Δημήτρης Βασταρούχας: Η διεύθυνση καθαριότητας και ηλεκτροφωτισμού λειτουργούσε «πυροσβεστικά» απέναντι στα προβλήματα καθημερινότητας

Η αντιδημαρχία καθημερινότητας είναι μία «δύσκολη» αντιδημαρχία με ένα μεγάλο εύρος αρμοδιοτήτων που έχει άμεση σχέση με τους πολίτες. «Αυτή είναι και η ιδιαιτερότητά της» μας λέει ο αντιδήμαρχος Δημήτρης Βασταρούχας. Σε μία συνέντευξη εφ όλης της ύλης τονίζει ότι δυστυχώς, στο παρελθόν, η αντιδημαρχία χρησιμοποιήθηκε από τους αιρετούς προϊσταμένους με τρόπο που δεν οδήγησε στη βέλτιστη οργάνωση της διεύθυνσης, η οποία είναι και υπεύθυνη για την προσφορά των υπηρεσιών καθαριότητας, φωτισμού και επιχειρησιακού έργου. «Αντίθετα, με διαρκείς παρεμβάσεις –δεν θα έλεγα ότι απαραίτητα γίνονταν σκόπιμα αλλά και λόγω ευαισθησίας και προσωπικού ζήλου κάθε αιρετού προϊσταμένου-, η διεύθυνση λειτουργούσε «πυροσβεστικά» απέναντι στα προβλήματα καθημερινότητας. Αποτέλεσμα όμως, ήταν, ιδιαίτερα σήμερα, που οι διαθέσιμοι πόροι του Δήμου είναι λίγοι και μειώνονται διαρκώς, το κενό αυτό στη λειτουργία της διεύθυνσης, να είναι περισσότερο ορατό» όπως εξηγεί. Ο κ. Βασταρούχας, μεταξύ άλλων, σκιαγραφεί τα αδύνατα σημεία της υπηρεσίας, απαντά σε όσους τον κατηγορούν για αναποτελεσματικότητα και θέτει τους πολίτες προς των ευθυνών τους λέγοντας ότι η καθαριότητα  «είναι ευθύνη του συνόλου της τοπικής κοινωνίας και όχι μόνο των υπηρεσιών του Δήμου μας».

Συνέντευξη στη Βιβή Μαργαρίτη

vimarga2004@yahoo.gr

-Αντιδημαρχία καθαριότητας και ηλεκτροφωτισμού… Μία δύσκολη αντιδημαρχία κ. Βασταρούχα;

-Ουσιαστικά, πρόκειται για «αντιδημαρχία καθημερινότητας», η οποία είναι η μεγαλύτερη –ως προς το εύρος των καθηκόντων- αντιδημαρχία του Δήμου. Δύσκολη και γεμάτη ευθύνες είναι κάθε αντιδημαρχία και επομένως, δεν πρέπει να ξεχωρίζουμε τη συγκεκριμένη αντιδημαρχία.

-Είναι η αντιδημαρχία που έχει την πιο άμεση σχέση με τους πολίτες, αφού έχει να κάνει με την καθημερινότητά τους;

-Η ιδιαιτερότητά της είναι πράγματι αυτή, διότι αυτή αντιλαμβάνονται, κύρια, οι συμπολίτες μας. Με αυτή αξιολογούν την αποτελεσματικότητα των υπηρεσιών του Δήμου και δυστυχώς, στο παρελθόν, «χρησιμοποιήθηκε» από τους αιρετούς προϊσταμένους με τρόπο που δεν οδήγησε στη βέλτιστη οργάνωση της διεύθυνσης, η οποία είναι και υπεύθυνη για την προσφορά των υπηρεσιών καθαριότητας, φωτισμού και επιχειρησιακού έργου. Αντίθετα, με διαρκείς παρεμβάσεις –δεν θα έλεγα ότι απαραίτητα γίνονταν σκόπιμα αλλά και λόγω ευαισθησίας και προσωπικού ζήλου κάθε αιρετού προϊσταμένου-, η διεύθυνση λειτουργούσε «πυροσβεστικά» απέναντι στα προβλήματα καθημερινότητας. Αποτέλεσμα όμως, ήταν, ιδιαίτερα σήμερα, που οι διαθέσιμοι πόροι του Δήμου είναι λίγοι και μειώνονται διαρκώς, το κενό αυτό στη λειτουργία της διεύθυνσης, να είναι περισσότερο ορατό.

