάσσιας ρομποτικής (SeaPerch).[/quote_box_center]

-Πως θα μπορούσατε να αξιοποιήσετε στην πράξη αυτή την κατασκευή;
-Γούσιος Θανάσης: Το Ydrobot θα μπορούσε να αξιοποιηθεί από κάποιο φορέα όπως η ΔΕΥΑΤ καθώς μπορεί να ελέγξει αν υπάρχει στο νερό κάποια πηγή μόλυνσης δεδομένου ότι όταν ολοκληρωθεί θα μπορεί να κάνει μετρήσεις, να ελέγχει το βυθό και λόγω του μεγέθους του, επειδή είναι μικρό μπορεί να πηγαίνει οπουδήποτε και να ελέγχει αν υπάρχει βλάβη.

-Πώς βλέπουν οι συμμαθητές σας τέτοιου είδους δράσεις;
-Mαριαλένα Μπατόλα: Κάποιοι τις θεωρούν χάσιμο χρόνου όμως κάποιοι άλλοι θαυμάζουν τέτοιες ιδέες και προσπαθούν να τις αποκτήσουν, να τις αξιοποιήσουν.

Πέρα από το υδρορομπότ δεν θα έχανα την ευκαιρία να ρωτήσω τα παιδιά που τόσο ώριμα κουβέντιαζαν μαζί μου την άποψή τους για το δημόσιο σχολείο, αν για παράδειγμα δίνει τη δυνατότητα να αναπτυχθούν τα ταλέντα των μαθητών. Οι 11 μαθητές νιώθουν τυχεροί που είχαν τη δυνατότητα να συμμετάσχουν στο πρόγραμμα της υδρορομποτικής όμως «Το δημόσιο σχολείο συνολικά σαν εικόνα δεν μας έχει δείξει τέτοια δείγματα» μου απαντούν. «Δεν είναι προς αυτή τη κατεύθυνση. Θέλει στείρα γνώση αποκλειστικά για τις εξετάσεις και δε δίνει την ευκαιρία στους μαθητές να παρακολουθήσουν κάτι πέρα από τα συνηθισμένα ώστε να αναπτύξουν κάποια ταλέντα» μου λέει ο Γιώργος Αλέκος. Όμως δεν αποποιούνται και οι ίδιοι τις ευθύνες τους ως μαθητές που όπως λένε επιλέγουν το εύκολο κι αυτό που είναι μέσα στο πρόγραμμα, χωρίς να δίνουν βαρύτητα σε ειδικά προγράμματα. Στείρα γνώση, στείρα αποστήθιση, στείρες πληροφορίες… Είναι από τις λέξεις που αναφέρουν και περιγράφουν μέσα σε μία πρόταση το εκπαιδευτικό μας σύστημα. Ένα σύστημα στο οποίο «κάτι γίνεται λάθος» όπως μου επισημαίνουν.
Αλλαγές και πάλι αλλαγές στο εκπαιδευτικό σύστημα, κάθε φορά που αλλάζει κυβέρνηση, κάθε φορά που αλλάζει ο Υπουργός Παιδείας. «Πως νιώθετε για όλα αυτά δεν σας αποπροσανατολίζουν;» ρωτώ. «Πάρα πολύ» απαντούν. «Το κακό με το εκπαιδευτικό σύστημα της Ελλάδας είναι ότι αποσπά κομμάτια από άλλα συστήματα χωρίς να υιοθετεί ένα συγκεκριμένο πρόγραμμα ριζικά. Αυτό προκαλεί πάρα πολλά προβλήματα με αποτέλεσμα τα παιδιά σε τέτοια ηλικία να στρεσάρονται και να έχουν από τώρα προβλήματα. Το να ενηλικιώνεις ένα παιδί από την ηλικία των 12 είναι το χειρότερο πράγμα. Το εκπαιδευτικό σύστημα δεν βοηθάει αλλά υπάρχουν μερικοί άνθρωποι στο δημόσιο σχολείο οι οποίοι ενδιαφέρονται πραγματικά για τη μόρφωση των παιδιών και τα βοηθούν μέσω πρότζεκτ ή μέσω του μαθήματος, δεν στέκονται στη διδακτέα ύλη» μας λέει η Ελένη Κλιάφα.

Οι καθηγητές

Όπως μας πληροφορεί ο καθηγητής των μαθητών Βασίλης Σπάχος οι μαθητές της ομάδας θα πραγματοποιήσουν εκπαιδευτική εκδρομή στο Εργαστήριο Τεχνολογίας του Ιδρύματος Ευγενίδου όπου θα έχουν τη δυνατότητα να έρθουν σε επαφή για το υδρορομπότ, αλλά και με τρισδιάστατη εκτύπωση (εκτύπωση αντικειμένου) και με ρομποτική. «Γενικά είναι παιδιά τα οποία ψάχνονται κι αυτό είναι το σημαντικό. Όταν ξεκινήσαμε με την κ. Τσιλίκη δεν περιμέναμε να έχει τέτοια ανταπόκριση. Αυτό μας βοηθάει κι εμάς γιατί αλλιώς δεν θα μπορούσε να προχωρήσει το πρόγραμμα. Είναι αυτό που λένε ότι οι μαθητές «τραβάν» τους καθηγητές» υπογραμμίζει.
«Εγώ έχω εκπλαγεί με τον ενθουσιασμό που τα παιδιά ασχολήθηκαν με όλο το εγχείρημα. Τη δεξιοτεχνία που έδειξαν στο χειρισμό επαγγελματικών εργαλείων (κολλητήρι, τρυπάνι κ.α.). Πραγματικά εντυπωσιάστηκα. Έδειξαν τεράστιο ενθουσιασμό» εξηγεί η καθηγήτρια του προγράμματος Σεβαστή Τσιλίκη. Ενδεικτικό του ενθουσιασμού των μαθητών, όπως λέει, είναι ότι όταν έκαναν την πρώτη δοκιμή της ArgoLith στα νερά της πισίνας του ΑΕΤΩΝ ΜΕΛΑΘΡΟΝ άρχισε να βρέχει, αλλά κανένα από τα παιδιά δεν μετακινήθηκε παρόλα αυτά και η δοκιμή συνεχίστηκε μέσα στη βροχή.
«Πρόκειται για μία αξιέπαινη προσπάθεια των συναδέλφων που είχαν αυτή την ιδέα κι αξίζει ένα συγχαρητήρια στα παιδιά που κατάφεραν να την υλοποιήσουν. Πιστεύω και μέχρι το τέλος να πάρουν τις μετρήσεις οπότε να κάνουμε κι ένα πραγματικά καινοτόμο πρόγραμμα το οποίο να είναι και χρήσιμο για την πόλη» αναφέρει ο Διευθυντής του σχολείου Σωτήρης Κόκκαλης.

Δημοσιευμένο στη ΝΕΑ ΣΕΛΙΔΑ