Τα Τρίκαλα… κόβουν (;) το τσιγάρο-Πρόκειται για ένα στοίχημα που όλοι αναμένουν να δουν αν θα κερδηθεί 

Η εκστρατεία ενημέρωσης όλων των πολιτών, φορέων, καταστηματαρχών, για την κοινή απόφαση του Δήμου Τρικκαίων και φορέων, για εφαρμογή του αντικαπνιστικού νόμου ξεκίνησε. Φυλλάδια μοιράστηκαν σε όλα τα καταστήματα. Η είδηση έκανε το γύρο της Ελλάδας. Αλλά πόσο εύκολη είναι στην πράξη η εφαρμογή του αντικαπνιστικού νόμου;

Πρόκειται για μία απόφαση η οποία στηρίζεται από πλήθος φορέων και όχι μόνο τους καταστηματάρχες: Αστυνομική Διεύθυνση, ΣΕΦΑΑ Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, Ιατρείο Διακοπής Καπνίσματος Νοσοκομείου Τρικάλων, Κέντρο Κοινωνικής Παρέμβασης, Ομάδα Εθελοντών Τρικάλων. Μάλιστα η είδηση έχει κάνει το γύρο της Ελλάδας και πολλοί είναι εκείνοι που αμφισβητούν το κατά πόσο θα επιτευχθεί ο στόχος καθώς η εφαρμογή του αντικαπνιστικού νόμου είναι μία… πονεμένη ιστορία και δεν θα ήταν υπερβολή να υποστηρίξουμε ότι μέχρι σήμερα «πνίγηκε» από τον… καπνό.

Διχασμένοι

Οι πολίτες των Τρικάλων εμφανίζονται διχασμένοι και χωρίζονται σε καπνιστές και μη. Και οι δύο κατηγορίες επικαλούνται το δικαίωμά τους στην επιλογή. Οι μεν καπνιστές στην επιλογή να καπνίζουν, οι δε αντικαπνιστές το δικαίωμά τους να είναι άκαπνοι. Από την ανακοίνωση της απόφασης τα σχόλια και οι «διαμάχες» στα social media δίνουν και παίρνουν. Όλοι ψάχνουν να βρουν το δίκιο τους.

Εκείνο στο οποίο συμφωνούν όλοι είναι ότι το μέτρο για να έχει αποτέλεσμα και να εφαρμοστεί θα πρέπει να γίνει συνείδηση. Όμως, στην Ελλάδα κάτι τέτοιο μάλλον δεν είναι εύκολη υπόθεση.

Συμμετέχουν καταστήματα

Το σημαντικό στην όλη υπόθεση είναι ότι όχι μόνο οι ίδιοι οι καταστηματάρχες υγειονομικού ενδιαφέροντος και τα σωματεία τους μετέχουν στην εκστρατεία, αλλά κάποιοι (ελάχιστοι ομολογουμένως-τηρουμένων των αναλογιών-) ήδη ξεκίνησαν την εφαρμογή του μέτρου, με πολύ μεγάλη επιτυχία. Βέβαια τίποτα δεν γίνεται χωρίς πίεση, αλλά τα πάντα είναι θέμα παιδείας και συνήθειας.

Η απαγόρευση του καπνίσματος είναι ένα μέτρο που για να εφαρμοστεί ο καταστηματάρχης θα πρέπει να κάνει το χωροφύλακα μέσα στο μαγαζί,  αναφέρουν οι καταστηματάρχες.

Αντικαπνιστικός νόμος: Όλοι προσπαθούν να τον φέρουν στα μέτρα τους

Αυτοσχέδια τασάκια, ελαστική ανοχή από τους καταστηματάρχες, τσίλιες για τους ελέγχους, θαμώνες που αρνούνται να συμμορφωθούν και ψάχνουν να βρουν σε ποια καταστήματα θα τους επιτραπεί το κάπνισμα, αθέμιτος ανταγωνισμός, ανεπαρκείς έλεγχοι και καμία αστυνόμευση. Αυτή είναι η κατάσταση που επικρατεί σήμερα στα καταστήματα των Τρικάλων από τη στιγμή της εφαρμογής του αντικαπνιστικού νόμου. Ένας νόμος που όπως αποδεικνύεται όλοι προσπαθούν να τον φέρουν στα μέτρα τους. Κατά καιρούς επανέρχεται στο προσκήνιο αλλά σε γενικές γραμμές πρόκειται για ένα νόμο εντελώς ανεφάρμοστο που χάνεται πίσω από τον καπνό των τσιγάρων…

Φρούδες οι ελπίδες των μη καπνιζόντων ότι θα μπορούν να αναπνεύσουν ελεύθερα σε κλειστούς χώρους απαλλαγμένοι από τον ενοχλητικό καπνό των καπνιζόντων. Ακόμη και στις περιπτώσεις όπου πραγματικά δεν επιτρέπεται το κάπνισμα αναγκάζονται, δεδομένου ότι αποτελούν μειοψηφία, να ακολουθούν τις παρέες τους σε εξωτερικούς χώρους για να καπνίσουν.

Οι αυτοσχέδιες… λύσεις

Ο Έλληνας αποδεικνύεται ευρηματικός κι εφευρετικός και σε αυτή την περίπτωση. Έτσι, ο Έλληνας καπνιστής αντί να συμμορφωθεί, αναζητεί τρόπους να παρανομήσει και να διατηρήσει την συνήθειά του και στους απαγορευμένους για το κάπνισμα χώρους. Οι αυτοσχέδιες… λύσεις είναι μονόδρομος υποστηρίζουν κι επιστρατεύουν ποτήρια, κουτάκια, χαρτιά κ.α. που τα μετατρέπουν σε αυτοσχέδια τασάκια εκεί όπου το κατάστημα αρνείται να δώσει τασάκια.

Αθέμιτος ανταγωνισμός

Εκείνο που επισημαίνουν οι περισσότεροι καταστηματάρχες με τους οποίους μιλήσαμε είναι ο αθέμιτος ανταγωνισμός που έχει δημιουργηθεί ανάμεσα στα καταστήματα ως απόρροια της εφαρμογής του νόμου, καθώς άλλοι επιτρέπουν το κάπνισμα κι άλλοι όχι.

Όσο υπερβολικό κι αν ακούγεται υπάρχουν Τρικαλινοί οι οποίοι επιλέγουν το στέκι τους με βάση το που τους επιτρέπουν να καπνίζουν κι όχι με βάσει το που τους αρέσει.

Εκστρατεία ενημέρωσης

Πρόκειται για ειδικό τρίπτυχο που τοποθετείται στα τραπέζια, αφίσα για τις προσόψεις των καταστημάτων και ειδικό αυτοκόλλητο για τα ποτήρια του καφέ. Επίσης, με άλλο φυλλάδιο ο Μύλος των Ξωτικών θα δηλώνει ότι κάθε κατάστημα είναι «πιστοποιημένο» από τα ξωτικά ως χώρος όπου δεν καπνίζει κανείς.

 

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