-Τα σκουπίδια και οι καμένες λάμπες είναι σε ημερήσια διάταξη;

Σας δίνω ένα αντιπροσωπευτικό στοιχείο μεγέθους: από τα 4.500 αιτήματα που δέχτηκε η Γραμμή Εξυπηρέτησης του Πολίτη του Δήμου μας (γραμμή 20.000) στους 6 μήνες πιλοτικής λειτουργίας της, τα 3.500 περίπου αφορούσαν σε θέματα καθαριότητας και ηλεκτροφωτισμού (ποσοστό 80% δηλαδή, των υποθέσεων που απασχολούν τους πολίτες). Αυτή είναι μια αντιπροσωπευτική εικόνα της πραγματικότητας που αντιμετωπίζουμε και η οποία ξεπερνά την τακτική μας, καθημερινή εργασία (δηλαδή, την αποκομιδή των σκουπιδιών και τη συντήρηση του φωτισμού γενικότερα) αλλά και το σχεδιασμό νέων έργων που φαντάζομαι ότι θα αναγνωρίζετε ότι πρέπει να συμβαίνει. Και μην ξεχνάτε ότι όλες αυτές οι υποχρεώσεις αντιμετωπίζονται με ελάχιστο εξοπλισμό, 16 απορριμματοφόρων και 10 μηχανημάτων έργου, καθώς και με 40 άτομα προσωπικό (συν τους οδηγούς των οχημάτων), για το σύνολο της επικράτειας του Δήμου μας.Επομένως, οφείλουμε να είμαστε κατά το δυνατό αποτελεσματικοί μέσα στο πλαίσιο της εργασίας μας. Ασφαλώς και δεν θα μπορούσαμε να επιτύχουμε στο έργο μας, αν δεν υπήρχε η επιμονή και υπομονή του συνόλου του προσωπικού της διεύθυνσης (που πολλές φορές εργάζονται καθαρά από φιλότιμο και αυταπάρνηση), την κατανόηση και υποστήριξη του Δημάρχου μας, αλλά και την κατανόηση των συμπολιτών μας.

«Από τα 4.500 αιτήματα που δέχτηκε η Γραμμή Εξυπηρέτησης του Πολίτη του Δήμου μας (γραμμή 20.000) στους 6 μήνες πιλοτικής λειτουργίας της, τα 3.500 περίπου αφορούσαν σε θέματα καθαριότητας και ηλεκτροφωτισμού (ποσοστό 80% δηλαδή, των υποθέσεων που απασχολούν τους πολίτες)»

-Ποια είναι η στάση των πολιτών;

