Στο 6ο ΓΕΛ Τρικάλων μαθητές με άποψη, κρίση και προβληματισμούς κάνουν ραδιόφωνο κι εκδίδουν εφημερίδα  

Μαθητές με άποψη, κρίση και προβληματισμούς κάνουν ραδιόφωνο κι εκδίδουν εφημερίδα… Αυτοί είναι οι μαθητές του 6ου Γενικού Λυκείου Τρικάλων οι οποίοι μας καλοσωρίζουν στη μεγάλη ραδιοφωνική τους παρέα κάθε δεύτερη Κυριακή με τις ιντερνετικές τους εκπομπές στο  site  του European School Radio. Οι μαθητές του σχολείου εκτός από τις ραδιοφωνικές εκπομπές εκδίδουν ηλεκτρονική αλλά κι έντυπη εφημερίδα. Τους συνάντησα την ώρα που έκαναν εκπομπή και μου αφιέρωσαν λίγο από τον πολύτιμο χρόνο τους για να μιλήσουμε για όλα εκείνα που τους ενδιαφέρουν αλλά και τους απασχολούν…

«Η εκπομπή μεταδίδεται από ένα site στο οποίο ακούγονται ραδιόφωνα από όλα τα σχολεία. Σχολικές, ομάδες, καθηγητές, μαθητές συμμετέχουν στο πρόγραμμα στο οποίο συμμετέχουν σχολεία. Ένα από αυτά είναι και το δικό μας που έχει στο πρόγραμμα μία ώρα την εβδομάδα» με ενημερώνει ο Ραφαήλ Μπουλογιώργος.

Η ιδέα ξεκίνησε εδώ και τρία χρόνια. «Η δική μας η γενιά δεν το έχει ζήσει από την αρχή» αναφέρει ο Ραφαήλ και συμπληρώνει «Κάποιοι πριν από εμάς το εμπνεύστηκαν μαζί με τον καθηγητή μας τον κ. Μπάνο. Δύο μαθήτριες του σχολείου, ξεκίνησαν να κάνουν την πρώτη εκπομπή η οποία μεταδόθηκε. Στη συνέχεια άρχισε και η δική μας ομάδα να συμμετάσχει κι έτσι ξεκίνησαν όλα.

Όσο για το που μπορεί να ακούσει κάποιος την εκπομπή; «Η εκπομπή μας ακούγεται στο site  του European School Radio, κάθε δεύτερη Κυριακή στις 8-9 το βράδυ στο http:/blogs.sch.gr/esrblog. Ενώ οι εκπομπές αναρτώνται και στο site του σχολείου στην ηλεκτρονική διεύθυνση http://6lyk-trikal.tri.sch.gr» απαντά η Δημητρα Πέτσα. Τα παιδιά έχουν δημιουργήσει ομάδες και κάνουν εκπομπές με πρωτότυπους τίτλους όπως Πασατέμπος και ηλιόσποροι, back to rock, ever after…

Θεματολογία

Ο αριθμός των μαθητών που συμμετέχουν ανέρχονται σε 16 στο σύνολο λέει η Ελπίδα Στραγάλη. «Ως επί τω πλείστων στις εκπομπές συμμετέχουν μαθητές της Α’ και Β’ τάξης καθώς οι μαθητές της Γ’ τάξης λόγω φόρτου διαβάσματος αδυνατούν» με πληροφορεί ο Ευθύμης Παληγιάννης.

Μέσα από τις εκπομπές οι μαθητές χολιάζουν την επικαιρότητα, τα δρώμενα στο σχολείο κ.α. Εκπομπές που είτε είναι ζωντανές, είτε ηχογραφημένες. «Προσπαθούμε να κάνουμε τις εκπομπές όσο γίνεται περισσότερο ενδιαφέρουσες» αναφέρει ο Ευθύμης Παληγιάννης.

«Μας παίρνει πολύ χρόνο για να δημιουργήσουμε κάθε εκπομπή. Κάθε εκπομπή διαφέρει θεματολογικά. Μπορεί να έχουμε θέμα επικαιρότητας, αφιερώματα μουσικά κ.α.» προσθέτει η Δήμητρα Πέτσα

Μάλιστα οι μαθητές έχουν θέσει στόχο στις επόμενες εκπομπές που ετοιμάζουν να κάνουν αφιερώματα τόσο στον Δημήτρη Μητροπάνο, όσο και στο Βασίλη Τσιτσάνη.  Στα σχέδιά τους είναι οι εκπομπές να έχουν περισσότερο δημοσιογραφικό χαρακτήρα με τον εμπλουτισμό των εκπομπών με σχολική θεματολογία και πολλά άλλα θέματα.

