Στα Τρίκαλα σε λίγο καιρό το λεωφορείο χωρίς οδηγό

Στην Ελβετία βρίσκεται αντιπροσωπία με επικεφαλής τον πρόεδρο κ. Ρόμπο προκειμένου να ρυθμίσει λεπτομέρειες για το “τρέξιμο” του προγράμματος του λεωφορείου χωρίς οδηγό ή του έξυπνου αυτοκινήτου, όπως έχουμε συνηθίσει να το αποκαλούμε, στην πόλη των Τρικάλων. Πρόκειται για ένα πρόγραμμα που έχει προαγγελθεί εδώ και πολύ καιρό από την e-trikala κι όπως είχε ανακοινωθεί στο παρελθόν τα συγκεκριμένα οχήματα αναμένεται να τεθούν σε κυκλοφορία στην πόλη των Τρικάλων στις αρχές του 2015.

Της Βιβής Μαργαρίτη

Έξι λεωφορεία χωρίς οδηγό θα κυκλοφορήσουν προσεχώς στους δρόμους των Τρικάλων, ενώ στους στόχους του υπουργείου Μεταφορών είναι τα αυτοματοποιημένα αυτοκίνητα να διασχίσουν κάποια στιγμή και δρόμους της Αθήνας. Μάλιστα στο πλαίσιο αυτό εξετάζεται η αλλαγή του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας προκειμένου να μπορούν να κυκλοφορήσουν στους ελληνικούς δρόμους οχήματα χωρίς οδηγό.

Μία γεύση για το πως θα είναι αυτά τα οχήματα μας δίνει ο κ. Ρόμπος ο οποίος σε ανάρτηση στην προσωπική του σελίδα στο facebook γράφει: “Στην e-trikala δεν σταματαμε ποτε…και ενω η ομαδα συντονιζε την καλυτερη εναρξη του μυλου ever…..εμεις ταξιδευαμε για να διεκδισουμε ενα εξισου σημαντικο project για την πολη μας… μια γευση απο το λεωφορειο χωρις οδηγο…εν καιρω στην πολη μας…”

Αποσυμφόρηση

Τα συστήματα αυτά μπορούν να εξυπηρετήσουν ιστορικά κέντρα πόλεων και να τα αποσυμφορήσουν εφόσον συνδυαστούν με υπάρχουσες δομές μεταφορών, υπό το πρίσμα -πάντα- της οδικής ασφάλειας.
Η πόλη των Τρικάλων είναι πρώτη από τις πέντε ευρωπαϊκές περιοχές στις οποίες θα δοκιμαστούν πιλοτικά (έξι μήνες) τα αυτοματοποιημένα λεωφορεία χωρίς οδηγό, θα λειτουργούν με αισθητήρες, στο πλαίσιο του προγράμματος CityMobil2.

Στα Τρίκαλα

Η εμφάνιση των οχημάτων αυτών στην πόλη των Τρικάλων αναμένεται στις αρχές του 2015, και θα είναι χωρητικότητας 4, 12 ή 15 επιβατών, τα οποία θα κινούνται στο δρόμο και όχι σε ράγες με ταχύτητες έως 20 χιλιόμετρα την ώρα αφού θα κινούνται σε διαδρομές με διασταυρώσεις και πεζούς.
Η διαδρομή του λεωφορείου θα ξεκινάει από την οδό Βουλής, θα συνεχίζει την Καραϊσκάκη, θα φθάνει στην οδό Πλουτάρχου, ενώ στην επιστροφή θα στρίβει για τη λεωφόρο Ερμού, περνώντας μπροστά από την κεντρική πλατεία Ηρώων Πολυτεχνείου και ύστερα από μία ακόμη παράκαμψη θα επιστρέφει στην αφετηρία.

Ρυθμίσεις

Για να κυκλοφορήσουν τέτοια οχήματα στους ευρωπαϊκούς δρόμους, απαιτείται η προώθηση των απαιτούμενων νομοθετικών και κανονιστικών ρυθμίσεων ενώ δεν αποκλείεται σε βάθος χρόνου να απαιτηθεί και η αναθεώρηση της Συνθήκης της Βιέννης, όπου η φιλοσοφία της κυκλοφορίας των αυτοκινήτων βασίζεται στον ανθρώπινο παράγοντα (οδηγό).
Το έργο CityMobil2 επικεντρώνεται στην προώθηση των απαιτούμενων νομοθετικών και κανονιστικών ρυθμίσεων που θα επιτρέψουν την μελλοντική κυκλοφορία τέτοιων οχημάτων στους ευρωπαϊκούς δρόμους και αποτελεί συνέχεια του έργου CityMobil (στο αρχικό έργο πραγματοποιήθηκαν μικρής χρονικής διάρκειας, επιδείξεις αυτοματοποιημένων οχημάτων σε ευρωπαϊκές πόλεις σε περιορισμένο χώρο και σε αυστηρά ελεγχόμενο περιβάλλον).
Οι χώρες που συμμετέχουν στην πιλοτική εφαρμογή του έργου CityMobil2 είναι η Ελλάδα (Τρίκαλα), Ιταλία (Μιλάνο), Ισπανία (Λεόν), Γαλλία (Λα Ροσέλ) και Φινλανδία (Βαντάα).
Ειδικότερα, όσον αφορά την κυκλοφορία τέτοιων οχημάτων στους δρόμους της χώρας μας, το υπουργείο Μεταφορών, εξετάζει τη δυνατότητα χορήγησης πινακίδων δοκιμαστικής κυκλοφορίας για να μπορέσουν να κινηθούν.

Εύσημα

Αυτή θα είναι η πρώτη φορά σε παγκόσμιο επίπεδο που ένα τέτοιο σύστημα θα τεθεί σε κυκλοφορία σε καθαρά αστικό περιβάλλον σε συνθήκες πραγματικής κυκλοφορίας και για αυτό το λόγο ο Δήμος Τρικκαίων και η e-trikala A.E. έχει πάρει τα εύσημα κατά τη διάρκεια ημερίδας που διοργάνωσε το Υπουργείο Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων, η Περιφέρεια Θεσσαλίας, ο Δήμος Τρικκαίων και το Ερευνητικό Πανεπιστημιακό Ινστιτούτο Συστημάτων Επικοινωνιών και Υπολογιστών (ΕΠΙΣΕΥ-ICCS) τον περασμένο Μάιο στην Αθήνα.