-Σε αυτούς ειδικά θα ήθελα να απευθυνθώ κάνοντας την εξής έκκληση αλλά και επισήμανση: η καθαριότητα είναι ευθύνη του συνόλου της τοπικής κοινωνίας και όχι μόνο των υπηρεσιών του Δήμου μας. Εντοπίζουμε απορρίμματα εντός των παιδικών χαρών για παράδειγμα, την ώρα που δίπλα υπάρχει καλάθι ή κάδος. Εντοπίζουμε μπάζα δίπλα σε κάδους, την ώρα που πρέπει οι πολίτες να καλούν την υπηρεσία μας για ξεχωριστή περισυλλογή. Εντοπίζουμε σωρούς κλαδιών δίπλα σε κάδους ή σε πεζοδρόμια, την ώρα που υπάρχει τρόπος να επικοινωνούν με την υπηρεσία μας και να συντονίζεται η περισυλλογή τους και ειδικότερα ενώ μπορούν να δείξουν κατανόηση και να συνεργαστούν μαζί μας ώστε η κοπή κλαδιών να γίνεται μόνο τον Οκτώβριο και το Μάιο –όπως και πρέπει να γίνεται-. Επομένως, θα είμαστε τόσο καθαρή πόλη, όσο καθαροί και ευσυνείδητοι είναι οι συμπολίτες μας και σύμφωνα με το παράδειγμα που δίνουμε στα παιδιά μας. Η διεύθυνση της οποίας είμαι πολιτικά προϊστάμενος, θα προσπαθεί να υπερβάλει εαυτόν για να ανταπεξέλθει, αλλά δεν μπορεί να είναι την ίδια ώρα, πίσω από κάθε πολίτη που απερίσκεπτα –εύχομαι όχι για πάντα- πετά τα σκουπίδια του.

-Προεκλογικά η αντιμετώπιση θεμάτων της καθημερινότητας  υπήρξε ένα από τα δυνατά χαρτιά της ομάδας σας. Πιστεύετε ότι το στοίχημα κερδήθηκε;

Δουλεύουμε συστηματικά με τους πόρους που έχουμε και με μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα από όσο μας επιτρέπουν οι δυνατότητές μας. Ο Δήμος μας είναι μεγάλος και αυτό δεν πρέπει να το παραγνωρίσουμε, όπως δεν πρέπει να παραγνωρίσουμε την πολιτική και οικονομική αστάθεια που βιώσαμε τα τελευταία 2 έτη που είμαστε Δημοτική Αρχή. Κάτω από αυτές τις συνθήκες, θεωρώ πως ναι, κερδίσαμε το στοίχημα ως Δημοτική Αρχή. Άλλωστε δημιουργήσαμε και δύο αντιδημαρχίες α’ και β’ τομέα για το σκοπό αυτόν. Ήδη, μειώσαμε το χρόνο απόκρισης σε αιτήματα πολιτών κατά 30% μέσα σε 6 μήνες που παρακολουθούμε και μετράμε το σύστημά μας. Εδώ και λίγο καιρό (λιγότερο του 1 μηνός) πραγματοποιούμε διαχείριση του στόλου οχημάτων μας, με στόχο να βελτιώσουμε τα δρομολόγιά μας και να αποκρινόμαστε ακόμη καλύτερα. Δεσμεύομαι ότι θα συνεχίσουμε να βελτιώνουμε την απόκρισή μας, στο βαθμό που οι πόροι μας μας το επιτρέπουν. Ταυτόχρονα, σχεδιάζουμε για την επόμενη ημέρα, όπου εύχομαι ότι με ένα νέο και βελτιωμένο σύστημα περισυλλογής απορριμμάτων,  αντάξιο της εποχής μας, θα προβλέψουμε τις μελλοντικές ανάγκες της πόλης μας, αντί να αποκριθούμε απλά στις σημερινές της ανάγκες.

-Θα χαρακτηρίζατε τον εαυτό σας αποτελεσματικό ως αντιδήμαρχο;

-Αυτό μπορεί να απαντηθεί μόνο από το Δήμαρχό μας και από τους συμπολίτες μας. Με βλέπουνε στην καθημερινότητα, με κρίνουν με την απόκρισή μου σε συνθήκες κρίσης, όπως την πλημμύρα που βιώσαμε στις αρχές του Σεπτεμβρίου. Αυτό που προσπαθώ να κάνω είναι να φροντίζω να τηρώ με ευλάβεια τα καθήκοντά μου, βάζοντας το καθήκον πάνω από όποια δική μου επιθυμία.