[quote_box_center]

Βράβευση από την Ένωση Συντακτών Θεσσαλίας και Στερεάς Ελλάδας


Η ηλεκτρονική εφημερίδα του σχολείου ΨΗΦΙΑΚΑ ΔΡΩΜΕΝΑ, βραβεύτηκε από το Μορφωτικό Ίδρυμα της Ένωσης Συντακτών Θεσσαλίας και Στερεάς Ελλάδας, ως η καλύτερη ηλεκτρονική εφημερίδα για το σχολικό έτος 2011 – 2012.

[/quote_box_center]

Εφημερίδα

Η ραδιοφωνική εκπομπή δεν είναι η μόνη επαφή που έχουν οι μαθητές του 6ου Λυκείου με τα ΜΜΕ. Παράλληλα εκδίδουν την εφημερίδα του σχολείου σε έντυπη και ηλεκτρονική μορφή.

Η Κωνσταντίνα Παπαγεωργίου είναι η αρχισυντάκτρια της σχολικής εφημερίδας, έχει την ευθύνη της ύλης της εφημερίδας με τίτλο Ψηφιακά Δρώμενα και την πέτυχα την ώρα που επέστρεφε από… ρεπορτάζ. Η ίδια ακόμη δεν έχει κατασταλάξει εάν θα ήθελε να γίνει δημοσιογράφος . «Είναι ωραίο να έχεις σφαιρική άποψη πάνω σε ένα θέμα, να γράφεις την άποψή σου και η όλη προβολή. Είναι ωραία» λέει.

Δημοσιογραφία για… χόμπι

Οι περισσότεροι από τους μαθητές μου απαντούν ότι θα τους ενδιέφερε να ασχοληθούν με τη δημοσιογραφία που είναι, όπως λένε, ένα ωραίο επάγγελμα. Ένα επάγγελμα που θέλει δουλειά και πολύ αγάπη, όπως λέει η Ελπίδα Στραγάλη. Ωστόσο, οι μαθητές γνωρίζουν τις δυσκολίες του συγκεκριμένου επαγγέλματος που έχουν να κάνουν κυρίως με την επαγγελματική αποκατάσταση. Από μικρό… μαθαίνεις την αλήθεια. «Η δημοσιογραφία είναι ένα πολύ ωραίο επάγγελμα (το ραδιόφωνο ειδικά) για να το κάνεις σαν χόμπι» λέει η Κατερίνα Σπανού. «Πολλοί θα ήθελαν να ακολουθήσουν τη δημοσιογραφία σαν επάγγελμα αν υπήρχαν οι προοπτικές της επαγγελματικής αποκατάστασης» εξηγεί η  Ρίτσα Σιακαβάρα.

Ξαφνιάστηκα πραγματικά όταν μου είπαν ότι θαυμάζουν τους δημοσιογράφους. Κάτι που θεωρούσα ότι δεν ίσχυε. Μέσα από την αθωότητα και την ματιά της νιότης βλέπουν ακόμη το επάγγελμα του δημοσιογράφου σαν λειτούργημα. Ωστόσο, έχουν κριτική ματιά. «Τους θαυμάζω σαν ανθρώπους γιατί πιστεύω ότι είναι άνθρωποι που ακολούθησαν αυτό που ήθελαν να κάνουν και δεν σκέφτηκαν την επαγγελματική αποκατάσταση. Και κάνουν ουσιαστικά πράγματα που τους αρέσουν και τολμούν να κάνουν. Από εκεί και πέρα πιστεύω ότι δεν είναι όλοι οι δημοσιογράφοι άξιοι να ασκήσουν το επάγγελμα. Το βλέπουμε ότι κάποιοι δημοσιογράφοι δεν είναι τόσο ικανοί στο να είναι αντικειμενικοί ή να παρουσιάζουν τα γεγονότα σωστά» λέει η Δήμητρα Πέτσα.

Το ίντερνετ είναι το μέσο που οι μαθητές προτιμούν για την ενημέρωσή τους. Κατά τους συνομιλητές μου το ίντερνετ είναι το μέσο του μέλλοντος, όμως πρέπει να είσαι επιφυλακτικός και κριτικός διότι οι ειδήσεις δεν «φιλτράρονται» κι ο καθένας γράφει ό,τι θέλει. Ωστόσο, όπως λέει ο Ευθύμιος Μπουλογιώργος, μέσω του διαδικτύου έχεις τη δυνατότητα να δεις την είδηση από πολλές πλευρές και να διαμορφώσεις τα δική σου άποψη, αρκεί να είσαι κριτικός απέναντι στην πληροφορία που προσλαμβάνεις.

