Μάθε παιδί μου… ξένες γλώσσες-Συνέντευξη με τη Δήμητρα Κατσίκη, Αντιπρόεδρο της Πανελ. Ομοσπ. Ιδιοκτητών Κέντρων Ξένων Γλωσσών

Οι ξένες γλώσσες τα τελευταία χρόνια αποτελούν ένα βασικό εργαλείο επικοινωνίας αλλά κι επαγγελματικής αποκατάστασης. Κάτι που από ό,τι φαίνεται το έχουν κατανοήσει οι Έλληνες και για αυτό η γλωσσομάθεια έχει αυξηθεί γεωμετρικά τις τελευταίες δεκαετίες κι αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της εκπαίδευσης ενός παιδιού. Πλέον ένας απόφοιτος λυκείου, ακόμη και χωρίς ιδιαίτερη επίδοση, διαβάζει και μιλάει μία ξένη γλώσσα ασυγκρίτως καλύτερα από τον ανάλογό του του ’70, ακόμη και του ’80.

Δεν θα μπορούσε να συμβαίνει άλλωστε διαφορετικά όταν το επικοινωνιακό περιβάλλον κατακλύζεται από ξένες γλώσσες: τηλεόραση, ταινίες, διαδίκτυο, όταν μεγάλο μέρος των επαγγελμάτων απαιτεί καλή γνώση ξένης γλώσσας, ενώ πολλές φορές ακόμη κι αυτές οι ίδιες οι σπουδές (μεταπτυχιακά κ.α.) απαιτούν αυτό το προσόν.

Συνέντευξη στη Βιβή Μαργαρίτη

Αυτό που θέλουν οι γονείς είναι να προετοιμάσουν τα παιδιά τους για τον ανταγωνιστικό κόσμο που θα αντιμετωπίσουν στην ενήλικη ζωή τους και να τους δώσουν όσα περισσότερα εφόδια μπορούν για να τους εξασφαλίσουν ένα καλύτερο μέλλον. Πολλώ δε, που πλέον στο πίσω μέρος του μυαλού τους υπάρχει η σκέψη ότι με την άσχημη οικονομική κατάσταση της χώρας τα παιδιά τους μπορεί να αναζητήσουν μία καλύτερη τύχη σε κάποια χώρα του εξωτερικού. Όλα αυτά οδηγούν τους Έλληνες στα Κέντρα Ξένων Γλωσσών για την εκμάθηση ξένων γλωσσών. Φυσικά η ίδια εικόνα υπάρχει και στα Τρίκαλα.

…Και μπορεί η κρίση να έχει βάλει φρένο στα θέλω, τις επιθυμίες και τις προσπάθειες για την απόκτηση προσόντων κι εφοδίων για ένα καλύτερο μέλλον, εντούτοις, οι γονείς κάνουν τα αδύνατα δυνατά για τα παιδιά τους.

Η Δήμητρα Κατσίκη είναι  Αντιπρόεδρος στην Πανελλήνια Ομοσπονδία Ιδιοκτητών Κέντρων Ξένων Γλωσσών (διετέλεσε επί πολλά έτη πρόεδρος του Τοπικού Συλλόγου Τρικάλων) και είχαμε μαζί της μία ενδιαφέρουσα συζήτηση.

-κ.Κατσίκη από πότε είστε Αντιπρόεδρος στην Πανελλήνια Ομ. Ιδιοκτητών Κέντρων Ξένων Γλωσσών;

-Έχω την τιμή να είμαι αιρετό μέλος του Προεδρείου του Δευτεροβάθμιου Συνδικαλιστικού Οργάνου του Κλάδου μου επί 4 τριετίες κατά τη διάρκεια του οποίου χρόνου υπηρέτησα ταυτόχρονα και στον τοπικό Σύλλογο Τρικάλων από τη θέση της Προέδρου.

Στην Ελλάδα πάνω από 1 εκατ. μαθητές κάθε χρόνο μαθαίνουν τουλάχιστον μια ξένη γλώσσα.