-Τι απαντάτε σε όσους αμφισβητούν την αποτελεσματικότητά σας; 

-Ότι μιλά το έργο μου και προσωπικά είμαι λάτρης των αριθμών: παρακολουθώ το σύστημα που εφαρμόζουμε και φροντίζω να μειώνω τους χρόνους και να αυξάνω την επάρκεια της διεύθυνσης που προϊσταμαι πολιτικά. Απέναντι σε όλους όσους με αμφισβητούν, μπορώ να επικαλεστώ την άποψη των συμπολιτών μου. Είμαστε μια μικρή πόλη και είναι εύκολο να ακούω παράπονα και ευχαριστίες. Για την ώρα, οι ευχαριστίες είναι πολύ περισσότερες από τα παράπονα.

«Θα είμαστε τόσο καθαρή πόλη, όσο καθαροί και ευσυνείδητοι είναι οι συμπολίτες μας και σύμφωνα με το παράδειγμα που δίνουμε στα παιδιά μας»

-Πόσα αιτήματα δέχεστε κάθε μήνα από πολίτες και πόσα από αυτά επιλύονται;

-Σας ανέφερα αριθμούς από τη Γραμμή Εξυπηρέτησης του Πολίτη (20.000), γιατί πραγματικά, δέχομαι διαρκώς αιτήματα, αλλά προσπαθώ να συντονίζω τη Διεύθυνση και όχι να αποκρίνομαι προσωπικά σε κάθε αίτημα. Οι πολίτες οφείλουν να απευθύνονται στη Διεύθυνση και όχι στον Αντιδήμαρχο. Εγώ είμαι προσωρινός για όσο με ορίσει ο Δήμαρχός μας.

-Με τι έχουν να κάνουν κυρίως;

-Συνήθως πρόκειται για συνηθισμένα αιτήματα καθημερινότητας. Ευτυχώς, οι κρίσεις που αντιμετωπίζουμε είναι λίγες.

-Θεωρείτε ότι τα Τρίκαλα είναι μία πόλη καθαρή;

-Όχι όσο θα θέλαμε. Ωστόσο, θα ήθελα να θέσω σύντομα ένα προσωπικό στοίχημα, για το οποίο όμως, θα σας ενημερώσω στον κατάλληλο χρόνο και δεν θα ήθελα να πω αυτή τη στιγμή περισσότερα.

-Δεδομένης της λειτουργίας του Μύλου των Ξωτικών έχετε λάβει πρόσθετα μέτρα ώστε η πόλη να είναι καθαρή;

-Ο Μύλος των Ξωτικών έχει –θεωρώ- γίνει μέρος της συνήθειας των Τρικαλινών, καθώς επαναλαμβάνεται για 6η συνεχόμενη χρονιά. Έχουμε μάθει τις ιδιαίτερες απαιτήσεις του και εργαζόμαστε συστηματικά, δίνοντας έμφαση στη ρύπανση που προκύπτει σε ιδιαίτερα σημεία. Δεν σημαίνει ότι δεν εργαζόμαστε με συνέπεια απέναντι στα καθημερινά μας καθήκοντα ως Διεύθυνση.

Υπάρχει έλλειψη προσωπικού στον τομέα καθαριότητας; Με πόσα άτομα λειτουργεί;

-Όπως σας ανέφερα και προηγουμένως, ναι, οι πόροι μας είναι πολύ λίγοι, αν αντιληφθεί κανείς τον πληθυσμό του Δήμουμας (80.000) και την έκτασή του. Ουσιαστικά, αντιστοιχούν περίπου 2.000 πολίτες σε κάθε υπάλληλο της καθαριότητας.Ταυτόχρονα, τα καθήκοντα της Διεύθυνσης που προϊσταμαι πολιτικά, συνάδουν και με συντηρήσεις και αποκαταστάσεις, τις απαιτήσεις των οποίων δεν πρέπει να παραγνωρίζουμε.