[quote_box_center]

Συμμετοχή σε διαγωνισμό με ραδιοφωνικό σποτ

Οι μαθητές που συμμετέχουν στο ιντερνετικό ραδιόφωνο έχουν ενθουσιαστεί αυτή την περίοδο με τη δημιουργία ενός ραδιοφωνικού σποτ. Ενός σποτ με το οποίο θα συμμετάσχουν στο 2ο Φεστιβαλ Μαθητικού Ραδιοφώνου στη Θεσσαλονίκη στις 3 Απριλίου. Στον διαγωνισμό θα συμμετάσχουν μαθητές με σποτάκια κοινωνικού περιεχομένου και οι συγκεκριμένοι μαθητές επέλεξαν τη σεξουαλική αγωγή.

[/quote_box_center]

Αλλαγές στην παιδεία

Οι συνεχόμενες αλλαγές στην παιδεία δημιουργούν ανασφάλεια στους μαθητές. Πολλές φορές, όπως λένε νιώθουν σαν πειραματόζωα. Δεν προλαβαίνουν να χαλαρώσουν και να συνηθίσουν ένα σύστημα προκειμένου να οργανώσουν κι εκείνοι με τη σειρά τους το χρόνο και τον τρόπο που θα διαβάσουν.

Στο ερώτημα ποιο σύστημα παιδείας θα ήταν ιδανικό. Πολλοί είναι εκείνοι που συμφωνούν με την άποψη του Ραφαήλ ότι «όλο γκρινιάζουμε με τις αλλαγές αλλά όταν μας ρωτούν πως θα θέλαμε να είναι το σύστημα παιδείας δεν ξέρουμε τι να απαντήσουμε». Ωστόσο, υπάρχει και η άλλη άποψη που λέει ότι αν λειτουργούσε η χώρα κανονικά δεν θα είχαμε παράπονο. Αλλά όπως είναι τώρα τα πράγματα είναι λογικό να μην είμαστε ευχαριστημένοι. Όλα αυτά πάντως συνοψίζονται στο γεγονός ότι, όπως λένε οι μαθητές, εκείνο που θέλουν είναι να υπάρξει μία σταθερότητα. Να μην αλλάζουν τα πράγματα κάθε φορά που εκλέγεται μία νέα Κυβέρνηση. «Ή ακόμη κι έτσι, όταν γίνονται αλλαγές να γίνονται οργανωμένα, όχι έτσι όπως γίνεται τα τελευταία χρόνια που δεν ξέρουν και οι ίδιοι τι θέλουν να κάνουν κι έχουν παράλογες απαιτήσεις από τα παιδιά. Σε δύο μήνες δίνουμε εξετάσεις και δεν ξέρουμε τι μαθήματα θα δώσουμε» υπογραμμίζουν.

Ανασφάλεια

Ανασφάλεια… Αυτό νιώθουν οι μαθητές. «Το ότι δεν είναι τίποτα σίγουρο αυτό είναι που μας προβληματίζει περισσότερο. Ακόμη και στην παιδεία δεν είμαστε σίγουροι για τίποτα. Η χώρα πάει από το κακό στο χειρότερο. Δεν βλέπουμε αισιοδοξία. Πλέον τα παιδιά δεν επιλέγουν το επάγγελμα που θα ήθελαν, αλλά εκείνο που θα έχει μέλλον» μου λένε.

Καθημερινότητα

Πίεση, έλλειψη χρόνου, έλλειψη ενδιαφέροντος είναι ορισμένες από τις λέξεις που χρησιμοποιούν για να περιγράψουν την καθημερινότητά τους. Θα ήθελαν το σχολείο να προσφέρει περισσότερα πράγματα και να μην είναι μονότονο. «Το δημόσιο σχολείο δίνει δυνατότητες, αλλά πρέπει να κυνηγήσεις κάποια πράγματα» απαντούν.

Οι καθηγητές Δημήτρης Μπάνος και Θεανώ Αραμπατζή

Οι καθηγητές

Στην προσπάθειά τους οι μαθητές έχουν στο πλευρό τους τους καθηγητές τους Δημήτρη Μπάνο (πληροφορικής) και Θεανώ Αραμπατζή (Αγγλικών) που είναι και  υπεύθυνοι του όλοι εγχειρήματος.