– Οι Τρικαλινοί είναι γλωσσομαθείς;

Γενικά οι Έλληνες κατέχουν τις πρώτες θέσεις στην Γλωσσομάθεια πανευρωπαϊκά και αυτό οφείλεται κατά ένα μεγάλο ποσοστό στην άοκνη προσπάθεια του Εκπαιδευτικού  δυναμικού  της Ιδιωτικής Εκπαίδευσης και στην επιθυμία των γονέων για παροχή υψηλής μόρφωσης στα παιδιά τους αλλά και απόκτηση προσόντων.

-Στο παρελθόν η γνώση Αγγλικής ήταν υπέρ αρκετή. Σήμερα; Ποιες γλώσσες προτιμούν τα παιδιά;

Θεωρώ ότι η Αγγλική Γλώσσα ήταν και είναι η πρώτη επιλογή. Ωστόσο, ζούμε σε ένα παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον, η  κινητικότητα των ανθρώπων έχει αυξηθεί, είτε για αναψυχή, είτε για ανεύρεση καλύτερων συνθηκών εργασίας και διαβίωσης. Συνεπώς, η γνώση περισσοτέρων γλωσσών είναι «εκ των ων ουκ άνευ». Άλλωστε, η επιστροφή  στα θρανία ενηλίκων και το ενδιαφέρον για Πιστοποίηση των γλωσσικών δεξιοτήτων τους μαρτυρά του λόγου το αληθές.

Οι βασικοί λόγοι που μαθαίνουμε μια ξένη γλώσσα είναι: καλύτερες επαγγελματικές ευκαιρίες, επικοινωνία με διαφορετικούς λαούς, ταξίδια ή σπουδές στο εξωτερικό, χρήση Διαδικτύου και των ξενόγλωσσων μέσων ενημέρωσης.

-Ποια τα κύρια προβλήματα του Κλάδου σας και πόσο επηρέασε η κρίση τα Κ.Ξ.Γ (Κέντρα Ξένων Γλωσσών).

– Εκτός από Εκπαιδευτικοί που είναι ο κυρίαρχος ρόλος μας είμαστε κι επιτηδευματίες (ως η πολιτεία μας έχει κατατάξει) και λογικό είναι να υπάρχουν και προβλήματα . Συνοπτικά αναφέρω:

1) Έλλειψη Ελέγχου για τη Νομιμότητα λειτουργίας των Φορέων Εκπαίδευσης (Κ.Ξ.Γ.).

2) Η αφαίρεση της άδειας του Κ.Ξ.Γ. αν δεν είναι σε θέση να είναι ασφαλιστικά και Φορολογικά Ενήμερο και η δυνατότητα να επαναλειτουργήσει μόνο μετά πάροδο 10 ετών. Ως συνδικαλιστικό Όργανο έχουμε οχλήσει κατ΄επανάληψην τα αρμόδια Υπουργεία αλλά δυστυχώς σε “ωτα μη ακουόντων”.

3) ΤΑ ΠΑΡΑΝΟΜΑ ΙΔΙΑΙΤΕΡΑ μαθήματα που γίνονται σε φτωχό περιβάλλον σε σύγκριση με ένα Κ.Ξ.Γ. πλήρως  οργανωμένο, με ετήσιο πρόγραμμα, αξιολόγηση, σταθερότητα και κυρίως διδάσκοντες με ονοματεπώνυμο που συμβάλλουν με τους φόρους και τις ασφαλιστικές εισφορές τους.

Στα θετικά της δημόσιας εκπαίδευσης είναι η ένταξη της διδασκαλίας ξένων γλωσσών στα δημοτικά σχολεία.

– Βρισκόμαστε στην αρχή της σχολικής χρονιάς… Έχει παρατηρηθεί πτώση των εγγραφών – καθυστερήσεις στην καταβολή διδάκτρων;

-Δεν είμαι σε θέση να απαντήσω με βεβαιότητα καθότι αφορά προσωπικά δεδομένα. Ωστόσο, φαντάζομαι ότι η μείωση του εισοδήματος ενός πολύ μεγάλου αριθμού εργαζομένων προκαλεί κραδασμούς στο οικονομικό γίγνεσθαι της χώρας ολόκληρης, προφανώς και στον κλάδο μας.