-Πολλοί παραπονιούνται ότι ολόκληρες γειτονιές και μάλιστα κεντρικές μένουν στο σκοτάδι. Γιατί παρατηρείται αυτό;

Αυτό δεν είναι αλήθεια. Διαθέτουμε τον εξοπλισμό και τη μέθοδο για να αντικαθιστούμε τους λαμπτήρες. Σήμερα, ο χρόνος απόκρισής μας σε αιτήματα, έχει μειωθεί δραστικά αλλά εξακολουθεί να είναι υψηλός (της τάξης του 1ος μηνός από τη δήλωσή του ή την καταγραφή του). Ασφαλώς, δίνεται προτεραιότητα σε σημεία υψηλού κινδύνου.

-Ποιες είναι οι προτεραιότητες που θέτετε για το επόμενο διάστημα; 

-Όπως σας ανέφερα προηγουμένως, εστιάζουμε στη διαχείριση της καθαριότητας με μελλοντικούς όρους και θα αγωνιστώ για τον προγραμματισμό τους, στο πλαίσιο των δυνατοτήτων του Δήμου μας. Ταυτόχρονα, θα εργαστώ στην βελτίωση της αποτελεσματικότητας της υπηρεσίας μας, αλλά κυρίως στην ευαισθητοποίηση των συμπολιτών μας: από τη μικρή ηλικία (στο σχολείο) έως τους ενήλικες συμπολίτες μας. Προσωπικά, θα είμαι παρών, όπου παραστεί ανάγκη ή μου το ζητήσουν. Έχω μάθει να ακούω προσεκτικά κάθε αίτημα, από όπου και αν προέρχεται και αυτό δεν μπορεί να το αμφισβητήσει κανείς.

Ποιο μήνυμα θα θέλατε να στείλετε στους δημότες;

-Αυτό που ανέφερα και στα προηγούμενα σημεία της συνέντευξής μας: όσο καλά και αποτελεσματικά και αν δουλέψει η διεύθυνση καθημερινότητας, θα είμαστε τόσο καθαρή πόλη, όσο ο λιγότερο καθαρός συμπολίτης μας. Είναι ευθύνη όλων μας, να μεταφέρουμε το μήνυμα, να εμποδίζουμε τη ρύπανση, να είμαστε ευαίσθητοι απέναντι στην κλιματική αλλαγή που μας αφορά όλους μας, το ίδιο. Είμαι μέρος τόσο της λύσης, όσο και του ίδιου του προβλήματος, άρα, θα είμαι παρών όποτε και όπου χρειαστεί.

Βιογραφικό

Ο Δημήτρης Βασταρούχας γεννήθηκε το 1959 στον Άγιο Προκόπιο Τρικάλων. Είναι πτυχιούχος Μηχανολόγος Μηχανικός Τ.Ε και εργάσθηκε στον ΟΤΕ. Διετέλεσε Προϊστάμενος Δομικών και Η/Μ Έργων, Προϊστάμενος Εγκαταστάσεων, καθώς και Αναπληρωτής Προϊστάμενος του Τεχνικού Τμήματος στο Νομό Τρικάλων. Πρόεδρος και Γεν. Γραμματέας του Τμήματος των Εργαζομένων του ΟΤΕ Τρικάλων (2010-2013) & Αντ/δρος της Ένωσης Εργαζομένων Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης ΟΤΕ Θεσσαλίας (2007-2010).Διετέλεσε 20 μήνες αντιπρόεδρος της ΔΕΥΑΤ επί Δημαρχίας Δημήτρη Παπαστεργίου και από 13-5-2016 ανέλαβε Αντιδήμαρχος Καθημερινότητας.

Είναι παντρεμένος με τη Φωτεινή Παπαγεωργίου, υπάλληλο της ΔΟΥ Τρικάλων με την οποία έχει αποκτήσει δυο γιους,  τον Γρηγόρη απόφοιτο πανεπιστημίου Μακεδονίας και τον Ευθύμη απόφοιτο του Παντείου.