«Είχαμε με την κ. Αρμπατζή την ιδέα να στήσουμε μία εφημερίδα με ενδιαφέροντα των μαθητών. Επειδή όμως τα οικονομικά ήταν μηδαμινά αποφασίσαμε να το κάνουμε σε ηλεκτρονική μορφή το 2009. Το Σεπτέμβριο βγήκε η εφημερίδα και σε έντυπη μορφή. Η πρώτη χρονιά ήταν αποτυχημένη. Ενώ ξεκίνησαν μετά δεν το τόλμησαν οι μαθητές» αναφέρει ο κ. Μπάνος.

«Τη δεύτερη χρονιά υπήρξαν δύο μαθητές ο Θωμάς Σαμψώνης και η Βούλα η Καραίσκου που το τόλμησαν. Ξεκίνησαν. Τους δώσαμε τις κατευθυντήριες γραμμές και βγήκε το πρώτο φύλλο. Μετά όλα πήραν το δρόμο τους και οι μαθητές έγιναν και πιο ανεξάρτητοι» λέει η Θεανώ  Αραμπατζή

Όπως υποστηρίζουν οι δύο καθηγητές η δική τους συμβολή είναι σε ό,τι αφορά στον τρόπο που θα κινηθούν οι μαθητές καθώς επίσης φροντίζουν και να μην ξεφεύγουν από κάποια όρια που δεν πρέπει να υπερβούν. Επίσης, είναι οι διεκπεραιωτές σε διαδικαστικά θέματα. Η περισσότερη δουλειά γίνεται εκτός του ωραρίου διδασκαλίας.

[quote_box_center]

Συμμετέχοντες μαθητές σε ραδιόφωνο και εφημερίδα:

ΜΠΟΥΛΟΓΕΩΡΓΟΣ ΡΑΦΑΗΛ (Β’ ΛΥΚ – ΕΦΗΜ & ΡΑΔΙΟ)

ΜΠΟΥΛΟΓΕΩΡΓΟΣ ΘΥΜΙΟΣ (Β’ ΛΥΚ – ΕΦΗΜ & ΡΑΔΙΟ)

ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ (Β’ ΛΥΚ – ΕΦΗΜ & ΡΑΔΙΟ)

ΣΤΡΑΓΑΛΗ ΕΛΠΙΔΑ (Β’ ΛΥΚ – ΕΦΗΜ & ΡΑΔΙΟ)

ΠΕΤΣΑ ΔΗΜΗΤΡΑ (Β’ ΛΥΚ – ΕΦΗΜ & ΡΑΔΙΟ)

ΛΑΖΑΡΙΝΑ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ (Β’ ΛΥΚ – ΕΦΗΜ & ΡΑΔΙΟ)

ΣΙΑΚΑΒΑΡΑ ΡΙΤΣΑ (Α’ ΛΥΚ ΡΑΔΙΟ)

ΜΠΕΚΑ ΜΑΡΙΑ (Α’ ΛΥΚ – ΕΦΗΜ & ΡΑΔΙΟ)

ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ ΜΑΡΙΑ (Α’ ΛΥΚ ΡΑΔΙΟ)

ΣΠΑΝΟΥ ΚΑΤΕΡΙΝΑ (Α’ ΛΥΚ – ΕΦΗΜ & ΡΑΔΙΟ)

ΧΑΡΙΤΟΥ ΜΑΡΛΕΝΑ (Β’ ΛΥΚ – ΕΦΗΜ)

ΠΡΕΜΕΤΗ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ (Β’ ΛΥΚ – ΕΦΗΜ)

ΜΠΟΥΛΟΓΕΩΡΓΟΣ ΘΑΝΟΣ (Β’ ΛΥΚ – ΕΦΗΜ)

ΜΠΑΛΗ ΘΕΟΔΟΣΙΑ (Β’ ΛΥΚ – ΕΦΗΜ)

ΚΟΚΚΑΛΗ ΑΡΕΤΗ (Β’ ΛΥΚ – ΕΦΗΜ)

ΜΠΡΕΛΛΑ ΧΡΥΣΑΝΘΗ (Β’ ΛΥΚ – ΕΦΗΜ)

ΠΑΠΑΚΩΣΤΑ ΕΛΕΝΗ  (Α’ ΛΥΚ – ΕΦΗΜ)

[/quote_box_center]

Οι καθηγητές Δημήτρης Μπάνος και Θεανώ Αραμπατζή