– Πως το διαχειρίζονται οι ιδιοκτήτες των Κ.Σ.Γ.;

Συμμεριζόμαστε την κατάσταση, έχουμε επιδείξει αρκετή υπομονή, ψυχραιμία και προπαντός αλληλεγγύη κυρίως σε οικογένειες με χαμηλό εισόδημα. Δεν πρέπει να διαφεύγει της Προσοχής όλων ότι ΚΑΙ το Κ.Ξ.Γ. αντιμετωπίζει παρόμοια προβλήματα. Δηλ. υψηλή φορολογία ασφαλιστικές εισφορές – φόρος επιτηδεύματος  ενοίκια – ανελαστικές δαπάνες. κ.λ.π.

– Τι συνιστάτε σε γονείς και μαθητές;

-Να εμπιστεύονται ένα Πιστοποιημένο – Αδειοδοτημένο Νόμιμο Κέντρο Ξένων Γλωσσών (η αναζήτηση φορέων σε Διαύγεια – ΕΟΠΠΕΠ μέσω Διαδικτύου θα δώσει την πληροφορία). Διότι:

  • Σε οργανωμένη τάξη το αποτέλεσμα είναι η ευγενής άμιλλα.
  • Τα παιδιά διδάσκονται με ψηφιακή τεχνολογία και η γνώση γίνεται απολαυστική.
  • Δεν υπάρχει μοναχική μάθηση.
  • Δεν υπάρχει μοναχική επικοινωνία.
  • Δεν υπάρχουν μοναχικές εξετάσεις.

Ας μην ξεχνάμε οι ξένες γλώσσες: κάνουν τα παιδιά πιο έξυπνα, προάγουν τη σκέψη και τη μνήμη, ανοίγουν ορίζοντες και νέες πιθανότητες συνεργασίας όποιο επάγγελμα και αν επιλέξουν.

Οκτώ στους δέκα μαθητές

Οκτώ στους δέκα μαθητές δημοτικού στην Ελλάδα μαθαίνουν έστω και μία ξένη γλώσσα, σύμφωνα με στοιχεία της Eurostat για το έτος 2014. Ειδικότερα το 52,5% μαθαίνει μία ξένη γλώσσα και το 28,7% δύο ή περισσότερες. Η πιο δημοφιλής ξένη γλώσσα στην Ελλάδα σε αυτό το επίπεδο είναι τα αγγλικά (80,7%) και ακολουθούν τα γαλλικά (16,1%).

Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, η γλωσσομάθεια σε αυτό το επίπεδο είναι αρκετά διαδεδομένη σε ολόκληρη Ευρωπαϊκή Ένωση με περίπου 18 εκατομμύρια μαθητών δημοτικού (ή το 84% όλων των μαθητών αυτού του επιπέδου) να σπουδάζουν έστω και μία ξένη γλώσσα, ενώ περίπου 1 εκατομμύριο (ή το 5%) δύο ή περισσότερες.

Τα αγγλικά ήταν μακράν η πιο δημοφιλής γλώσσα, με περισσότερους από 17 εκατ. μαθητές δημοτικού (79,4%) να τα σπουδάζουν σε όλα τα κράτη-μέλη της ΕΕ, με εξαίρεση το Βέλγιο και το Λουξεμβούργο, δύο χώρες που έχουν παραπάνω από μια επίσημη γλώσσα. Τα γερμανικά αποτελούν την πιο διαδεδομένη ξένη γλώσσα στο Λουξεμβούργο, αλλά και τη δεύτερη πιο διαδεδομένη ξένη γλώσσα σε οκτώ άλλα κράτη-μέλη, με τα υψηλότερα ποσοστά να καταγράφονται στην Ουγγαρία (20,1%) και την Κροατία (20,0%). Τα γαλλικά ήταν η δεύτερη πιο διαδεδομένη γλώσσα σε επτά κράτη-μέλη, με τα μεγαλύτερα ποσοστά να καταγράφονται κυρίως στο Λουξεμβούργο (83,5%), την Ελλάδα (16,1%) και τη Ρουμανία (13,2%).

 

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