Η μέθοδος της Μαρία Μοντεσσόρι για να μεγαλώνουμε ισορροπημένα παιδιά

Μια μέθοδος που δίνει πολλές απαντήσεις…

Η Μαρία Μοντεσσόρι είναι ευρύτερα γνωστή για τη συμβολή της στην προσχολική αγωγή. Καταδίωξε την παλιά παιδαγωγική που διαμορφώνει τα παιδιά σύμφωνα με τις αυθαίρετες απόψεις των μεγάλων.

Σύμφωνα με τη Μοντεσσόρι ,αποφεύγουμε να δίνουμε διαταγές στα παιδιά αλλά δημιουργούμε ένα περιβάλλον κατάλληλο ώστε τα παιδιά με τρόπο αυθόρμητο να ενεργούν να πειραματίζονται και τελικά να μαθαίνουν μόνα τους.

Βασικός πυρήνας στο σύστημά της ήταν η ελευθερία των κινήσεων μέσα στα όρια της κοινωνικής συμπεριφοράς. Τα παιδιά έπρεπε να οργανώνουν και να εκτελούν μόνα τους δεξιότητες απλές (ράψιμο, δέσιμο κορδονιών κ.λ.π.), απαραίτητες για την κοινωνικοποίησή τους.
Τα νηπιαγωγεία όπου εφαρμοζόταν η Μοντεσσοριανή μέθοδος περιείχαν ένα σύνολο πραγμάτων και υλικών με τα οποία αναπτύσσονταν οι αισθήσεις και οι κοινωνικές δραστηριότητες των παιδιών.Το υλικό επιλεγόταν με πολλή προσοχή ώστε να επενεργεί στο παιδί με ποικίλο τρόπο:
χρώματα για την οπτική αντίληψη, σχήματα για τις μορφές και τις διαστάσεις, ήχοι για τη διάκριση της έντασης και της χροιάς της φωνής κ.α

Με αυτό το υλικό η Μοντεσσόρι επιδίωκε να ετοιμάσει το περιβάλλον μέσα στο οποίο το παιδί θα λειτουργούσε αυθόρμητα.
Όμως δεν ξεκινά από τον απόλυτο αυθορμητισμό του παιδιού ,αλλά πιστεύει στη ρυθμισμένη δραστηριότητα του παιδιού από το μεγάλο.
Τα εκπληκτικά αποτελέσματα της μεθόδου της, βοήθησαν στην ταχύτατη εξάπλωσή της καθώς αυτά φάνηκαν στην πράξη.

Η επιτυχία της μεθόδου υπήρξε τεράστια, κατέστησε το όνομά της συνώνυμο των παιδιών με μαθησιακά προβλήματα. Ο παιδαγωγικός κόσμος αναστατώθηκε καθώς ακόμα και παιδιά με χαμηλό δείκτη νοημοσύνης, μπορούν να παρακολουθήσουν τις κανονικές τάξεις του σχολείου αν τα οδηγήσουμε στην απελευθέρωση του πνεύματος και της ψυχής .
Ένας άλλος σπουδαίος τομέας στο σύστημα της, είναι η διδασκαλία με ειδικά επινοημένα μέσα, τα οποία μπορούν να προκαλέσουν τον ανώτερο βαθμό συγκέντρωσης στα παιδιά και επομένως την εσωτερική τους ισορροπία.

Για να πετύχει τη συγκέντρωση καθιέρωσε το μάθημα της σιωπής.

Δημιουργεί ζωντανά παιδιά, ικανά, ήρεμα, με ψυχική υγεία, συγκεντρωμένα, λογικά, έτοιμα να συνεργαστούν για την αντιμετώπιση κάθε προβλήματος. Παιδιά ελευθερωμένα που ξέρουν να συνομιλούν με σεβασμό και κατανόηση σαν ίσος προς ίσο. Απαλλαγμένα από τη δυστροπία, ακόμα και όταν η φύση τους έδωσε μικρές δυνατότητες.

Έδινε μεγάλη σημασία στη μορφωτική αξία της εργασίας και μάλιστα στην παραγωγική εργασία, στην οποία πρέπει να μετέχουν τα μεγαλύτερα παιδιά. Γι αυτό υποστήριζε ότι οι φοιτητές πρέπει να κερδίζουν τη ζωή τους με εργασία και όχι να περιμένουν από τους δικούς τους οικονομική συμπαράσταση.

Πίστευε ακόμα απόλυτα ότι η αλλαγή της ανθρωπότητας, η κατάργηση του πολέμου και η εγκαθίδρυση της ειρήνης εξαρτάται από την αγωγή που θα δώσουμε στα μικρά παιδιά.

Πίστευε ότι η άρση της βίας , της καταπίεσης και η εισαγωγή του πνεύματος της ελευθερίας και της μόρφωσης θα έλυνε τα τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η ανθρωπότητα. Σε πολλά γραπτά της διαφαίνεται η τάση για την εγκαθίδρυση μιας ελεύθερης και ειρηνικής ανθρωπότητας όπως την ονειρεύτηκαν οι καρδιές των ανθρώπων.

Έτσι η Μοντεσσόρι μπορεί να καταταχτεί στους οραματιστές ενός νέου κόσμου που θα έρθει μόνο μέσα από την ποιότητα της αγωγής και όχι από τις γενικότερες ανακατατάξεις που πρέπει να επέλθουν στον κοινωνικό χώρο.Είδε το ανθρώπινο πρόβλημα ως πρόβλημα μεθόδου στην αγωγή και δεν ενέταξε την αγωγή μέσα σε μια σειρά αλλαγών που πρέπει να δημιουργηθούν στον κοινωνικό χώρο.

”απ” όλα τα πράγματα, η Αγάπη είναι το πιο ισχυρό”
Μαρία Μοντεσσόρι

Tίνα Βλασταράκου-Μεταξά, παιδαγωγός

Πηγή: faysbook.gr